به گزارش خبرگزاری ایمنا، لایحه عفاف و حجاب پس از کشوقوسهای فراوان میان دولت، مجلس، شورای نگهبان و رسانهها سرانجام تبدیل به قانون شد و برای ابلاغ و اجرا، مسیر پاستور را در پیش گرفت؛ با انتشار متن کامل این قانون مفصل و حساس، بحثهای داغی در رسانههای داخلی آغاز شده و جنبههای مختلف آن زیر ذرهبین رفته است.
مطابق این قانون دستگاههای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، معاونت علمی رئیسجمهور، شهرداریها و دهیاریها، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معاونت امور زنان رئیسجمهور بهطور مستقیم تکالیفی را در حوزه فرهنگسازی و حمایت از خانواده برعهده خواهند داشت که سویه بیشتر دستگاههای مورد نظر فرهنگی و در راستای فراهنگسازی است، بنابراین باید ویژگی این قانون را در گام نخست یک قانون مبتنی فرهنگ خواند که رویکردی سازنده دارد.
ویژگی قانون حجاب و عفاف قرار نگرفتن در دایره محدود پوشش است، بلکه با در نظر گرفتن مباحث کلانتر به سراغ عوامل شکلگیری یک جامعه عفیفانه رفته است، بنابراین در این راستا تکالیفی را برای دستگاههایی مشخص کرده است که در نگاه اول ارتباط مستقیمی با مسئله ندارند، در حالی که میتوانند زمینهساز تحقق یک اتفاق مهم در زمینه پوشش باشند، بنابراین پیوند صنعت و فرهنگ را در این قانون نادیده نگرفته است و رویکرد معناگرایی برای بخشی از صنایع کشور در نظر گرفته است.
کمکاریهای رسانهها در موضوع حجاب مشهود است
در این راستا، زینب رازدشت، فعال فرهنگی و کارشناس رسانه در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، وضعیت کنونی پوشش و حجاب و عفاف در جامعه را نتیجه ترک فعل مجموعههای فرهنگی در زمینه فرهنگسازی دانست و اظهار کرد: بهطور مشخص طی این سالها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم، بنای حمایت از تولیدکنندگان محصولات زیست عفیفانه را داشت و مدیر وقت کارگروه مد و لباس وعدههایی را درباره ارتقای وضعیت داده بود که با تغییر دولت هیچکدام از این وعدهها محقق نشد.
وی نقش صداوسیما در فرهنگسازی در مقوله حجاب را مهم و راهبردی دانست و با بیان اینکه در این زمینه کمکاری فرهنگی مشهود است، افزود: یکی از مهمترین چالشهایی که ما در مباحث فرهنگی داریم، تغییر مدیریتهاست؛ این مسئله ضربه زده است، چراکه باعث میشود اقداماتی که آغاز شده است به ثمر ننشینید و پروژههای مختلف نیمهکاره بماند.
فعال فرهنگی به تأثیرگذاری معاونت زنان ریاستجمهوری در در مقوله فرهنگ و اجرای قانون پرداخت و گفت: این معاونت با وجود نفوذی که در بدنه دولت دارد، حداقل میتوانست موضوع پوشش و حجاب را در میان کارکنان دستگاههای دولتی سامان دهد که این اتفاق نیز طی این سالها رقم نخورده است و البته شورای فرهنگ عمومی نیز در این خصوص اقدامی نکرده و عکسالعملی نداشته است.
برای همافزایی نیازمند قرارگاه فرهنگی هستیم
رازدشت جای خالی یک قرارگاه مرکزی در مقوله زیست عفیفانه را خالی دانست و گفت: عملکرد جزیرهای دستگاهها موجب بیاثر شدن فعالیتها شده است، بهنظرم باید قرارگاه فرهنگی و عملیاتی منسجمی در این زمینه شکل بگیرد و بهطور حتم رئیس این قرارگاه باید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد تا ضمن تشریح وظایف زیرمجموعهها بتواند راهبرد درستی را ارائه دهد.
وی همافزایی دولت و مجلس را اقدامی ضروری درباره زیست عفیفانه دانست و تاکید کرد: وزارت صمت باید مانع ورود لباسهای قاچاق شود، چراکه وزارت ارشاد در این زمینه امکان دخالت ندارد، در این خصوص شاهد نقض، کمبود و خلاءهای قانونی هستیم که این موارد نیازمند پشتیبانی قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی است.
نقش فرهنگساز بازیهای رایانهای در تثبیت حجاب
فعال فرهنگی و رسانهای استفاده و بهرهگیری از تمام ظرفیتهای رسانهای و تبلیغی را مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه بازیهای رایانهای را باید یک ظرفیت بسیار مهم برای فرهنگسازی در زمینه حجاب و عفاف دانست، توضیح داد: بازیهای رایانهای تمام حواس بازیکن را به خود جلب میکند؛ حس شنوایی، بینایی و مغز همه درگیر بازی میشود، پس تولید بازی بهویژه بازیهای جدی در این زمینه بسیار میتولید کمککننده باشد، در حالی که در سالهای اخیر شاهد بودهایم دشمن از این راه به فرهنگ ما ضربه زده است. در بسیاری از بازیهای قاچاق، حجاب بهطور کامل زیرپا گذاشته میشود و این موضوع زمینهساز عادیسازی بیحجابی است.
رازدشت با بیان اینکه آخرین نمایشگاه تولیدات و محصولات حجاب با عنوان هدی هفته گذشته برگزار شد، یادآور شد: بهدلیل حمایت نکردن مسئولان سطح کیفی این نمایشگاهها بسیار پایین است؛ پایین بودن سطح کیفیت این نمایشگاهها موجب میشود که ظرفیتهای مطرح و برتر در نمایشگاه نباشند و نمایشگاه به یک رویداد ساده تبدیل شود، به همین دلیل این نمایشگاهها قوی ظاهر نمیشود، در حالی که ما برای فرهنگسازی در خصوص حجاب نیازمند نمایشگاههای قوی هستیم. ایجاد نمایشگاههای دائمی و حمایت مسئولان از تولیدکنندگان راهگشاست، چراکه باید زمینه تسهیلگری ملزومات حجاب فراهم شود.
به گزارش ایمنا، شورای فرهنگ عمومی بهعنوان یکی از نهادهای مسئول در قانون عفاف و حجاب، چند وظیفه شامل تدوین دستورالعمل طراحی و تولید اسباببازی و عروسک، طراحی و تولید لباس متناسب با سبک زندگی اسلامی، همچنین تولید پارچه مشکی، چادر، مقنعه و مانتو برابر با معیارهای مصوب دارد که در دوره جدید با توجه به همافزایی و تعامل خوب دولت و مجلس انتظار تحقق آن وجود دارد.
از طرفی، تاریخ گواهی میدهد که حجاب که همان زیست عفیفانه است، بخش جدانشدنی و غیرقابل انکاری از فرهنگ اصیل ایرانیان است که در پسِ ناتوی فرهنگی دشمن طی دههای اخیر و البته غفلت و ترکِ فعل مجموعههای فرهنگی و فرهنگساز مورد تاختوتاز قرار گرفته است که دستگاهها باید به ترمیم آن اقدام کنند.
نظر شما