محمود مختاری در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در تهران درباره نقش روابط عمومیها در دنیای پیچیده امروز اظهار کرد: تعبیری را ۷۰ سال بیش دکتر نطقی درباره روابط عمومیها گفتهاند و آن این است که «صحنه بهشت است و آدم و هوا بازیگران هستند و سیب روابط عمومی است.»
وی افزود: به عبارت دیگر روابط عمومی علم زندگی است و نقش مهمی در تعامل نهادهای حاکمیتی، دولتی و مدنی با گروههای مختلف جامعه دارد، به شرط اینکه روابط دوطرفه باشد؛ روابط عمومی باید در سیستمی پویا اطلاعات را از مردم به سازمانها منتقل کند تا سازمان در بحرانها غافلگیر نشود.
مدرس دانشگاه و داور جشنواره انتشارات ملی خاطرنشان کرد: روابط عمومی همزمان با پیامرسانی نافذ چشمانداز و تصویرهای جذب از سازمان را ارائه میدهد تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، در واقع روابط عمومی دانش فهم موقعیتها است.
مختاری اضافه کرد: روابط عمومی در بین مردم و سازمان، رسانه شبکه هوشمند و پل ارتباطی است که سلیقههای متفاوت و قانونمداری را به همراه احترام به حقوق فردی و صداقت در نظر میگیرد، همچنین روابط عمومی باید تحمل سازمانی ایجاد کند.
وی ادامه داد: مدیر روابط عمومی باید سواد عاطفی، مدیریتی و ارتباطی داشته باشد؛ این ویژگیها متضمن آن است که وی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال تجربه داشته باشد.
این استاد رسانه با اشاره به تغییر رویکرد جامعه باید متناسب با تغییر جامعه باشد، تصریح کرد: یونسکو قبل از ۲۰۱۵ تعریفی از سواد داشت که محور آن تاکید بر خواندن و نوشتن بود، سال ۲۰۱۸ زبان خارجی و کامپیوتر را ملاک سواد تعیین کرد و پس از آن یونسکو تغییراتی به این تعریف داد و سود را ناشی از سواد رسانه دانست.
مختاری تاکید کرد: در مرحله بعد یونسکو اعلام کرد کسانی که دانشی دارند و آن را در خدمت به دیگران استفاده نمیکنند، بی سواد هستند؛ هفته گذشته یونسکو اعلام کرد کسانی که در پنج سال گذشته دکتری گرفتهاند و هوش مصنوعی نمیدانند بی سواد هستند؛ بنابراین روابط عمومی باید با تحولات جامعه و رسانه تغییر کند.
وی با اشاره به اهمیت رسانه در جهان کنونی تاکید کرد: شاخص امنیت ملی در جهان صلاح، غذا و رسانه است، به عبارتی برای حکومت کردن باید برای مردم امنیت و غذا تهیه کرد و حاکمان نقشی که در ارتباط با مردم پیدا میکند با استفاده از رسانه تعریف میشود.
مدرس دانشگاه و داور جشنواره انتشارات ملی اظهار کرد: جنگ نرم امروز بخشی از رسانه محسوب میشود و به همین دلیل است که آمریکاییها میگویند رسانه بخشی از قدرت دفاعی و قدرت ملی است، از این رو باید در زمینه تربیت نیروی رسانهای بیشتر تلاش کنیم.
مختاری تاکید کرد: روابط عمومی اصلیترین رکن مدیریت است و میگوید مدیران سازمان چه میکنید و چه بکنیم و اینکه مردم درباره ما چه قضاوتی میکنند؛ روابط عمومی زبان گویا و چشم بینای سازمان است و به مدیران در شناخت کمک میکند.
وی افزود: ۹۰ درصد مشکل سازمانهای کشور این است که روابط عمومی را نمیشناسند، در حال حاضر روابط عمومیهای ایران مدیر محور هستند که باید اصلاح شود.
مدرس رسانه در دانشگاه تصریح کرد: هفت سازمان بزرگ جهان رسانه هستند، به عنوان مثال حدود دو میلیارد نفر عضو فیسبوک هستند و در ایران نیز شبکههای اجتماعی اهمیت دارد، در ژاپن روزنامه و در آمریکا فیسبوک نقش مؤثری را در ارتباطات ایفا میکند.
مختاری گفت: نسل زد در حال حاضر نسل هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی هستند؛ بسیاری از جوانان ایرانی با موسیقی جهان آشنا هستند در حالی که نسلهای قبلی اطلاعی از آن نداشتند؛ بنابراین باید متوجه بود که چه بخواهیم و چه نخواهیم چراکه با پدیده جدیدی در جهان روبهرو شدهایم.
وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات به تازگی گزارشی منتشر کرده است که جوانان ایرانی روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت از اینترنت استفاده میکنند و به همین دلیل باید در کشور بازنگری جدیدی نسبت به روزنامهنگاری و رسانه داشته باشیم.
مدرس رسانه در دانشگاه ادامه داد: باید در رسانه تربیت نیرو کنیم و تولید محتوا و گرافیک را مورد توجه قرار دهیم، اگر روزنامهها امروز تیراژ ندارند ابتدا به مردم و بعد به حکومت ضرر میرساند؛ در حال حاضر روزنامهها دولتی هستند و مهمترین ویژگی رسانهها از جمله نقد را ندارند در حالی که نقد یکی از ویژگیهای ایرانیها است.
فعالیت پیشتازانه شهرداری تهران و روابط عمومی آن
مختاری تاکید کرد: شهرداری اصفهان متفاوت از سایر شهرداری کشور عمل میکند، در واقع روابط عمومی شهرداری اصفهان خودش را رصد و در جشنوارهها مختلف شرکت میکند تا خود را ارزیابی کند و این اهمیت بالایی دارد.
وی عنوان کرد: اصفهان ۶۰ هزار سال قدرت دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ اسم داشته است، در حال حاضر سه میدان در جهان است که ۵۰۰ ساله شدهاند، یکی از آنها میدان نقش جهان است؛ ۲۲ هزار اثر تاریخی در اصفهان وجود دارد و بر همین مبنا فعالیت شهرداری تهران و روابط عمومی آن در شناخت این شهر اهمیت زیادی دارد.
مدرس رسانه در دانشگاه تصریح کرد: روابط عمومی شهرداری تهران کار بسیار سختی دارد تا بتواند ویژگیهای اصفهان را به جهان معرفی کند و در این زمینه کتابها و نشریات مختلفی را منتشر کرده و به دلیل همین خلاقیت و نورآوریها بوده که دیپلم افتخار دریافت کرده است.
مختاری اظهار کرد: حتی اگر شهری همچون اصفهان فراخوان گستردهای برای برگزاری جشنواره معرفی اصفهان داشته باشد و افراد فیلمهای یک دقیقهای برای معرفی شهر بسازند یا شعر و عکس در این زمینه تهیه کنند کمک میکند تا جهان شناخت بیشتری نسبت به این شهر پیدا کنند، از طرف دیگر جشنواره به عنوان رسانه در خدمات باور مردم و غرور ملی قرار میگیرد.
نظر شما