به گزارش خبرگزاری ایمنا، ترافیک خیابانهای مرکزی شهر اصفهان از دیرباز یکی از معضلات اصلی کلانشهر اصفهان بهشمار میرود؛ تمرکز خدمات درمانی و پزشکی و همچنین مطب پزشکان در مناطق مرکزی شهر همچون خیابانهای آمادگاه و شمسآبادی یکی از عمده دلایل ترافیک شدید در این مناطق بوده است که در همین راستا طی دهه ۸۰ شورای سوم شهر اصفهان مقرر کرد پنج شهرک سلامت در نقاط مختلف این شهر احداث شود.
بهدنبال این تصمیم، تعیین شد طراحی این شهرکها به گونهای باشد که نیاز بیماران و همراهان آنها را پاسخگو باشد و با جذابیتهای خاص موجب تشویق و ترغیب پزشکان به انتقال مطبهای خود به این شهرکها شود؛ به همین منظور نخستین شهرک سلامت این کلانشهر در ضلع شرقی اتوبان شهید آقابابایی و در مجاورت حلقه سوم ترافیکی شهر جانمایی و مهر ۱۳۹۰ با حضور پروفسور سمیعی کلنگ اجرای آن به زمین زده شد.
احداث این شهرک در سه فاز طراحی شد که فاز نخست پروژه به کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی، فاز دوم نیز به مراکز پاراکلینیکی شامل آزمایشگاه، مرکز توانبخشی، تصویربرداری اختصاص دارد و فاز سوم و چهارم نیز شامل هتل چهار ستاره است که بهمنظور ارائه خدمات اقامتی مطلوب به بیمارانی که از نقاط مختلف به اصفهان سفرکردهاند، پیشبینی شده است.
سید مرتضی سقائیاننژاد، شهردار وقت اصفهان سال ۹۱ درباره احداث شهرک سلامت با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی گفته است: «با احداث شهرک سلامت در اطراف اصفهان در نظر داریم که سفرهای زائد به مرکز شهر را کاهش دهیم تا از آلودگی هوا و ترافیک کاسته شود؛ ۴۰ هزار سفر در روز به سمت آمادگاه داریم، یکی از آلودهترین خیابانهای اصفهان، خیابان آمادگاه است بنابراین احداث شهرک سلامت در نزدیکی اتوبانهای شهر پیش بینی شده تا دسترسیها به آن نیز آسان باشد.»
اما این سوال مطرح است که آیا با وجود هزینه بالای احداث این مجموعه و همراهی و همکاری مدیریت شهری، احداث این شهرک سلامت تا چه اندازه توانست ترافیک مرکز شهر را کم و هدف اصلی احداث آن را محقق کند؟ آن هم در شرایطی که بخشی عمدهای از آلودگی هوای شهر به تردد خودروها مربوط میشود.
معضل ترافیک در خیابانهای مرکزی شهر همچنان باقی است
ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا میگوید: در شهر اصفهان بهویژه در مرکز شهر بهواسطه مراکز درمانی و مطب پزشکان با ترافیک سنگینی مواجه هستیم؛ بهویژه در ساعات پایانی روز و بعدازظهر بعضی خیابانهای اصلی شهر همچون شمسآبادی، آمادگاه، بزرگمهر و چهارباغ بالا بهواسطه ترافیک قفل میشود.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از مراجعات به مطب پزشکان مربوط به افرادی خارج از اصفهان است، ادامه میدهد: از دیرباز برای رفع معضل ترافیک مرکز شهر احداث شهرکهای سلامت در اطراف شهر مطرح بوده است تا مطبها به آنجا منتقل شود، یکی از این محلها که با همکاری و همراهی مدیریت شهری با پیش بینی مشوقهایی بسیار زیاد ایجاد شد، شهرک سلامت در کنار گذر شرق اصفهان بود.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حملونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح میکند: با وجود احداث این شهرک شاهد هستیم که معضل ترافیک در خیابانهای مرکزی شهر همچنان باقی است؛ مشکلات ترافیکی هم بیشتر بهدلیل وجود مطبها و مراکز درمانی است.
قربانی با بیان اینکه نوع کاربری شهرک سلامت متفاوت از آن چیزی است که پیشبینی شده بود و هماکنون کارکرد خاص خود را دارد، از اینرو نتوانست آن چیزی را که مد نظر مدیریت شهری بود را برآورده کند، میافزاید: هماکنون خدمات خاص آزمایشگاهی و رادیولوژی در شهرک سلامت ارائه میشود، در حالی که بیشتر افرادی که به هسته مرکزی شهر و به بیمارستانهای دولتی مراجعه میکنند، کم درآمد هستند و ترجیح میدهند به بیمارستانهای دولتی همچون خورشید، کاشانی، شریعتی و شهید بهشتی مراجعه کنند که از لحاظ اقتصادی برای آنها بهصرفهتر است.
وی اظهار میکند: برای رفع معضل ترافیک شهر باید با توجه به تجربه قبلی و تجزیه و تحلیل مناسب نسبت به احداث نمونههای دیگر شهرک سلامت در اطراف اصفهان اقدام کنیم.
۸۰ درصد معضل ترافیک محدوده خیابان آمادگاه به دلیل وجود مراکز درمانی و پزشکی است
سرهنگ علیاصغر زارع، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: در بررسی کارشناسان پلیس راهور مشخص شد حدود ۸۰ درصد از مُعضل ترافیک در محدوده خیابان آمادگاه کلانشهر اصفهان به دلیل وجود مراکز درمانی و پزشکی است که تردد انبوه وسایل نقلیه در ساعات اوج ترافیکی در این محدوده، موجب بروز مشکلاتی برای شهروندان میشود.
وی میافزاید: زمان اوج شکل گیری ترافیک خودرویی در هسته مرکزی شهر اصفهان در ساعات ۱۱ تا ۲ ظهر و در زمان بعد از ظهر نیز از ساعات ۵ تا ۷ شب است که برای مقابله با این چالش، نیاز به همکاری همه نهادها و همچنین مشارکت فعال شهروندان داریم.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به اینکه هدف پلیس ایجاد شهری امن و روان برای همه شهروندان است از همشهریان خواست تا با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، به کاهش بار ترافیکی و سهولت در ترددها در معابر درون شهری کمک کنند.
مطب پزشکان یکی از دلایل اصلی ترافیک مرکز شهر است
حمید آقایی، مدیرکل اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا میگوید: یکی از دلایل اصلی ترافیک سنگین در خیابانهای آمادگاه، شمسآبادی، هشتبهشت غربی، توحید و رودکی به دلیل وجود مطب پزشکان است که باید بر این مهم چارهاندیشی شود.
وی ادامه میدهد: در حال حاضر بهترین راهکار تقویت حمل و نقل عمومی همچون بی. آر. تی و قطار شهری در این محورها است تا شهروندان برای سفر به این نقاط از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.
مدیرکل اجرایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح میکند: انتقال بخشی از مطبهای پزشکان به شهرک سلامت و ایجاد شهرکهای جدید در اطراف اصفهان نیز برای ساماندهی وضعیت ترافیک مرکز شهر که در ساعات پایانی روز بیشتر میشود ضروری است.
برخی پزشکان برای حضور در شهرک سلامت مقاومت میکنند
مسعود صرامی، مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان در اینباره به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: هدف از احداث شهرک سلامت این بوده است که تمام امکانات درمانی در یک مکان متمرکز شود که این امر موجب میشود تردد بین مراکز درمانی کاهش پیدا کند؛ در شهرک سلامت نیز ما تلاش کردیم با ایجاد کلینیک جامع خدمات متنوعی به مراجعهکنندگان ارائه دهیم.
وی با تشریح تفاوت کلینیک با مطبهای پراکنده در شهر میافزاید: در مطب یک پزشک به همراه یک منشی حضور دارد، اما در کلینیک، غیر از پذیرش که ممکن است چند نفر باشند، حدود ۵۰ یا حتی ۱۰۰ پزشک فعالیت میکنند؛ یعنی اگر شما ۳۰، ۵۰ یا ۱۰۰ مطب را به هم وصل کنید، یک کلینیک جامع تشکیل میشود.
بنیانگذار و مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان ادامه میدهد: کلینیک جامع به این معناست که هر تخصصی در این مجموعه موجود است؛ برای مثال، وقتی شما به پزشک گوارش مراجعه میکنید، او فقط شما را معاینه کرده و میگوید به بیمارستان مشخصی مراجعه کنید تا برای شما وقت بگیرد، سپس به شما میگوید آزمایشها را در فلان آزمایشگاه انجام دهید و جواب را برای او بیاورید، اما در کلینیکهای جامع فرایند به این شکل نیست، زیرا پزشکان رشتههای مختلف در یک مکان جمع شدهاند و همه خدمات مرتبط زیر یک سقف ارائه میشود.
صرامی ادامه میدهد: با این اقدام، مراجعه کنندگان بهجای اینکه یک روز برای آزمایشگاه، یک روز برای سونوگرافی، یک روز برای مراجعه به دکتر و یک روز برای بیمارستان وقت بگیرند، تمام این خدمات را در یک مکان دریافت کنند که موجب کاهش رفتوآمد و صرفهجویی در وقت و هزینه میشود.
وی با تاکید بر اینکه باید این ذهنیت را تغییر داد که کلینیک جامع جایگزین مطبهای پراکنده در خیابانها است، اظهار میکند: هدف از شهرک سلامت این بوده است که تمام امکانات درمانی در یک مکان متمرکز شود تا تردد بین مراکز درمانی کاهش پیدا کند؛ بهعنوان مثال شما دیگر نیازی ندارید که برای آزمایش به خیابان آمادگاه بروید، برای تصویربرداری به خیابان شمسآبادی مراجعه کنید یا برای مشاوره به خیابان توحید بروید، زیرا همه این خدمات در یک مرکز انجام میشود و شما در یک روز جواب تمام نیازهای درمانی خود را دریافت میکنید.
بنیانگذار و مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان خاطرنشان میکند: همیشه با تغییرات مخالفت میشود؛ برای مثال، اگر شما به یک پزشک در خیابان آمادگاه بگویید از مطب خود به شهرک سلامت بیاید، ممکن است بگوید که مطب من موقعیت خوبی دارد و مراجعات زیادی دارم؛ این نوع مقاومت در برابر تغییر، یکی از مشکلات اصلی است؛ نمونه دیگر، پویش «نه به خودرو تکسرنشین» است که ابتدا همه با این پویش مخالفت کردند، اما پس از مدتی دیدند که اجرای این طرح موجب کاهش ترافیک و افزایش رفاه شده است.
صرامی میافزاید: شهرک سلامت نیز از همان ابتدا با مخالفتهایی روبهرو شد، اما با گذشت زمان مشخص شد که این طرح برای پزشکان، پرستاران و بیماران مزایای بسیاری دارد، بنابراین اگرچه در ابتدا ممکن است تغییرات سخت به نظر برسند، اما در بلندمدت مزایای آنها آشکار خواهد شد.
وی اضافه میکند: پس از احداث شهرک سلامت، هیچ ساختمان جدیدی مرتبط با پزشکان در خیابانهای شمسآبادی یا آمادگاه ساخته نشده و اقدامات با هدف کاهش ترافیک و تجمع انجام شده است.
شهرک سلامت با فعالیت ۴۰۰ پزشک و حدود ۳۰۰۰ پرستار و کارمند هزینههای درمانی را برای دولت کاهش داده است
صرامی ادامه میدهد: این تغییرات تفاوت بزرگی ایجاد کرده است، چرا که شهرک سلامت در مسیر رینگ سوم شهر اصفهان ساخته شده است و بهجای اینکه خودروها از حومه به مرکز شهر بیایند، خدمات را از مرکز به رینگ شهری منتقل کردهایم که این خود یکی از مزایای بزرگ شهرک سلامت است.
مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان تصریح میکند: در شهرک سلامت، شرایط بسیار متفاوت است، چراکه کلینیکها از ساعت ۰۸:۰۰ تا ۲۲:۰۰ خدمات ارائه میدهند، برخلاف مطبهای خیابان شمسآبادی که تنها در ساعات محدود فعالیت میکنند، در شهرک سلامت، خدمات پزشکی در ساعات طولانیتری در دسترس است و این تغییر موجب افزایش زمان خدمترسانی از چهار ساعت به ۱۲، ۱۴ و حتی ۱۶ ساعت شده است.
صرامی با بیان اینکه در این مجموعه ۴۰۰ پزشک و حدود ۳۰۰۰ پرستار و کارمند مشغول به فعالیت هستند و بهدلیل افزایش ساعتهای کاری، سه برابر بیشتر از گذشته خدمات ارائه میدهند، اظهار میکند: این تغییرات موجب شده است کلینیکهای مختلف با حضور پزشکان متعدد در رشتههای مختلف، خدمات گستردهتری ارائه دهند؛ برای مثال، در بخش گوارش، ۳۳ پزشک فعالیت میکنند؛ این مدل جدید نهتنها موجب افزایش بهرهوری شده، بلکه امکان دسترسی بیشتر بیماران به خدمات پزشکی را نیز فراهم کرده است.
به گزارش ایمنا، یکی از اهداف اصلی احداث شهرک سلامت در شرق اصفهان کاهش ترافیک مرکز شهر بوده است، چرا که تردد و ترافیک در این خیابانها بیشتر از ظرفیت موجود است، اما با وجود ارائه خدمات در شهرک سلامت همچنان برخی پزشکان برای نقل مکان به شهرک مقاومت میکنند و همین موضوع موجب شده است شاهد ترافیکهای سنگین در مرکز شهر بهویژه در ساعات پایانی روز باشیم.
نظر شما