حمل‌ونقل پایدار، کلید کاهش ترافیک و آلودگی کلان‌شهرها

بخش حمل‌ونقل از جمله بخش‌های زیربنایی اقتصاد شهرها است؛ ۲۶ آذر به پاس خدمات طاقت فرسای راهبران خستگی‌ناپذیر ناوگان حمل‌ونقل کشور و برای آگاهی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه اساسی بخش حمل‌ونقل در اقتصاد کشور و شهرها، به‌عنوان «روز حمل‌ونقل و رانندگان» نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر رونق اقتصادی شهرها از طریق جابه‌جایی بار و مسافر، زمینه‌های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات شهروندان را افزایش می‌دهد، بنابراین در فرایند رشد اقتصادی شهرها نقش بسیار مهم و تأثیرگذار دارد.

زیرساخت‌های حمل‌ونقل از فرایند رشد و توسعه اقتصادی اثرپذیر است، مطالعه بررسی بخش حمل‌ونقل به‌عنوان پیش‌نیاز و زیربنای توسعه، دارای نقش اساسی و کارآمد در باروری امکانات و استعدادهای بالقوه جوامع بوده است که از طریق جابه‌جایی بار و مسافر، پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می‌آورد و موجب برقراری تقویت هرچه سریع‌تر و گسترده‌تر بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها می‌شود و به این ترتیب نقش و اهمیت خود را به‌عنوان یکی از مؤثرترین شاخص‌های رشد و توسعه نمایان می‌سازد.

توجه به استفاده بهینه از ظرفیت‌های این بخش و تعیین سیاست‌هایی برای افزایش کارایی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ نظریه توسعه پایدار شهری یکی از شاخص‌های رسیدن به توسعه پایدار شهری را گسترش حمل‌ونقل عمومی کارآمد، در شهرها می‌داند.

در سال‌های اخیر افزایش و پیچیده‌تر شدن چالش‌هایی نظیر مصرف بالای انرژی، افزایش آلودگی‌های هوا و صوتی، ضعف در برنامه‌ریزی، اتلاف وقت و کاهش ایمنی در حمل‌ونقل شهری سبب شده است که مفهوم حمل‌ونقل پایدار تبدیل به چشم‌انداز این بخش در بیشتر کشورهای دنیا شود.

سیستم‌های حمل‌ونقل شهری به‌عنوان یکی از اجزای مهم و کلیدی در برنامه‌ریزی و مدیریت نقش مهمی در پیشبرد نظام توسعه شهری در چهارچوب توسعه پایدار دارد؛ در تاریخ نیز تحولات صنعت حمل‌ونقل در کشور ما، روزهای سرنوشت‌سازی بوده‌اند که نقشی تعیین‌کننده در شکل‌گیری و انسجام شبکه حمل‌ونقل کشور داشته‌اند؛ بیست‌وششم آذر سال ۱۳۶۲ در زمره چنین ایامی است که یادآور صدور فرمان امام خمینی «ره» در سال ۱۳۶۲ در زمینه اعزام کامیون‌ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است.

این روز برای قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست‌اندرکاران و شاغلان بخش حمل‌ونقل شهرهای مختلف کشور، همچنین فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است.

حمل‌ونقل پایدار، کلید کاهش ترافیک و آلودگی کلان‌شهرها

تلاش مدیریت شهری ششم اصفهان برای حفظ و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک فرارسیدن بیست‌وششم آذر «روز حمل‌ونقل و رانندگان» به تمام تلاشگران این حوزه به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان، علاوه‌بر آنچه وجود داشته است، برای حفظ و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی شهر اقداماتی انجام شد.

وی با اشاره به اقدامات ویژه مدیریت شهری ششم اصفهان در حوزه حمل‌ونقل می‌افزاید: در این دوره شرایط ویژه‌ای در حوزه «حمل‌ونقل معلولان» با امکاناتی هرچند محدود ایجاد کردیم که با استقبال چشمگیر این قشر روبه‌رو شد که امیدواریم توسعه پیدا کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: برای استفاده راحت‌تر شهروندان از خودروهای برقی به‌منظور حفظ محیط زیست، کاهش آلودگی‌ها و موضوع مربوط به راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی ویژه این دوره مدیریت شهری بوده و در حال توسعه است.

قربانی خاطرنشان می‌کند: حرکت به سمت «حمل‌ونقل پاک» با استفاده از اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی در دوره ششم در حال انجام است و به‌زودی شهروندان شاهد فعالیت ناوگان پاک حمل‌ونقل عمومی در شهر خواهند بود.

وی با اشاره به پروژه رینگ چهارم شهر اصفهان ادامه می‌دهد: این حلقه حفاظتی که به‌عنوان «حلقه چهارم» شناخته می‌شود، با نگاه جلوگیری از توسعه شهر و ساخت‌وساز خلاف و غیرقانونی انجام شده است که ویژگی مهم آن کاهش محسوس ترافیک سطح شهر خواهد بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با ابراز خرسندی از پایان حفاری تونل‌های شمالی خط دو متروی اصفهان و ورود همزمان دو دستگاه حفار به ایستگاه ابن‌سینا می‌گوید: از شهرداری اصفهان درخواست کردیم فاز نخست خط دو مترو به بهره‌برداری آزمایشی برسد که امیدواریم با حمایت استانداری، دولت و مجلس انجام شود و شاهد کلنگ‌زنی خط سه متروی این کلان‌شهر باشیم.

قربانی تصریح می‌کند: بزرگ‌ترین مشکل که در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان بیشتر خودنمایی کرده است، کاهش کمک‌های دولتی به تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی این کلان‌شهر نسبت به دوره‌های قبل بوده است.

وی با تاکید بر اینکه کمک‌های دولتی برای انجام پروژه‌هایی که ابعاد ملی دارد، بسیار تأثیرگذار است، می‌افزاید: نکته دیگر این است که اعتبارات لازم برای خرید اتوبوس از سوی شهرداری اصفهان به دولت پرداخت شده است، اما پس از گذشت دو سال دولت هنوز اتوبوس‌ها را تحویل نداده است، در حالی که شهر به این اتوبوس‌ها نیاز دارد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: تکمیل هرچه سریع‌تر خط دو متروی اصفهان و ادامه خط یک متروی این کلان‌شهر باید با حمایت‌های دولت و تزریق اعتبارات دولتی صورت گیرد، در حالی که هم‌اکنون این حمایت‌ها در حد صفر یا بسیار اندک است که انجام این اقدامات را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

قربانی تصریح می‌کند: در زمینه حمل‌ونقل پاک، دولت باید برای انتقال این تکنولوژی به داخل کشور تلاش بیشتری داشته باشد، هرچند که در حال حاضر کلان‌شهرها به این موضوع ورود کرده‌اند و تلاش می‌کنند اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: خودروهای فرسوده‌ای که در اختیار شهروندان است، نباید در سطح شهر تردد داشته باشد، زیرا موجب افزایش آلودگی هوای شهر می‌شود، در این راستا دولت باید خودروهای فرسوده را جمع‌آوری کند تا در چرخه استفاده قرار نگیرد، اما از چندین سال پیش خودروهای فرسوده توسط دولت جمع‌آوری نشده و وضعیت شهرها دچار مشکل شده است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اقدامات انجام‌شده مدیریت شهری ششم برای هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر می‌افزاید: در ارتباط با موضوع هوشمندسازی، حوزه حمل‌ونقل می‌تواند بیشترین ظهور و بروز را در شهرها داشته باشد؛ در این راستا استفاده از امکاناتی که تا حد امکان بتواند در سطح شهر کاهش سفر را به همراه داشته باشد، در قالب نرم‌افزار کاربردی «اصفهان من» محقق شده است.

قربانی ادامه می‌دهد: در زمینه هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل در زمینه کنترل ترافیک با ابزارهای الکترونیک، استفاده از دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف و زمان‌بندی بهتر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی توجه ویژه‌ای در این دوره شده است.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر بودجه حوزه حمل‌ونقل شهر اصفهان طی سه‌سال اخیر نسبت به دوره‌های قبل مدیریت شهری ادامه می‌دهد: بیشترین بودجه حمل‌ونقلی شهر اصفهان در دوره ششم مدیریت شهری مربوط به پروژه مترو بوده است که سال به سال نیز افزایش پیدا می‌کند، اما باید توجه داشته باشیم که بخش زیادی از این اعتبارات باید توسط دولت تأمین می‌شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در زمینه خرید اتوبوس که در ابتدای دوره ۶۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم، اما در حال حاضر تعداد آن‌ها به حدود هزار دستگاه رسیده است.

حمل‌ونقل پایدار، کلید کاهش ترافیک و آلودگی کلان‌شهرها

به گزارش ایمنا، امروزه صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه کشورها مطرح است و در بیشتر مناطق دنیا توجه به این بخش جزو اولویت‌های اصلی دولت‌ها محسوب می‌شود؛ در کشور ما نیز در حال حاضر صنعت حمل‌ونقل نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند تا جایی که بر اساس آمار، ۹۰ درصد جابه‌جایی کشور توسط سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای انجا، می‌شود، بنابراین این حوزه در شهرها باید مورد توجه جدی مدیران و برنامه‌ریزان شهری قرار گیرد.

کد خبر 817840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.