به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، علیاکبر صفایی امروز _سهشنبه بیستوهفتم آذر_ در حاشیه نمایشگاه حملونقل و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تا ابتدای دی بنادر ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه داشتهاند که حدود ۳ درصد در کالاهای غیرنفتی رشد داشته اما در کالاهای نفتی کمی افت را به دنبال داشته است، اظهار کرد: ۷۱ دستگاه تجهیزات بندری به بهرهبرداری رسیده است و ۳۶ دستگاه نیز بهزودی بهرهبرداری خواهد شد.
وی افزود: در دهه فجر نیز ۳۰ تجهیز دیگر از بنادر به بهرهبرداری خواهد رسید، در بخش شناور ۴۸ دستگاه در حال ساخت و ۱۲۵ شناور و تجهیز بندری نیز در دست تعمیر است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور تصریح کرد: ظرفیت ناوگان دریایی ایران برای نخستینبار به اندازه کشور روسیه شده و به نوعی ایران جزو پنج کشور از نظر بزرگی ناوگان است.
صفایی درباره پروژههای عمرانی عنوان کرد: ۲۸۰ پروژه عمرانی در دست مطالعه داریم که ارزش آنها از محل اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی ۱۳۲ همت است، البته بخش خصوصی نیز سرمایهگذاری ۷۲ هزار میلیارد تومان در حوزه دریایی و بندری دارد.
وی اضافه کرد: در همین راستا امضای تفاهمنامه ۳۴ قرارداد با بخش خصوصی داریم که ارزش آن حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان است، این نگاه بخش خصوصی به سرمایهگذاری در بندر نشان میدهد که هم دولت به تعهدات خود پایبند است و هم بازدهی مناسبی خواهد داشت.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور تاکید کرد: ساخت اسکله و ترمینال و برج کنترل برای تردد دریایی در جزیره بوموسی را انجام دادهایم و کلنگ ساخت مسکن در این جزیره زده شده است؛ دولت برنامههای زیادی برای این جزیره دارد و بهزودی حوضچه بندری نیز توسعه داده خواهد شد.
صفایی ادامه داد: در صورتی که وزارت صنعت مجوز بدهد سازمان بنادر به شرکتهای بخش خصوصی برای ساخت شناور میدهد تا تردد مسافری به جزایر کشور توسعه پیدا کند؛ در مقطع کنونی نگاه خوبی برای توسعه جزایر وجود دارد و به همین دلیل تسهیلات ویژهای برای پروژههای این بخش انجام خواهد شد.
وی درباره سیاستهای توسعه دریانوردی گفت: اقتصاد دریا یکی از ستونهای دریامحور است و با توجه به اینکه ۳۲ مجوز در این بخش صادر میشود حوزه گستردهای است، به همین دلیل متولی آن دستگاههای مختلف هستند، به همین دلیل باید اقدامات در سطح راهبردی تا عملیات اجرایی بهصورت یکپارچه انجام شود و در این راستا مجلس ترانزیت و اقتصاد دریا را در برنامه هفتم پیشرفت پیشبینی کرده است.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به اینکه عراق از ۲۰ سال پیش برنامهریزی برای ساخت بندر و کریدور را آغاز کرده است، افزود: در حال حاضر همه کشورها در زمینه توسعه بنادر کار میکنند، همانطور که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در این زمینه فعالیت گستردهای انجام داده است، اما نمیتوانیم تحریمها را نادیده بگیریم.
صفایی ادامه داد: بهعنوان مثال تحریمها در ترانزیت خارجی مشکلاتی را برای بارنامهها به وجود میآورد، با این حال موضوع توسعه زیرساختها و کاهش قیمت تمام شده در دستور کار قرار دارد.
وی درباره جاذبه خط تالوک اروندکنار گفت: این موضوع برای ایران بسیار مهم است، لایروبی اروند به تعویق افتاده است و به همین دلیل منتظر مذاکرات وزارتخانه کشورمان با وزارتخانه عراق هستیم.
نظر شما