با ما همراه باشید.
انتخاب نام مناسب رستوران
شاید در ظاهر بی ربط به طراحی لوگو باشد اما اتفاقا به شکل مستقیمی در خروجی کار تاثیر دارد. انتخاب نام مناسب رستوران می تواند در شکل و ماهیت لوگو اثرگذار باشد. اگر طراحی لوگوی رستوران یک لوگوتایپ یا به نوعی همان طراحی اسم باشد، که هرچقدر نام آن کوتاه تر، تک سیلابی تر و خوش آوا تر، لوگوتایپ آن نیز زیباتر خواهد بود.
اما حتی اگر طراحی لوگو بر اساس یک شکل (نشان تصویری) باشد و از نام و حروف نیز در آن استفاده نشود، اما به هر حال اسم در حداقلی ترین شکل خود در زیر یا کنار لوگو درج خواهد شد و اسم بزرگ و طولانی و یا بدآوا و بد معنی می تواند روی پرستیژ لوگو تاثیر منفی بگذارد. طبیعی است که باید روی انتخاب نام مناسب بیشتر وقت گذاشت. نام مناسب اثرگذاری های متعددی دارد و ما اینجا صرفا به لحاظ تاثیر روی آرم رستوران به آن اشاره کردیم.
انتخاب طراح لوگو حرفه ای رستوران
انتخاب طراح لوگو رستوران یکی دیگر از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. طراح آماتور، طراح بدون رزومه قوی و طراح کپی کار، و حتی طراح ارزان قیمتی که قیمت پایین طراحی شما را وسوسه کند که هزینه های خود را برای راه اندازی رستوران کاهش دهید دقیقا همان اتفاق منفی است که می تواند تا مدت ها مسیر برندینگ رستوران شما را منحرف کند. آنقدر منحرف که بعد از مدتی و با صرف هزینه های فراوان می بینید که به جاده خاکی رفته اید و باید کلی هزینه و وقت و انرژی مجدد برای بازگشت به مسیر اصلی صرف کنید.
شما باید رزومه، سابقه و نمونه کارهای طراح لوگو را بررسی نمایید که صلاحیت وی را برای این پروژه تایید نمایند. اگر عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران هم باشد که چه بهتر. شما مطمئن خواهید شد که آن طراح توسط اساتید طراحی گرافیک ایران تایید شده است.
به عنوان مثال استودیو ترنج یا همان ترنج لوگو یکی از تیم های قوی در حوزه طراحی لوگو و به طور خاص طراحی لوگو رستوران و فست فود است که با بیش از 1200 طراحی لوگو در ایران و سایر کشورها، و طراحی لوگو برای ده ها برند رستوران در ایران، اسپانیا، استرالیا و بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، جزو طراحان با تجربه در این عرصه به حساب می آید.
در اینجا شما لوگوی رستوران ایتالیایی رناتو را مشاهده می کنید که توسط استودیو ترنج طراحی شده است:
انتخاب سبک درست طراحی لوگو
باید در نظر داشته باشید که انتخاب سبک درست طراحی لوگو اهمیت بسیار زیادی دارد و طراح لوگوی رستوران باید شما را به درستی راهنمایی کند و مرحله بریف یا همان دریافت و آنالیز اطلاعات را انجام دهد. شما نیز نباید اصرار زیادی به یک سبک داشته باشید و اجازه دهید تا طراح بر اساس تجربه و دانشی که دارد بهترین سبک را برای طراحی در نظر بگیرد.
به عنوان مثال لوگوتایپ یکی از سبک های رایج طراحی لوگو است که صرفا بر اساس طراحی حروف یا کلمه و نام برند انجام می شود. این طراحی می تواند فارسی باشد یا انگلیسی، یا عربی یا هر زبان دیگری. اما در این طراحی از هیچ نماد و سمبل و شکلی استفاده نمی شود و صرفا از طراحی بر اساس نام انجام می شود. البته در برخی موارد اسامی طولانی و چند سیلابی مانع از طراحی یک لوگوتایپ ساده و خلوت می شود و شاید طراح به شما پیشنهاد طراحی در سبک های دیگر را بدهد.
سبک دوم در طراحی، طراحی نشان تصویری یا همان آرم تصویری است که بر اساس یک نماد و سمبل طراحی انجام می شود. این طراحی می تواند به موضوع غذا و رستوران شما مرتبط باشد یا به اسم برند غذایی شما ربط داشته باشد یا اساسا انتزاعی باشد و هیچ ارتباط معنایی نداشته باشد. نام برند نیز به شکل ساده ای در زیر یا کنار لوگو درج خواهد شد.
اما سبک سوم، سبکی است که به آن تلفیقی می گویند و به طور معمول بر اساس ترکیب اسم و یک نماد طراحی می شود. این درهم آمیزی نام و سمبل در دل هم می تواند خلاقانه و تاثیرگذار باشد و از این رو این سبک یکی از سبک های محبوب طراحی لوگو به شمار می آید.
انتخاب رنگ سازمانی رستوران
رنگ سازمانی برند رستوران یا فست فود یا کافه رستوران، از جمله موضوعات مهمی است که معمولا به آن به شکل سلیقه ای برخورد می شود و نه علمی. دانش رنگ شناسی و تاثیرات روانشناسی آن بر روی افراد، بیننده ها و مشتریان می تواند در درازمدت تاثیرگذار باشد و از این رو در دنیا به این موضوع بسیار بیشتر بها داده می شود.
اینکه سعی شود تا رنگ سازمانی رستوران های زنجیره ای کپی شود خودش به بحرانی تبدیل شده که به عنوان مثال بیش از نیمی از فست فودها از رنگ قرمز استفاده می کنند و این کلیشه کاملا بی اثر و حتی جنبه منفی پیدا کرده است. رنگ قرمز فست فودی این روزها حتی تصور یک برند ضعیف و بدون استاندارد را تداعی می کند چرا که شاهد استفاده بی رویه تمامی کسب و کارهای غذایی از این رنگ بودیم. پس بهتر است به جای سلیقه و صرفا نظرات شخصی، از نظر طراح برای انتخاب رنگی موثر، شیک و زیبا استفاده نماییم.
هویت بصری برند غذایی و رستوران
باید در نظر داشته باشیم که هویت بصری برند غذایی و رستوران، یک چهارچوب وسیعتر از لوگو است و لوگوی ما در این چهارچوب قرار می گیرد. هویت بصری است که تعیین می کند ما چگونه دیده شویم. از لوگو و رنگ سازمانی گرفته تا تمامی اوراق داخلی، پکیجینگ ها، تم داخلی، تم سوشال مدیا و وب سایت، تبلیغات، و هر آن چیزی که خروجی بصری است باید در این چهارچوب قرار گیرد و به هیچ وجه از نظم ایجاد شده توسط طراح هویت بصری خارج نشود. اینکه فکر کنیم داشتن یک لوگو کافیست و نیاز به توسعه هویت بصری به تمامی اجزای رستوران نیست، شاید مخارج شما را کاهش دهد، اما عمر برند را نیز به همین شکل. البته اگر برندی شکل بگیرد.
معرفی استودیو ترنج
استودیو ترنج یکی از تیم های با تجربه در زمینه طراحی لوگو و هویت بصری برند است که بیش از هزار و دویست پروژه طراحی لوگو و هویت بصری را در ایران و سایر کشورهای جهان انجام داده است. از این رو در زمینه طراحی لوگوی رستوران و فست فود و اساسا هر کسب و کاری در حوزه های مختلف، می تواند یکی از گزینه های پیش روی شما برای انجام حرفه ای طراحی باشد. برای مشاهده نمونه کارهای طراحی لوگو استودیو ترنج لوگو می توانید به آدرس وب سایت این مجموعه به آدرس (Toranjlogo.com) و همینطور به آیدی سوشال مدیا این مجموعه در اینستاگرام و سایر رسانه ها (Toranjlogo) مراجعه نمایید.
نظر شما