محمد حیدری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پیشرفت در سیستمهای الکترونیکی خودروهای برقی، از جمله طراحی مدارهای هوشمند و سنسورهای پیشرفته، نقشی کلیدی در بهینهسازی عملکرد این خودروها دارد.
وی افزود: یکی از مهمترین دستاوردها در این حوزه، توسعه سیستمهای مدیریت باتری (BMS) است. این سیستمها با نظارت دقیق بر وضعیت شارژ و دمای باتری، به افزایش طول عمر و ایمنی آنها کمک میکنند. طراحی تراشههای پیشرفته برای این سیستمها امکان تحلیل دادهها در لحظه را فراهم کرده و از بروز مشکلاتی همچون حرارت زیاد یا افت ناگهانی توان جلوگیری میکند.
کارشناس ارشد الکترونیک گفت: توسعه فناوریهای نیمههادی، بهویژه ترانزیستورهای سیلیکون کاربید (SiC) و گالیوم نیترید (GaN)، موجب افزایش راندمان سیستمهای الکترونیکی خودروهای برقی شده است. این مواد جدید، اتلاف انرژی را کاهش داده و امکان تولید قطعات کوچکتر و سبکتر را فراهم کرده است. این پیشرفتها تأثیر مستقیمی بر افزایش برد خودروهای برقی داشته است.
حیدری با اشاره به اهمیت ارتباط بین اجزای الکترونیکی خودرو بیان کرد: استفاده از پروتکلهای پیشرفته ارتباطی همچون CAN Bus و Ethernet Automotive موجب هماهنگی بهتر بین موتور، باتری و سیستمهای کمکی شده است، این هماهنگی نهتنها بهرهوری خودرو را افزایش میدهد، بلکه تجربه کاربری بهتری را برای رانندگان فراهم میکند.
وی تأکید کرد: نقش نرمافزارهای هوشمند در کنترل سیستمهای الکترونیکی غیرقابل انکار است. این نرمافزارها با تحلیل دادههای دریافتی از حسگرها و تصمیمگیری در لحظه، موجب بهبود عملکرد خودرو و کاهش مصرف انرژی میشوند. در آینده این سیستمها با استفاده از هوش مصنوعی قادر به پیشبینی نیازهای انرژی و تطبیق عملکرد خودرو با شرایط جاده خواهد شد.
نظر شما