نخستین رام قطار ملی در دهه فجر خدمت خود را آغاز می‌کند

شهردار تهران گفت: قطارهای ملی مترو تاییدیه تمام تست‌های بین‌المللی را گرفته و به صورت آزمایشی نیز حدود ۶۰ هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است؛ نخستین رام قطار ملی نیز به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، علیرضا زاکانی امروز _شنبه بیست و چهارم آذر_ در آئین آغاز فعالیت خط تولید انبوه قطار ملی مترو با اشاره به آغاز فرایند تولید انبوه قطار مترو ملی اظهار کرد: تولید انبوه قطار ملی بعد از ۱۸ سال افتخاری برای ما است و امیدوارم پس از این دستاورد بومی‌سازی قطار پرسرعت نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: پیش از این به میزان ۳۰ درصد فرایند تولید قطار مترو ملی بومی‌سازی شده بود، اما با همراهی دستگاه‌های مختلف مانند مجموعه مپنا و جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت در کنار بخش خصوصی و همراهی واگن‌سازی شهرداری تهران توانستیم تا ۸۵ درصد فرایند ساخت واگن را بومی کنیم.

شهردار تهران تاکید کرد: قطارهای ملی مترو تاییدیه تمام تست‌های بین‌المللی را گرفته است و به صورت آزمایشی نیز حدود ۶۰ هزار کیلومتر در خط فعالیت کرده است و نخستین رام قطار ملی به صورت رسمی در ایام دهه فجر خدمت خود را آغاز می‌کند.

زاکانی عنوان کرد: کشور در یک دهه آینده به ۸۰۰۰ واگن قطار نیاز دارد که نیمی از این واگن‌ها مربوط به شهر تهران است و با داخل‌سازی هزینه تکمیل آن نصف خواهد شد که در نتیجه شاهد صرفه‌جویی ارزی چشمگیری خواهیم بود.

وی ادامه داد: مدیریت شهری از دو طریق اقدام به تأمین واگن می‌کند؛ نخست بهره‌گیری از واگن‌های تولید داخل که شامل ۱۱۳ دستگاه می‌شود و دوم تأمین از طریق شرکت‌های خارجی که با مجموعه واگن‌سازی تهران در شراکت هستند و شامل ۷۹۱ واگن می‌شود که طبق توافقات صورت گرفته بنا است ۵۵ درصد ساخت این واگن‌ها بومی‌سازی شود.

شهردار تهران اضافه کرد: هفته گذشته با همراهی مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مسئله تأمین مالی واردات واگن حل شد و بابت این موضوع قدردان حمایت دولت و مجلس هستیم.

زاکانی با اشاره به ساخت خطوط جدید مترو در پایتخت گفت: فرایند ساخت خط ۱۰ مترو آغاز و قرارداد احداث خط ۸ و ۹ نیز بسته شده است، همچنین مقدمات ساخت خط ۱۱ نیز به نتیجه رسیده است، علاوه بر این در جلسه آخر مجمع توسعه نیز خط اکسپرس مترو در اتصال جنوب غرب به شمال شرق آن به تصویب رسید که مبتنی بر این مصوبه پنج شهرستان غربی تهران به شبکه ریلی پایتخت متصل می‌شود.

وی گفت: روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مترو تهران استفاده می‌کنند و شبکه مترو تهران باید به طول ۴۹۶ کیلومتر برسد در حالی که اکنون طول مترو ۳۰۸ کیلومتر است؛ توسعه خطوط بدون تأمین واگن سبب کاهش مطلوبیت استفاده از مترو برای شهروندان می‌شود و به همین جهت مدیریت شهری در کنار تلاش برای توسعه خطوط مترو به دنبال تأمین واگن نیز است.

به گزارش ایمنا، قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو، بین شرکت مترو تهران و شرکت واگن سازی تهران، شامل تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاد و امروز _شنبه بیست و چهارم آذر_ خط تولید انبوه قطار ملی مترو افتتاح شد.

شهردار تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مالک شریعتی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیدعلی یزدی خواه نماینده مجلس شورای اسلامی، حسین افشین معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و جمعی از مدیران شهری در محل کارخانه واگن سازی تهران (پایانه فتح آباد) حضور داشتند.

کد خبر 819545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.