به گزارش خبرگزاری ایمنا، لادن اعتضادی در هفتادوسومین نشست از سلسله نشستهای وبیناری بازآفرینی شهری با موضوع «حفاظت بافتهای تاریخی؛ پاسداری از هویت و ثروت ملی، قومی و بومی» که به همت محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، بهعنوان رئیس دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به خرد و حفظ هویت فرهنگی خود هستیم و جوانان امروز علیرغم هوش و پویایی، از تاریخ و فرهنگ خود غافل شدهاند و این موضوع از ضعفهای نظام آموزشی و تأثیرات جهانی شدن ناشی است.
وی افزود: برگزاری وبینارها و سمینارها همچنان نشاندهنده علاقه نسل جوان به آگاهی و عمل در زمینه فرهنگ است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت حفاظت از بافتهای تاریخی تاکید کرد: حفاظت از این بافتها نه تنها در راستای حفظ هویت فرهنگی، بلکه به عنوان بخشی از ثروت ملی و قومی ما باید مورد توجه قرار گیرد.
اعتضادی با اشاره به سخنان دکتر نامور مطلق که هفته گذشته درباره این موضوع به تفصیل سخن گفته بود، گفت: اسطورهها و تاریخ فرهنگی ایران به عنوان ارکان هویت ما، باید در کنار بازآفرینی شهری حفظ شوند.
وی ادامه داد: بحث بازآفرینی شهری یک تئوری جدید است که به دنبال یافتن راهحلهای عملی برای بهبود کیفیت زندگی شهری است و باید بهصورت موردی و با توجه به ویژگیهای خاص هر شهر انجام شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مشکلات ناشی از توسعه شهری بیهویت خاطرنشان کرد: بازآفرینی شهری باید بر اساس حفظ هویت بومی و فرهنگی هر منطقه باشد تا از بیگانه شدن ساکنان با شهرهای خود جلوگیری شود.
اعتضادی گفت: هدف از بازآفرینی شهری، ارتقای کیفیت زندگی و حفظ میراث فرهنگی است و این فرایند باید پویا و در راستای توسعه پایدار باشد تا ضمن احیای بافتهای تاریخی، از تخریب آنها جلوگیری شود.
وی با اشاره به اهمیت پاسداری از هویت و ثروت ملی بهویژه در زمینه حفاظت از بافتهای تاریخی و تحولات فکری و فرهنگی از دهه شصت میلادی به این سو افزود: حل مسائل اجتماعی و شهری تنها از طریق اقدامات مکانیکی همچون ساخت تونلها و پلها امکانپذیر نیست و این رویکرد که در بسیاری از کشورهای جهان تجربه شده، نهتنها پاسخگوی مشکلات اجتماعی نیست بلکه منجر به تخریب بافتهای تاریخی و محیط زیست میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تجربه تاریخی اصفهان تاکید کرد: طرحهای توسعه شهری این شهر با حفظ هویت تاریخی و فرهنگی آن طراحی شده و در این طرحها، توسعه به گونهای انجام شده که نهتنها بافت تاریخی شهر آسیب ندیده، بلکه به صورت مسالمتآمیز با نیازهای نوین شهری همزیستی داشته است.
اعتضادی با اشاره به اهمیت داشتن بینش عمیق نسبت به تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی در مواجهه با چالشهای توسعه و مدرنسازی گفت: دانش و تکنولوژی باید در خدمت حفظ و بازسازی هویت فرهنگی باشد، نه اینکه بدون تأمل و تحلیل درست، تخریبگرانه عمل کنیم.
وی با اشاره به بحث حفاظت و مرمت بافتهای تاریخی ادامه داد: این فرایند باید بر اساس کیفیتهای فرهنگی و تاریخی انجام شود، نه تنها حفظ بناهای مادی و تخریب یا نادیده گرفتن این اسطورهها منجر به حذف ارزشهای فرهنگی و هویتی جامعه میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: برای حفظ هویت ملی و فرهنگی باید از دانش و تکنولوژی بهطور هوشمندانه استفاده کرده و همواره به تاریخ و فرهنگ خود احترام بگذاریم.
ایران همواره در معرض حملات و تغییرات سیاسی و فرهنگی قرار داشته است
اعتضادی با تاکید بر اهمیت آگاهی نسبت به تاریخ و فرهنگ اظهار داشت: برای حفاظت از میراث فرهنگی، نباید تنها به دانش مرمت آثار بسنده کرد، بلکه باید دیدگاه و بینشی عمیق نسبت به گذشته و هویت فرهنگی خود داشته باشیم، همچنین بسیاری از جوامع انسانی در طول تاریخ به دنبال جاودانگی آثار خود بودهاند و این موضوع در معماری و بناهای یادمانی قابل مشاهده است.
وی اضافه کرد: بافتهای تاریخی ممکن است دچار فرسودگی شده باشد، اما باید امکان التیام و مرمت آنها را فراهم کرد تا این بافتها همچنان به حیات خود ادامه دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به تخریب بافتهای تاریخی در ایران تصریح کرد: نداشتن آگاهی از تاریخ و فرهنگ خود، موجب تصمیمگیریهای ناآگاهانه و زیانآور برای میراث فرهنگی میشود و هشدار داد که این وضعیت میتواند موجب از دست رفتن هویت فرهنگی و تاریخی جامعه شود.
اعتضادی گفت: حفاظت از میراث فرهنگی تنها وظیفه دولتها و مسئولان شهری نیست، بلکه باید در سطح جامعه و در میان مردم فرهنگسازی و آگاهیدهی صورت گیرد تا نسلهای آینده نسبت به ارزشهای تاریخی و فرهنگی خود آگاه شوند و از آنها محافظت کنند.
وی با اشاره به اهمیت حفاظت و مرمت میراث فرهنگی افزود: حفاظت و مرمت بدون توجه به هویت باطنی و جان آثار معنای واقعی ندارد و آگاهی از هویت ملی یکی از ضروریات برای موفقیت در این زمینه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: ایران از دیرباز دارای هویت ملی بوده است، هویتی که مبتنی بر همبستگی اقوام مختلف و اشتراک در زبان، باورها، اساطیر و آداب و رسوم است و این هویت ملی در دورانهای مختلف از جمله در دوره ساسانی و حتی پس از اسلام حفظ شده است.
اعتضادی گفت: «نیشن» به عنوان مفهوم ملیت در دنیای مدرن ایجاد شد و در گذشته به ویژه در ایران، این نوع هویت وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه ایران همواره در معرض حملات و تغییرات سیاسی و فرهنگی قرار داشته است، ادامه داد: ما حتی در زمان حمله اسکندر و هجوم مغولها هویت ملی خود را از دست ندادیم و با هر تغییر و تحولی، هویت ایران پایدارتر شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اهمیت عشق در فرهنگ ایرانی یادآور شد: اگر عاشق شهر و فرهنگ خود نباشیم، نمیتوانیم از میراث فرهنگی کشور به درستی مراقبت کنیم.
اعتضادی با اشاره به نقش تغییر نامها و تخریب بافتهای تاریخی در از بین بردن هویت ملی و فرهنگی گفت: این اقدامات، نه تنها تخریب فیزیکی بلکه تخریب خاطرات و ارتباطات فرهنگی را به دنبال دارد.
وی با اشاره به اهمیت شناخت صحیح از تاریخ و فرهنگ اضافه کرد: در صورت ادامه این روند تخریبها و از دست دادن هویت ملی، آیندهای روشن برای ایران نخواهیم داشت.
نظر شما