به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحالوبختیاری، صبح که میشود، نور ملایم آفتاب به آرامی از لابهلای پردههای پنجره عبور میکند و اتاق کوچک را روشن میکند، همزمان با بچههایش که باید به مدرسه بروند، بیدار میشود، صدای خنده و بازی آنها در خانه، نشانهای از زندگی و امید است، اما او میداند که روز سختی در پیش دارد، استارت ماشین را میزند و زیر لب میگوید: «الهی به امید تو».
با رسیدن به خیابان، نخستین مسافر را میبیند که با دستش علامت میدهد، روی ترمز میزند و میایستد، سلام و احوالپرسی میکند و دوباره به راه میافتد، در این مسیر، ایستگاه به ایستگاه میایستد تا مسافری را سوار کند و به مقصد برساند، این روال، هر روز از صبح علیالطلوع تا پاسی از شب ادامه دارد، زندگیاش به این ریتم عادت کرده است اما در دلش، بار سنگینی از مشکلات وجود دارد.
مشکلات زندگیاش همچون سایهای همیشگی بر دوش او سنگینی میکند، هزینههای سرسامآور تعمیرات ماشین، او را خسته کرده است، هر بار که ماشینش به تعمیرگاه میرود، احساس میکند که بخشی از درآمدش را از دست میدهد.
«دخل و خرج زندگیام به هم نمیخورد»، این جمله، نشاندهنده واقعیتی تلخ است که بسیاری از رانندگان تاکسی با آن دستوپنجه نرم میکنند، کرایههای کم، آنها را در تنگنای مالی قرار میدهند، آنها میداند که باید با این شرایط کنار بیایند، اما گاهی احساس میکند که در یک دور باطل گرفتار شده است.
در آن سو کمبود تاکسی و معطلیهای طولانی برای رسیدن به مقصد، به ویژه در ساعات شلوغی روز، مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است، بسیاری از مردم برای رسیدن به محل کار یا مدرسه خود با تأخیر روبهرو میشوند که این امر نه تنها بر کیفیت زندگی آنها تأثیر میگذارد، بلکه به ایجاد تنشهای اجتماعی نیز دامن میزند.
هزینههای تاکسی بسیار بالاست
علی سقایی، یکی از رانندگان تاکسی در شهرکرد به خبرنگار ایمنا میگوید: من و همکارانم تلاشمان را میکنیم برای اینکه بتوانیم در کمترین زمان، مسافر را به مقصد برسانیم اما برخی اوقات ماشین نیاز به تعمیر دارد و اگر چند نفر از همکاران ماشینشان خراب باشد، قطعاً چرخه خدماتدهی دچار مشکل میشود و به همین دلیل مسافر دیر تاکسی پیدا میکند.
وی میافزاید: کار ما، مسافرکشی است و باید از این راه مخارجمان را تأمین کنیم اما چه کنیم که ما هم مشکلات خودمان را داریم، هر روز که در این مسیرها تردد میکنیم، باید چند برابر آن را هزینه تعمیر ماشین و خرید لوازم یدکی بدهیم اما کرایه همان کرایه قبل است و اگر یک مبلغ ناچیز به کرایه اضافه شود، مردم ناراحت میشوند.
این راننده تاکسی ادامه میدهد: همانطور که هر روز قیمت لوازم خانگی و قیمت اقلام خوراکی اضافه میشود و مردم چند برابر مبلغ حاضر به پرداخت هستند اما برای یک کرایه اگر افزایش کمی داشته باشد، ناراحت میشوند.
نارضایتی شهروندان از خدمات تاکسیهای خطی
نازنین پردل یکی دیگر از شهروندان شهرکردی نیز با بیان اینکه هر روز صبح حدود ۲۰ دقیقه برای تاکسی معطل میشوم و هر روز هم باید با تأخیر به محل کارم برسم و این برای من مشکلاتی را ایجاد کرده است، میگوید: خدمات تاکسیهای گردشی باز هم بهتر از تاکسیهای خطی است، تاکسی خط از ایستگاه اول که شروع میکند، ظرفیتش تکمیل میشود و برای بقیه ایستگاهها مسافر باید زمان زیادی را منتظر بماند تا تاکسی برسد.
این شهروند شهرکردی ادامه میدهد: برخی از رانندگان تاکسی سرویس مدرسه هستند و بعد از اینکه دانشآموزان را به مدرسه رساندند، برای مسافرکشی میآیند و همین موضوع موجب میشود که تاکسی کمتری در خط باشد.
نظارت بر فعالیت تاکسیها ماهانه صورت میگیرد
محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد با بیان اینکه رانندگان در راستای خدمت به مردم و تسهیل رفتوآمد شهروندان تلاش کرده و نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی شهری ایفا میکنند، به خبرنگار ایمنا میگوید: با این حال در برخی موارد، نارضایتیهایی از سوی شهروندان نسبت به خدمات ارائه شده وجود دارد که شهرداری به صورت جدی این موارد را بررسی و پیگیری میکند.
وی با اشاره به اهمیت ارتقای کیفیت خدمات حملونقل عمومی میافزاید: ما به دنبال ایجاد تغییرات مثبت و بهبود مستمر در خدماترسانی به شهروندان هستیم و نظرات و پیشنهادهای مردم در این زمینه برای ما بسیار ارزشمند است.
واحدیان با اشاره به خرید اتوبوسهای جدید برای رفاه حال شهروندان اضافه میکند: در سالجاری دو دستگاه اتوبوس ۱۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای و چهار میلیارد تومان از محل منابع داخلی هزینه و جمعاً با اعتباری بالغبر ۱۹ میلیارد تومان از شرکت عقابافشان خریداری شد که برای ارائه خدمات به مسافران آماده هستند.
وی تصریح میکند: همچنین در حال حاضر ۱۰ دستگاه اتوبوس دیگر از یک شرکت خریداری شده که تحویل نشده است و هفت دستگاه از شرکت دیگری طلب داریم که قول مساعد داده شده تا پایان سال تحویل شود.
واحدیان با اشاره به ضرورت نوسازی ناوگان حملونقل عمومی به ویژه تاکسیها میگوید: بهبود کیفیت خدمات حملونقل عمومی برای رفاه حال شهروندان از اهمیت بسزایی برخوردار است، چراکه نوسازی ناوگان تاکسیها میتواند به افزایش ایمنی، کاهش آلودگی هوا و بهبود تجربه سفر شهروندان منجر شود.
وی ادامه میدهد: علاوهبر نظارت بازرسی سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری، نظارت بر فعالیت تاکسیها به صورت ماهیانه با سازمان تعزیرات، پلیس و شهرداری با هدف ارتقای کیفیت خدمات و حفظ حقوق شهروندان انجام میشود.
شهردار شهرکرد با اشاره به اینکه تخلفات رانندگان تاکسی به صورت جدی پیگیری میشود، بیان میکند: شهروندان میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف، کد تاکسی یا اتوبوس متخلف را به سامانه ۱۳۷ ارجاع دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.
۸۰ درصد تاکسیهای شهرکرد فرسوده هستند
مهرداد میرزائیان، رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد با بیان اینکه چند سالی است که تاکسی جدید به ناوگان تاکسیرانی شهرکرد اضافه نشده است، به خبرنگار ایمنا میگوید: ۸۰ درصد تاکسیهای شهرکرد فرسوده هستند و تنها نوسازی تعدادی از تاکسیها انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد تاکسیهای شهرکرد متناسب و حتی بیشتر از جمعیت است، میافزاید: با وجود راهاندازی تاکسیهای اینترنتی، اتحادیه تاکسیرانی مجوز توسعه برای افزایش تاکسیها را نمیدهد.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد با اشاره به آمار تاکسیهای شهرکرد اضافه میکند: ۹۳۲ تاکسی گردشی و خطی در استان وجود دارد، همچنین ۲۱۰ تاکسی بیسیم و ۲۳۰ تاکسی هوشمند نیز مشغول جابهجایی مسافر هستند.
میرزائیان ادامه میدهد: ۷۰ درصد ناوگان تاکسی شهرکرد فرسوده است که اتحادیه شرایط تسهیلات را در اختیار ناوگانها قرار نمیدهد و باتوجه به اینکه شرایط تعویض ناوگان فرسوده به صورت نقدی است، کسی از این طرح استقبال نمیکند.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ تاکسی در ابتدای هر سال اعلام میشود، میگوید: نرخ تاکسی تا پایان سالجاری تغییر نمیکند.
رئیس سازمان مدیریت حملونقل بار و مسافر شهرداری شهرکرد با اشاره به شرایط رانندگان تاکسی ادامه میدهد: براساس مصوبات جدیدی که در سالجاری توسط شورای ناوگان ابلاغ شد، راننده تاکسی نباید شغل دوم داشته باشد، بازنشسته نباشد و مجوز اماکن برای داشتن صلاحیت داشته باشد.
به گزارش ایمنا، وضعیت تاکسیهای فرسوده در شهرکرد، نه تنها بر زندگی روزمره رانندگان تأثیر منفی گذاشته است بلکه موجب نارضایتی شدید شهروندان نیز شده است، نیاز فوری به برنامهریزی مناسب برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی احساس میشود تا بتوان کیفیت خدمات را ارتقا و مشکلات موجود را کاهش داد، همکاری بین دولت، شهرداری و ناوگانهای مربوطه ضروری است تا راهکارهایی مؤثر برای حل این معضل ارائه شود.
نظر شما