تخصیص سهمیه سوخت به ناوگان حمل بار درون شهری سنندج عملکردی می‌شود

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج گفت: تمام ناوگان باری فعال در بخش شهری سنندج مکلف شده‌اند از طریق مراجعه به سامانه صدور سند حمل بار درون شهری به ازای هر حمل بار در محدوده و حومه شهر، سند حمل بار شهری (باربرگ) دریافت کرده و بر اساس فعالیت سوخت دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، حمید خضری با اشاره به اجرای طرح صدور باربرگ درون شهری جهت تخصیص سوخت به ناوگان دیزلی حمل و نقل بار در شهرهای کشور، اظهار کرد: بر اساس ماده ۹ قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، مجلس شورای اسلامی بحث نظارت، پایش و برنامه‌ریزی و ساماندهی حمل و نقل و بار درون شهری و مسافر را به عهده شهرداری‌ها قرار داده شده است.

وی افزود: در همین رابطه در سال ۱۳۹۴ به منظور مدیریت و برنامه‌ریزی و نظارت بر حمل و نقل مسافر و بار درون شهری بخش‌نامه‌ای صادر شد که طی آن شهرداری‌ها موظف شدند که نسبت به شناسایی، ساماندهی و نظارت بر سامانه حمل و نقل و بار درون شهری اقدام کنند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج عنوان کرد: این مهم تا سال ۱۴۰۱ که مصوبه قانون درآمد پایدار و هزینه‌های شهرداری‌ها از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد ادامه داشت و با توجه به تبصره دو ماده ۶ این قانون اعلام کرده که شهرداری‌ها موظف هستند سامانه محلی را که به سامانه کشوری (utcms) برای پایش و نظارت و شناسایی ناوگان دیزلی درون شهری راه‌اندازی کنند.

خضری خاطرنشان کرد: تقریباً حدود دو سال است به صورت جدی بحث سوخت ناوگان دیزلی روی این نرم‌افزار صدور بارنامه درون شهری در کشور مطرح است و در همین راستا سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سنندج نسبت به خرید و راه‌اندازی نرم‌افزار کامل از دو شرکتی که مورد تأیید وزارت کشور بودند اقدام و این سامانه به سامانه کشوریutcms (سامانه سوخت وزرات کشور) متصل است.

وی در مورد سامانه utcms اضافه کرد: این سامانه‌، سامانه‌ای است که پروانه فعالیت و اشتغال رانندگان را صادر می‌کند بعد از اینکه این پروانه‌ها صادر شد راننده برای دریافت سوخت موظف است روزانه باربرگ و یا برنامه درون شهری دریافت کند.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج عنوان کرد: تخصیص سوخت ناوگان باری و اخذ بار برگ منوط به ثبت نام واخذ کد رهگیری در سامانه و دریافت پروانه فعالیت و اشتغال راننده از سازمان مدیریت حمل و نقل بار شهری است.

خضری ادامه داد: هرچه تعداد باربرگ‌های صادر شده بر اساس عملکرد خودرو دیزلی در طول روز بیشتر باشد در انتهای ماه سهمیه سوخت تخصیص یافته نیز بر مبنای عملکرد از محل باربرگ‌های صادر شده خواهد بود.

وی با بیان اینکه این اقدام در راستای شناسایی خودروهای فعال و غیرفعال در سطح شهر انجام می‌گیرد، تصریح کرد: پایش و پیمایش همه خودروهای دیزلی اعم از سه تُن تا ۱۰۰ تن مشمول این طرح بوده و جلوگیری از قاچاق سوخت از اهداف اصلی اجرای این طرح است.

حذف بیمه رانندگان ناوگان دیزلی غیرفعال

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح کرد: بسیاری از این رانندگان در سطح شهر غیرفعال بوده و یا در مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند، اما با این وجود از بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که باید این افراد شناسایی و پایش شوند و اقدامات لازم هم برای جایگزین شدن آن‌ها فراهم شود.

خضری با اشاره به اینکه دیگر موضوع مهم در این خصوص بحث سوخت است، افزود: بسیاری از این خودروها بدون اینکه هیچ فعالیتی داشته باشند ماهیانه سوخت خود با صدور باربرگ صوری و پرداخت مبلغی از شرکت‌های غیر مجاز خارج از استان شارژ می‌کنند که در حال پیگیری این موضوع برای ساماندهی و شناسایی شرکت‌های غیر مجاز و معرفی به پلیس امنیت اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: استان‌های مرزی و شهر سنندج در زمینه سوخت ناوگان دیزلی در سطح کشور مورد توجه بوده چندین جلسه در کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان در خصوص تکلیف به شهرداری‌ها به جهت راه اندازی سامانه باربرگ درون شهری و نظارت بر عملکرد خودروهای دیزلی درون شهری تاکید شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج با بیان اینکه بر این اساس توزیع سوخت در بین این ناوگان با نظارت شهرداری در قالب این سامانه و باربرگ صورت خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: سامانه از اول آبان ماه فعال شده و رانندگان خودروهای دیزلی می‌توانند با شماره ۳۳۱۵۳۶۴۳ سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج جهت راهنمایی تماس بگیرند.

خضری تاکید کرد: میزان تخصیص سهمیه سوخت خودروی باری براساس عملکرد خودرو و بر اساس پیمایش محاسبه می‌شود و خودروهای باری که سهمیه پایه آنها پاسخگوی نیاز مصرفشان نیست، باید سند حمل بار درون شهری (باربرگ) را ثبت و GPS گوشی همراه خود را در زمان انتقال بار روشن بگذارند تا از سهمیه سوخت عملکردی برخوردار شوند و همچنین راننده می‌تواند با نصب دستگاه AVL نیز اطلاعات پایش ناوگان بهتر ارسال شده و عملکرد ناوگان احراز شود.

نحوه تخصیص سوخت عملکردی به ناوگان دیزلی درون شهری

وی اظهار کرد: چند شرکت در این زمینه طرف قرارداد شهرداری است و فعالیت خواهند کرد و نیرو هم در این زمینه بکارگیری شده از روز شنبه برای تمام ناوگان دیزلی و باری شهر سنندج از طریق این نرم افزار باربرگ صادر می‌شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج خاطرنشان کرد: بر اساس پیمایشی که انجام می‌دهد میزان سوخت تخصیص از طریق این سامانه به صورت باربرگ صادر خواهد شد.

خضری با بیان اینکه در دو مرحله سوخت به این ناوگان اختصاص پیدا می‌کند، گفت: یک بار از یکم تا پانزدهم پایش و کارت آنها شارژ و در مرحله بعدی از ۱۵ تا ۳۰ هر ماه به شرط این که پیمایش داشته باشند، بر اساس میزان پیمایش کارت‌های خودروها شارژ می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نرم‌افزار قابلیت بالایی دارد و به این ترتیب خودروهایی که فعالیت ندارند از چرخه دریافت سوخت خارج خواهند شد، افزود: به این ترتیب مشکل تمام خودروهای فعال و حتی واحدهای تولیدی شهرستان اعم از شن و ماسه و معادن و شرکت‌های حمل و نقل بار درون شهری حل خواهد شد.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری سنندج تصریح کرد: تمام شرکت‌های باربری و تمام کسانی که خودروی باری دارند می‌توانند به سازمان حمل و نقل شهرداری مراجعه و پروانه فعالیت و اشتغال دریافت و درقالب باربرگ به میزان پیمایش و فعالیت سوخت دریافت کنند.

کد خبر 811705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.