به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، عبدالمطهر محمدخانی امروز _دوشنبه بیستوششم آذر_ در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرداری تهران در صدد آن است که ۳۰۰ هزار موتور کار را با موتور برقی جایگزین کند.
وی افزود: وظیفه اصلی برای حذف موتورسیکلتهای آلاینده بهویژه در تولید موتورسیکلتهای برقی به عهده نهادهای دیگر است که از دو سال پیش آغاز شده است.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: در حال حاضر شهرداری طرحی را از ده آذر به مدت دو ماه در دستور کار دارد که بر مبنای آن موتورسیکلتهای آلاینده اصلاح شوند؛ این طرح تمدید نخواهد شد و پس از آن پلیس نسبت به جریمه موتورسیکلتهایی که معاینه فنی ندارند اقدام خواهد کرد.
محمدخانی تاکید کرد: شهروندان باید از این فرصت استفاده کننده که معاینه فنی دریافت کنند تا بتوانند آلودگی را کاهش دهند.
وی با بیان اینکه سال گذشته تنها ۸۲۳ موتور به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند، ادامه داد: این در حالی است که شش خط ویژه معاینه فنی برای موتورسیکلتها داریم و در میدان بهارستان، محمدیه و امام خمینی با محوریت منطقه ۱۲ طرح معاینه فنی رایگان موتورسیکلتها در حال اجرا است که امیدواریم با اجرای این طرح حداقل بخشی از سه و نیم میلیون موتورسیکلت متردد در شهر تهران را ساماندهی کنیم و میزان آلایندگی آنها را کاهش دهیم.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران بیش از پنج هزار دستگاه اتوبوس خریده که ۲۵۰۰ دستگاه خودرو برقی از تولیدکنندگان چینی خریده و هم اکنون فرایند در حال طی شدن است و امیدواریم تا پایان سال ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار خدمت شود. همچنین ۲۵۰۰ اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده است. این خرید بدون همکاری دولت و تنها با اعتبارات و تخصیص بودجه شورای شهر انجام شده که یک رکورد در سه دهه گذشته است.
محمدخانی تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی در تولید و تحویل اتوبوس سرعت پیدا کردهاند و هر ماه ۶۰ تا ۱۰۰ اتوبوس را تحویل میدهند.
وی درباره انتقادهای مطرح شده در مورد نحوه اجرای طرح «من شهردارم» با بیان اینکه شهرداری تهران تصمیم گرفته است که از طریق طرح من شهردارم بخشی از اختیارات خود را به مردم بسپارد و مردم تصمیم بگیرند که برای ناحیه و منطقه خود چه پروژهای اجرا شود، گفت: به نظر میرسد باید از سوی یک نهاد مردم سالارانه همچون شورای شهر از این طرح مردم سالارانه حمایت بیشتری شود که اینطور هم هست.
۱۲ همت از بودجه شهرداری تهران برای اجرای طرح «من شهردارم»
سخنگوی شهرداری تهران گفت: ۱۲ همت از بودجه شهرداری تهران برای اجرای طرح من شهردارم است و این اعتبار بنا به درخواست و انتخاب مردم صرف اجرای پروژهها میشود و امسال نیز اتفاق خوبی رخ داده و حدود ۱۸ درصد طرحهایی که به رأی مردم گذاشته شد با نظر مردمی بوده و بعد از پایش به رأی مردم گذاشتیم، اما فارغ از گرایشهای سیاسی و مباحث حاشیهای، باید این طرح مورد استقبال اعضا قرار بگیرد.
محمدخانی افزود: برخی اعضای شورا حمایت جدی در این زمینه دارند اما متأسفانه اینکه این موضوع درگیر مباحث سیاسی میشود و برخی رسانههای رقیب اظهارات اعضای شورا را که انتظار میرود مورد همراهی قرار نگیرد، برجسته میکنند که نکته قابل تأملی است،
محمدخانی در پاسخ به سوالی مورد مطالبه اصلی مردم برای رفع آلودگی هوا و اقدامات عاجل و مهم شهرداری تهران با بیان اینکه میثاق همه مجموعهها، قانون هوای پاک است که تکالیف همه دستگاهها از جمله شهرداری تهران مشخص شده است گفت: توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند از تکالیف شهرداری تهران است. در طول سه سال گذشته شهرداری تهران در این حوزهها اقدام عاجلی داشته بهگونهای که ۱۳۰۰ اتوبوس خریداری کردیم و به طور متوسط ماهانه ۸۰ الی ۱۰۰ اتوبوس جدید وارد مدار میشود و در کنار آن توسعه مترو و اورهال واگنها را در دستور کار قرار دادیم.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه از بهار سال آینده هر ماه به طور منظم دو تا سه رام قطار وارد مترو میشود و روز شنبه نیز خط تولید ساخت قطار ملی آغاز شد، گفت: در کنار این موضوع تاکسی و اتوبوس برقی را نیز در دستور کار داریم و امید است طی روزهای آینده بخشی از تاکسی و اتوبوس برقی رونمایی شود و در کنار این اقدامات در توسعه فضای سبز کاشت سه و نیم میلیون درخت را داشتیم. در حوزه پسماند نیز ساخت زباله سوز در دستور کار قرار دارد که امید است با همراهی دولت و محیط زیست این مهم به سرانجام برسد.
محمدخانی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت نامناسب سنگفرشها در معابر و نارضایتی مردم گفت: متولی بحث پیاده روها شهرداران مناطق ۲۲ گانه هستند که با پشتیبانی معاونتها تلاش میکنند اما وقتی در مورد پیاده راههای تهران صحبت میکنیم به معابر متعدد اشاره میکنیم که بخشی از این مسیرها در راستای اجرای طرح من شهردارم، رصد و بهبود پیدا کرد. البته وسعت پیاده روها زیاد است که شاهد عقب ماندگی جدی در این حوزه بودیم و با تلاش دو الی سه ساله این عقب ماندگی جبران نمیشود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سرانجام تبدیل پادگان ۰۶ به بوستان گفت: در پادگان ۰۶ مقرر شد که ۳۵ هکتار تبدیل به بوستان شود و فرآیندهای تحویل این بخش طولانی شده و امید است با سرعت این مهم انجام شود تا کار ساخت بوستان که طراحی خاص دارد به سرعت رقم بخورد و در روزهای آتی شاهد سرعت گرفتن عملیات عمرانی با همکاری ارتش باشیم. البته در این مدت پادگانهای دیگری نیز در راستای تفاهم شهرداری با سایر نهادها تحویل خواهد شد که میتوانند به بوستان یا فضاهای عمومی تبدیل شوند.
سخنگوی شهرداری تهران در مورد جلسه امروز شهردار تهران با رئیس جمهور در مورد بهبود وضعیت مدارس با بیان اینکه شهردار تهران و وزیر آموزش و پرورش جلساتی متعددی در این مورد داشتند اما این جلسه با حضور رئیس جمهور برگزار شد، گفت: به پیشنهاد شهرداری تهران مقرر شد در مهلت ۱۰ روزه شهرداری با شناسایی همه ظرفیتها در حوزه زیرساختی و فرهنگی به کمک دولت بیاید و طبیعتاً در این فاصله ۱۰ روزه جلساتی در مجموعه شهرداری برای ارائه طرح جامع و کامل به دولت برگزار خواهد شد.
وی گفت: در مدت گذشته در بیش از ۲۰۰ مدرسه آسفالت و کمک رسانی داشتیم و در قالب همکاری با طرح من شهردارم و شهید آرمان نیز همراهی خوبی با مدارس داشتیم و مطمئن هستیم که ظرف ده روز طرح همراهی شهرداری تهران با دولت آماده میشود. در این بخش بودجه شهرداری به مدارس حدود سه برابر شده است و دست ما را برای کمک به آموزش و پرورش باز میکند.
محمدخانی در رابطه با حضور خود در نشست شهرداران صلح در استانبول با بیان اینکه شهردار استانبول چند ماه قبل از شهردار تهران برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده بود و دعوت نامه از طریق وزارت امور خارجه و سفارت ایران در آنکارا به دست ما رسید گفت: تصمیم بر این شد که من نماینده شهرداری در اجلاس حضور یابم؛ شهرداران شهرهای غرب آسیا و شمال آفریقا در آن حضور داشتند و عمده حاضران در سطح شهرداران پایتختها و یا معاونان آنها بودند.
وی افزود: این نشست عملاً تبدیل به صحنهای شد که بسیاری از نمایندگان شهرها تصمیم گرفتند وقت خود را به محکومیت جنایات اسرائیل اختصاص دهند. ما به وظیفه خود عمل کردیم و ابراز نگرانی از کشته شدن شهرها از جمله مباحث ما بود.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در کنار کشتار جمعی عملاً در حال از بین بردن زیرساختها و کشتن شهرهاست و نیاز است که شهرها در قالب دیپلماسی عمومی به ایفای نقش بپردازند. پیشنهاد مشخص ما بایکوت اقتصادی اسرائیل و شهرهای بزرگ آن در شرایط آتش بس غزه بود.
سرانجام قرارداد چین و تأثیر مافیای خودرو
سخنگوی شهرداری تهران در مورد سرانجام قرارداد چین و تأثیر مافیای خودرو در این قرارداد گفت: قرارداد چین متوقف نشده و با توجه به ظرفیت خوب داخلی که در تولید موتور سیکلت برقی داریم، اولویت اول استفاده از توان داخلی است، اما با مافیای واردات خودرو مواجه هستیم که اجازه طی مسیر خرید خودرو با کیفیت و قیمت بهتر را نمیدانند و سنگ اندازی کردند و از تمام ظرفیتهایشان در رسانه و حتی برخی نهادها استفاده کردند.
محمدخانی با بیان اینکه نمونههای اتوبوسی که ما وارد کریم حداقل ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو تفاوت قیمت دارد که ببینید قرار بود چه پولی به جیب مافیای واردات خودرو برود گفت: اما شهردار تهران زیر بار این زورگوییها نرفت و طبیعتاً با دست اندازهایی مواجه بودیم و این آزمون و خطا در مسیر واردات انجام شد و این طبیعی بود تا خودرو ارزانتر و با کیفیت تری وارد کشور کنیم و اگر میخواستیم از طریق مسیر مافیا عمل میکردیم به جای ۲۵۰۰ اتوبوس تنها میتوانستیم ۲۰۰۰ اتوبوس وارد کشور کنیم اما حالا محمولهها یا به تهران رسیدند و یا در حال رسیدن هستند و این مسیر شتاب گرفته است و تا قبل از این دوره مدیریت شهری حداقل ۱۵۰۰ تاکسی و ۵۰۰ اتوبوس برقی را وارد کشور میکنیم.
وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعای سنگ اندازی شهرداری تهران برای بازدیدهای اعضای منتقد شورای شهر تهران با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بازدیدهای زیادی از مناطق و شهرداری تهران داشتند، گفت: در شهرداری تهران دسته بندی بین اعضای شورای اسلامی شهر وجود ندارد و ما طبق اختیارات و وظایف نمایندگان پاسخگوی آنها هستیم.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: مشخص کردن و زمانبندی کردن اعضای شورای شهر تهران مورد تاکید رئیس شورای شهر تهران بود البته اعضای شورای اسلامی شهر میتوانند هر زمان که میخواهند حتی سرزده بازدید داشته باشند اما از سویی دیگر ممکن است که شهردار منطقه یا معاونینش جلسه دیگر داشته باشند.
محمدخانی اظهار کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که زمان مشخص همچون روزهای چهارشنبه برای بازدید تعیین شود و با اعلام قبلی در مجموعههای شهرداری تهران حاضر شوند تا قابلیت برنامه ریزی و نظم دهی ایجاد شود؛ البته باید بگویم که معدودی از اعضا حضورشان را در ماههای اخیر در مناطق افزایش دادند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سالهای ابتدایی فعالیت شورا در هیچ منطقه و یا مراسم افتتاحیه و هر برنامهای که مشمول موضوع امید افزایی به مردم بوده مطلقاً شرکت نکردند که این موضوع تناقضاتی ایجاد کرده است و این هم گلایه از سوی مدیران شهری است اما با این حال مجموعه شهرداری تهران خود را موظف به نظارت پذیری میداند و فارغ از گرایشهای سیاسی اعضا به آنها خدمات ارائه میشود.
نظر شما