به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از بنزین گرفته تا هیدروژن و باتری در خودروها، همیشه خطر آتشسوزی وجود دارد، چراکه چگالی انرژی بالا با افزایش خطر انفجار روبهرو است. این امر برای بسیاری از باتریهای دارای الکترولیت پلیمری جامد، یعنی باتریهای حالت جامد، صدق میکند، بااینحال محققان درصدد توسعه محصولی جدید بهمنظور تغییر این واقعیت بدون به خطر انداختن مزایای این باتریها برآمدهاند. باتریهای حالت جامد که در بهترین حالت میتوانند سه تا چهار برابر باتریهای استاندارد خودروهای الکتریکی انرژی ذخیره کنند، در دنیای امروز بسیار مورد توجه قرار دارند. از خودروهای برقی فشرده و اقتصادی گرفته تا تراکتورهای قدرتمند، این باتریها کاربردهای بالقوه امیدوارکننده و در عین حال مشکلات ساختاری بسیاری دارند. ساختارهای ظریف یونهای لیتیوم همچون شاخههای کوچک کریستال عمل میکنند و در بدترین حالت موجب ایجاد اتصال کوتاه در باتری میشوند که میتواند منجر به آتشسوزی و انفجار شود.
محققان مؤسسه علم و فناوری دایگو گیونگبوک (DGIST) در کره جنوبی برای جلوگیری از چنین رویدادی، یک باتری حالت جامد سه لایه ساختهاند که هر لایه عملکرد بسیار خاصی دارد. این لایهها از «دکابرومودی فنیل اتر بازدارنده شعله آزمایش شده»، «زئولیت بهعنوان مبدلهای یونی عالی» و نمک لیتیوم بسیار غلیظ برای حرکت سریع حاملهای بار تشکیل شدهاند. نتایج آزمایشهای این باتری چشمگیر بوده و بر اساس جدیدترین بررسیها، ظرفیت پس از هزار چرخه شارژ همچنان ۸۷.۹ درصد از مقدار اولیه و بازده بدون تغییر است.
علاوهبر این، سلولهای این باتری تاکنون هیچ چگالی انرژی را بسته به ولتاژ سلول که بیش از ۷۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم است، از دست نداده است. این ولتاژ هنوز بسیار کمتر از منابع انرژی معمول اما برای استفاده بسیار مؤثر در حرکت الکتریکی کافی است. این واقعیت که باتری جدید برخلاف بنزین یا هیدروژن فوری مشتعل نمیشود یکی از مزایایی است که بهاحتمال زیاد موجب پذیرش آن در صنعت خودروهای برقی در سطح جهان خواهد شد.
نظر شما