ضرورت تکمیل قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به‌عنوان تکنولوژی جدید حمل‌ونقلی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت تکمیل قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان به‌عنوان تکنولوژی جدید حمل‌ونقلی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه بیست‌وپنجم آذر_ در نطق پیش از دستور صدوپنجاه‌وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت رحلت حضرت ام‌البنین (س) و گرامیداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا اظهار کرد: مادران و همسران شهدا از شریف‌ترین و عزیزترین سرمایه‌های خود گذشتند و آن‌ها را تقدیم انقلاب کردند تا امروز ما در سایه امنیت و رفاهی که بر اثر جان‌فشانی شهدا برای کشورمان فراهم شده است، ایرانی آباد و مقتدر داشته باشیم.

وی با اشاره به روز حمل‌ونقل و رانندگان افزود: نام‌گذاری این روز به سال ۱۳۶۱ و اوج جنگ ایران و عراق بازمی‌گردد که بیش از ۱۰۰ کشتی حامل نیازهای ضروری کشور در بنادر جنوبی تجمع کرده بودند و امکان انتقال آن‌ها به شهرها فراهم نبود؛ امام راحل در پیامی با فراخوان رانندگان کامیون‌ها و وسایل حمل‌ونقل عمومی از آن‌ها خواستند تا با حضور در بنادر نیازهای مردم را به سراسر کشور منتقل کنند که در اقدامی ملی این اتفاق افتاد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ۱۴ سال بعد وزارت راه و ترابری وقت پیشنهاد ثبت این روز را به نام «حمل‌ونقل عمومی و رانندگان» مطرح کرد و از سوی شورای فرهنگ عمومی این روز نام‌گذاری شد.

وی با تقدیر از تلاش‌های فعالان حوزه حمل‌ونقل عمومی بیان کرد: خدمات حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی با وجود همه سختی‌ها با همت فعالان این حوزه در حال انجام است که جای تقدیر دارد.

نورصالحی با اشاره به مشکلات حوزه حمل‌ونقل عمومی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان و ناکافی بودن مدهای مختلف حمل‌ونقلی از جمله این مشکلات است، گفت: در کلان‌شهر اصفهان نیز مردم مشکلات حوزه حمل‌ونقل هوایی و کاهش پروازها را مشاهده می‌کنند و در این زمینه با مشکل تهیه بلیت روبه‌رو هستند.

وی ادامه داد: در حوزه ریلی نیز حمل‌ونقل از اصفهان به بسیاری از نقاط کشور محدود یا صفر است، همچنین در حوزه جاده‌ای زمانی با سرفاصله کوتاه امکان تهیه بلیت به سایر نقاط کشور وجود داشت، اما امروز با کمبود ناوگان و کاهش تعداد سرویس‌های حمل‌ونقلی از اصفهان به سایر نقاط روبه‌رو هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئولان استان در دوره قبل و این دوره به فکر رفع این مشکلات هستند، اما اقدامی کلی در سراسر کشور برای توسعه حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی باید انجام شود.

وی با اشاره به قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان گفت: با وجود تأمین منابع مالی این پروژه که از طریق مراوده با دیگر کشورها انجام شده، اما با مخالفت شدید در سطح ملی روبه‌رو بوده است؛ به این پروژه باید به عنوان یک تکنولوژی جدید نگاه کرد، هم‌اکنون در جهان حمل‌ونقل ریلی سریع حرف اول را می‌زند، اما از این جهت مقداری عقب هستیم.

نورصالحی خاطرنشان کرد: حمل‌ونقل هوایی از اصفهان به سایر شهرهای کشور و حتی خارج از کشور نیز باید گسترش پیدا کند و تحقق این امر اقدامی جدی در حوزه استانی و ملی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل‌ونقل شهری زمانی شرایط بهتری داشتیم، اما پس از شیوع کرونا و از دوره قبل شاهد کاهش و فرسودگی ناوگان هستیم که برای رفع این مشکل تلاش زیادی شده است، خاطرنشان کرد: امروز نسبت به ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، تعداد ناوگان به یک‌ونیم برابر افزایش پیدا کرده است که در تلاش هستیم تا به دو برابر برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حمل‌ونقل برقی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا باید نسبت به برقی‌سازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام شود؛ در همین زمینه شورای اسلامی شهر مصوباتی در ماه‌های اخیر داشته که لازم است مدیریت شهری نسبت به تحقق آن اقدام کند.

نورصالحی افزود: خرید اتوبوس لازم است تسریع پیدا کند؛ هرچند که تأمین منابع خرید هر دستگاه نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشته است، اما نیاز شهر سبب می‌شود تا در این زمینه فعالیت جدی انجام شود.

وی گفت: حفاری بخش شمالی تونل خط دو متروی اصفهان به پایان رسید و دستگاه‌های حفار روز گذشته طی مراسمی از چهارراه ابن‌سینا خارج شدند، متعاقب این اتفاق ریل‌گذاری و نازک‌کاری ایستگاه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای راه‌اندازی بخش اول خط دو که شمال شهر را به مرکز شهر وصل می‌کند، گفت: ناوگان خریداری شده، اما انتقال آن با مشکل روبه‌رو شده است که نیازمند کمک مسئولان کشور هستیم تا علاوه‌بر افزایش ناوگان خط یک، ناوگان خط دو نیز تأمین شود.

نورصالحی ادامه داد: قرارداد با شرکت مپنا هنوز عملیاتی نشده و مجوزهای آن از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، شورای اقتصاد با مشکل روبه‌رو شده است، همچنین درباره تأمین ۱۵ درصد پیش‌پرداخت نیز آخرین مسئله این بود که به‌صورت تسهیلات ارزی به شهرداری داده شود که هرچه زودتر باید عملیاتی شود.

وی اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی خط ۳ و اتصال خط یک از شمال و جنوب به حومه و توسعه خط دو لازم است تا حمل‌ونقلی ایمن و پاک داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شعار «نه به خودروی تک‌سرنشین» باید مورد توجه قرار گیرد، اما در صورتی که حمل‌ونقل عمومی در اختیار مردم باشد، از خودروی شخصی تنها در حد ضرورت استفاده می‌کنند.

کد خبر 819735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.