به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، کلانشهر تهران عقبماندگی زیادی در حوزه حملونقل دارد و به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد، پایتخت در حال حاضر ۲۱۰۰ اتوبوس دارد که همخوانی با میزان جمعیت این شهر ندارد.
طبق مصوبه ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، میزان کارکرد اتوبوسها ۱۰ سال است و اگر اتوبوسی اوورهال شود پنج سال به عمر آن اضافه میشود، یعنی اگر این اتوبوسها تعمیرات اساسی هم میشد، حداکثر عمر مفید آن ۱۵ سال است با این وجود طی سالهای اخیر بعضی اتوبوسهای سطح شهر تهران ۱۷ سال کار کرده است، اما همچنان در سطح شهر تردد دارند.
با وجود توسعه خطوط و ایستگاهها شاهد آن هستیم که نه تنها ناوگان کمبود شدید دارد، بلکه تردد اتوبوسهای فرسوده به چالش جدی برای شهروندان تهرانی تبدیل شده و بر همین اساس شهرداری تهران خبر داده است که در شش ماه دوم سال جاری تعداد اتوبوسهای جدید در تهران به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.
۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده است و از آنجا که یک دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده ۱۰ برابر یک دستگاه اتوبوس دیزلی آلودگی ایجاد میکند، به همین دلیل شهرداری تهران جایگزینی اتوبوسهای فرسوده را در اولویت قرار داده است.
درواقع با جایگزینی هر اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی از انتشار ذرات معلق هر سال ۴۹۵ کیلوگرم کاسته میشود و با در نظر گرفتن همه ناوگان فرسوده ۱۱۲۲ کیلوگرم از انتشار آلایندههای گازی کاهش پیدا میکند.
الگوهای جدید حملونقل در تهران پیادهسازی میشود
علیرضا زاکانی شهردار تهران به خبرنگار ایمنا میگوید: کلانشهر تهران در آستانه یک تحول بزرگ در حوزه حملونقل است که هم در بخش زیرساختهایی همچون مترو و واگن و هم در بخش اتوبوسرانی و تاکسیرانی در آستانه تحولات جدی است.
وی میافزاید: الگوهای جدید حملونقل از جمله تراموا در تهران پیادهسازی میشود و تلفیق انواع حملونقل به ارائه خدمات بیشتر به شهروندان تهرانی کمک میکند؛ در ادامه امیدواریم این الگو در سایر شهرها نیز دنبال شود.
شهردار تهران درباره وضعیت نوسازی اتوبوسرانی تهران تصریح میکند: تاکنون ۱۸۶۰ اتوبوس در تهران تحویل گرفتهایم و ۸۸۰ اتوبوس فعال در خط بودند، هماکنون ۳۳۰ اتوبوس داریم که حدود ۲۳۰۰ اتوبوس در خطوط فعال هستند، البته تاکنون ۵۷۵۵ اتوبوس خریداری کردیم که به دلیل اینکه شرکت طرف قرارداد نتوانست ۵۰۰ اتوبوس از تعدادی که در قرارداد ذکر شده بود را تأمین کند حدود ۵۲۵۵ اتوبوس خریداری شد.
زاکانی عنوان میکند: از این تعداد ۱۵۰۰ اتوبوس جدید به خطوط حملونقل اضافه شده است و به تدریج به تعداد اتوبوسهای فعال اضافه میشود، از طرف دیگر امیدواریم طبق قرارداد در ماههای آینده اتوبوسهای برقی از چین به کشور دارد شود تا چهره کلانشهر تهران تغییر کند.
سرمایهگذاری در حوزه توسعه حملونقل برقی از اهمیت ویژهای برخوردار است و طبق برنامهریزی انجام شده به احتمال زیاد تا پایان سال جاری دست کم واردات ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برقی اجرایی میشود.
در مجموع اعتبار مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حملونقل شهری به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و به طور قطع بخشی از این اعتبار توسط شهرداری و بخشی نیز باید توسط دولت و بانکها تأمین شود؛ بنابراین موضوع نوسازی ناوگان حملونقل شهری به یک بازه زمانی نیاز دارد که باید به تدریج اجرایی شود.
طبق آئیننامه ماده ۸ قانون هوای پاک از ۴۱۱ هزار کامیون و کشنده و ناوگان باری در بخش جادهای کشور حدود ۲۰۰ هزار ناوگان فرسوده است؛ بررسیها نشان میدهد که برای نوسازی ناوگان تسهیلات نیاز است.
ماه دی سال گذشته علیرضا احمدی فینی، رئیس ستاد مدیریت حملونقل سوخت گفته بود که «برنامهریزی شده است تا طی برنامه ۵ ساله حداقل نیمی از ناوگان فرسوده نوسازی شود.»
برای تعویض اتوبوسهای فرسوده اقدامات جدی انجام شود
مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در همین زمینه به خبرنگار ایمنا تاکید میکند: به طور قطع رویکرد دولت نوسازی ناوگان فرسوده است، اما در مقطع کنونی باید همه دستگاهها وارد عمل شوند.
وی اضافه میکند: به عنوان مثال بانک مرکزی باید در تخصیص ارز برای ثبت سفارش و واردات ناوگان اقدامات مؤثری انجام دهد، همچنین بانک باید در راستای مسئولیتهای اجتماعی در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام کند.
رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ادامه میدهد: هرچند بعضی بانکها در زمینه نوسازی تاکسیها همکاری دارند اما برای تعویض اتوبوسهای فرسوده نیز باید اقدامات جدی انجام شود.
وضعیت قرارداد تأمین اتوبوس توسط چینیها
سیدجعفر تشکرهاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه چینیها هنوز قرارداد تأمین خودروی برقی را به طور کامل اجرا نکردهاند، تاکید میکند: طبق آخرین خبرها کمتر از ۱۰ درصد از مجموع خودروهای اعلام شده در قرارداد شهرداری تهران با چین به گمرک ایران وارد شده که کمتر از ده دستگاه اتوبوس برقی است.
وی عنوان میکند: البته قرارداد دیگری برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دو کابین توسط شرکتهای داخلی منعقد شد که هماکنون در حال طی کردن فرایند است، البته پیشتر شهرداری تهران با چند شرکت قرارداد منعقد کرد که به دلیل پایبند نبودن شرکتهای طرف قرارداد شهرداری آن قراردادها را ملغی کرد.
در مقطع کنونی یکی از راهکارهای توسعه ناوگان حملونقل برقی سرمایهگذاری برای ایجاد زیرساخت ایستگاههای شارژ خودروی برقی است، البته نباید نادیده گرفت که شرکتهای خودروسازی ایرانی توان ساخت خودروی برقی ندارند و همین مسئله باعث شده است تا به مخالف جدی توسعه ناوگان برقی تبدیل شوند و حتی ناترازی برق را به عنوان محدودیت مطرح میکنند در حالی که در تمام دنیا برقیسازی اولویت ناوگان حملونقل عمومی است.
با توجه به اینکه منافع اقتصادی کاهش آلایندههای هر اتوبوس در هوای تهران بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال است، در صورتی که یک اتوبوس برقی ۱۵ سال عمر مفید خود ۱۵۰ میلیارد تومان منافع برای کشور دارد.
به عبارت دیگر با جایگزینی هر دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی، سالانه ۵۰ هزار لیتر صرفهجویی در مصرف گازوئیل به وجود میآید و به طور قطع این میزان سوخت میتواند در نیروگاهها برای تولید برق به کار گرفته شود؛ بنابراین برخلاف بعضی اظهار نظرها مبنی بر اینکه توسعه ناوگان حملونقل برقی به ناترازی ها دامن میزند در عمل با صرفهجویی که در مصرف گازوئیل اتوبوسها به وجود میآید سوخت نیروگاهها نیز تأمین میشود.
در طرح جایگزینی اتوبوسهای فرسوده با ناوگان برقی با احتساب کاهش آلایندهها و مصرف سوخت یک دستگاه اتوبوس برقی در طول عمر ۱۵ ساله خود حدود ۱۹۶ میلیارد تومان منافع اقتصادی ایجاد میکند و در صورت جایگزینی ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، سالانه بیش از ۱۱ همت عایدی ناشی از کاهش آلایندهها و مصرف سوخت خواهیم داشت.
نظر شما