بزرگراه‌های تبریز روی ریل پیشرفت

روند احداث بزرگراه‌ها، پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح طی سال‌های اخیر در کلان‌شهر تبریز رشد قابل توجهی داشته است، با این وجود این سوال مطرح می‌شود که این طرح‌ها تا چه اندازه موثر بوده و به کاهش ترافیک شهر کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی حمل‌ونقل درون شهری همواره مورد توجه متولیان امر قرار گرفته و به منظور مدیریت ترافیک شهری مطرح شده است.

استفاده از این روش در شهر تبریز از دهه هفتاد آغاز شده است؛ تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی تبریز (پل ارتش) واقع در چهارراهی انتهای خیابان ارتش تبریز یکی از چند تقاطع غیرهمسطحی است که در تبریز احداث شده است تا از مشکلات شهری همچون ترافیک و تصادفات بکاهد.

نزدیک به ۱۹ تقاطع غیرهمسطح در کمربندی آزادی احداث شده است، این پل دارای ۵۵۰ متر، طول و عرض ۱۶ متر است که هزینه صرف شده برای اجرای آن حدود ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

سال کلنگ‌زنی این پل به شورای پنجم و سال ۱۳۹۸ بازمی‌گردد و این تقاطع غیرهمسطح با پیگیری‌های یعقوب هوشیار شهردار تبریز سال ۱۴۰۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بزرگراه‌های تبریز روی ریل پیشرفت

در دهنه خروجی این پل به سمت زیرگذر طالقانی، همچنان شاهد تصادفات هستیم

مهدی مؤمنی یکی از صاحبان کسب‌وکار در محدوده این تقاطع، می‌گوید: تا قبل از ساخت این پل، همواره شاهد ترافیک شدیدی در این محدوده بودیم، اما با ساخت آن قدری از حجم تصادفات و ترافیک شهری کاسته شده است.

وی می‌افزاید: البته با احداث ساختمان پزشکان روبه‌روی این پل و افتتاح آن در آینده بار ترافیک این محدوده افزایش پیدا می‌کند، به نحوی که حجم ترافیکی که امروز شاهد آن هستیم بسیار شدید خواهد بود.

محمد سعیدی یکی از رانندگان تاکسی که از این پل در طی روز برای رفت‌وآمد استفاده می‌کند نیز عنوان می‌کند: با ساخت این پل از ترافیک کاسته شده است، اما به دلیل کم‌عرض بودن دهنه خروجی پل به سمت زیرگذر طالقانی، همچنان تصادفاتی در این محدوده اتفاق می‌افتد.

بزرگراه‌های تبریز روی ریل پیشرفت

روان بودن عبور و مرور به دلیل نواقص ادامه مسیر محقق نشده است

روح‌الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز با اشاره به تکمیل نشدن پروژه‌های ناتمام در سطح شهر تبریز به خبرنگار ایمنا عنوان می‌کند: یکی از چالش‌های مهم شورا در آغاز دوره ششم در سال ۱۴۰۰، تکمیل پروژه‌هایی بود که در گذشته کلنگ‌زنی شده اما به اتمام نرسیده بود.

وی با اشاره به واگذاری نیمی از پروژه به سازمان عمران شهرداری تبریز برای اجرا می‌افزاید: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ کلنگ‌زنی انجام شد و طول مدت قرارداد هشت ماه بود، میزان پیشرفت تا سال ۱۴۰۰ ناچیز بود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز دلیل تأخیر اتمام پروژه را کمبود اطلاعات دستگاه خدمات‌رسانی می‌داند و تصریح می‌کند: در مورد اطلاعاتی همچون کروکی‌ها، ایراداتی وجود داشت زیرا با حفاری زمین، تأسیسات زیرزمینی پیچیده از جمله لوله گاز، آب و فاضلاب نمایان می‌شد.

رشیدی می‌گوید: بر اثر ناتوانی پیمانکار، کارها به طور کامل انجام نشد که در نهایت پیمانکار خلع ید شد؛ سال ۱۴۰۱ شهرداری تبریز، مجبور به واگذاری به سازمان عمران شد تا پروژه هرچه سریع‌تر به اتمام برسد.

وی درباره عمل شهرداری به تمام تعهدات خود قبل از افتتاح، اظهار می‌کند: برخلاف پل‌های رسالت دیزل‌آباد که بعد از افتتاح، زیر پل و اصلاحات هندسی ناقص مانده بود، هنگام افتتاح پل ارتش نواقصی در اطراف پل ارتش وجود نداشت.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تبریز در مورد پیش‌بینی‌هایی که درباره کاهش ترافیک شهری و کاهش تصادفات احتمالی در نظر بود، عنوان می‌کند: بعضی اصلاحات انجام و بعضی دسترسی‌ها در زیر پل تسهیل شده است، اما انتظاری که از روان بودن عبور و مرور روی پل داشتیم، به دلیل نواقص ادامه مسیر محقق نشده است و همچنان شاهد ترافیک به ویژه به سمت زیرگذر طالقانی از روی پل ارتش هستیم.

بزرگراه‌های تبریز روی ریل پیشرفت

سامان احمدزاده، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز نیز با اشاره به راه‌اندازی سامانه BMS به منظور پایش سلامت سازه‌ای ابنیه‌های فنی به خبرنگار ایمنا خاطرنشان می‌گوید: با توجه به اینکه مدیریت شهری، تعمیر و مقاوم‌سازی پل‌ها را مدنظر دارد این سامانه موقعیت، اطلاعات عمومی، نوع مصالح پل، مشخصات فنی، ویژگی‌های هندسی و دیگر مشخصات مهم پل‌های سطح شهر را به عنوان شناسنامه پل در خود دارد.

وی ادامه می‌دهد: پس از تهیه شناسنامه فنی بازرسی‌های عمومی و فنی انجام و به پل نمره سلامت داده می‌شود؛ سپس بر اساس نمره اولویت‌بندی و عملیات مقاوم‌سازی اجرایی می‌شود.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز نیز دراین‌باره می‌گوید: این طرح یکی از پروژه‌های شهرداری تبریز بود که پیشرفتی در آن حاصل نمی‌شد، با این وجود تقریباً طی پنج ماه کامل و به دست شهروندان تبریز افتتاح شد.

بزرگراه‌های تبریز روی ریل پیشرفت

به گزارش ایمنا، تقاطع غیرهمسطح شهید فلاحی (ارتش) تبریز به منظور کاستن از بار ترافیک شهر احداث شد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد معضل ترافیک همچون سایه‌ای بر سر پل شهید فلاحی، همچنان به قوت خود باقی است.

به نظر می‌رسد نیاز است تا طرح‌های خُردمقیاس در سطح شهر با توجه به طرح‌های جامع حمل‌ونقلی در سطح شهر انجام شود تا معضل ترافیک به صورت ریشه‌ای حل و از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل نشود.

سولماز کاظمی

کد خبر 815566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیمی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۷
    9 0
    مسئولان محترم لطفا برای ترافیک سنگین مسیر شهرک رجایی به طرف ورودی اتوبان کسایی و بر عکس چاره اندیشی بکنید
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۹
    0 0
    کدوم پيشرفت
  • کاربر IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۹/۱۹
    1 0
    جلوی تراکتور سازی همیشه شلوغ وترافیکه