به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی با حضور در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی با اشاره به این که این سازمان ۲۰ هزار مدرسه و ۲.۵ میلیون دانش آموز را راهبری میکند، اظهار کرد: این اقدام و فعالیتها، کار بسیار سنگین و سختی است و جای تقدیر و تشکر دارد.
وی با اشاره به فعالیتهای فرهنگی سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی افزود: موضوعات فرهنگی، علمی و آموزشی موضوعات صنعتی نیستند که به فوریت اثر خود را نشان دهند، بلکه طی سالها اثر خود را برجای خواهد گذاشت.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شایسته است مدارس غیردولتی در حوزههای کیفی مانند المپیادها، میانگین معدل و عرصههای ملی و بینالمللی نیز به صورت گستردهای فعالیت کنند، هر چند بی شک این سازمان در این عرصهها نیز موفقیتهای چشمگیری داشته است، توجه به تقویت حوزه پرورشی در این سازمان مشهود است، زیرا از همه ظرفیتها و تشکلها استفاده شده است. این سازمان در امر نماز نیز موفقیتهای ارزشمندی را کسب کرده که بسیار ارزشمند است.
کاظمی با اشاره به این که مدارس غیردولتی بار مهمی از نظام تعلیم و تربیت را به دوش میکشند، گفت: اینکه میگوئیم مدارس غیردولتی به توسعه عدالت کمک میکند به این منظور است که این مدارس بار بزرگی را در تهران برمیدارد که میتوان از این ظرفیت در مناطق محروم استفاده کرد، اگر بخواهیم به ازای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشآموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند برای هر ۲۵ دانشآموز یک کلاس و مدرسه بسازیم نیاز به ۱۰۰ هزار کلاس درس داریم که این مساله به بودجه و اعتبار زیادی نیاز دارد، این سازمان از منظر اقتصادی به اقتصاد آموزش و پرورش و در نهایت به اقتصاد کشور کمک میکند، کمک به اقتصاد کشور هم روشن است، زیرا ۳۰۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است و این یعنی افزایش تولید ناخالص ملی که از ارزشهای این سازمان محسوب میشود.
وی گفت: مهمترین دستاورد مدارس غیردولتی کمک به ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور از منظر تربیتی و آموزشی است، در مجموعه مدارس غیردولتی موفقیتهای چشمگیری داریم، زیرا مدارس نمونه و تراز فراوانی در این مجموعه فعال اند که در راستای برنامههای نظام تعلیم و تربیت حرکت میکنند، مدارس الگو و دانشآموزان نمونهای که در برخی از مدارس غیردولتی با مدارس دولتی و سمپاد مقایسه میشوند. این سازمان توانسته است مدارس الگو، استاندارد و ترازی را به جامعه عرضه کند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاستگذاری و ریلگذاری برای استفاده بهتر از این مجموعه گفت: این ریلگذاری در حوزههای قانونی، زیرساختهای سختافزاری و در حوزه منابع انسانی است، یعنی بعد از سالها به این نتیجه رسیدیم که معلم مدرسه غیردولتی را کارگر نبینیم و یک معلم ببینیم و زمان ساعت کار را از ۴۴ ساعت به ۳۰ ساعت برسانیم.
کاظمی با تاکید بر اینکه مهمترین عنصر برای تربیت، معلم است، افزود: معتقدم یکی از چالشهای موجود در این سازمان، چالش نیروی انسانی در مدارس غیردولتی است معلمان در این مدارس باید از گزینشهای استاندارد و صلاحیتهای حرفهای برخوردار باشند، هر چند که سازمان مدارس غیردولتی خصوصی است، اما حاکمیتی محسوب میشود.
وی با اشاره به دو سیاست کلان در این حوزه گفت: سیاست مربوط به توسعه کمی و کیفی مبتنی بر آمایش سرزمینی است که بسیار اهمیت دارد. توسعه باید مبتنی بر نیاز باشد. در کنار همه برنامههایی که در سازمان دنبال میشود این سیاست هم باید دنبال شود و برای آن برنامههای ویژهای طراحی شود، سیاست بعدی هم که کمتر به آن پرداخته شده، اما بسیار مهم است و به اساس این سازمان ضربه وارد میکند، توسعه و تقویت نظارت همه جانبه است، آنچه امروز به مدارس غیردولتی آسیب وارد میکند این بخش است، بنابراین اگر به این دو سیاست توجه شود همه اقدامات ذیل همین سیاستها انجام میشود و نظارت مشمول موارد حرکت در مسیر نظام تعلیم و تربیت است، پایبندی به برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران و سند تحول بنیادین میشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شأن نظارتی شورای نظارت بیان کرد: تقویت امر نظارت در مدارس غیردولتی بسیار اهمیت دارد، بنابراین باید شأن نظارتی شورا و حوزههای غیردولتی تقویت شود، باید نگاهمان به مدارس غیردولتی حمایتی باشد نه نگاه رقابتی. مدارس غیردولتی جزئی از آموزش و پرورش نیستند، بلکه همراه آموزش و پرورش هستند، بارها گفتهام در دل آموزش و پرورش چیزی به نام مدرسه غیردولتی و مدرسه دولتی نداریم، بلکه مدرسه آموزش و پرورش هستند، ضرورت دارد نگاه دوقطبی را از فضای تعلیم و تربیت و فضای عمومی برداریم، همه زیر یک چتر به نام تعلیم و تربیت کار میکنیم.
کاظمی به بخش شوراها و مدارس از راه دور اشاره کرد و گفت: این دو بخشهای مهم و اثرگذار آموزش و پرورش هستند، هیچ ظرفیتی در آموزش و پرورش به اندازه شوراهای آموزش و پرورش وجود ندارد، ظرفیتی که صدها آورده دارد، البته نتوانستیم آنگونه که شایسته است از شوراها استفاده کنیم، در قانون شوراها بازنگریهایی هم صورت گرفته است، معتقدیم از طریق قانون شوراها باید بسیاری از اختیارات را واگذار و تفویض کنیم تا فرآیند تصمیمگیری را برای تعلیم و تربیت چابکتر شود.
وی ادامه داد: آموزش از راه دور یکی از بخشهای بسیار مهم در جهت جبران عقبماندگی در بعضی بخشها به ویژه بازماندگان از تحصیل است، باید وجود این بخش باید روشهای منعطفانهتری نسبت به بازماندگان از تحصیل ایجاد کنیم، معتقدم در این حوزه باید دست و دلبازی کنیم و اختیار بدهیم تا بتوانیم دانشآموزی را که بنا به هر دلیلی کار میکند به آموزش وصل کنیم.
نظر شما