چالش تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری

تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری اراک ضرورت توجه به فرهنگ محلی و تطابق آن با ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه را بیش از پیش آشکار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، دو دهه گذشته تنها طبقه مرفه جامعه در ایران از سگ و بیش‌تر برای نگهبانی استفاده می‌کردند، اما در سال‌های اخیر داشتن سگ به وجه تمایزی برای بعضی خانوارها با هدف داشتن یک جایگاه اجتماعی خاص تبدیل شده است.

حضور سگ‌ها در مکان‌های عمومی شهر پدیده نوظهوری در جامعه است که با فرهنگ ما سنخیت ندارد و فعالان حوزه محیط زیست نیز آن را تأیید نمی‌کنند.

عادی شدن پدیده سگ‌گردانی در شهرهای کشور موجب تغییر آرام و تدریجی فرهنگ ایرانی-اسلامی می‌شود که باید به صورت اصولی مورد توجه قرار گیرد.

با این وجود این روند زمانی تعجب برانگیز می‌شود که تبلیغات حیوانات خانگی سر از بیلبوردها و استندهای شهری درمی‌آورد، جایی که باید مکانی برای اشاعه فرهنگ در جامعه شهری باشد.

دیدن تابلوهای تبلیغاتی فروش غذای سگ در سطح شهر اراک، با وجود ممنوع بودن چاپ و انتشار آگهی‌های مربوط به نگهداری، خرید و فروش غذای حیوانات به استناد بند الف ماده ۱۲ آئین‌نامه فعالیت‌های تبلیغاتی، قابل تأمل است.

چالش تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری

محتوای تابلوهای تبلیغاتی قبل از انتشار باید مورد تأیید قرار گیرد

حسین محمودی‌فر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تذکرات لازم در مورد تبلیغات محیطی داده شده است و قانون هم دراین‌باره تاکید دارد که هر محتوایی که قصد انتشار در اماکن عمومی را دارد باید از این اداره مجوز دریافت کند.

وی می‌افزاید: به تابلوهای تبلیغاتی که در کنار راه‌های اصلی و فرعی نصب می‌شود و تبلیغاتی محیطی شهرداری‌ها چندین با تذکر داده شده است، زمانی که مشخص شد عمل نمی‌کنند به کانون‌های تبلیغاتی هشدار داده و موضوع به بازرسی ارجاع شد که با کمک این مجموعه بخشی از مشکل رفع شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه می‌دهد: در مورد موضوع مورد اشاره کارشناسان ارشاد نامه‌ای به شهرداری داده‌اند تا برای تمام محتواهای منتشر شده در فضای محیطی شهر از ارشاد مجوز دریافت شود.

محمودی‌فر خاطرنشان می‌کند: سازمان بازرسی هم در این زمینه ورود داشته و برای دستگاه‌هایی اجرایی و خدماتی الزاماتی را در نظر گرفته است که امید می‌رود دیگر شاهد موارد خلاف مقررات نباشیم.

وی با بیان اینکه تمام تبلیغات محیطی باید مجوز ارشاد را داشته باشد و در غیر این صورت، جمع‌آوری خواهد شد تاکید می‌کند: هر محتوایی که قصد انتشار روی تابلوهای محیطی شهری و خصوصی را دارد باید تاییدیه اداره ارشاد را داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی عنوان می‌کند: کانون‌های تبلیغاتی نیز باید به این مهم توجه داشته باشند و محتواهای آن‌ها قبل از انتشار مورد تأیید قرار گیرد.

چالش تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری

نظارت پیشگیرانه بر تبلیغات شهری ضرورت دارد

سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک اظهار می‌کند: در قوانین مدنی و به صورت جزئی‌تر قانون حاکم بر آپارتمان‌نشینی نگهداری هرگونه حیوانی که ایجاد مزاحمت داشته باشد، ممنوع و در بعضی موارد برای این موضوع جرم‌انگاری هم شده است.

وی می‌افزاید: در صورتی که به صورت تلویحی و غیرمستقیم فرهنگ نگهداری سگ و گربه و حیوانات خانگی را ترویج کنیم، خلاف شئونات اخلاقی و اسلامی و حقوق شهروندی عمل کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک به خبرنگار ایمنا تاکید می‌کند: نمی‌توان با این توجیه که پمپ بنزین‌ها مراکز خصوصی است و نمی‌توان دست به هر اقدامی زد، نظارتی بر این مجموعه‌ها وجود نداشته باشد.

میرنظامی عنوان می‌کند: محیط اختصاصی از این منظر که محلی برای ارائه یک خدمت به شهروندان است و معنی عام را نمی‌توان از آن گرفت و دیواره‌های پمپ بنزین به دلیل شرایط خاص که نمی‌تواند پوشیده باشد، توسط عابران قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان می‌کند: اینکه اجازه داده شود غذای سگ و گربه و موارد نگهداری از آن‌ها این اماکن تبلیغ شود، شایسته نیست و دقت نظر و توجه ویژه‌ای در نظارت را مطالبه می‌کند.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلان‌شهر اراک عنوان می‌کند: درآمدزایی به هر قیمتی آن هم در جایی که مخالف با فرهنگ، شئونات دینی و اخلاقی ما است، جایگاهی ندارد و باید هم نظارت پیشگیرانه و هم نظارت تأخیری وجود داشته باشد تا در صورت تخلف و استفاده از دیواره‌ها و تابلوهای شهری به نحو ناشایست، برخورد و جمع‌آوری تابلوها انجام شود.

شهرداری نمی‌تواند بر فضای داخلی مجموعه‌های روباز نظارت داشته باشد

حسین عبداللهی‌فر، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: بعضی از تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر در اختیار سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است و بعضی در اختیار روابط عمومی شهرداری است.

وی می‌افزاید: بخش بسیار بزرگی از این تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی در اختیار سازمان‌ها است.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک تصریح می‌کند: اختیار فضای داخلی مجموعه‌های روباز همچون پمپ بنزین‌ها و تابلوها و مواردی که در آن‌ها منتشر می‌شود به مدیریت آن مجموعه مربوط می‌شود و شهرداری در این حوزه نمی‌تواند نقش‌آفرینی یا نظارتی داشته باشد.

عبداللهی‌فر ادامه می‌دهد: معابر از جمله پیاده‌راه‌ها و خیابان در حیطه اختیارات شهرداری است، روی آن‌ها اشراف داریم و نظارت بر محتواهای تبلیغاتی انجام می‌شود.

وی می‌گوید: بر اساس چارچوب مشخص شده مراکز اختصاصی می‌توانند تبلیغات محیطی داشته باشند و مبالغی نیز در این زمینه دریافت می‌کنند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اراک تاکید می‌کند: کم و کیف نظارت بر این اماکن بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

چالش تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری

محتوای انتشار یافته در فضاهای تبلیغاتی ارتباطی به شهرداری ندارد

فاطمه عسگری، سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: محتوای انتشار یافته در فضاهای تبلیغاتی ارتباطی با مجموعه شهرداری ندارد.

وی با بیان اینکه بعضی از سازه‌های تبلیغاتی در سطح شهر در اختیار سازمان سیما و منظر است، افزود: این سازه‌ها یا توسط پیمانکار ایجاد و نصب شده است یا توسط مجموعه شهرداری و طبق قانون این سازمان موظف است این سازه‌ها را به مزایده بگذارد.

سرپرست سازمان سیما و منظر شهرداری اراک اضافه می‌کند: در مزایده نیز شرطی وجود دارد، مبنی بر اینکه تنها کانون‌های تبلیغاتی که از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای مجوز هستند، می‌توانند در مزایده شرکت کنند.

عسگری تصریح می‌کند: محتوای انتشار یافته در این فضاهای تبلیغاتی ارتباطی با مجموعه شهرداری ندارد و این سازمان موظف است فضای فیزیکی را فراهم تا مجموعه‌ها اقدام به تبلیغ کنند و شهروندان از این تبلیغات بهره‌مند شوند.

وی ادامه می‌دهد: کانون‌های تبلیغاتی که دارای مجوز هستند باید دوره‌هایی را بگذرانند و از قوانین تبلیغاتی کشور آگاه شوند، به علاوه محتوای تبلیغاتی قبل از انتشار باید مورد تأیید ارشاد قرار گیرد.

رئیس سازمان سیما و منظر شهرداری اراک تاکید می‌کند: در قرارداد منعقد شده میان سازمان سیما منظر و پیمانکار که یک کانون تبلیغاتی است درج شده که پیمانکار موظف است تمام قوانین مربوط به تبلیغات در معابر را با توجه به مصوبات و بخشنامه‌ها رعایت کند، در صورت هرگونه تخلف باید به مراجع قانونی پاسخگو باشد و ناظر اصلی در حوزه محتوایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

عسگری عنوان می‌کند: در بعضی موارد سرمایه‌گذارانی اقدام به تهیه و نصب ایستگاه اتوبوس و در آن فضا اقدام به تبلیغات می‌کنند، حتی در این موارد هم توجه به محتوای منتشر شده اهمیت دارد و نظارت توسط اداره فرهنگ و ارشاد انجام می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: وظیفه سازمان سیما و منظر طبق قوانین ایجاد جایگاه تبلیغاتی است، به دلیل اینکه معابر متعلق به شهروندان و شهرداری به نیابت از شهروندان عهده‌دار مدیریت آن است، باید با رعایت حقوق شهروندان و شهر از ظرفیت‌های لازم استفاده شود تا منافع آن به مردم بازگردد.

به گزارش ایمنا، با توجه به تبلیغات حیوانات خانگی در بیلبوردهای شهری، ضرورت توجه به فرهنگ محلی و تطابق آن با ارزش‌ها و نگرش‌های جامعه بیش از پیش حس می‌شود.

این چالش نه تنها به تبلیغ‌کنندگان یادآوری می‌کند که به حساسیت‌های فرهنگی احترام بگذارند، بلکه فرصتی را برای ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی معنادار و متناسب با بوم‌شناسی فرهنگی فراهم می‌کند.

هرگونه کم‌توجهی به تبلیغات خرید غذای حیوانات خانگی که به نوعی عادی‌انگاری فرهنگ غربی محسوب می‌شود و لازم است مسئولان ذی‌ربط، شورای ششم شهر و مدیریت شهری اراک این موضوع را مورد بازبینی قرار دهند و اصلاح کنند.

کد خبر 817797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.