به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جدیدترین خبرهای جهان را در این بسته خبری بخوانید.
پربازدیدترین شهرهای جهان
سفرهای بینالمللی پس از پایان قرنطینههای همهگیری کووید -۱۹ با حدود ۱.۳ میلیارد سفر و ۱.۷ تریلیون دلار هزینه گردشگری جهانی، شاهد بهبودی قوی و تقویت چشمگیر گردشگری بینالمللی در سال گذشته بود که انتظار میرود در سال ۲۰۲۴ سرعت بیشتری بگیرد. بر اساس تعداد کل ورودیهای بینالمللی طبق فهرست ۱۰۰ مقصد برتر یورومانیتور (Euromonitor)، وبگاه تحقیقاتی بازارها، صنایع، اقتصادها و مصرفکنندگان با بیش از ۵۰ سال سابقه برای کمک به درک بازارهای جهانی، پربازدیدترین شهرهای جهان در سال گذشته عبارتند از:
- استانبول، ترکیه
- لندن، انگلستان
- دبی، امارات متحده عربی
- آنتالیا، ترکیه
- پاریس، فرانسه
- هنگکنگ، چین
- بانکوک، تایلند
- نیویورک، ایالات متحده آمریکا
- کانکون، مکزیک
- مکه، عربستان سعودی
محبوبترین شهرها بین گردشگران
دو شهر ترکیه در لیست پربازدیدترین شهرهای جهان در سال گذشته استانبول (پایتخت فرهنگی و تاریخی این کشور و پرجمعیتترین شهر اروپا) و آنتالیا، یک شهر ساحلی زیبا در سواحل مدیترانه بود که به سواحل زیبا و استراحتگاههای مجلل مشهور است. ترکیه همچنین با ۵۵ میلیون بازدیدکننده، پنجمین کشور پربازدید در سال ۲۰۲۳ بود.
فرانسه با ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده بینالمللی در صدر این فهرست قرار دارد و انتظار میرود که در سال ۲۰۲۴ به دلیل میزبانی از المپیک ۲۰۲۴ پاریس، بازدیدکنندگان مشابه یا بیشتری داشته باشد. پاریس پنجمین شهر پربازدید در سال ۲۰۲۳ بود.
شهرهای آسیایی هنگکنگ و بانکوک نیز بیشترین رشد گردشگران را نسبت به سال ۲۰۲۲ داشتهاند. چین و تایلند آخرین کشورهایی بودند که پس از همهگیری کووید -۱۹ مرزهای خود را به روی گردشگران بازگشایی کردند و هنگکنگ در سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۲۴۹۵ درصدی گردشگران بود.
کانکون یکی از محبوبترین مقاصد توریستی مکزیک که به سواحل و استراحتگاههای مجلل شناخته شده است، تنها شهر آمریکای لاتین بود که بین ۱۰ شهر برتر فهرست حاضر قرار گرفت. در سال ۲۰۲۳ فرودگاه بینالمللی کانکون ۴۸ درصد از کل مسافران هوایی بینالمللی این کشور را به خود اختصاص داد.
بهترین فرودگاههای جهان
در یک مطالعه جامع ۷۰ فرودگاه از جمله ۵۰ فرودگاه که در سال ۲۰۲۳ شلوغترین در جهان بودند و ۲۰ فرودگاه پرتردد در اروپا مورد بررسی قرار گرفت تا بهترین فرودگاهها از نظر شهروندی دیجیتال و تجربه مسافران شناسایی شود. این ارزیابی بر اساس معیارهای متعددی از جمله اتصال (تعداد شهرها و کشورهایی که مسافران میتوانند بدون توقف به آنها سفر کنند)، قابلیت اطمینان (عملکرد بهموقع و نرخ کنسلی)، تجربه مسافر شامل سرعت وایفای فرودگاه، کیفیت رستورانها و سالنهای استراحت، در دسترس بودن فضای باز، مناطق استراحت و شارژ تلفن همراه در فرودگاهها انجام شد.
از دیگر معیارهای ارزیابی فرودگاهها در این مطالعه میتوان دسترسی به فرودگاه با وسایل نقلیه عمومی، اسکنرهای امنیتی و فناوری تشخیص چهره، هزینه پارکینگ، گزینههای هتل، جوایز جهانی، میانگین امتیاز گوگل و کیفیت بزرگترین شرکت هواپیمایی را نام برد. فرودگاههای آسیا و خاورمیانه در این نظرسنجی پیروز بودند و هر یک از پنج جایگاه برتر را به خود اختصاص دادند. در ادامه سه فرودگاه برتر جهان طبق این مطالعه معرفی میشود.
فرودگاه چانگی سنگاپور، سنگاپور
فرودگاه چانگی سنگاپور به دلیل امکانات مدرن و تجربه بینظیری که برای مسافران رقم میزند، بهطور مکرر بهعنوان بهترین فرودگاه جهان شناخته میشود و در سال جاری با امتیاز خیرهکننده ۴.۷ از ۵ از ۵۰ هزار نظر، بهعنوان برترین فرودگاه جهان شناخته شد. این فرودگاه از نظر عملکرد بهموقع به امتیاز ۸۱.۵۹ از ۱۰۰ دست پیدا کرد. چانگی استخر، کافه و باغهایی دارد که تجربهای لذتبخش را برای مسافران فراهم میکند. یکی از امکانات برجسته این فرودگاه، مرکز خرید و سرگرمی جواهر است که دارای صدها فروشگاه و رستوران است که برای مسافران و مردم محلی در دسترس است. بزرگترین آبشار سرپوشیده جهان به ارتفاع ۱۵۰ فوت در این مرکز خرید قرار دارد.
فرودگاه چانگی به حملونقل پرسرعت شهر متصل است و این امکان را به مسافران میدهد که در صورت داشتن زمان کافی، بهراحتی به شهر بروند و از جاذبههای آن بازدید کنند. مسافران میتوانند در پروازهای کلاس تجاری از امکانات مدرن از جمله اتاقهای خصوصی، سوئیتها، مکانهایی برای پختوپز و اتاقهای خواب استفاده کنند. نواقص جزئی این فرودگاه بازرسی بار دستی است که در گیتها انجام میشود و ممکن است موجب کندی در سوار شدن مسافران شود.
فرودگاه بینالمللی حمد، دوحه، قطر
فرودگاه بینالمللی حمد در دوحه با نرخ تأخیر ۸۳.۴۹ درصد و نرخ کنسلی ۰.۲ درصدی که نشاندهنده تعهد این فرودگاه به ارائه خدمات باکیفیت و تجربه مسافری بینظیر است، بهعنوان یکی از مطمئنترین فرودگاههای جهان شناخته میشود. این فرودگاه امکانات منحصربهفردی را شامل هتل هوایی، استخر، زمین اسکواش و سالن ورزشی در اختیار مسافران قرار میدهد تا در زمان بین پروازهایشان استراحت کنند یا فعالیتی پرنشاط انجام دهند.
بهترین خطوط هوایی جهان از جمله حمد اینترنشنال و قطر ایرویز در این فرودگاه کار میکنند. برای جلوگیری از شلوغی، دو هاب مجزا در یک ترمینال بزرگ وجود دارد که توسط قطاری که داخل ساختمان حرکت میکند به هم متصل شدهاند. هر هاب شامل رستورانهای معروف، فروشگاههای لوکس و سالنهای استراحت مخصوص مسافران تجاری و درجه یک است. کلاسهای پرواز اختصاصی برای مسافران با امتیاز نقرهای و طلایی در خطوط هوایی وانورد، امکاناتی برابر با لانژهای دیگر کشورها را فراهم میکنند. از چالشهای این فرودگاه میتوان به علامتگذاریها برای راحتتر شدن مسیریابی و ازدحام در لانژهای تجاری در ساعات اوج تردد اشاره کرد.
فرودگاه بینالمللی دبی، امارات متحده عربی
فرودگاه بینالمللی دبی که بهعنوان یک تقاطع جهانی برای سفرهای بینالمللی شناخته میشود، با ناوگان عظیم خود در ۲۷۳ مقصد در ۱۰۵ کشور، با ۱۲۶ امتیاز یکی از متصلترین فرودگاههای جهان بهشمار میرود. این فرودگاه به تجربیات بصری دیدنیاش حتی در ساعتهای پایانی شب مشهور است. امتیاز بالای دبی بهدلیل وجود ۴۳ هتل در نزدیکی فرودگاه، دسترسی آسان به مرکز شهر و امکاناتی همچون استخر، لانژهای بسیار خوب (لانژهای خدمات ویژه و درجه یک)، فناوریهای پیشرفته و نظارت بر امنیت است. فناوریهای پیشرفته این فرودگاه همچون دستگاههای امنیتی نوآورانه که امکان اسکن در حال حرکت را فراهم میکنند، تجربه مسافران را بهبود میبخشند.
بهترین شهرهای سبز جهان
عنوان بهترین شهر سبز جهان اغلب به اسلوی نروژ نسبت داده میشود. در ادامه خلاصهای از رقبای برتر بر اساس شیوههای پایداری و ابتکارات زیست محیطی آنها آمده است:
برترین شهرهای سبز
۱. اسلو، نروژ
- جمعیت: ۷۱۷,۷۱۰
- ۷۲.۵ پوشش سبز
- هدف کاهش ۹۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰
- ۸۱.۸ درصد از انرژیهای تجدیدپذیر بهره میبرد.
- دارای حملونقل عمومی عالی و نرخ بازیافت بالا است.
۲. ریکیاویک، ایسلند
- جمعیت: ۱۳۹,۸۴۹
- سرمایهگذاری قابلتوجه در انرژی زمینگرمایی و آبی
- تمرکز قوی بر حملونقل پایدار
- هدف بیطرفی کامل کربن
۳. کپنهاگ، دانمارک
- جمعیت: ۱,۳۹۱,۰۰۰
- زیرساختهای دوچرخه گسترده
- بیطرفی کربن تا سال ۲۰۲۵
- استفاده حداکثری از انرژیهای تجدیدپذیر
۴. سانفرانسیسکو، ایالات متحده آمریکا
- جمعیت: ۷۴۶,۴۸۱
- ۷۸ درصد نرخ بازیافت
- ۸۴ درصد انرژی از منابع تجدیدپذیر
- متعهد به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۴۰
۵. استکهلم، سوئد
- جمعیت: ۱,۷۲۰,۰۰۰
- سیستم حملونقل عمومی کارآمد
- تمرکز قوی بر کاهش انتشار کربن
- ارتقای فضاهای سبز
۶. هلسینکی، فنلاند
- جمعیت: ۱,۳۴۷,۰۰۰
- هدف برای بیطرفی کربن تا سال ۲۰۳۵
- ترویج انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی
۷. ونکوور، کانادا
- جمعیت: ۲,۶۸۲,۵۰۹
- اهداف بلندپروازانه برای بیطرفی کربن تا سال ۲۰۵۰
- گسترش شیوههای ساختمان سبز و پارکهای گسترده
۸. سیدنی، استرالیا
- جمعیت: ۵,۱۸۵,۰۰۰
- کیفیت هوای بالا و پوشش فضای سبز قابلتوجه (۴۶ درصد)
- انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۳۵
۹. کوریتیبا، برزیل
- جمعیت: حدود ۱.۹ میلیون نفر
- سیستم حملونقل عمومی نوآورانه
- فضاهای سبز گسترده
۱۰. پورتلند، ایالات متحده آمریکا
- جمعیت: حدود ۶۵۰,۰۰۰ نفر
- تمرکز قوی بر حملونقل پایدار و ابتکارات کشاورزی شهری
رتبهبندیهای مختلفی وجود دارد اما اسلو بهدلیل رویکرد جامع خود در مدیریت پایداری و محیطزیست، اغلب به عنوان رهبر ظاهر میشود. هریک از شهرهای نامبرده گامهای مهمی در ترویج شیوههای دوستدار محیط زیست برداشتهاند که به شناخت آنها به عنوان سبزترین مناطق شهری در سطح جهان کمک میکند.
عزم کرهجنوبی در توسعه فناوری جذب کربن
در حالی که تغییرات اقلیمی به یکی از بزرگترین چالشهای قرن بیستویکم تبدیل شده است، فناوریهای جذب، استفاده و ذخیره کربن بهعنوان یک راهحل امیدبخش برای کاهش گازهای گلخانهای و حفظ سلامت زمین مطرح میشوند. پروژههای نوین بهویژه در زمینه ذخیرهسازی کربن در زیر دریا، با سرعت بالایی در حال رشد و تکامل هستند و در این مسیر با چالشها و فرصتهای جدیدی از همکاریهای بینالمللی در صنعت تا نوآوریهای فناوری روبهرو میشوند.
تحقیقات حاکی از آن است که فناوریهای جذب کربن میتوانند انتشار دیاکسیدکربن را بین ۸۲ تا ۹۰ درصد کاهش دهند. دولت کره جنوبی در همین راستا و با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای به میزان ۴.۸ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰، اقدامات نوینی را در زمینه جذب کربن درونساحلی آغاز کرده است که شامل تجهیز دو هزار و ۲۰۰ تیاییو از ظرفیت کشتی اچامام مونگلا با سیستمهای پیشرفته جذب کربن درونساحلی است. این حوزه تحقیقاتی نوظهور یک ابزار کلیدی برای دستیابی به اهداف کربنخنثی است. هدف کره از این طرح ارزیابی ظرفیت ذخیرهسازی دیاکسیدکربن در دریاهای اطراف شبهجزیره است که بخشی از «نخستین برنامه ملی رشد سبز و کربنخنثی» این کشور بهشمار میآید.
پروژه پیشگامانه جذب کربن و حذف انتشار گازها
پروژه راهاندازی کشتی اچامام مونگلا حمایت قابلتوجهی را به دست آورده است و شرکت نروژی دیانوی، معتبرترین شرکت در زمینه ارائه خدمات مشاوره، آزمون و صدور گواهینامه صنعت دریایی در جهان، تأییدیه طراحی یکپارچه سیستم جذب کربن درونساحلی این کشتی را صادر کرده است. این شرکت پس از آزمایشهای دقیق تأیید کرده است که فناوری جذب کربن کره قابل اجرا است و برای پاسخگویی به الزامات جدید قانونی آمادگی کافی دارد، همچنین قابلیت انطباق برای استفاده در انواع مختلف کشتیها را دارد.
این فناوری از یک حلال آمینه (مشتق آمونیاک) دارای گواهی ثبت اختراع برای جذب دیاکسیدکربن از گازهای قابلاحتراق استفاده میکند. پس از فرایند جذب، دیاکسیدکربن جذبشده تحت یک واکنش شیمیایی قرار میگیرد که آن را از حلال جدا میکند. دیاکسیدکربن آزادشده با استفاده از فناوریهای نوین تبدیل به مایع میشود و در محفظه ذخیرهسازی تحت فشار و دمای پایین در کشتی نگهداری میشود تا در زمان مناسب تخلیه شود. کارایی این فرایند با قابلیت بازیافت حلال تقویت میشود و یک چرخه پایدار و تجدیدپذیر ایجاد میکند.
گام بعدی انجام آزمایشهای عملیاتی درباره سیستمهای جذب در شرایط واقعی و مقیاس عملی خواهد بود. دو مکان برای بررسی این عملیات پیشنهاد شده است؛ مخازن گاز خالی در حوضه اولئونگ که در دریای شرق واقع شده است و بهعنوان یک مکان مناسب برای ذخیرهسازی کربن شناخته میشود و سفره آب شور در حوضه گونسان که در دریای زرد قرار دارد. این سفره بهدلیل توانایی بالای خود در نگهداری گاز زیر سطح زمین، گزینه مناسبی برای ذخیرهسازی دیاکسیدکربن بهشمار میرود.
برنامههایی در حال توسعه است تا بهطور تقریبی ۱.۲ میلیون تن دیاکسیدکربن در سال را در حوضه اولئونگ و یک میلیون تن در سال را در حوضه گونسان ذخیره کند. برای مخازن گاز اولئونگ استفاده از خط لوله گاز طبیعی موجود به طول ۶۸ کیلومتر و ساخت خط لوله جدید مطرح شده است. حوضه گونسان بهدلیل نداشتن زیرساختهای جذب و ذخیرهسازی کربن درونساحلی، نیاز به ساخت یک خط لوله جدید به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر شامل یک پایانه زمینی دارد.
دانمارک، هلند و بریتانیا، پیشتازان رتبهبندی اقلیمی
در کنفرانس کاپ ۲۹ که بهتازگی برگزار شد، رتبهبندی سالانه عملکرد اقلیمی کشورها منتشر شد. این رتبهبندی که تحت عنوان شاخص عملکرد تغییرات اقلیمی (CCPI) شناخته میشود، ۶۳ کشور به علاوه اتحادیه اروپا را مورد ارزیابی قرار میدهد. این کشورها بهطور جمعی مسئول ۹۰ درصد از انتشار گازهای گلخانهای در سطح جهانی هستند. در این سال، دانمارک، هلند و بریتانیا به عنوان کشورهای پیشرو برای سیاستهای اقلیمی در این رتبهبندی معرفی شدند.
عملکرد اتحادیه اروپا و تأثیر توافق سبز
نویسندگان این رتبهبندی تأکید کردند که عملکرد اتحادیه اروپا نشاندهنده تأثیر توافق سبز (Green Deal) است، اما هنوز کارهای بیشتری برای کاهش سهم عادلانه این بلوک از انتشار گازهای گلخانهای باید انجام شود. با وجود اینکه دانمارک در جایگاه چهارم قرار گرفت و تنها کشوری بود که امتیاز بالایی برای سیاستهای اقلیمی خود کسب کرد، هیچ کشوری موفق به کسب سه جایگاه اول نشد. هلند در رتبه پنجم قرار دارد، اما نویسندگان CCPI هشدار دادند که دولت جدید این کشور ممکن است بر سیاستهای اقلیمی تأثیر منفی بگذارد.
چالشهای موجود و نیاز به رهبری قوی
نویسندگان CCPI بر لزوم رهبری قوی از سوی اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن تأکید کردند و خواستار اقداماتی برای حذف یارانههای نفت و گاز تا سال ۲۰۲۵ شدند. همچنین آنها بر اهمیت نادیده نگرفتن اقدامات اقلیمی در آلمان و اتحادیه اروپا با توجه به تحولات سیاسی جهانی تأکید کردند.
در حالی که دانمارک و هلند در صدر این رتبهبندی قرار دارند، اتحادیه اروپا به طور کلی در میانه جدول قرار دارد. ۱۶ کشور عضو اتحادیه در زمره کشورهای با عملکرد خوب و متوسط قرار دارند و برخلاف نسخههای قبلی، هیچ کشوری از اعضای اتحادیه دارای امتیاز بسیار پایینی نیست. آلمان، بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا، دو رتبه سقوط کرد و اکنون دیگر یک کشور با عملکرد خوب محسوب نمیشود.
نقش شهرهای فراگیر در حمایت از فرزندآوری
شهرهای فراگیر باید چالشهای مرتبط با بارداری، زایمان، شیردهی و اشتغال والدین دارای نوزاد را در برنامههای خود در نظر بگیرند که از آن جمله میتوان به حملونقل عمومی، شرایط کاری انعطافپذیر، برابری جنسیتی و فضاهای عمومی مناسب برای زنان باردار، والدینی که کالسکه به همراه دارند و زنان شیرده اشاره کرد. کاهش نرخ زادوولد در سالهای اخیر بهعنوان یک روند شایع در تمام اقتصادها ظهور کرده است و مطالعات نشان میدهد که نرخ باروری جهانی بهطور قابلتوجهی کاهش پیدا کرده و از ۴.۸ فرزند در سال ۱۹۵۰ به ۲.۲ در حال حاضر رسیده است.
تحلیلگران پیشبینی میکنند که این مسئله در دهههای آینده چالشهای قابلتوجهی را در کشورهای در حال توسعه و توسعهیافته ایجاد خواهد کرد و نرخ زادوولد جهانی تا سال ۲۰۵۰ به ۱.۸ فرزند کاهش خواهد یافت. نابرابریهای جنسیتی در شهرها و محیطهای کار به میزان قابلتوجهی بر نرخ زادوولد تأثیر میگذارد، همچنین ناامنی اقتصادی و نبود ثبات در جامعه نیز به این تغییرات جمعیتی دامن میزند.
نقش شهرها در افزایش نرخ زادوولد
شهرها نقش حیاتی در تضمین تجربه سالمتر و ایمنتر دوران بارداری، مادری و پرورش کودکان دارند. برنامهریزی شهری میتواند راهحلهایی را برای رفع چالشهایی ارائه دهد که مانع افزایش نرخ زادوولد میشود و در عین حال زندگی را برای خانوادهها آسانتر کند. سازماندهی مجدد فرهنگهای خانوادگی بهویژه در جوامع متنوع کنونی، از جمله چالشهای مهمی است که شهرها با آن روبهرو هستند. تنوع در ساختارهای خانواده در حال افزایش است و باید در برنامهریزی شهری و طراحی فضاها منعکس شود.
شهرها باید فضاهای عمومی مناسب و قابل دسترس شامل پارکها و فضاهای بازی مناسب برای همه والدین ایجاد کنند تا آنها بتوانند با آرامش در کنار فرزندان خود وقت بگذرانند. آموزشهای عمومی برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت شیردهی و پدر و مادر شدن نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
از سوی دیگر، حملونقل عمومی باید بهگونهای طراحی شود تا برای والدین با کودکان کوچک مناسب باشد که شامل وسایل نقلیه مناسب برای کالسکه، ایستگاهها و خدمات مناسب برای مادران شیرده و دسترسی به تسهیلات نظافتی و تعویض پوشک برای کودکان است.
مدیریت شهری در دست رباتهای گفتوگوی هوش مصنوعی
پیشرفتهای چشمگیر هوش مصنوعی در سالهای اخیر زمینهساز تحولی بزرگ در نحوه تعامل انسانها با تکنولوژی شده است. این پیشرفتها با افزودن ظرفیتهای جدیدی برای پردازش دادهها و تحلیل اطلاعات موجب ظهور رباتهای گفتوگو (چتبات) بهعنوان یکی از کاربردهای بارز هوش مصنوعی شده است که نقش قابلتوجهی در بهبود خدمات شهری ایفا میکنند. چتباتها با قابلیت ارائه پاسخهای فوری و شخصیسازی شده، کمک شایانی به تسهیل ارتباطات میان شهروندان و سازمانهای شهری از پاسخ به سوالات متداول گرفته تا راهنمایی در امور نظارتی و خدمات عمومی میکنند.
رباتهای گفتوگوی هوش مصنوعی بهطور فزایندهای به جزئی جداییناپذیر از مدیریت و برنامهریزی شهری تبدیل شدهاند و نحوه تعامل دولتهای محلی با شهروندان و مدیریت خدمات عمومی را متحول کردهاند. این فناوریهای پیشرفته از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات کارآمد، قابل دسترس و پاسخگو استفاده میکنند که به نوبه خود مشارکت مدنی و کارایی عملیاتی را افزایش میدهد.
مزایای رباتهای گفتوگو
چتباتهای هوش مصنوعی دسترسی بیستوچهار ساعته به اطلاعات و خدمات را برای شهروندان فراهم میکنند و بدون نیاز به مداخله انسانی به سوالات رایج کاربران پاسخ میدهند. این قابلیت بهمیزان چشمگیری زمان انتظار را کاهش میدهد و تجربه کلی ساکنان یک شهر را هنگام جستوجوی اطلاعات درباره خدمات شهری بهبود میبخشد.
پیادهسازی رباتهای گفتوگو بر پایه هوش مصنوعی عملیات را در دولتهای محلی با خودکارسازی فرایندهای قاعدهمند ساده میکند. این خودکارسازی نهتنها کارایی ارائه خدمات را افزایش میدهد بلکه به کارمندان دولت فرصت میدهد تا زمان خود را به مسائل پیچیدهتر اختصاص دهند و در نتیجه بهرهوری در بخشهای مختلف بهبود مییابد. بهعنوان مثال، چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند در انجام وظایفی همچون ثبت شکایات، درخواست مجوزها و ارائه بهروزرسانیهای لحظهای درباره خدمات عمومی کمک کنند.
رباتهای گفتوگوی هوش مصنوعی نقش حیاتی در جمعآوری و تحلیل دادهها ایفا میکنند و به دولتهای محلی این امکان را میدهند که بر اساس بینشهای بهروز، تصمیمات آگاهانهتری برای طراحی، برنامهریزی و ارائه خدمات بگیرند. این سیستمها میتوانند با تحلیل الگوها در تعاملات شهروندان و استفاده از خدمات، به پیشبینی نیازهای آینده و بهینهسازی تخصیص منابع کمک کنند. قابلیت پیشبینی به شهرداریها کمک میکند تا برنامهریزی زیرساختهایی همچون جادهها و تأسیسات آب و فاضلاب، همچنین زمانبندی نگهداری آنها را بهطور مؤثری بهبود بخشند.
فناوریهای هوش مصنوعی دقت ارتباطات بین دولتهای محلی و ساکنان را افزایش میدهد. رباتهای گفتوگو میتوانند با استفاده از تحلیل دادهها، ارسال پیامها را برای جمعیتهای خاص هدفگذاری کنند و اطمینان حاصل کنند که اطلاعات بهطور مؤثر به مخاطبان هدف میرسد. راهحلهای نوآورانه چتباتها در شهرهای مختلف همچون آلمان، اتریش و سوئیس، استانداردهای جدیدی برای مدیریت شهری پاسخگو، فراگیر و کارآمد تعیین کرده است که در ادامه به آنها اشاره میشود.
آینده رباتهای گفتوگو در خدمات عمومی
با ادامه تکامل رباتهای گفتوگوی هوش مصنوعی، نقش آنها در بهبود خدمات عمومی گسترش پیدا خواهد کرد. نسخههای آینده ممکن است قابلیتهای هوش مصنوعی تولیدی را برای تعاملات طبیعیتر و محاورهایتر ادغام کنند که فاصله بین خدمات دولتی و شهروندان را کمتر میکند. شهرها میتوانند با سرمایهگذاری در شیوههای اخلاقی و شفاف هوش مصنوعی، اطمینان حاصل کنند که فناوری بهطور عادلانه به همه شهروندان خدمت میکند و مسیری را به سوی محیطهای شهری هوشمندتر و فراگیرتر فراهم میآورد.
رباتهای گفتوگوی هوش مصنوعی میتوانند بهعنوان ابزاری قدرتمند در ارتقای خدمات عمومی و بهبود تعاملات بین شهروندان و دولت عمل کنند. شهرها باید با توجه به چالشها و فرصتهای پیشرو، بهطور مداوم به بهبود و توسعه این فناوریها بپردازند و اطمینان حاصل کنند که استفاده از آنها به نفع همه ساکنان است.
در دنیای پیچیده و در حال تغییر امروز، مفهوم یادگیری به عنصری کلیدی برای توسعه پایدار و انسجام اجتماعی تبدیل شده است. شهرهایی که همواره در تلاش برای ایجاد بسترهای آموزش همه اعضای جامعه و دسترسی آسان به منابع آموزشی هستند، مهارتهای لازم برای رویارویی با چالشهای زندگی مدرن و بهبود کیفیت زندگی را در اختیار ساکنان قرار میدهند. این شهرها با تمرکز بر پایداری، فراگیری و نوآوری، نهتنها به توسعه فردی شهروندان کمک میکنند، بلکه بهنوبه خود بر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی جوامعشان نیز تأثیر میگذارند.
یونسکو مفهوم «شهر یادگیرنده» را اینگونه تعریف میکند: شهری که تمام منابع موجود در بخشهای مختلف را بهکار میگیرد تا یادگیری فراگیر را از پایه تا آموزش عالی ترویج کند، یادگیری را در خانوادهها و جوامع احیا کند، امکان یادگیری در محل کار و برای نیازهای مرتبط کاری را تسهیل کند، استفاده از فناوریهای آموزشی مدرن را گسترش دهد، کیفیت و برتری در فرایند یادگیری را افزایش دهد و فرهنگ یادگیری در طول زندگی را میان اعضای جامعه پرورش دهد.
اهمیت کلیدی شهرهای یادگیرنده
شهرهای یادگیرنده نقش حیاتی در پیشبرد توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی ساکنان خود ایفا میکنند. مفهوم شهر یادگیرنده بر اهمیت یادگیری مادامالعمر تأکید دارد که برای سازگاری با تغییرات سریع در زمینههای اقتصادی، فناوری، اجتماعی و محیط زیست ضروری است. این شهرها به توانمندسازی افراد، شمول اجتماعی، توسعه اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و توسعه پایدار کمک بسیاری میکنند. از جمله مزایایی که شهرهای یادگیرنده برای ساکنان خود فراهم میکنند، فرصتهای یادگیری مادامالعمر، شمول اجتماعی و توانمندسازی، توسعه اقتصادی، اهداف توسعه پایدار، تابآوری جامعه و آگاهی فرهنگی و زیستمحیطی است.
رنگها یکی از عناصر کلیدی در طراحی محیطهای شهری هستند که تأثیر عمیقی بر احساسات، رفتار و تعاملات اجتماعی دارند. فضاسازی با رنگهای مناسب میتواند علاوهبر زیبایی، کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد و آنها را به مشارکت و تعامل بیشتر در فضای عمومی تشویق کند. تحقیقات انجامشده نشان میدهد که وجود رنگهای روشن و فضاهای سرسبز در شهرها میتواند موجب افزایش شادی و آرامش مردم شود.
مبلمان شهری رنگارنگ نقش مهمی در بهبود قابلیت سکونت و جذابیت بصری شهرها ایفا میکند و میتواند در جهتیابی جغرافیایی به ساکنان و گردشگران کمک کند. عناصر با رنگهای روشن به عنوان نشانههای بصری عمل میکنند، بهویژه در مناطق شلوغ که خطوط دید واضح برای ایمنی و راحتی ضروری است، به مردم کمک میکنند تا به راحتی در فضاهای شهری حرکت کنند، علاوه بر این فضاهای عمومی روشن و رنگارنگ احساس امنیت بیشتری میان کاربران ایجاد میکنند و افراد بیشتری را به استفاده از آنها ترغیب میکنند.
کوچکترین تغییرات در فضاسازی شهری میتواند بر تجربه افرادی که روزانه در شهر رفتوآمد میکنند، تأثیر بگذارد. هر چند شواهد علمی پشتیبان روانشناسی رنگ هنوز در حال توسعه است، بسیاری از برنامهریزان شهری به ادغام رنگ بهعنوان ابزاری برای بهبود فضاهای عمومی تأکید میکنند. ادغام رنگ در طراحی شهری نهتنها فضاها را زیبا میکند بلکه نقش مهمی در بهبود خلقوخو و تعاملات اجتماعی ساکنان ایفا میکند. با تکامل شهرها، درک تأثیرات روانشناسی رنگ برای ایجاد محیطهایی که شادی، رفاه و مشارکت اجتماعی را ترویج کند ضروری است.
رنگها میتوانند معانی و تأثیرات متفاوتی برای فرهنگها و جوامع مختلف داشته باشند. برای مثال، رنگ قرمز در بعضی فرهنگها ممکن است نماد خوشبختی و موفقیت باشد، در حالی که در دیگر فرهنگها ممکن است معانی منفی داشته باشد، بنابراین هنگام طراحی فضاهای عمومی رنگی، در نظر گرفتن تنوع فرهنگی و معنایی رنگها ضروری است تا همه ساکنان احساس راحتی کنند و ارتباط مثبتی با محیط داشته باشند.
مشارکت جامعه در طراحی
یکی از بهترین روشها برای ایجاد محیطهای شهری شادیآور، مشارکت شهروندان در فرایند طراحی است. هنگامی که مردم در انتخاب رنگها، الگوها و طراحی فضاهای عمومی درگیر میشوند، احساس مالکیت و تعلق بیشتری به آن مکان پیدا میکنند. برگزاری کارگاههای طراحی و نظرسنجیهای عمومی میتواند محیطی شادابتر و همراستا با خواستههای شهروندان ایجاد کند.
رنگآمیزی فضاهای عمومی باید بهگونهای انجام شود که تعاملات اجتماعی را تشویق کند. طراحی فضاهایی با رنگهای شاد و جذاب میتواند شهروندان را به نزدیک شدن، گفتوگو و برقراری ارتباطات اجتماعی ترغیب کند. بهعنوان مثال، استفاده از رنگهای گرم و زنده در پارکها و میادین محیط را دلپذیرتر میکند و میتواند حس جامعهپذیری و ارتباط اجتماعی را میان ساکنان تقویت کند.
تغییر فضاهای شهری با هدف افزایش شادی شهروندان نیازمند رویکردی جامع و فراگیر است که به تنوع فرهنگی، مشارکت شهروندان و ایجاد فضاهای تعاملی توجه کند. با در نظر گرفتن این مؤلفهها، میتوان محیطهایی ایجاد کرد که زیبا و سرزنده باشند و به بهبود کیفیت زندگی و رابطه اجتماعی منحصربهفرد بین ساکنان کمک کنند. این تغییرات در نهایت به افزایش حس تعلق و خوشبختی در جوامع شهری منجر خواهد شد.
نوسازی شهری
رنگ ابزاری مؤثر در نوسازی شهری بهشمار میآید؛ پروژههایی که شامل رنگآمیزی ساختمانها یا فضاهای عمومی هستند، میتوانند مناطق نادیدهگرفتهشده را با هزینههای پایینتر نسبت به تعمیرات ساختمانی گسترده احیا کنند. این اقدامات رنگآمیزی به زیباسازی محیط کمک میکند و ساکنان شهرها را به تعامل بیشتر با جوامع خود ترغیب میکند. این رویکرد با گرایشهای معاصر برنامهریزی شهری همخوانی دارد که بر اصول طراحی انسانمحور تأکید میکند و اهمیت عناصر زیباییشناختی همچون رنگ در بهبود شرایط زندگی شهری را مورد تأکید قرار میدهد.
گنجاندن رنگ در مبلمان شهری نیاز به سرمایهگذاری مالی قابلتوجهی ندارد. استفادههای ساده از رنگ میتواند ساختارهای موجود را بدون نیاز به بازسازیهای گسترده بازسازی کند. این رویکرد نه تنها جذابیت بصری را افزایش میدهد بلکه با استفاده مؤثر از منابع موجود، به ترویج پایداری نیز کمک میکند.
راهکارهای نوآورانه شهری برای توانمندسازی جوامع کمبرخوردار
رنامهریزی شهری یک حوزه میانرشتهای و پویا است که بر درک چگونگی تغییر سیاستها در پاسخ به نیازهای جامعه، رشد جمعیت، تغییرات سبک زندگی و نیازهای جمعیت در حال تحول تمرکز دارد. تکنیکهای معاصر برنامهریزی شهری و منطقهای برای نظرسنجی، تحلیل، طراحی و اجرا از طریق مهارتها و نوآوریهای رشتههایی چون معماری، مهندسی عمران، بهداشت عمومی، اقتصاد و جغرافیا توسعه یافته است تا رفاه مردم، کنترل کاربری زمین، طراحی محیطهای شهری و بهبود محیط طبیعی را ارتقا دهد.
پیشبینی میشود ۷۰ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰، در مناطق شهری ساکن باشند و به همین دلیل برنامهریزی شهری نقش حیاتی در ارتقای زندگی افراد و تضمین برابری و پایداری بهویژه برای جوامع کمبرخوردار ایفا میکند. کارشناسان این حوزه میتوانند با اجرای رویکردهای هوشمندانه و نوآورانه بر موانع پیشروی افراد کمبرخوردار از تأمین مسکن مقرونبهصرفه و حملونقل عمومی گرفته تا ارتقای زیرساختها و توسعه اقتصادی غلبه کنند و فرصتهای بهتری برای موفقیت در اختیار آنها قرار دهند.
افزونبر این، برنامهریزی شهری میتواند با تمرکز بر آموزش، بهداشت و مشارکت اجتماعی گامهای مهمی در جهت برقراری عدالت و ایجاد جوامع فراگیر بردارد. برنامهریزی شهری توانایی ایجاد تحول در زندگی افراد بهویژه محرومان را دارد. برنامهریزان میتوانند با طراحی هوشمندانه فضاهای شهری، محیطی را ایجاد کنند که عدالت اجتماعی، فرصتهای اقتصادی و شرایط زندگی بهتری برای فقرا فراهم میکند.
ایجاد مسکن مقرونبهصرفه، بهبود حملونقل عمومی، بهبود زیرساختها، ترویج توسعه اقتصادی، تضمین دسترسی به آموزش، تقویت خدمات بهداشتی و درمانی، تقویت مشارکت اجتماعی جوامع حاشیهنشین و فراگیری و شمول اجتماعی ازجمله راهکارهای نوآورانه شهری برای توانمندسازی جوامع کمبرخوردار است.
ارتقای کیفیت زندگی شهری با ترویج بازی در فضاهای اجتماعی
ادغام بازی در محیطهای شهری برای ایجاد مشارکت جامعه و ارتقای کیفیت زندگی بسیار مهم است. شهرهای دوستدار بازی بر اهمیت طراحی فضاهایی تأکید دارند که بازی را فراتر از زمینهای بازی رایج تشویق میکنند؛ برای مثال با ایجاد مناطق چندمنظورهای که امکان انجام فعالیتهای متنوع را برای ساکنان فراهم میکند، تعامل و فراگیری اجتماعی را ارتقا میدهند.
شهرها میتوانند با استفاده از استراتژیهای بر پایه اصول طراحی، بازیهای جذاب و مشارکتپذیری را در محلهها پیادهسازی کنند. المانهای کلیدی این استراتژیها شامل ایجاد محیطهای تعاملی، گنجاندن فعالیتهای متنوع و پویایی در طراحی مکانهای جدید و بازطراحی مکانهای موجود بهویژه مناطق بدون استفاده در شهر است. درگیر کردن جامعه در فرایند توسعه بازی موجب جذب سرمایهگذاران بیشتری میشود.
شهرهای دوستدار بازی، فعالیتهای سرگرمی و خلاقیت را در فضاهای عمومی و معماری خود ترویج میکنند؛ فرصتهایی برای گردهماییهایی ارائه میدهند که به توسعه جوامع از نظر اجتماعی و فرهنگی، بهبود کیفیت زندگی و ارائه عناصر ضروری برای عادات سالمتر و متعادلتر کمک میکند. این شهرها با تحریک خلاقیت و تخیل افراد از طریق فضاهایی که برای سرگرمی طراحی شدهاند، بهطور مستقیم بر رشد شناختی و عاطفی شهروندان تأثیر میگذارند.
استفاده از ابزارهای دیجیتال و بازیها
محققان پیشنهاد میکنند که از پلتفرمهای دیجیتالی برای افزایش مشارکت مردم در برنامهریزی شهری استفاده شود؛ پلتفرمهایی با ماهیت بازی به بازیکنان امکان شبیهسازی مدیریت شهری از جمله توسعه زیرساختها، خدمات عمومی و مشارکت جامعه را میدهند و با ادغام دادهها و سناریوهای واقعی، درک عمیقتری از پویاییهای شهری ارائه میدهند.
عناصر کلیدی طراحی بازی در محیطهای شهری
محیطهای تعاملی: محیطهای بازی در شهرها باید بهگونهای طراحی شود که قابل اکتشاف باشد و فرصتهای برای کشف عناصر پنهان، تعامل و تأثیرگذاری بر محیط اطراف را برای ساکنان فراهم کند و از این طریق حس تعلق به جامعه را میان ساکنان تقویت کند.
فعالیتهای متنوع: ادغام انواع مختلفی از فعالیتهایی که ساکنان میتوانند درون شهر انجام دهند، یکی از عناصر کلیدی طراحی محیطهای شهری دوستدار بازی است. بهعنوان مثال، بازیکنان میتوانند در جشنوارههای محلی شرکت کنند و مسائل جامعه را از طریق بازی حل کنند.
تغییرات پویا: طراحی محیطهای دوستدار بازی باید شامل سیستمهایی باشد که اقدامات منجر به تغییرات قابل مشاهده در محیط شود.
بازخورد جامعه: طراحان شهری باید در طول توسعه این محیطها، با ذینفعان احتمالی از طریق کارگاهها یا آزمایشها تعامل داشته باشند و بینشهایی در مورد ویژگیهایی به دست آورند که برای یک محیط بازی شهری جذاب هستند. این رویکرد مشارکتی میتواند سرمایهگذاری ذینفعان در این طرحها را افزایش دهد.
چالشها و فرصتهای «حقوق هوا» در شهرها
شهرها در چند دهه اخیر با افزایش جمعیت چشمگیری روبهرو شدهاند؛ بر اساس آمار بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی میکنند و این رقم همچنان رو به افزایش است. این روند رشد شتابان جمعیت شهری، موجب افزایش تراکم ساختوساز در مناطق شهری و درنتیجه محدودیت منابع زمینی شده است. گسترش افقی شهرها دیگر پاسخگوی نیازهای روبهرشد جمعیت نیست و توسعه ساختمانها بهصورت عمودی ضرورت پیدا کرده است.
در این شرایط مفهوم «حقوق هوا» به ابزاری برای گسترش ساختمانها و افزایش سودآوری توسعهدهندگان تبدیل شده است که نوآوری در معماری و بهرهوری اقتصادی را تقویت میکند. این حقوق به مالکان اجازه میدهد تا از ظرفیت ساخت بیشتری در بالای زمین خود استفاده کنند یا آن را به دیگران بفروشند. این ابزار میتواند موجب توسعه ساختمانهای بلندمرتبه و طراحیهای بدیع شهری شود.
حقوق هوا چیست؟
منظور از حقوق هوا(Air Rights) در حوزه املاک و مستغلات، منافع مالکیت در «فضای» بالای سطح زمین است، به این ترتیب که مالکیت یا اجاره زمین یا ساختمان شامل حق استفاده و ساختوساز در فضای بالای زمین بدون دخالت دیگران میشود. معاملات حقوق هوا به حق استفاده یا فروش فضای بالای یک ملک اشاره دارد که به مالکان ملک اجازه میدهد فضای قابل ساخت استفادهنشده را به مالک زمین همسایه انتقال دهند. این امر به افزایش تراکم ساختمانی و همچنین کسب سود مالی برای مالکان منجر میشود. واقعیت این است که معاملات حقوق هوا به شهرها این امکان را میدهد که با حفظ محدودیت منابع زمینی، بهصورت عمودی گسترش پیدا کنند.
تأثیر حقوق هوا بر تراکم شهری و زیرساختها
با وجود مزایای فراوانی که برای معاملات حقوق هوا وجود دارد، این راهکار با چالشهایی نیز روبهرو است. یکی از نگرانیهای اصلی، خطر افزایش بیش از حد تراکم در مناطق شهری است. محدودیتهای مالی و فیزیکی مالکان مستقل در سناریوهای توسعه سنتی، بهطور طبیعی میزان استفاده از ضریب سطح اشغال را محدود میکند، بهطوری که بیشتر مالکان قادر به توسعه صددرصد ظرفیت زمین خود نیستند، اما انتقال حقوق هوا این محدودیت را مختل میکند و به توسعهدهندگان اجازه میدهد که از آستانههای تراکم قبلی فراتر روند. افزایش تراکم میتواند به فشار بر زیرساختها، کاهش دسترسی به نور طبیعی و تغییر ماهیت محلهها منجر شود.
هرچند معاملات حقوق هوا اغلب منافع دوطرفه دارند، اما مالکهای کوچکتر ظرفیت توسعه استفادهنشده خود را بهصورت مالی نقد میکنند، در حالی که طرفهای معامله قدرتمند ضریب سطح اشغال را برای گسترش به دست میآورند؛ این تفاوت در نحوه کسب سود میتواند نابرابریهای شهری را تشدید کند. توسعهدهندگان بزرگ با منابع گسترده خود، بر بازار حقوق هوا مسلط میشوند و با استفاده از این معاملات کنترل بر مناظر شهری را به دست میآورند.
یکی دیگر از نگرانیهای مربوط به معاملات حقوق هوا به موضوع زیستپذیری مربوط میشود و اینکه آیا ساختوساز تا حداکثر مجاز، ساختمانهای زیستپذیر را در سطح شهرها افزایش میدهد یا آنها را کاهش میدهد؟ همانگونه که در بخشهایی از توکیو و نیویورک دیده میشود، ساختمانهای بلندمرتبه میتوانند درگیری سطح خیابان را کاهش دهند و محیطهایی بسیار بلند در مقایسه با مقیاس انسانی ایجاد کنند.
چارچوبهای قانونی نیز اغلب بر تأثیر فوری انتقالهای حقوق هوا بر قطعات مجاور تمرکز دارد و تبعات گستردهتر برای سلامت محیطی، قابلیت پیادهرو بودن، انسجام، زیباییشناختی و تأثیر بر چشمانداز محلهها را نادیده میگیرد.
ابتکارات شهروند دیجیتال؛ گامهای نوین در دنیای آنلاین
ر عصری که فناوری بر هر جنبه از زندگی بشر تأثیر میگذارد، مفهوم شهروند دیجیتال یکی از ارکان اساسی برای مسئولان و برنامهریزان شهری است. مفهوم شهروند دیجیتال فراتر از سواد دیجیتال صرف است و به تعهد به پرورش رفتارهای اخلاقی، ترویج امنیت آنلاین و ایجاد تعاملات مسئولانه در فضای دیجیتال اشاره دارد. این مسئولیت همچنین بر عهده ارائهدهندگان راهحلهای آموزشی است که به شکلگیری اصولی میپردازد و نسل آینده نوآوران و پیشگامان دیجیتال را هدایت میکند.
شهروند دیجیتال چیست؟
بسیاری از مردم با انتقال بخش زیادی از زندگی به فضای آنلاین، به یک میزان در اماکن فیزیکی و فضای دیجیتال وقت میگذرانند. اصول شهروندی دیجیتال به شناسایی این تغییر و تدوین مجموعهای از ایدهها، اصول و بهترین شیوهها میپردازد که به افراد کمک میکند تا در تعاملات آنلاین خود رفتار مناسبی داشته باشند. شهروندی دیجیتال بهدنبال شکلدهی به ارزشهایی است که تعاملات آنلاین را هدایت میکند تا محیط آنلاین ایمن، فراگیر و مؤثر در تسهیل ارتباطات دیجیتال جامعه باشد.
مؤلفههای کلیدی شهروند دیجیتال
شهروندی دیجیتال شامل پنج مؤلفه کلیدی است که هر یک از آنها ملاحظات و بهترین شیوههای خاص خود را دارند و ارائهدهندگان فناوری باید تأثیر محصولات و خدمات خود را بر این ارکان اصلی در هنگام طراحی راهحلهای خود در نظر بگیرند.
سواد دیجیتال: به توسعه مهارتها و دانش مورد نیاز برای استفاده مؤثر و مسئولانه از فناوری اشاره دارد. بخشی از تعهد جامعه به فناوری باید افزایش سواد دیجیتال در میان افرادی باشد که به آنها خدمت میکنند.
آداب دیجیتال: به رفتار محترمانه در تعاملات آنلاین اشاره دارد، مشابه هنجارهای اجتماعی که در دنیای فیزیکی برقرار است. آداب دیجیتال قوی تنها از طریق آموزش، نظارت و تعیین پیامدهای مناسب برای نقض قوانین و دستورالعملها بهدست میآید.
حقوق و مسئولیتهای دیجیتال: حقوق و مسئولیتهای مربوط به کاربران در یک پلتفرم دیجیتال که میتواند شامل حقوق مالکیت معنوی، حریم خصوصی و آزادی بیان باشد. ارائهدهندگان فناوری باید بهطور مستقیم درباره نحوه حفاظت از این حقوق و اطمینان از نقض نشدن آنها توسط کاربران شفاف باشند.
ایمنی و امنیت دیجیتال: به پروتکلهای امنیت سایبری اشاره دارد که باید برای اطمینان از افشا نشدن اطلاعات شخصی کاربران و سرقت آنها توسط طرفهای خارجی وجود داشته باشد.
سلامت و رفاه دیجیتال: به سلامت جسمی و روانی کاربران در ارتباط با محصولات و خدمات دیجیتال مربوط میشود. با توجه به اینکه افراد زمان بیشتری را به تماشای صفحهنمایشها سپری میکنند و سبک زندگی کمتحرکتری دارند، این موضوع بهطور فزایندهای اهمیت پیدا میکند. ارائهدهندگان فناوری باید به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش کنند تا تعادل بین ایجاد تجربه کاربری جذاب و جلوگیری از تسلط بر زمان یا توجه کاربران را برقرار کنند.
کشورهای ترویجدهنده شهروند دیجیتال
شهرها و کشورها در سطح جهانی بهطور فزایندهای به سمت پذیرش و ترویج مفهوم شهروندی دیجیتال پیش میروند. این روند شامل بهبود دسترسی به فناوری، حفاظت از حقوق شهروندان آنلاین و ایجاد محیطهای دیجیتال فراگیر است. برای مثال ائتلاف شهرها برای حقوق دیجیتال در نوامبر ۲۰۱۸ توسط شهرهای آمستردام، بارسلونا و نیویورک راهاندازی شد و در حال حاضر شامل بیش از ۶۰ شهر در سطح جهانی است. تمرکز این ائتلاف بر ترویج حقوق دیجیتال، اطمینان از وجود محیطهای دیجیتال عادلانه و فراگیر و تقویت دموکراسی مشارکتی از طریق اقدامات محلی است.
مرکز دولت دیجیتال در ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ پس از انجام نظرسنجیهای دیجیتال از ۵۶ شهر بهدلیل تلاشهایشان در بهبود خدمات دیجیتال تقدیر کرد. از جمله برندگان برجسته لسآنجلس بود که افزایش قابلتوجهی در خدمات آنلاین بهویژه در دوران پاندمی کرونا داشت و بیش از ۱۳۰ برنامه برای ارائه خدمات دولتی بدون تماس ارائه کرده بود. شهر اسکاتزدیل در ایالت آریزونا نیز یکی از برندگان این نظرسنجی بود که بر نوآوری از طریق هوش مصنوعی و اینترنت اشیا برای بهبود مشارکت و خدمات شهروندان تأکید داشت. تامارک در ایالت فلوریدا نیز بهدلیل توسعه یک شبکه فیبر نوری قوی برای بهبود اتصال و ایجاد پارکهای هوشمند مورد تقدیر قرار گرفت.
کشورهای مختلف اروپایی همچون دانمارک، هلند و سوئد با تمرکز بر سواد دیجیتال به سطوح بالایی از اعتماد به اهمیت فناوریهای دیجیتال برای زندگی روزمره آینده دست پیدا کردهاند و نشان دادهاند که تا ۸۰ درصد از ساکنان دارای مهارتهای دیجیتال پایه هستند.
در کشورهای آفریقایی نیز شهروندی دیجیتال در حال تحول است، چراکه شهروندان برای بهره بردن از حقوق خود از فناوری استفاده میکنند و دولتها را در این زمینه پاسخگو میکند. ابتکارات در کشورهای مختلف آفریقا استفاده از ابزارهای دیجیتال برای فعالیتهای مدنی و مشارکت سیاسی را نشان میدهد.
تلاشها برای شهروندی دیجیتال محدود به مناطق خاصی نیست، بلکه یک حرکت جهانی است که شامل شهرهایی از قارههای مختلف است که برای به اشتراک گذاشتن بهترین شیوهها و توسعه چارچوبهایی همکاری میکنند که حقوق شهروندان را در فضای دیجیتال ترویج میکند.
موفقیت وین اتریش در مدیریت سیلابهای شهری
مدیریت منابع آب اتریش، پیشرفت در سیستم مدیریت سیل شهر وین را نقطهعطفی در مهار رویدادهای جوی میداند و باور دارد این شهر برای نزدیک به پنج هزار سال از خطر سیل در امان است، زیرا این سیستم بهگونهای طراحی شده است تا بتواند با جریانی برابر با ۱۴ هزار متر مکعب در ثانیه مقابله کند. آخرین باری که چنین سیلابی به این اندازه رخ داد، در سال ۱۵۰۱ میلادی بود. یکی از ارکان بنیادی این سیستم مهار سیلاب جزیره مصنوعی دانوب و کانال کنترل سیلاب به نام دانوب جدید است. هر دو در دهه ۱۹۷۰ میلادی در واکنش به سیلاب قدرتمند سال ۱۹۵۴ ساخته شدند که از سدهای موجود عبور کردند.
در سال ۲۰۱۳ این سیستم تحت آزمایشی مهم قرار گرفت؛ زمانی که حوضه آبریز دانوب یکی از بزرگترین سیلابها را در دو قرن گذشته تجربه کرد. جریانهای سیلاب دانوب در وین به حدود ۱۱ هزار متر مکعب در ثانیه رسید، اما از بروز خسارات عمده به دلیل سیستم دفاع در برابر سیلاب وین جلوگیری شد. بر اساس گزارش مدیریت شهری وین، هیچیک از خانوارها در وین تهدید نشدند، در حالی که ۴۰۰ هزار خانوار در سراسر اتریش تحت تأثیر این رویداد قرار گرفتند.
با این حال، چنین ویژگی به این معنا نیست که سیستم میتواند به طور کامل در برابر سیلابهای بزرگ مقاومت کند؛ برای مثال، در طول یک سیلاب بزرگ، وینفلاوس، یک رودخانه کوچکتر در وین، طغیانی شد و روی ریلهای یک قطار زیرزمینی جاری شد و به همین دلیل، حملونقل عمومی برای مدتی مختل شد.
به طور کلی اتریش نزدیک به ۶۰ میلیون دلار در سال هزینه میکند تا بتواند با چنین سیلابهایی مقابله کند. روشهای مقابله با این سیلابها شامل تمرینهای منظم برای اقدامات اضطراری همچون دیوارهای سیار است که برای مهار آبهای فراوان ایجاد میشوند.
طبق آمار رسمی، سیلاب بزرگ سال ۲۰۰۲ میلادی، نزدیک به سه میلیارد دلار به کل کشور اتریش ضرر زد. با اینکه سیلاب سال ۲۰۱۳ نیز عظیم بود، اما ضرر آن نزدیک به ۸۶۶ میلیون دلار بود.
در حالی که سدها، سیلبندها و دیگر موانع به حفاظت از مردم با نگهداشتن آب در طول سیل کمک میکنند، اما مطالعات نشان میدهد که در طولانیمدت میتوانند خطر کلی را افزایش دهند زیرا احساس کاذب ایمنی را به مردم القا میکنند و آنها را تشویق میکنند که در نزدیکی آبراهها ساکن شوند و خطر سیل را دست کم بگیرند؛ پدیدهای که به آن اثر سیلبند گفته میشود.
با این حال، جلوگیری از ساکن شدن مردم در نزدیکی رودخانهها دشوار است، زیرا سیلها بهندرت رخ میدهند و کنار رودخانهها و دشتهای سیلزا میتواند مناطق جذابی برای ساکن شدن باشد. در واقع، پژوهشها نشان میدهند که حدود دو میلیارد نفر در جهان در دشتهای سیلزا زندگی میکنند. تحقیق همچنین نشان میدهد که مردم در واقع حافظه کوتاهی در مورد خطر سیل دارند؛ آگاهی عمومی از خطر و چگونگی واکنش به آن در پی یک سیل بزرگ بهشدت افزایش پیدا میکند، اما سپس به سرعت کاهش مییابد.
بهرهبرداری خورشیدی از سقفهای شهری در تگزاس
سازمان تأمینکننده انرژی تگزاس در حال اجرای طرح بر پایه انرژی خورشیدی است که اجازه میدهد مالکان املاک تجاری زمینهای خود را به پیمانکارهای بهرهبرداری از این انرژی تجدیدپذیر اجاره دهند. این انرژی که از پنلهای خورشیدی تولید میشود، به سازمان انرژی شهر فروخته میشود و همین امر به افزایش ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر شهر کمک خواهد کرد.
این شهر سقفهای بدون استفادهای دارد که میتواند به ذخیرههای منابع انرژی تجدیدپذیر کمک کند و نزدیک به هزاران مگاوات انرژی تولید کند. اکنون مالکان برای نصب این پنلهای خورشیدی کمکهای مالی دریافت میکنند.
سازمان تأمینکننده انرژی تگزاس امیدوار است که طرح موسوم به انرژی خورشیدی اجتماعی بتواند با این برنامه به پیشرفت قابلتوجهی برسد. این طرح در سال ۲۰۱۸ با مهیا کردن انرژیهای خورشیدی بومی برای مشتریها کار خود را آغاز کرد.
مدیر این طرح اذعان دارد که ایده پشت این طرح درواقع گسترش و همهگیری آن در شهر است تا بتواند جامعه انرژی تجدیدپذیر را تشکیل دهد. در واقع این طرح، مالکان تجاری، پیمانکارهای انرژی خورشیدی و جامعه تگزاس را قادر میکند تا با هم برای آیندهای عاری از کربن همکاری کنند.
تگزاس در بهرهبرداری از انرژی خورشیدی، بهویژه در ساختمانها، گامهای مهمی برداشته است و در حال حاضر ایالت پیشرو در تولید انرژی خورشیدی در ایالات متحده است. در سال ۲۰۲۳، تگزاس بیش از ۶۵۰۰ مگاوات ظرفیت خورشیدی نصب کرد که برای دومین سال متوالی از کالیفرنیا پیشی گرفت. این رشد منعکسکننده فضای سرمایهگذاری قوی و سیاستهای مطلوبی است که از توسعه انرژی خورشیدی حمایت میکند.
این ایالت شاهد افزایش قابلتوجهی هم در مزارع خورشیدی در مقیاس کاربردی و هم در تأسیسات خورشیدی مسکونی بوده است. پیشبینی میشود تا پایان سال ۲۰۲۴، تگزاس ۷.۲ گیگاوات دیگر به ظرفیت خورشیدی اضافه کند که در مجموع به ۱۰۰ گیگاوات در دهه آینده کمک خواهد کرد.
بازار مسکن در تگزاس بهطور فزایندهای از سیستمهای انرژی خورشیدی در ساختوسازهای جدید استفاده میکند. خریداران خانه به دلیل صرفهجویی در هزینههای طولانیمدت و مزایای زیستمحیطی به سمت املاک دارای پنلهای خورشیدی جذب میشوند.
نظر شما