به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آینده جابهجایی و حملونقل شهری به سمت الکتریکی شدن در حرکت است. کاهش تدریجی استفاده از موتورهای احتراقی و جایگزینی آنها با خودروهای برقی، یک انقلاب در صنعت خودروسازی است. اگرچه هنوز مخالفانی برای خودروهای برقی وجود دارد، اما این تغییر همچنان ادامه خواهد یافت و در سالهای آینده، سهم بازار خودروهای الکتریکی با سرعت بیشتری افزایش خواهد یافت.
این تحول در شاخصهای متعددی قابل مشاهده است؛ بیشتر تولیدکنندگان خودرو، مدلهای برقی را در خط تولید خود قرار دادهاند. قیمت این خودروها در حال کاهش است و فناوری که تا پیش از این شعاع حرکت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر داشت، اکنون به شعاع بیش از ۴۰۰ کیلومتر رسیده و همچنان در حال افزایش است.
این تحول که با کاهش اتکا به سوختهای فسیلی همراه است، پیامدهای مثبت زیادی برای شهرها و محیط زیست دارد؛ کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی و افزایش کارایی سیستمهای حملونقل شهری از جمله این پیامدها خواهد بود. این تحول نیازمند همکاری دولتها، شهرداریها و طراحان شهری است تا با سرمایهگذاری در زیرساختهای شارژ و تسهیل دسترسی به خودروهای برقی، زمینه استفاده گسترده از آنها در شهرها فراهم شود.
گذار به حملونقل برقی به معنی تغییر در طراحی زیرساختهای شهری خواهد بود؛ شهرها باید ایستگاههای شارژ وسایل نقلیه برقی را بهگونهای در نقاط مختلف قرار دهند که دسترسی را برای همه شهروندان در تمام نقاط شهر امکانپذیر سازند. در حال حاضر، گرایش به سمت فشردهسازی هرچه بیشتر این فناوری برای دستیابی به اجرای هوشمندانهتر است.
تاکنون، صدها طراحی متفاوت برای این نقاط شارژ از ایستگاههایی به اندازه یک کمد لباس تا ستونهای باریک و آیندهنگرانه، مشاهده شده است. اندازه نقاط شارژ مرتبط با تعداد انواع پریزهای ارائهشده در ایستگاه است. راهبردی هوشمندانه میتواند این نقاط را بهگونهای در سطح توزیع کند تا از اشغال پیادهروها با تجهیزات اضافی جلوگیری شود. پیشنهادهای زیادی برای ایستگاههای شارژ خودروی برقی در شهرها ارائه شده است که طراحی آنها به منظور استفاده از زیرساختهای موجود در خیابان و جلوگیری از فشار بیشازحد بر فضاهای عمومی است.
تبدیل کیوسکهای تلفن به ایستگاههای شارژ
شورای شهر مادرید در سال ۲۰۱۰، نخستین کیوسک تلفن تبدیلشده به ایستگاه شارژ خودروهای برقی را معرفی کرد. یک جای پارک در کنار کیوسک ایجاد شد و بهوسیله کارتی که از سوی شورای شهر ارائه میشد، امکان شارژ رایگان خودروها را فراهم میکرد. نیویورک نیز در سال ۲۰۱۳، ایده استفاده مجدد از کیوسکهای تلفن بدون استفاده را برای کاربردهای مشابه، از جمله تبدیل به نقاط دسترسی به وایفای و نقاط شارژ وسایل نقلیه برقی بررسی کرد.
تبدیل کابینتهای کابل تلفن به ایستگاههای شارژ
یک استارتآپ بریتانیایی برنامه آزمایشی را برای استفاده مجدد از کابینتهای خیابانی تلفن (تابلوی مخابرات) و زیرساختهای اینترنت بهعنوان ایستگاههای شارژ خودروهای برقی آغاز کرده است. هدف این است که از زیرساختهای منسوخشده اینترنت که بهدلیل توسعه شبکههای فیبر نوری جایگزین شدهاند، برای گسترش شبکه ایستگاههای شارژ خودروهای برقی استفاده شود. نخستین ایستگاه شارژ در ایست لوتیان (اسکاتلند) ایجاد شده است و در نظر دارد ۴۸۰۰ کیوسک خیابانی را به ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ عمومی این شهر اضافه کند.
استفاده از چراغهای خیابانی
استفاده از چراغهای خیابانی بهعنوان ایستگاههای شارژ خودروهای برقی در بریتانیا و هلند به یک روند روبهرشد تبدیل شده است. بزرگترین اپراتور ایستگاههای شارژ در بریتانیا، بیش از هشت هزار نقطه شارژ را در چراغهای خیابانی شهرهای مختلف از جمله لندن و لیورپول نصب کرده است. این روند محدود به بریتانیا نیست و در کشورهای دیگر اروپایی همچون آلمان، فرانسه، هلند و پرتغال نیز در حال گسترش است. این رویکرد هزینههای نصب و راهاندازی کمتری نسبت به ایجاد ایستگاههای جدید شارژ خواهد داشت.
این ایده در شهرهای دیگر جهان نیز در حال پیادهسازی است. نیویورک سیستمی را به بهرهبرداری رسانده است که در آن یک چراغ خیابانی به همراه یک شارژر که در پایه آن تعبیه شده است، برای روشنایی عمومی مورد استفاده قرار میگیرد و به این ترتیب امکان شارژ سریع خودروها را فراهم میکند. همچنین شهر والنسیا در اسپانیا، اقدام به نصب ۲۲ نقطه شارژ روی چراغهای خیابانی کرده است، بهطوری که هر چراغ دارای دو جای پارک برای شارژ همزمان دو خودرو است.
استفاده از زیرساختهای موجود همچون چراغهای خیابانی بهعنوان ایستگاههای شارژ خودروهای برقی میتواند راهکار مقرونبهصرفهای برای توسعه هرچه سریعتر شبکه شارژ در شهرها باشد. این امر علاوهبر سهولت دسترسی شهروندان به ایستگاههای شارژ، به کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهرها نیز کمک خواهد کرد.
استفاده از ساختمانهای مسکونی
فراهم کردن زیرساختهای شارژ برای خودروهای برقی در محیط شهری برای ساکنان مناطق مسکونی که به گاراژ یا ایستگاههای شارژ اختصاصی دسترسی ندارند، چالشبرانگیز است. یک استارتآپ آمریکایی راهکار نوآورانهای را برای رفع این مشکل ارائه داده است و شروع به نصب شارژرهای برقی متصل به ساختمانهای مسکونی کرده است. این شارژرها از انرژی اضافی ساختمانهای مسکونی برای تغذیه باتریها استفاده میکنند.
این سیستم به مالکان وسایل نقلیه برقی که امکان نصب شارژر در خانه یا دسترسی به ایستگاههای اختصاصی را ندارند، این امکان را میدهد که بهراحتی و در نزدیکی محل سکونت، خودروی خود را شارژ کنند. نصب نقاط شارژ در پیادهروها ضمن افزایش دسترسی شهروندان به زیرساختهای شارژ، میتواند به کاهش آلودگی هوا و ترافیک در مناطق مسکونی نیز کمک کند. موانعی نیز برای این سیستم وجود دارد، بهعنوان مثال، مالکان خودروها باید کابلهای شارژ خود را همراه داشته باشند که توسعه فناوری شارژ بیسیم میتواند بهتدریج این مانع را برطرف کند و فضای اختصاصی ساختمانها را به محلی مناسب برای شارژ وسایل نقلیه برقی تبدیل کند.
تخصیص فضای پیادهرو به ایستگاههای شارژ
نقاط شارژ نصبشده در پیادهروها توسط یک شرکت آلمانی توسعه یافته است. این نقاط بهطور مستقیم در لبه پیادهرو تعبیه شدهاند و برای استفاده، کاربران باید درپوش آن را بلند کنند و کابل خود را به آن متصل کنند. مزیت این سیستم این است که نیازی به ستونهای شارژ ندارد و فضای پیادهروها را آزاد نگه میدارد. حفظ فضای آزاد پیادهروها در شهرهای پرازدحام و شهرهای قدیمی که فضای کمتری برای احداث ایستگاههای مستقل شارژ دارند، بسیار حائز اهمیت است و مانعی برای تردد عابران پیاده ایجاد نمیکند. مشکل چنین راهکاری این است که کابل شارژ همچنان باید توسط مالکان خودرو تهیه شود که تحولات فناوری در زمینه شارژ بیسیم خودروها میتواند این مشکل را برطرف کند.
پیچیدگیهای فنی شارژ بیسیم استفاده از چراغهای خیابانی بهعنوان ایستگاههای شارژ را هوشمندانهترین و مقرونبهصرفهترین راهکار برای گسترش زیرساختهای شارژ در مناطق شهری قرار داده است. با این حال، راهکارهای خلاقانه همچون نصب نقاط شارژ در پیادهروها و در مجاورت ساختمانهای مسکونی میتواند در کنار استفاده از چراغهای خیابانی، به توسعه هرچه بیشتر زیرساختهای شارژ در شهرها منجر شود و به این ترتیب، گامهای مهمی در جهت آیندهای پاکتر و پایدارتر برداشته شود.
نظر شما