به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سیدعلی قاسمزاده ظهر امروز _چهارشنبه بیستویکم آذر_ در آئین اختتامیه هفته پژوهش استان قزوین اظهار کرد: در جامعه ما دوگانههایی همچون علم و عمل، علم و تجربه و علم و ثروت شکل گرفته است که این دوگانهها نیاز به بازخوانی دارد.
وی افزود: از دوران کودکی همواره این دوگانهها با جامعه و ذهنیت ما درگیر است و اگر بازنگری کنیم میتوانیم به استدلال کسانی که میگویند علم بهتر از تجربه، عمل و ثروت است، ایراد بگیریم و به استدلالهایی که عکس آن را میگویند.
علمی که ثروتآفرین نباشد، ارزش ندارد
دبیر رویداد هفته پژوهش استان قزوین تصریح کرد: علمی که ثروتآفرین نباشد، ثروتی که با علم و دانایی همراه نباشد، تجربهای که مبتنی بر دانش و علم نباشد و عملی که مبتنی بر علم نباشد، ارزش ندارند و در هفته پژوهش از پژوهشگرانی تقدیر میکنیم که رابط بین علم و عمل، تجربه و علم و رابط بین تفکر و ثروت هستند.
قاسمزاده افزود: هنوز پیوند واقعی بین دانشگاه و صنعت شکل نگرفته است و این حلقه مفقوده در بهکارگیری دانش و پژوهشهای علمی، دانشگاهی و صنعتی است. دانشگاهیان احساس میکنند وقتی به صنعت رجوع میکنند، دیده نمیشوند و با آنها بر مبنای لیاقت علمی برخورد نمیشود.
وی ادامه داد: برخی دانشگاهیان فکر میکنند که دون شأن آنها است که به صنعت مراجعه کنند و از طرف دیگر نیز صنعت درهای خود را به روی دانشگاهیان بسته است، چراکه به تولید محصولاتی که بازار دارد اکتفا کرده و توسعه خود را مبتنی بر پژوهش شکل نداده است.
قزوین در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه میلنگد
رئیس دانشگاه بینالمللی امامخمینی (ره) با بیان اینکه دانشگاه به سبب داشتن علم روز و آزمایشگاههای بهروز میتواند به توسعه صنعتی کمک کند، گفت: قزوین که چهارمین استان صنعتی کشور است، همچنان در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه میلنگد و وضعیت قراردادهای دانشگاه و صنعت شایسته این استان نیست.
قاسمزاده اضافه کرد: پژوهش رکن جداییناپذیر پیشرفت هر سازمانی است و اگر نخواهیم پژوهش را جدی بگیریم، درجا خواهیم زد و در نهایت اهداف سازمانی و بلندمدت ما محقق نخواهد شد. امروز سهم تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش کشور ما زیر نیمدرصد است و طبق اسناد بالادستی این سهم نیمدرصدی باید به ۵ درصد برسد.
وی ادامه داد: پژوهشگران به عنوان افرادی که باید در تحقق اسناد بالادستی کمک کنند، باید برای افزایش تولید ناخالص ملی در حوزه پژوهش راهکار دهند تا پژوهشهای بیشتری به تولید محصول و خدمات منجر شود.
تعداد شرکتهای دانشبنیان سهبرابر شود
دبیر هفته پژوهش استان قزوین تصریح کرد: برای رسیدن به سهم ۵ درصدی پژوهش در تولید ناخالص ملی باید تعداد شرکتهای دانشبنیان فناور، نوآور و نوپایی که امروز داریم، باید حداقل سه برابر شود.
قاسمزاده افزود: باید محصولات دانشبنیان به کمک مدیران و دفاتر بازرگانی برای بازاریابی و تبدیل آنها به ثروت عرضه شوند و باید گزارش دهیم که در تولید محصولات دانشبنیان و درآمد حاصل از آن چهقدر موفق بودیم.
وی ادامه داد: البته بخشی از تحقق سهم ۵ درصدی پژوهش در تولید ناخالص ملی در ارتباط واقعی بین صنعت و دانشگاه باید اتفاق بیفتد و محقق شود اگرنه چطور میشود به این عدد برسیم. میزان بودجه وزارت علوم ۳ درصد از بودجه کشور است و با این ۳ درصد انتظار معجزه نباید داشت.
نظر شما