واحدهای صنفی و صنعتی از برند شهر خلاق برای رونق اقتصادی استفاده کنند

مدیر شهر خلاق خوراک کرمانشاه گفت: باید از برند شهر خلاق برای رسیدن به رونق و زنجیره اقتصادی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، ایمان درخشی امروز _ سه شنبه ششم آذر _ در دیدار با صنعتگران کرمانشاهی با موضوع شهر خلاق خوراک اظهار کرد: شهرهای خلاق در دنیا با تولیت شهرداری‌ها و در حدود هفت رشته شامل خوراک، موسیقی، صنایع دستی و… فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اولین جرقه شهر خلاق کرمانشاه در سال ۱۳۹۷ با موضوع موسیقی زده شد، افزود: اما از آنجا که شهر سنندج زودتر شروع به کار کرده بود، امکان تهیه پروپوزال نبود لذا به سمت شهر خلاق خوراک رفتیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ استارت پژوهش و سپس پیش رویدادها با موضوع خوراک خورده شد، گفت: در نهایت سال ۱۳۹۹ پروپوزال با محوریت شهر کرمانشاه به عنوان مرکز استان آماده و جهت بررسی به یونسکو ارسال شد و در سال ۱۴۰۰ کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک به زنجیره شهرهای خلاق یونسکو پیوست.

وی ادامه داد: در پژوهش صورت گرفته، به وجود اقلیم، فرهنگ و قومیت‌های مختلف کرمانشاه که منجر به وجود آمدن ذائقه، محصولات و غذاهای مختلف می‌شود و همچنین در پیوست این پژوهش، داستان‌های مختلف قدیمی با موضوع خوراک را مد نظر قرار دادیم.

درخشی با بیان اینکه در ایران پنج شهر خلاق ثبت شده است، تصریح کرد: کرمانشاه و رشت به عنوان خوراک، اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی، بندرعباس به عنوان شهر بومی محلی و سنندج به عنوان شهر موسیقی است و در تمام دنیا با وجود میلیون‌ها شهر، فقط ۵۷ شهر به عنوان شهر خلاق خوراک شناخته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ثبت کرمانشاه به عنوان شهر خلاق، ۱۰ درصد ماجراست و ۹۰ درصد باقی‌مانده، حفظ آن است که الزامات این حفظ، برگزاری رویداد محورها با در نظر گرفتن خلاقیت است، همچون برگزاری رویداد کودک و صبحانه سالم و یا جشنواره آش‌های فراموش شده و یا نان‌های محلی که برگزاری آن با واکنش خوب و مثبت یونسکو همراه بود.

مدیر شهر خلاق خوراک کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه پژوهش، مرحله بعدی حفظ برند شهر خلاق است، گفت: اکنون درحال تهیه اطلس خوراک کرمانشاه هستیم و این پژوهش‌ها باید به صورت متداوم ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه برند شهر خلاق به معرفی بیشتر کرمانشاه و رسیدن به زنجیره اقتصادی کمک می‌کند، افزود: در موزه فوشان چین با جمعیت ۵ میلیون در مرکزیت، ۳ میلیون در حومه و ۲۰ میلیون بازدید سالانه، نقشه کرمانشاه همراه با خوراک و ابزار آلات تهیه خوراک کرمانشاهی به صورت دائمی به نمایش گذاشته شده و این یعنی یک تریبون برای معرفی بیشتر کرمانشاه که بوسیله برند شهر خلاق خوراک ایجاد شده است که منجر به رونق گردشگری و اقتصادی کرمانشاه می‌شود.

درخشی با بیان اینکه اکنون باید به سمت رسیدن به زنجیره اقتصادی شهر خلاق خوراک حرکت کرد، گفت: برگزاری رویدادهای همچون جشنواره انار، نخود، انگور، گیلاس و… که بعد از پیوستن کرمانشاه به زنجیره شهرهای خلاق صورت گرفته است، ضمن پویایی و نشاط در جامعه، به اقتصاد نیز کمک می‌کند، اما این کافی نیست بلکه باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی با دعوت از واحدهای صنفی، تولیدی و خدماتی جهت حضوری فعال‌تر در این عرصه، خاطرنشان کرد: اکنون در بافت سنتی شهر کرمانشاه چندین اقامتگاه با منوی غذای خوراک کرمانشاهی فعال شده که نشان از توجه و موج اولیه است، اما باید قبول کرد که در بسته بندی سوغات کرمانشاه ضعیف عمل شده که در اینجا حضور واحدهای صنعتی جهت فعالیت احساس می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه در پایان با بیان اینکه واحدهای صنفی و صنعتی باید اقدامات موثرتری در این زمینه باتوجه به وجود ظرفیت و توانایی‌ها داشته باشند، تاکید کرد: به عنوان دبیرخانه شهر خلاق خوراک آماده همکاری و ایجاد این حلقه اتصال هستیم، کما اینکه تاکنون نیز برخی از افراد به دبیرخانه مراجعه و با استفاده از این ظرفیت شهر خلاق به کسب و کار خود رونق داده‌اند.

در این نشست، امیر محمد پروینی مسئول دبیرخانه شهر خلاق خوراک و مدیر امور بین‌الملل شهرداری کرمانشاه به بیان گزارشی از روند ارتباطات بین‌المللی در راستای شهر خلاق و تداوم موفقیت‌های کسب شده ازجمله فعال شدن پرونده کرمانشاه و همچنین کسب امتیاز داوری پرونده‌های متقاضیان پیوستن به زنجیره شهرهای خلاق پرداخت.

واحدهای صنعتی و صنفی نیز در این نشست بر تداوم برگزاری جلسات هم‌فکری تاکید و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در راستای توسعه شهر خلاق خوراک کرمانشاه اعلام کردند.

کد خبر 814073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.