۷۷ سرعتکاه و سرعت‌گیر در منطقه ۷ اصفهان اجرا شد

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان گفت: این منطقه با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال اقدام به احداث ۷۷ سرعت‌کاه آسفالتی و سرعت‌گیر لاستیکی کرده است.

مهدی سلطان‌آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آرام‌سازی ترافیک شامل مجموعه‌ای از اقدامات است که با هدف کاهش اثرات منفی سرعت وسایل نقلیه موتوری، تغییر رفتار رانندگان متناسب با محیط اطراف و بهبود شرایط ایمنی برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران انجام می‌شود.

وی افزود: حرکت وسایل نقلیه با سرعت بالا در خیابان‌های شهری پیامدهای منفی متعددی از جمله کاهش ایمنی، افزایش آلودگی هوا و صوتی، کاهش تعاملات اجتماعی، کاهش تمایل افراد به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به‌ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر دارد.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از تلفات تصادفات رانندگی ناشی از سرعت غیرمجاز وسایل نقلیه است، تصریح کرد: کاهش سرعت خودروها به‌طور قابل‌توجهی نرخ تصادفات و آسیب‌های ناشی از آن را کاهش می‌دهد، همچنین شدت تصادفات به‌ویژه برای کاربران آسیب‌پذیر خیابان، همچون عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، مستقیم با سرعت وسیله نقلیه در ارتباط است؛ برای نمونه در تصادف عابر پیاده با خودرویی که با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، احتمال زنده ماندن ۹۰ درصد است؛ این شانس در سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت به کمتر از ۵۰ درصد و در سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به حدود به صفر می‌رسد.

۷۷ سرعتکاه و سرعت‌گیر در منطقه ۷ اصفهان اجرا شد
عنوان

سلطان‌آقایی عنوان کرد: در آئین‌نامه طراحی راه‌های شهری ایران، ۳۸ روش برای آرام‌سازی ترافیک معرفی شده است؛ از جمله این روش‌ها می‌توان به ایجاد میدان‌چه ترافیکی، پیچاندن خیابان، سنگ‌فرش کردن تقاطع‌ها، کاهش عرض خطوط عبور و نصب دوربین کنترل سرعت، همچنین احداث سرعتکاه (که بی شار در معابر اصلی و به‌صورت آسفالتی اجرا می‌شود) و نصب سرعت‌گیر (که بیشتر در معابر فرعی و به صورت پلاستیکی یا لاستیکی اجرا می‌شود) دو نوع رایج از روش‌های آرام‌سازی ترافیک است که به‌عنوان راهکار نهایی از سوی شهروندان از شهرداری مطالبه می‌شود.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۵۰ درخواست برای احداث سرعتکاه و سرعت‌گیر از طریق دیدارهای مردمی در طرح «محله من، محله زندگی» و جلسات شهردار اصفهان با اهالی منطقه، دیدارهای مردمی در مساجد، سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷، میز خدمت، تماس تلفنی، مراجعه حضوری و اعلام پلیس راهور به اداره حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ارسال شده است.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان بیان کرد: اجرای سرعتکاه و سرعت‌گیر پس از کارشناسی و تشخیص ضرورت توسط کارشناسان ترافیک منطقه، موافقت پلیس راهور و در صورت نیاز دریافت مصوبه کمیته فنی شورای حمل‌ونقل و ترافیک انجام می‌گیرد.

سلطان‌آقایی خاطرنشان کرد: تاکنون منطقه ۷ شهرداری اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال اقدام به احداث ۷۷ سرعتکاه آسفالتی و سرعت‌گیر لاستیکی کرده است که شامل سرعتکاه آسفالتی در خیابان‌های ابوریحان، فلاطوری و بلوار شهید سیدحسن نصرالله می‌شود، همچنین بازسازی هشت سرعتکاه آسفالتی در خیابان‌های ابوریحان، فلاطوری، برازنده و آل‌یاسین، به علاوه بیش از ۶۶ سرعت‌گیر لاستیکی در معابر فرعی منطقه اجرا شده است.

۷۷ سرعتکاه و سرعت‌گیر در منطقه ۷ اصفهان اجرا شد

وی گفت: امیدواریم با ارتقای فرهنگ عمومی و رعایت سرعت مجاز در معابر شهری توسط رانندگان شاهد کاهش تقاضای اجرای سرعتکاه و سرعت‌گیر باشیم؛ این موضوع می‌تواند هزینه‌های اضافی برای شهرداری و آسیب به آسفالت و وسایل نقلیه را کاهش دهد و مانع از افزایش تصادفات شود.

مدیر منطقه ۷ شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: هرچند نصب این موانع به‌عنوان یکی از ۳۸ روش پیشنهادی در آئین‌نامه ایمنی راه‌ها توصیه می‌شود، اما از شهروندان تقاضا می‌شود برای تسریع در رسیدگی از مراجعه حضوری به منطقه خودداری کنند و درخواست‌های خود را همراه با استشهادیه محلی و تصاویر محل موردنظر از طریق سامانه میز خدمت ثبت کنند.

کد خبر 812604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.