مسئله آلودگی هوا نیازمند مدیریت واحد است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اصل موضوع در آلودگی هوا دولت است و باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود تا وزارتخانه‌های دیگر به میدان بیایند و به جای مناسبی برسیم؛ مسئله آلودگی هوا با یک بخش و دو بخش حل نمی‌شود و باید همه بخش‌ها کنار هم قرار گیرند تا مشکل رفع شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، مهدی چمران امروز _یکشنبه هجدهم آذر_ پیش از آغاز دویست و هشتاد و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز لایحه معرفی کارکنان رسمی شهرداری تهران برای انتصاب به عنوان قائم مقام ذی‌حساب و لایحه آئین‌نامه اجرایی بند ۳ تبصره ۱۶ مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران بررسی خواهد شد.

وی افزود: طرح اصلاح فرایندهای دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در دستور کار این جلسه قرار دارد و در پایان نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک نفر کارشناس متخصص را به عنوان نماینده خود برای عضویت در کمیته طراحی جامع نورپردازی فضاهای شهر تهران انتخاب خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: طرح ترافیک در این ایام به فروش نمی‌رسد و ممنوع است، همچنین خودروهای پلاک شهرستان را نیز پیشنهاد دادیم که اگر کار ضروری دارند سریع انجام دهند و بازگردند، اما اگر قرار است در تهران کار و مسافرکشی کنند به خودروهای سواری آلاینده پایتخت افزوده خواهد شد؛ این پیشنهاد را به وزارت کشور دادیم و امیدواریم پذیرفته شود.

چمران اضافه کرد: سایر دستگاه‌ها نیز باید وارد عمل شوند و قانون هوای پاک را اجرا کنند، ۲۳ سازمان مسئول هستند و اگر کوتاهی کنند همین شرایط وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: شورا و شهرداری در این زمینه و در صدر جدول نه تنها آماده همکاری هستند، بلکه کار و وظیفه خود را انجام می‌دهند؛ اتوبوس برقی که قیمتی بیش از اتوبوس دیزلی دارد و تا ۱۶ میلیارد تومان نیز می‌رسد خریداری شده است و شهرداری ۲۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را وارد می‌کند تا درصدی از آلودگی را بکاهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها بازمی‌گردد که متعلق به بخش خصوصی است، عنوان کرد: چندین بار پیشنهاد دادیم که به جای موتورسیکلت بنزینی موتورسیکلت برقی مونتاژ کنند، اما گفتند به دلیل اینکه قیمت آن گران‌تر خواهد بود مردم استقبال نخواهند کرد، در صورتی که با استفاده از موتورسیکلت‌های برقی آلودگی صوتی و آلودگی هوا نخواهیم داشت.

چمران ادامه داد: مسئله آلودگی هوا با یک بخش و دو بخش حل نمی‌شود و باید همه بخش‌ها کنار هم قرار گیرند تا مشکل رفع شود.

وی گفت: در سال‌های قبل وزیر کشور جلساتی برگزار کرد و در این جلسات وظایف انجام شده بعضی دستگاه‌ها قابل قبول بود و دستگاه‌هایی که نتوانسته بودند کاری کنند بازخواست شدند که در هر صورت به نتیجه چندان موفقی نرسیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر به مدیریت واحد رسیده بودیم وضعیت چنین نمی‌شد؛ ما یک پله پایین آمدیم که مدیریت هماهنگ شکل گیرد اما نه در مجلس و نه در دولت تصویب نشد و روند به همان شکل سابق ادامه یافت.

چمران با اشاره به تردد اتوبوس‌های دودزا، تاکید کرد: اگر شهروندان در این مورد گزارش دهند بلافاصله اتوبوس‌ها متوقف و به تعمیرگاه‌ها منتقل می‌شود.

وی گفت: گازوئیل مصرفی شرکت واحد کیفیت بالایی دارد که در نهایت ۲۵ ppm است و گازوئیل تولیدی برای شرکت واحد متفاوت است، به هر شکل اگر شهروندان اتوبوس دودزا دیدند با وجود اینکه کمبود داریم و به ۶۰۰۰ اتوبوس نیاز است، گزارش دهند چراکه ترجیح می‌دهیم این دستگاه‌ها کار نکنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: اصل موضوع در آلودگی هوا دولت است، باید برای اموری همچون بنزین اقدامات لازم انجام شود و وزارتخانه‌های دیگر نیز باید به میدان بیایند تا به جای مناسبی برسیم.

چمران اضافه کرد: اینکه دولت در زمان شهید رئیسی و هم‌اکنون هماهنگی را انجام می‌دهد تا ۲۵۰۰ دستگاه خارجی و داخلی خریداری شود که آلایندگی ندارند قدم بزرگی است؛ این همکاری قابل تقدیر است و امیدواریم به نتیجه برسد.

کد خبر 817398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.