به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، مهدی چمران امروز _یکشنبه بیستوپنجم آذر_ پیش از آغاز دویستوهشتادوهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: پایانه شرق کار خود را آغاز کرده است و نارضایتی بابت انتقال پایانه وجود نداشت، تنها چند نفر مواردی را در مورد انتقال وسایل نقلیه مطرح میکردند که البته در جریان کار نبودند.
وی افزود: چند مینیبوس و اتوبوس خطی مسافران را بهصورت رایگان از پایانه قدیم به پایانه جدید منتقل میکند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: فضای پایانه بزرگ و عمومی است و درجه حرارت آن نباید بالا شد، اما سرد هم نباید باشد؛ طراحی پایانه با فکر صورت گرفته و همه جزئیات بهخوبی بررسی شده است، امیدواریم امکاناتی همچون بانک به مجموعه منتقل و خدماترسانی تکمیل شود.
چمران عنوان کرد: مشکل مردم کمبود اتوبوسها برای انتقال به سایر شهرها بود که مسئولیت آن برعهده شهرداری نیست، در مجموع کار ارزشمندی صورت گرفت و پس از چند سال توقف کار و آسیب دیدن، پایانه آغاز به فعالیت کرد.
وی درباره تولید انبوه قطار ملی تصریح کرد: قطار ملی کار خود را در خط تهران-پرند آغاز و و چند هزار کیلومتر را در این مدت طی کرده بود، همچنین مسائلی که باید در نظر گرفته شود، بررسی شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: ساخت بعضی موارد در کشور بهصرفه نیست و کسی برای آن سرمایهگذاری نمیکند، قطعات نیز همین شرایط را دارد اما بوژی، ترمز، تهویه و سیستم رانش در داخل کشور ساخته میشود که باید از مپنا، جهاد دانشگاهی، واگنسازی و شرکت مترو که در این راستا تلاش کردند، تقدیر کنیم.
باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم
چمران با بیان اینکه باید به سمت قطارهای پرسرعت برویم، تاکید کرد: در گذشته قرار بر این بود که قطار پرسرعت به سمت فرودگاه امام (ره) راهاندازی شود و این مسئله را مطرح کردیم که قطار به سمت قم، اصفهان، شیراز و مشهد نیز برود اما عملیاتی نشد و اعتبارات آن تأمین نشد چراکه باید دولت به میدان میآمد.
وی ادامه داد: زیرساختها باید آماده شود که البته کار زیادی انجام شده است تا به سمت تأمین قطار برویم، قطار مدنظر ما مغناطیسی بود که رانش و حرکت آن به شکل دیگری است، در شانگهای چین فعالیت میکند و سرعت بسیار بالایی دارد و گرانقیمت است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت آلودگی هوا در تهران گفت: این تعطیلیها تأثیرات اندکی در کاهش آلودگی هوا دارد و میزان آلودگی آنقدر بالا است که این تأثیرات ملموس نیست و امیدوارم این تلاشها و قراردادهای بستهشده به نتیجه برسد.
چمران تاکید کرد: هنوز تکلیف واگنهای مترو به شکل نهایی مشخص نیست، قرارداد منعقد و ساخت آغاز شده، اما هنوز مقداری از هزینه باقی مانده است که دولت باید پرداخت کند.
وی اظهار کرد: برای واگنهای متروی چینی بخشی از منابع مالی را که شهرداری باید تأمین کند مشکلی ندارد؛ اصرار ما این بود که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین خریداری و تا پیش از نوروز وارد شود تا شاهد گشایش در حملونقل درونشهری باشیم، اما هنوز عملیاتی نشده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: قرارداد آن منعقد و منابع ارزی و ریالی آن تأمین شده که جدا از قراردادهای قبل است؛ عملیاتی شدن این قراردادها مهم است، هرچند ضمانتهای بانکی دارد.
چمران ادامه داد: در بودجه سال گذشته، ۱۰ هزار میلیارد تومان و سال جاری ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تأمین منابع مالی تاکسی، اتوبوس و مترو اختصاص داده شد و شهرهایی که در دنیا سالها پیش آلوده بودند، امروز دیگر آلوده نیستند، چراکه به سمت برقیسازی رفتهاند؛ این مباحث را باید دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا جلسه شورای اسلامی شهر به دلیل تعطیلی شهر همچنان برقرار است، گفت: گفتیم هرکسی نمیخواهد به شورا نیاید، میخواستیم بگوییم خبرنگاران هم به صحن نیایند و ما از آنها دعوت نکردیم؛ مجلس و شورا نمیتوانند در این شرایط جلسات خود را تعطیل کنند.
نظر شما