به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، رضا اکبری امروز _سهشنبه بیستوهفتم آذر_ در حاشیه نمایشگاه حملونقل اظهار کرد: طی هشت ماه گذشته ۱۲ میلیون تن ترانزیت کالا داشتهایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که هشت میلیون تن بوده رشد قابل توجهی داشته است و در بخش مسافری ۲۱ میلیون مسافر از مرزهای بین. المللی داشتهایم.
وی افزود: سوخت موضوع مهمی در حملونقل است و چند سالی است که تخصیص سوخت بر مبنای پیمایش انجام میشود.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور خاطرنشان کرد: براساس مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق سوخت و کالا در طرح جدید مبدا و مقصد در زمان صدور بارنامه مسیر مشخص و کارت سوخت کامیون تنها در جایگاه سوخت همان مسیر فعال میشود، این مسئله علاوهبر جلوگیری از قاچاق سوخت به رصد پیمایش نیز کمک میکند؛ این طرح از یک ماه پیش آغاز و بهدلیل نرمافزاری و ارتباطی با مشکلاتی روبهرو شد.
اکبری تصریح کرد: طرح سوختگیری کامیونها در جایگاههای مشخص انجام و قرار شد ابتدا برای کامیونهای بالای ۵۰ تن که جمعیت ۲۵ هزار نفری دارد انجام شود که با توجه به اینکه نواقص این طرح رفع شده است از پنجم دی اجرایی خواهد شد.
وی عنوان کرد: نرخ عوارض آزادراهها دولتی تعیین شده است و در عوارض جدید به صورت پیمایشی دریافت میشود، بهعنوان مثال کسی که از بزرگراه قم ۳۰ کیلومتر استفاده میکند به اندازه ۳۰ کیلومتر عوارض پرداخت خواهد کرد، بنابراین از یکم بهمن بزرگراههای کرج- قزوین، قزوین-زنجان، بندرعباس-شهید رجایی، تهران-قم و تهران- ساوه انجام خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور تاکید کرد: در حال حاضر درآمد این پنج آزادراه حدود ۲,۰۰۰ میلیارد تومان در سال میشود که نیمی از هزینه نگهداری است.
اکبری گفت: آزادراهها ایمنترین جادهها در دنیا هستند، اما در ایران آزادراهها بهدلیل نداشتن چراغ و حفاظ کشته میگیرد، بنابراین در مقطع کنونی باید بهدنبال اصلاح عوارض آزادراهی برای تعمیر آزادراههای کشور باشیم تا از این طریق تصادفات کاهش پیدا کند.
وی اضافه کرد: در مسیر آزادراهها سکونتگاهها شامل پرداخت عوارض نمیشود، بهعنوان مثال در آزادراه تهران ساوه تا پرند عوارضی دریافت میشود.
ساخت ۸۰۰۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهها
همچنین حسن کدخدایی، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل عنوان کرد: در حال حاضر ۸۰۰۰ کیلومتر باند دوم بزرگراهها را در دستور کار داریم و در سال جاری ۷۰۰ کیلومتر را به بهرهبرداری خواهیم رساند.
وی اضافه کرد: در صورتی که محدودیت اعتبار وجود نداشته باشد، سالانه میتوانیم ۱۲۰۰ کیلومتر را توسعه دهیم و بهطور قطع در محورهایی که ترافیک آنها معادن هستند یا محورهای انتقال فراوردههای نفتی توسعه باند دوم آزادراهها انجام میشود.
نظر شما