شهرداری تبریز به امور خدمات شهری توجه ویژه‌ای داشته باشد

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با توجه به اینکه بودجه حوزه محیط زیست و خدمات شهری اختصاص داده شده، توجه شهرداری به این دو مسئله کمتر شده است.

احد صادقی در گفت‌وگو با ایمنا در آذربایجان شرقی در خصوص اقدامات با هدف کاهش آلودگی این روزهای شهر تبریز اظهار کرد: در آلودگی هوا، دو یا سه مورد دخیل هستند که شامل منابع صنعت، بحث خانگی و متحرک‌ها مانند خودروهای شخصی یا عمومی هستند که قبلاً عمر متوسط اتوبوس‌های ما تقریباً ۱۳ سال یا ۱۵ سال بود که فرسوده بودند و آلودگی آن‌ها بیشتر بود.

وی افزود: در بحث اتوبوس و حمل‌ونقل در سه محور دخالت مستقیم داشتیم که شامل موضوع نوسازی تاکسی‌ها بود که با وام کم‌بهره، این امر صورت گرفت که برای تاکسی‌ها، وام ۴ درصد پرداخت شده است و بقیه بهره از منابع شهرداری پرداخت شد تا این نوسازی، انجام شود. یکی از موضوعات، خرید اتوبوس‌ها بود تا استانداردهای مطلوب برای عدم آلایندگی حفظ شوند.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: نزدیک به ۲۰۰ اتوبوس تحویل گرفته شده است و دو قرارداد ۱۰۰ و ۱۵۰ عددی منعقد شده است که در مرحله تحویل گرفتن هستند. در دوره ششم شورا، یکی از سیاست‌ها این بود که اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم. درست است که مطلوب این است که کلیه اتوبوس‌ها، چه اتوبوس‌های بخش خصوصی، بی‌آرتی یا عمومی مشمول نوسازی شوند که نزدیک به ۶۰۰ دستگاه است، در این دوره نزدیک به پنجاه درصد آن در حال نوسازی است.

صادقی در خصوص خطوط مترو عنوان کرد: بحث دیگر، راه‌اندازی کامل خطوط مترو است که صحن آن، افزایش یابد. اکنون فاز ۳ خط ۱ مترو، تکمیل شده و در حال مسافرگیری است و خط ۲، محدوده قراملک تا باغمیشه و نصر، برآورد ما این است بتوانیم فاز ۱، محدوده قراملک تا میدان شهدا روبه‌روی استانداری، را راه‌اندازی کنیم تا مسافرگیری در این محدوده انجام شود و به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

وی در مورد اقدامات کاهش آلودگی، تصریح کرد: این امر تا پایان دوره ششم شورا، بر اساس قول شهردار محترم و پیش‌بینی‌هایی که انجام گرفته است، بتوانیم تعدادی از ایستگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم. این سه مورد، کمک شایانی به کاهش آلودگی ایجاد شده توسط منابع متحرک در حوزه حمل‌ونقل عمومی خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در حوزه عملکرد گفت: ما عملکرد خوبی داشتیم؛ به‌گونه‌ای که همکاری مابین پلیس و شورا و شهرداری طبق تکلیفی که ماده ۱۰۸ قانون معین کرده است، انجام شده است که شهرداری را موظف به همکاری با پلیس جهت روان‌سازی ترافیک می‌کند. در این دوره در نصب دوربین‌های کنترل ترافیک، قرارداد ۲ هزار دستگاه نصب دوربین و هم خودروهای سیار دوربین‌دار همکاری داشتیم. ولی در مورد افزایش ذرات آلودگی و نوع ذرات و کدام دستگاه‌ها باید به تکالیف خود عمل می‌کردند سازمان حفاظت محیط زیست، منابع را باید مشخص کند که سهم شهرداری، سهم صنایع، سهم منابع خانگی و پتروشیمی از آلودگی چقدر است.

صادقی در مورد فرهنگ‌سازی استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای کاهش ترافیک شهری، بیان کرد: ما بودجه فرهنگی مربوط به این نوع موضوعات را داریم ولی یک بحث این است که ما اول، زیرساخت حمل‌ونقل را فراهم کرده و سپس، فرهنگ‌سازی شود که رفته رفته، این زیرساخت فراهم می‌شود.

وی در ادامه افزود: واقعیت اصلی این است که متولی اصلی فرهنگ‌سازی، قطعاً شهرداری نیست؛ به طوری که شاید شهرداری سهم کوچکی در این مورد داشته باشد، اما صداوسیما و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نقش بسزایی دارند که باید برنامه‌های فرهنگ‌سازی جزو آیتم‌های دائمی این دو اداره باشند. ما از بودجه فرهنگی نصب تابلوهای شهر، بنرها و نظایر این کار را انجام دادیم ولی چون شاید وظیفه اصلی ما نیست، کفاف نمی‌دهد.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص انجام اقدامات در مورد بررسی تحقق بودجه شهرداری‌های مناطق، اظهار کرد: پس از اینکه بودجه تصویب و به شهرداری ابلاغ شد، قانون از شورا می‌خواهد به عنوان تکلیف ماهانه، گزارش درآمد و هزینه‌کرد شهرداری را مطرح کند.

صادقی همچنین ادامه داد: ما در کمیسیون برنامه و بودجه، تحقق بودجه شهرداری را به صورت ماهانه بررسی می‌کنیم مانند صدور پروانه‌ها، منابع دیگر مانند ماده ۱۰۰، فروش املاک یا منابع درآمدهای پایدار تا بدانیم که منبع درآمد، از کجا است و چقدر نسبت به پروژه‌ها، خرج می‌شود. یک تکلیف شش‌ماهه وجود دارد که اکنون، به آن رسیده‌ایم و شورا مستمرا در حال رصد منابع درآمد و هزینه شهرداری است که به صورت ماهانه در کمیسیون‌ها و شش‌ماهه در صحن شورا بررسی می‌شود که اکنون، می‌خواهیم به صحن شورا بیاوریم.

وی تشریح کرد: اینکه تحقق بودجه چقدر است، با توجه به اینکه امسال شهر ما و حتی کشور ما متأثر از حوادثی بود مانند شهادت ریاست جمهوری وقت یا برگزاری انتخابات متعدد، فضای اقتصادی و ساخت‌وساز کم‌رونق موجب شد که شهرداری نتواند درآمدی داشته باشد و جا دارد که دولت و شهرداری، منابع پایدار شهری را از طریق ارزش افزوده یا جذب سرمایه‌گذاری جبران کنند.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص کم‌توجهی به امورات خدمات شهری توسط شهرداری اظهار داشت: در حوزه محیط زیست و خدمات شهری اعم از اینکه بخواهیم پارک یا بازارچه‌های محلی میوه و تره‌بار احداث کنیم یا سازماندهی وانت‌بارها انجام شود که بعضاً منجر به ترافیک می‌شوند، باید بازارچه محلی احداث می‌کردیم. با توجه به اینکه حتی بودجه آن حاضر است، متأسفانه توجه شهرداری به محیط زیست و خدمات شهری کمتر شده است و جاهای دیگر، بهره بیشتری برده‌اند. موضوع دیگر، حوزه پسماند و جمع‌آوری زباله است که این امر در تبریز، بسیار پرهزینه است.

صادقی ادامه داد: ما حتی می‌توانیم از پسماند، درآمد کسب کنیم؛ در حالی که برای جمع‌آوری، انتقال و بازیافت هزینه می‌کنیم. متأسفانه سال‌های قبل قراردادهای مشکل‌داری انعقاد شده بود که اکنون، مرتفع شده و شهرداری باید تلاش کند از محل مجتمع بازیافت و تولید کمپوست درآمد کسب کند. به عنوان مثال در شهر تبریز، تنها یک مرکز انتقال زباله‌های شهری وجود دارد که در میدان آذربایجان قرار دارد که از این مکان به مرکز دفن، منتقل می‌شوند.

وی تشریح کرد: شهرداری برای جبران در حوزه مدیریت پسماند، می‌تواند در شرق یا شمال تبریز، دو مرکز انتقال برای آن مناطق ایجاد کند که همه این موارد، نیازمند توجه و صرف اولویت بیشتر است که متأسفانه شهرداری در دوره ششم، مقداری کم‌توجهی کرده است.

عضو شورای شهر تبریز در خصوص اقداماتی که در جهت اجرای برنامه‌های اجتماعی که تا به حال در سطح شهر انجام شده است، افزود: ما بیشتر در حوزه‌هایی مانند احداث خانه‌های کودک و مادر برای ایجاد فضاهای اجتماعی بیشتر برای بانوان که مثلاً در پارک‌ها یا اماکن دیگر می‌خواهند حضور یابند، فعالیت می‌کنیم که حضور کودک، مانع انجام فعالیت بانوان نباشند.

صادقی در بحث ایجاد نمایشگاه‌های دائمی صنایع دستی یا مشاغل خانگی، بیان کرد: نمایشگاه‌های موقتی برگزار شده است ولی در بحث دائمی کردن محل‌های برگزاری نمایشگاه صنایع دستی زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست موفقیت کمتری داشتیم؛ در حالی که دائماً در مورد آن صحبت‌هایی داشتیم ولی موفقیت کمتری حاصل شد. شاید در حوزه فرهنگی، برای برگزاری برنامه‌ها بسیار هزینه شده است ولی نمایشگاه‌های موقت، تدارک دیده شده است.

وی در مورد مسئله قطع درختان باغ گلستان تبریز مطرح، تشریح کرد: این مکان با توجه به اینکه در میراث ملی ثبت شده است و در میراث ملی، اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی وجود ندارد، در مورد قطع درختان، شهرداری مقصر اصلی است که بدون اخذ مجوز از شورای شهر، مبادرت به این کار ورزیده است. ما مراتب اعتراض خود را مبنی بر انجام این تخلف، در سطح استانی و وزارت کشور را اعلام کرده و از مسئولین، درخواست ورود به حل اختلاف نظر مابین شهرداری و شورای شهر را خواهیم کرد.

کد خبر 811125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.