به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، انسانها همیشه بهدنبال ایجاد و پیادهسازی ابزارهایی بودهاند که انجام دقیق وظایف کاری آنها را تسهیل کند و در عین حال بهرهوری را افزایش دهد؛ هوش مصنوعی جدیدترین ابزاری است که آنها به جعبه ابزار کاری خود اضافه کردهاند. طی چند سال گذشته، جایگاه و موقعیت ابزارهای هوش مصنوعی همچون چت جیپیتی ChatGPT و جمینی Gemini بهعنوان عناصر اصلی در فرایندهای کاری مدرن بشر تثبیت شده و استفاده از مدلهای زبان بزرگ برای انجام وظایفی از جمله ایدههای طوفان فکری، خلاصه کردن گزارشها یا انجام تحقیقات، به اقدامی رایج برای صرفهجویی در زمان برای کارکنان تبدیل شده است.
بر اساس ارقام گردآوریشده از گزارش شاخص روند کار ۲۰۲۴ مایکروسافت که از ۳۱ هزار کارمند در ۳۱ کشور مورد بررسی قرار گرفته است، میزان بهرهگیری از ابزارهای هوش مصنوعی در محل کار به تفکیک نسلها به شرح زیر است:
نسل زد (z) ۸۵ درصد
هزارهها ۷۸ درصد
نسل ایکس (x) ۷۶ درصد
بومرها ۷۳ درصد
نسل زد (z) بهعنوان گروهی از افرادی تعریف میشود که بین اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ به دنیا آمدهاند و به نظر میرسد با اینترنت بسیار آشنا هستند. نسل ایکس (x) به افرادی اطلاق میشود که بین اواسط دهه ۱۹۶۰ تا حدود ۱۹۸۰ متولد شدهاند. هزارهها بهعنوان افرادی تعریف میشوند که بین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ متولد شدهاند و بومرها افرادی هستند که بین سالهای ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۵ پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده است که نرخ زادوولد بهطور موقت افزایش پیدا کرد و بهطور کلی به افراد مسن اطلاق میشود.
در حالی که شرکتها هنوز در حال یافتن این امر هستند که چگونه هوش مصنوعی را به بهترین نحو در سیستمهای رسمی خود بگنجانند، بیشتر کارکنان از نسلهای مختلف از ابزارهای هوش مصنوعی خود در محل کار استفاده میکنند. در هر چهار نسل، نسبت افرادی که از ابزارهای هوش مصنوعی شخصی در محل کار استفاده میکنند، بین ۷۳ تا ۸۵ درصد است. جای تعجب نیست که نسلی با بیشترین سهم استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را نسل z با ۸۵ درصد تشکیل میدهد. این نسل در طول ظهور هوش مصنوعی مولد در مدرسه رشد پیدا کرده است و کسب مهارتهای هوش مصنوعی برای برآورده کردن نیازهای روبهرشد کارفرمایان را ضروری میداند.
قابلتوجه اینکه استفاده از هوش مصنوعی در محل کار آنطور که به نظر میرسد ساده نیست. طبق گزارش مایکروسافت، ۵۲ درصد از افرادی که از هوش مصنوعی در محل کار استفاده میکنند، اعلام کردهاند که نسبت به استفاده از آن برای فعالیتهای مهمتر تردید دارند و ۵۳ درصد نگران این امر هستند که استفاده از آن در اقدامات مهم کاری موجب میشود خود آنها قابل جایگزینی به نظر برسند.
تحقیقات ۲۰۲۲ نیز نشان داده است که ۱۹ درصد از کارگران آمریکایی در مشاغلی به کار گرفته شدهاند که بیشترین میزان قرارگیری در معرض هوش مصنوعی را دارد و مهمترین وظایف آنها ممکن است در آینده با هوش مصنوعی جایگزین یا به کمک آن انجام شود. کارکنان فناوری اطلاعات و امور مالی بهطور ویژه بیشترین سهم از وظایفی را دارند که انتظار میرود تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار گیرد.
نظر شما