دستگاه‌ها در برابر ارائه اطلاعات آلودگی هوا به مراکز پژوهشی مقاومت می‌کنند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران و نقش ماشین‌آلات سنگین در ایجاد آن گفت: نوسازی ناوگان فرسوده ضروری است و دستگاه‌های مرتبط با آلودگی نباید در برابر ارائه اطلاعات به دانشگاه‌های معتبر مقاومت کنند.

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر لزوم جابه‌جایی انبارهای ماشین‌آلات سنگین از مرکز شهر اظهار کرد: وجود انبارها و گاراژهای ماشین‌آلات سنگین در مرکز شهر به افزایش ترافیک شبانه، آسیب به زیرساخت‌های شهری (آسفالت)، افزایش میزان تصادفات و آلودگی هوا می‌انجامد.

وی افزود: این مراکز باید به خارج از محدوده شهری منتقل شود، در واقع اجرای این اقدام حکم پیشران دارد و سبب رفع بسیاری از مشکلات شهری از جمله ایمنی و سلامت زیرساخت‌ها است، در همین حال از فرسودگی خودروهای سنگین نیز نباید غفلت کرد زیرا موجب آلاینده بودن این خودروها و تشدید آلودگی هوا دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا نشئت گرفته از عوامل مختلفی است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از عوامل ثابت و متحرک مختلف از جمله صنایع آلاینده، پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، تاکسی‌ها، خودروهای سواری، اتوبوس و کامیون‌ها باعث آلودگی شهر تهران شده است و اگر بخواهیم موضوع آلودگی هوا رفع شود باید تمام این عوامل نقش‌آفرین در آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد.

پیرهادی با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی اطلاعات مورد نیاز برای رفع معضل آلودگی هوا، عنوان کرد: شورا در برنامه چهارم شهرداری تهران را برای انجام کار مطالعاتی مکلف کرده است که پس از برگزاری تشریفات مناقصه یکی از دانشگاه‌های معتبر متولی این کار شد و بودجه مورد نیاز نیز به آن اختصاص یافت در حالی که دستگاه‌ها از ارائه اطلاعات به این دانشگاه‌های معتبر که در حال انجام کاری علمی است خودداری می‌کنند.

وی اضافه کرد: همکاری ۲۳ دستگاه و نهاد مرتبط با قانون هوای پاک برای به‌روزرسانی اطلاعات آلایندگی (آخرین مطالعه در سال ۹۶ توسط شهرداری تهران انجام شده است) و تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر ضروری است و همکاری نداشتن بعضی دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات مورد نیاز به دانشگاه علم و صنعت که در حال انجام مطالعاتی در این زمینه است، به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و محل نقد است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: حدود شش تا هفت میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که مصرف سوخت بسیار بالایی حدود ۱۵ تا ۲۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارند و در مقایسه با خودروهای هیبریدی که مصرف آن‌ها چهار تا پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بسیار بالا است.

پیرهادی گفت: تفاوت مصرف سوخت این خودروها حداقل ۱۰ لیتر است و اگر ۱۰ لیتر سوخت مصرفی در پیمایش سالانه و میانگین مصرف بنزین آزاد سالانه این خودروها ضرب و حدود ۱۱ میلیارد دلار میزان خسارت ناشی از آلودگی هوا که در حوزه سلامت به مردم وارد می‌شود را به این ارقام اضافه کنیم با تجمیع این پول‌ها می‌توانیم قسمتی از سهام کارخانه بنز و تویوتا بخریم.

وی استفاده از تفاوت هزینه سوخت خودروهای فرسوده و هیبریدی برای نوسازی خودروها را پیشنهاد داد و اظهار کرد: با محاسبه این تفاوت و یارانه سوخت، هر سال می‌توان حداقل ۵۰۰ هزار خودرو را نوسازی کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اگر بخشی از هزینه‌ها را مالکان به صورت قسطی پرداخت کنند، می‌توان سالانه یک میلیون خودروی فرسوده را از رده خارج و طی پنج تا شش سال تمام خودروهای فرسوده را جایگزین کرد.

کد خبر 817751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.