به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مرتضی سقائیاننژاد امروز _سهشنبه بیستوهفتم آذر_ در دیدار با مدیران حوزه حمل و نقل شهرداری قم اظهار کرد: در مسائل شهری حملونقل عمومی و برنامه ریزی شهری به هم وابسته هستند و جایی که در ارتباط با توسعه پایدار صحبت میکنیم، یکی از مؤلفههای اصلی آن حمل و نقل است.
وی افزود: گفته میشود که شاید ۲۰ درصد انرژی کشورها در داخل شهرها و بین جادهای در حملونقل صرف میشود پس مسئله حمل و نقل موضوعی بسیار محوری و مهم در محیط زیست و اقتصاد شهری است.
شهردار قم اضافه کرد: افزایش جمعیت شهرهای کشور و افزایش ضریب مالکیت خودرو موجب شده تا ضرورت ایجاد راههای ارتباطی روان و سریع جدی تر شود اما در این میان حمل و نقل عمومی میتواند موجب ارتقای سطح عدالت اجتماعی، کاهش آلودگی هوا و کاهش آلایندههای زیست محیطی شود.
سقائیاننژاد با اشاره به اهمیت مسئله حمل و نقل و ترافیک در شهر قم گفت: شهر قم شهری زائرپذیر است و یکی از زیربناهای گردشگری مسئله حمل و نقل است.
وی ادامه داد: سیستم حملونقل عمومی یکی از شاخصهای مهم نشان دهنده توسعه یافتگی شهرها است.
شهردار قم تصریح کرد: مسئله حملونقل مشکلاتی دارد که یکی از مهمترین آنها این است که یکپارچگی در تصمیم گیری و برنامه ریزی است که در حال حاضر در شهرها این مسئله دیده نمیشود.
سقائیاننژاد با اشاره به نقش آمایش سرزمین در حوزه حمل و نقل گفت: ابتدا باید مشخص شود برای جمعیت یک شهر مانند قم چند خودروی شخصی نیاز است و چه میزان معابر و سیستم حملونقل عمومی باید برای این جمعیت تدارک دیده شود.
وی اضافه کرد: این موضوع امروز در کشور رعایت نمیشود و کارخانههای خودروسازی تولید هرچه بیشتر را هدف خود قرار دادهاند و امروز ضریب مالکیت خودرو با زیرساختهای شهرها سازگاری ندارد و هر چه ما در شهرداری معبر، روگذر و زیرگذر بسازیم با این حجم مالکیت خودرو باز هم مشکلاتی وجود خواهد داشت.
شهردار قم با اشاره به اینکه شعار حملونقل پیاده محور امروز در کشور زیاد تکرار میشود گفت: از نظر ما هم پیادهمحوری در شهر ایدهآل است، اما چگونه وقتی این میزان خودرو در کشور تولید میشود، میتوان به پیادهمحوری در شهرها رسید؟.
سقائیاننژاد اضافه کرد: کلانشهرها امروز به یک پارکینگ بزرگ تبدیل شدهاند و ساعتها وقت در ترافیک صرف میشود که موجب اتلاف انرژی و کاهش تابآوری روانی مردم میشود.
وی گفت: از سمت دیگر طرحهای جامع و تفصیلی شهرها در جای دیگر تصویب میشود و در آن طرحهای عرض معابر شهری و زیرگذرها و روگذرها تعیین میشود.
شهردار قم افزود: مسئله اعمال قانون در حوزه ترافیک هم در ارگان دیگری رقم میخورد اما در نهایت تمام معضلات حوزه حملونقل و ترافیک را به عملکرد شهرداریها نسبت میدهند.
سقائیاننژاد معضل اصلی حوزه حملونقل را نبود یکپارچگی دانست و گفت: پنج مؤلفه مهم در این حوزه از جمله آمایش سرزمین، برنامهریزی شهری و طرح تفصیلی، آموزش و فرهنگسازی، برنامههای فنی ترافیک و اعمال قوانین و مقررات است.
وی با تأکید بر سهم کم شهرداریها در حوزه حملونقل تصریح کرد: شهرداری قم در سالهای اخیر با اجرای ۳۵ تقاطع غیر همسطح در پنج محور اصلی از جمله محورهای جمهوری، فردوسی، عمار یاسر، کریمی و سردار شهید سلیمانی گامهای مهمی در بهبود زیرساختها برداشته است.
شهردار قم با اشاره به دستاوردهای حوزه حملونقل عمومی گفت: عمر ناوگان اتوبوسرانی قم با تلاشهای انجامشده به زیر ۴ سال رسیده است و هوشمندسازی ناوگان با تجهیز به سیستم AVL و دستگاههای کارتخوان، خدماترسانی به شهروندان را بهبود داده است.
سقائیاننژاد ادامه داد: خرید اتوبوسهای برقی و دیزلی در شهر قم با قوت ادامه دارد و ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی که با مطالعات کامل و استانداردهای بینالمللی تهیهشدهاند، به زودی وارد ناوگان میشود و گام مهمی در بهبود محیطزیست و هوای پاک برداشته خواهد شد.
وی با اشاره به هزینههای این اقدامات گفت: بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه تهیه ناوگان حملونقل عمومی در سال جاری هزینه خواهد شد که بیش از میزان بودجه پیش بینی شده است.
شهردار قم با اشاره به هدف گذاری برای تکمیل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر قم اضافه کرد: حملونقل ریلی یکی از زیرساختهای اساسی شهر است و تنها مشکل در این بخش تأمین واگنها است که در حال پیگیری با وزارت کشور است.
سقائیاننژاد با تاکید بر لزوم هوشمندسازی، ارتقای آموزش رانندگان، توسعه پلهای عابر پیاده مکانیزه و حفظ انسجام و هماهنگی در مدیریت شهری گفت: با برنامهریزی دقیق و همکاری دستگاهها میتوانیم مشکلات ترافیکی را به حداقل برسانیم.
نظر شما