به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جدیدترین خبرهای جهان را در این بسته خبری بخوانید.
تحول در شهرسازی با احداث ساختمانهای مولد انرژی
بحران جهانی آبوهوا نیاز به ارائه راهکار در بسیاری از زمینهها از برنامهریزی برای پیشگیری تا مقابله با بحرانهای ناشی از تغییرات اقلیمی دارد. یکی از مهمترین زمینهها بخش تولید انرژی است که سهم عظیمی در انتشار گازهای گلخانهای، تولید زباله و آلودگی منابع آب دارد. گذار به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر یکی از اصول اولیه در کاهش تأثیرات زیستمحیطی، تولید انرژی است که در بخش ساختوساز نیز مورد توجه قرار گرفته است چراکه این صنعت ۳۷ درصد از کل انرژی جهان را مصرف میکند.
در سالهای اخیر بعضی از ساختمانها با گنجاندن منابع انرژی تجدیدپذیر در سازه خود، یک گام فراتر رفته و از نظر تولید و مصرف انرژی به خودکفایی رسیدهاند. موفقیت این راهکارها به حدی است که ساختمانها مازاد برق تولیدشده را در اختیار ساختمانهای مجاور و حتی شبکه برق محلی قرار میدهند. طراحی ساختمانهای مولد انرژی بهگونهای است که با تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی، بادی، زیستتوده و زمین گرمایی، وابستگی به سوختهای فسیلی و ردپای کربن را کاهش میدهد و به پایداری ساختمان کمک میکند.
شهرهای پیشرو در برنامهریزی شهری
صنعت ساختوساز میتواند با یکپارچهسازی تکنولوژیهای تجدیدپذیر و پیروی از اصول انرژیصفر، نقش مهمی در مقابله با تغییرات اقلیمی و چالشهای شهرنشینی ایفا کند. جلبکها و سیمانهای الکتریکی بهسرعت در حال تبدیل شدن به کلیدواژه جدید در ادبیات معماری بیوفیلیک و ساختمانهای مولد انرژی هستند.
هنگام بحث در مورد شهرهایی که بهدلیل برنامهریزی شهری استثنایی خود شناخته میشوند، چندین مورد بهعلت طراحیهای نوآورانه، زیرساختهای مؤثر و تعهد به پایداری در سطح جهانی برجسته هستند که در ادامه بعضی از مهمترین نمونهها آورده شده است:
کپنهاگ، دانمارک
کپنهاگ بهدلیل «طرح پنج انگشت» خود مشهور است که زیرساختهای شهری را با فضاهای سبز و حملونقل عمومی ادغام میکند. این طرح با ترویج دوچرخهسواری و حملونقل عمومی و کاهش وابستگی به خودرو، زندگی پایدار را تشویق میکند. کپنهاگ با مسیرهای دوچرخه و پارکهای وسیعی که کیفیت زندگی را برای ساکنان آن افزایش میدهد، بهگونهای طراحی شده است که عابرپیادهدوست باشد.
آمستردام، هلند
طراحی شهری آمستردام دارای مجموعهای از کانالهای متحدالمرکز است که قدمت آن به قرن هفدهم بازمیگردد. این چیدمان نهتنها زیبایی منحصربهفردی را ارائه میدهد، بلکه مدیریت کارآمد آب و حملونقل را نیز تسهیل میکند. آمستردام فضاهای عمومی و اتصال را در اولویت قرار داده و آن را به الگویی برای زندگی شهری تبدیل کرده است.
سنگاپور
سنگاپور بهدلیل استفاده استراتژیک از زمین و راهحلهای نوآورانه مدیریت زباله، اغلب بهعنوان نمونه پیشرو در برنامهریزی شهری مدرن ذکر میشود. این دولتشهر یک رویکرد جامع برای زندگی با تراکم بالا ایجاد کرده است که فضاهای سبز و سیستمهای حملونقل عمومی کارآمد را در خود جای داده است. سیاستهای آن در مورد توسعه پایدار معیارهایی را برای شهرهای سراسر جهان تعیین میکند.
برازیلیا، برزیل
برازیلیا که در سال ۱۹۶۰ تأسیس شد، توسط معمار اسکار نیمایر و شهرساز لوسیو کوستا برای ترویج توسعه داخلی برزیل طراحی شد. این شهر در بخشهای مجزا برای کارکردهای مسکونی، تجاری و دولتی سازماندهی شده است که از بالا شبیه هواپیما است. این طراحی جریان ترافیک و منطقهبندی را بهینه میکند و منعکسکننده اصول مدرنیستی است.
چندیگر، هند
چندیگر توسط لوکوربوزیه طراحی شده و دارای یک طرح شبکهای است که شهر را به بخشهایی تقسیم میکند که هر کدام به خدمات ضروری مجهز هستند. این رویکرد بر خودکفایی در هر بخش و در عین حال ارتقای فضاهای سبز و مناطق تفریحی تاکید دارد. چندیگر به عنوان یک مدل برای برنامهریزی شهری در هند عمل میکند.
واشنگتندیسی، ایالات متحده آمریکا
چیدمان پایتخت از طرح هنرمندی به نام L’Enfant پیروی میکند که خیابانهای وسیع و میدانهای عمومی را ایجاد کرد و رفتوآمد و دسترسی به نقاط دیدنی همچون مرکز خرید ملی را تسهیل کرد. با وجود روبهرو شدن با چالشهای تراکم ترافیک، اصول برنامهریزی تاریخی واشنگتندیسی همچنان بر توسعه شهری آن تأثیر میگذارد.
فرایبورگ، آلمان
فرایبورگ بهدلیل تعهد خود به پایداری و برنامهریزی زیستمحیطی مورد توجه قرار گرفته است. این شهر شبکههای حملونقل عمومی گسترده و مناطق مناسب برای عابرپیاده را اجرا کرده است، در حالی که فضاهای سبز را در سراسر چشمانداز شهری خود یکپارچه میکند. فرایبورگ به عنوان معیاری برای برنامهریزی شهری آگاهانه از نظر محیط زیست در اروپا عمل میکند.
طراحی این شهرها نشان میدهند که چگونه برنامهریزی شهری متفکرانه میتواند زندگی، پایداری و مشارکت جامعه را افزایش دهد. طرحهای آنها نشاندهنده تعهد به ایجاد محیطهایی است که نیازهای ساکنانشان را برآورده میکند و در عین حال به چالشهای معاصر همچون تغییرات آبوهوایی و رشد جمعیت رسیدگی میکند. هر شهر درسهای ارزشمندی در برنامهریزی شهری مؤثر ارائه میدهد که میتواند الهامبخش تحولات آینده در سراسر جهان باشد.
ربات تاکسیها و آینده حملونقل عمومی در شهرها
روباتاکسی که با نامهای رباتتاکسی یا تاکسی بدون راننده نیز شناخته میشود، به خودروهای خودران تلقی میشود که در سیستمهای حملونقل کار میکنند. بعضی مطالعات این فرضیه را مطرح کردهاند که روباتاکسی که در یک سرویس حملونقل خودمختار برحسب تقاضا عمل میکند، میتواند یکی از سریعترین کاربردهای خودروهای خودران در مقیاس بزرگ بهویژه در مناطق شهری باشد. روباتاکسیها میتوانند تأثیر بسیار مثبتی بر ایمنی جاده، تراکم ترافیک و پارکینگ داشته باشند، همچنین آلودگی شهری و مصرف انرژی را کاهش دهند.
روباتاکسی با از بین بردن نیاز به راننده انسانی، هزینههای عملیاتی را کاهش میدهد و پیشبینی میشود که به شکلی مقرونبهصرفه از حملونقل تبدیل خواهد شد، با این وجود چنین پیشرفتهایی میتواند منجر به نابودی بعضی مشاغل شود و چالشهای جدیدی در مورد تعهدات اپراتورها به دنبال داشته باشد.
در سال ۲۰۱۹، ایلان ماسک با اطمینان اعلام کرد که روباتاکسیهای تسلا بهزودی وارد بازار خواهند شد، اما تحقیقات او همچنان ادامه دارد. ایلان ماسک آیندهای را تجسم میکند که در آن از طریق یک ناوگان از وسایل نقلیه و رباتهای خودران خودکفایی و هوش مصنوعی به واقعیت میپیوندند. هرچند تسلا تنها شرکتی نیست که در این زمینه فعالیت میکند و رقبای دیگر ممکن است جلوتر از آن در حرکت باشند.
تأثیرات و چالشهای روباتاکسیها
روباتاکسیها میتوانند بهعنوان سریعترین راهحل حملونقل در مناطق شهری تأثیر مثبتی بر ایمنی جاده، کاهش ترافیک و نیاز به پارکینگ داشته باشند و آلودگی شهری و مصرف انرژی را کاهش دهند. اندازه و برد عملکرد این تاکسیهای خودران نسبت به وسایل نقلیه شخصی کمتر است که میتواند به معنای مصرف انرژی کمتر باشد.
چنین پیشرفتهایی میتواند منجر به نابودی مشاغل و چالشهای جدیدی در مورد تعهدات اپراتورها شود. بهعنوان مثال، در سال ۲۰۲۳ بعضی از روباتاکسیها با مسدود کردن جادهها بهدلیل از دست دادن اتصال سلولی، موجب ایجاد ازدحام شدند و بعضی دیگر نتوانستند بهدرستی در برابر خودروهای اضطراری تصمیم بگیرند. تا سال ۲۰۲۳ تنها یک مورد مرگ مرتبط با روباتاکسی ثبت شده است و آن هم یک عابر پیاده بود که در سال ۲۰۱۸ توسط یک وسیله نقلیه آزمایشی اوبر مورد برخورد قرار گرفت و جان خود را از دست داد.
به نظر میرسد آینده روباتاکسیها بهشدت وابسته به توسعه فناوری، اجرای مقررات و نحوه پذیرش عمومی این خدمت باشد. با پیشرفتهای سریع در فناوری و استفاده از دادههای بزرگ میتوان انتظار داشت که این صنعت تغییراتی عمدهای در زیرساختهای حملونقل عمومی ایجاد کند.
هوشمندسازی فروشگاهها در دانمارک برای کاهش ضایعات مواد غذایی
یک فروشگاه در نردبرگ دانمارک، با هدف بهینهسازی جریان انرژی و کاهش هزینههای عملیاتی، به عنوان یک فضای عمومی هوشمند و مولد انرژی طراحی شده است. این پروژه که در همکاری با کمپانی بزرگ دانفوس راهاندازی شده است شامل یک سوپرمارکت ۷۵۰ متر مربعی به همراه یک مرکز فناوری ۲۵۰ متر مربعی است که در آن ماشینآلات بزرگ برای کنترل دما قابل مشاهده هستند. دانفوس اعلام کرده است که این فروشگاه به عنوان یک مرکز آزمایش «زنده» برای فناوریهای بهرهوری انرژی عمل میکند و خریداران میتوانند نحوه استفاده مجدد از انرژی را از طریق یک پنجره شیشهای مشاهده کنند.
به جای هدر دادن گرما، این سوپرمارکت گرمای اضافی تولید شده توسط سیستمهای خنککننده را جمعآوری میکند و از آن برای تأمین گرمایش فضا و آب گرم استفاده میکند. این واحد بازیابی گرما که از دو مخزن بلند تشکیل شده، میتواند تا ۹۰ درصد هزینههای گرمایش را کاهش دهد.
از زمان افتتاح در می ۲۰۲۳، این سوپرمارکت حدود ۹۰ کیلووات ساعت از شبکه گرمایش محلی خریداری کرده و در عوض ۳۳ هزار و ۳۸۰ کیلووات ساعت به شبکه فروخته است، همچنین این فروشگاه دارای پنلهای خورشیدی روی سقف است که سالانه حدود ۱۰۰ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید میکند؛ دانمارک قصد دارد در صورت موفقیت، این طرح را در سایر شهرها توسعه دهد.
تحولی عظیم در سیستمهای ذخیره انرژی با باتریهای جدید
ذخیرهسازی شبکه در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از سیستمهای انرژی است، زیرا کشورها درصدد کاهش آلودگی هوای ناشی از به دام انداختن گرما هستند که به افزایش خطرات آبوهوایی شدید و سلامتی منجر میشود.
گزارشها حاکی از استقبال گسترده جهانی از جدیدترین بسته ذخیرهسازی برق یک سازنده باتری معرفیشده در نمایشگاه فناوری شانگهای است که در سپتامبر برگزار شد. باتری انویژن انرژی (Envision Energy) دارای چگالی ۵۴۱ کیلووات ساعت بر متر مربع است و میتواند در مجموع ۸ مگاوات ساعت برق را در یک کانتینر استاندارد ۲۰ فوتی ذخیره کند، این میزان برای دیگر سازندگان ۶ مگاوات ساعت است.
این بسته دارای طول عمر حدود ۱۶ هزار چرخه با استفاده از لیتیومآهن فسفات یا LFP است که توسط بسیاری از کارشناسان بهعنوان علم باتری در آینده در نظر گرفته میشود و میتواند مخزن تأمین انرژی در خودروهای الکتریکی آینده باشد. استفاده از مواد ارزانتر و ارمغان ایمنی بالاتر از مزایای سیستم جدید است. به نظر میرسد کارشناسان باتری و واحدهای ذخیرهسازی شبکه برق در رفع محدودیتهای LFP پیشرفت داشتهاند.
واحد خنککننده مایع در یک ظرف ذخیرهسازی ۲۰ فوتی با وزن ۵۵ تن قرار دارد و هوش مصنوعی به مدیریت سیستم در تمام بخشهای ذخیرهسازی کمک میکند. موفقیت حاضر به ترکیبی از عوامل، در درجه اول سلولهایی با ظرفیت زیاد، همچنین یکپارچهسازی سیستم، طراحی فشرده و بهینهسازی بیشتر فضای درون کانتینر، به آخرین پیشرفت در ظرفیتها دست پیدا کرده است. به گفته تسلا، این باتریها بهطور معمول بهصورت گروهی مستقر میشوند تا مقادیر زیادی نیرو را ذخیره کنند.
این اسباببازی، آینده تولید برق پاک در جهان است
ادبادکها همواره وسیلهای برای بازی و سرگرمی بودهاند، اما در دنیای امروز میتوان از آنها بهعنوان منبع انرژی برای تولید برق پاک استفاده کرد. برخی کارشناسان بر این باورند که توربینهای سنتی عظیم همیشه بهترین گزینه برای تولید برق نیستند، زیرا نمیتوانند به ارتفاعات بلندی برسند که در آنها باد در شدیدترین حالت ممکن میوزد. از سوی دیگر قرار دادن آنها در مناطق دورافتاده یا آبراههای عمیق میتواند پرهزینه یا از نظر لجستیکی چالشبرانگیز باشد، بنابراین پرواز بادبادکها در این بخشها کلید بهرهگیری از پتانسیل تولید انرژی آنهاست.
استفاده از بادهای ارتفاعات بالا، انقلابی در تولید انرژی پاک
بادبادکها میتوانند به ارتفاعاتی برسند که توربینهای سنتی نمیتوانند، به همین دلیل موضوع تحقیقاتی جالبی برای تولید انرژیهای تجدیدپذیر بهشمار میروند. در مناطقی که منابع بادی خورشیدی یا زمینی چندان قابل اعتماد یا کاربردی نیست، تولید باد در ارتفاعات میتواند فرصتهای انرژی جدیدی ایجاد کند. بادبادکها علاوه بر ارائه قدرت قابل اطمینانتر، پتانسیل کاهش اتکای جهانی به سوختهای فسیلی را با مهار جریان بادها دارند.
حین بالا رفتن بادبادک برقی با جریان باد، بند از وینچ زمینی (دستگاهی که به کمک نیروی محرکه سرعت گیربکس را کاهش و قدرت آن را افزایش میدهد) باز میشود و ژنراتوری که داخل آن انرژی تولید میکند، توسط نیروی کششی به حرکت در میآید. به این مرحله از کار، مرحله عملیاتی گفته میشود. یک خلبان خودکار بادبادک را به یک موقعیت خنثی هدایت میکند و زمانی که بند به حداکثر طول خود برسد، آن ره در محل ثابت نگه میدارد.
ایده پشت این طرح «اصل یو یو» است که در زیربنای چرخه قدرت بادبادکها قرار دارد. سیستم انرژی باد هوابرد انرژیای تولید میکند که میتواند بهطور مستقیم استفاده، در باتریها ذخیره یا به شبکههای برق ارسال شود. بادبادک برقی میتواند پیش از وقوع شرایط آبوهوایی پیشبینیشده یا برای تعمیرات و نگهداری فرود بیاید و بهراحتی جمعآوری شود.
تحقق عدالت شهری با برابری دسترسی به فضای سبز
یجاد یک محیط جذاب و سرگرمکننده در فضای محدود شهرها کاری دشوار است که به کمک پارکلتهایی از فضای سبز آرام گرفته تا زمینهای بازی تسهیل میشود. پارکلتها نخستینبار پس از جنگ جهانی دوم در اروپا و بهدلیل کمبود منابع در دسترس و کمبود بودجه به وجود آمدند. بسیاری از شهرها سعی کردند تا ویرانهها را از صحنه حذف کنند و پارکهای عمومی کوچکی بسازند تا محلههای خود را احیا کنند و به گذشته آرام خود بازگردند.
در دهه ۱۹۵۰ این پارکها در شهرهای بزرگتری در سواحل شرقی اقیانوس اطلس همچون نیویورک، بالتیمور و فیلادلفیا شروع به ظهور کردند و هزینههای کمتر مرتبط با این پروژهها آنها را به گزینهای جذاب برای استراحت و آرامش در جوامع شهری تبدیل کرد.
آینده فضاهای سبز شهری
چالش مداوم نابرابریهای شهری نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد نیازهای مخصوص جمعیتهای به حاشیهراندهشده در زمینه دسترسی به فضاهای سبز دارد. مطالعات آینده باید بر مواردی همچون تحلیل تأثیر فضاهای سبز بر گروههای جمعیتی مختلف، توسعه روشهای ارزیابی جدید برای اندازهگیری میزان دسترسی و کاوش در ارتباط بین برابری فضاهای سبز و عوامل محیطی همچون دما و خطرات سیلاب تمرکز داشته باشد.
پرداختن به نابرابریها در دسترسی به فضاهای سبز شهری برای پرورش جوامع سالمتر و تابآورتر ضروری است. شهرها میتوانند با اولویت دادن به توزیع عادلانه در برنامهریزی شهری و مشارکت دادن جمعیتهای محلی از فضاهای سبز بهعنوان ابزاری برای ارتقای برابری اجتماعی استفاده کنند. در ادامه نمونههایی از تلاشهای چند شهر در بهبود فضاهای سبز شهری بیان میشود.
حمایت از غزه به سبک خلاق پرتغالیها
در نمایش قدرتمندی از همبستگی، چراغهای راهنمایی و رانندگی در پرتغال مزین به پیامهای اعتراضی به وضعیت غزه شد. این ابتکار توجه جهانیان را به خود جلب کرده است زیرا نماد حمایت این کشور از حقوق فلسطینیان در میان درگیریهای جاری است.
چراغ راهنمایی به عنوان نماد همبستگی
این پروژه که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، شامل چراغهای راهنمایی میشود که پیامهایی مانند «غزه را آزاد کنید» و «اسرائیل را متوقف کنید» را نشان میدهد. این نمایش همبستگی فقط در مورد کنترل ترافیک نیست، بلکه پیوند احساسات عمومی در دو سوی متفاوت جهان پیرامون آرمان فلسطین است.
این ابتکار بحثهایی را در پلتفرمهای مختلف برانگیخته است و بسیاری از افراد حمایت خود را از این جنبش ابراز کردهاند. کاربران شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) تأثیر احساسی دیدن چنین پیامهایی در مکانهای عمومی را مورد توجه دادهاند زیرا مشاهده این پیامها در قالب رنگهای معنیدار برای شهروندان و بازدیدکنندگان، مبارزات جاری فلسطینیها را یادآوری میکند.
این رویکرد خلاقانه نشان میدهد که چگونه میتوان از زیرساختهای عمومی برای دفاع از حقوق بشر و بازتاب ارزشهای اجتماعی استفاده کرد. همانطور که خیابانهای پرتغال ندای آزادی فلسطین را منعکس میکنند، قدرت صداهای جمعی را در دستیابی به عدالت نشان میدهند.
شهر خلیج فارسی برترین «برند شهری» جهان شد
بر اساس آخرین فهرست جهانی «برند فاینانس» که روز پنجشنبه منتشر شد، دبی چهار پله صعود کرده و از بین ۱۰۰ شهر، پس از لندن، نیویورک، پاریس و توکیو به پنجمین برند برتر شهری جهان تبدیل شده است. لندن به عنوان برترین شهر جهان تلقی میشود، اما دبی بر اساس شاخص شهرت از آن بهتر عمل کرده است. «برند فاینانس» یک سازمان جهانی پیشروی مستقل ارزیابی برند و مشاوره استراتژی است.
رتبه برتر دبی از نظر شهرت با جایگاه برتر آن در رکن تجارت و سرمایهگذاری مطابقت دارد. این شهر همچنین از نظر توجه به کار محلی (از رتبه ۱۶ به ۸) و توجه به کار از راه دور (از ۲۴ به ۴) به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است.
امارات با داشتن ابتکاراتی مانند بنیاد «آینده دبی» که به کسب رتبه نخست آن برای پتانسیل رشد آینده کمک کرده، مرکز اصلی برای نوآوری و استارتآپها است. علاوه بر این، رتبه دوم دبی در حوزه اقتصاد قوی و باثبات و رتبه سوم برای مالیات شخصی جذاب، موقعیت این شهر را به عنوان یک مکان برتر برای سرمایهگذاری تثبیت میکند و آن را به شهر برتر جهان از نظر سرمایهگذاری تبدیل میکند.
لندن جایگاه خود را به عنوان برترین برند شهری جهان حفظ کرده است. این شهر از نظر آشنایی (سوم) و شهرت (سوم) برتری دارد، که نمونهای از مشخصات و جذابیت جهانی قوی آن است. با این حال، لندن بهویژه در زمینههایی همچون زندگی، سرمایهگذاری و بازنشستگی با چالشهایی روبهرو است (رتبه نوزدهم). نیویورک و پاریس بهترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار دارند؛ پاریس در فرهنگ و میراث پیشتاز است، در حالی که نیویورک رتبه نخست را در زمینه آموزش و علم دارد. توکیو به رتبه چهارم رسیده است و به عنوان پیشرو در علم و فناوری در جهان شناخته میشود.
تردد با خودروهای پرنده در آینده نزدیک محقق میشود
شرکت هوانوردی اتریشی از ساخت یک نسخه نمایشی از هواپیمای عمودپرواز خود برای نمایش سیستم پیشرانه خود در زمینه پروازهای الکتریکی خبر داد. این شرکت قصد دارد در دنیایی که تاکسیهای هوایی بهتازگی به مفهومی شناختهشده در جهان تبدیل شده و توجهات و سرمایهگذاریهای بالایی را به سوی خود جذب کرده است، خودروهای پرنده را در چند سال آینده به واقعیت تبدیل کنند.
شرکت یادشده امیدوار است در اوایل سال ۲۰۲۵ پروازهای آزمایشی هواپیمای جدید خود، بلکبرد BlackBird را آغاز کند. شرکت یادشده در چند سال گذشته در حال شکل دادن به مخازن پیشرانه بردار رانش ۳۶۰ درجه بوده است که آن را «سایکلوروتورز CycloRotors» مینامد و در نظر دارد نسل هفتم این پیشرانه را در این هواپیمای جدید خود مورد آزمایش قرار دهد. این مخازن بهویژه برای اتومبیلهای پرنده مناسب است، زیرا تنها خودروهایی هستند که امکان کنترل قدرت و جهت بردار رانش را در یک مسیر کامل ۳۶۰ درجه دارند.
هواپیمای مدنظر دارای شش سایکلوروتورز (پروانههای سیکلو) خواهد بود که امکان برخاستن و فرود عمودی، پارک موازی و ترمز و کاهش سرعت را در هوا فراهم میکند. نمودار شماتیک این وسیلهنقلیه طراحی مشابهی با مفهوم کروزآپ CruiseUp ارائهشده توسط آن در سال ۲۰۲۳ دارد، اما در نهایت حدود سهچهارم اندازه آن خواهد بود، یعنی ۴.۹ متر طول، ۲.۳ متر عرض و ۲ متر بلندی خواهد داشت و با حداکثر وزن برخاست ۳۴۰ کیلوگرم، به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
پیکربندی شش سایکلوروتورز این اتومبیل پرنده شامل دو روتور در طول خودرو است که امکان پرواز دقیق به دو طرف و عقب، همچنین ترمز در هوا را بدون کج شدن یا چرخش فراهم میکند. این امر صرفنظر از شرایط آبوهوایی، سواری آرامی را برای مسافران فراهم میکند. داشتن شش روتور همچنین به این معنی است که در صورت خرابی هر یک از آنها، جایگزینی وجود خواهد داشت.
آیا نماهای شیشهای آینده معماری شهری است؟
با افزایش نگرانیها درباره بحرانهای زیستمحیطی و نیاز به توسعه پایدار، معماری الگوی جدیدی را در پیش گرفته است که در آن طراحیهای بر پایه نوآوری با راهکارهای افزایش بهرهوری انرژی و حفظ منابع طبیعی ترکیب میشوند. یکی از طراحیهای برجسته در این زمینه، استفاده از شیشه بهعنوان مصالح اصلی نمای ساختمان است. ساختمانهای شیشهای علاوهبر جلوه زیبا و مدرنی که دارند، با کمک فناوریهای پیشرفته و روشهای سبز در راستای ایجاد فضای سالم و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست عمل میکنند.
مزایای ساختمانهای شیشهای
ساختمانهای شیشهای مزایای فراوانی دارند و میتوانند به کاهش هزینههای انرژی و بهبود ظاهر کلی یک ساختمان کمک کنند. استفاده از شیشههای عایقدار به حفظ حرارت در ماههای سرد کمک میکند و از ورود تابش خورشید و افزایش دمای داخلی در ماههای تابستان جلوگیری میکند و به این ترتیب نیاز به سیستمهای گرمایشسرمایش را کاهش میدهد و در نتیجه هزینههای مربوط به تهویه مطبوع را در طول زمان پایین میآورد.
یکی از فناوریهای مدرن در این زمینه پنجرههای با پوشش کمتابش است که میزان نور فروسرخ عبوری را به حداقل میرساند و بدون آسیب رساندن به مقدار نور مرئی، به حفظ دمای یکنواخت در طول سال کمک میکند. انرژی گرمایی و نور جذبشده توسط شیشه با حرکت هوا منتقل میشود یا توسط سطح شیشه بازتاب میشود.
دیوارهای شیشهای اجازه میدهند تا نور طبیعی به فضای داخلی وارد شود و در طول روز نیازی به روشن کردن چراغهای الکتریکی نباشد که این امر هزینههای انرژی ساختمان را کاهش میدهد و فضایی دلپذیرتر در داخل ساختمان ایجاد میکند. نور طبیعی تأثیرات مثبتی بر راندمان و روحیه ساکنان یک ساختمان دارد و بهدلیل اثر آرامشبخش و توانایی آن در تحریک خلاقیت، بیشتر در ساختمانهای اداری و تجاری مورد توجه قرار گرفته است.
نماهای شیشهای به ساختمانها ظرافتی میدهد که سایر مصالح قادر به نمایش چنین ویژگی نیستند. این نماها به هر سازهای احساس «باز بودن» میدهند و دیدی از هر دو طرف دیوار یا پنجره فراهم میکنند که در طراحی فضاهای عمومی بزرگ همچون لابیها بسیار مفید است. دیوارهای شیشهای در رنگها و بافتهای مختلف میتوانند گزینههای جذابی برای ایجاد زیباییهای منحصربهفرد باشند.
خیابانهای شیکاگو هوشمند شد
سازمان حملونقل شیکاگو از راهاندازی برنامه آزمایشی خیابانهای هوشمند برای مقابله با پارک غیرقانونی اتومبیلها خبر داد. این ابتکار با استفاده از فناوری دوربین برای افزایش ممانعت از تخلفات پارکینگ و ایستادن در خطوط اتوبوس و دوچرخه در مرکز شهر اجرای شده است و هدف آن نوسازی سیستم فعلی برای محافظت از کاربران آسیبپذیر جادهای است که در حال پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از وسایل حملونقل عمومی و خصوصی هستند و در عین حال عملیات حملونقل را بهبود میبخشد.
این برنامه آزمایشی گامی حیاتی برای کارآمدتر، قابل دسترستر و ایمنتر کردن خیابانهای شیکاگو برای همه است، زیرا دور نگهداشتن خطوط اتوبوس و دوچرخه از پارکینگ غیرقانونی، اطمینان حاصل میکند که شبکه روبهرشد اتوبوسها و خطوط دوچرخهسواری شیکاگو با پتانسیل کامل خود فعالیت میکنند، ایمنی را افزایش و تأخیر در زمان رسیدن اتوبوسها را کاهش میدهند و جریان ترافیک منظم را بهبود میبخشند.
شهرداری و سازمان حملونقل شیکاگو اثربخشی اجرای این طرح خودکار، فناوریهای جمعآوری هزینهها و شیوههای عملیاتی را در بهبود انطباق با پارکینگها و افزایش ایمنی ترافیک در تمام شیوههای حملونقل ارزیابی میکنند.
خیابانهای هوشمندتر و ایمنتر در شیکاگو
شهرداری شیکاگو متعهد به اجرای یک دوره هشدار ۳۰ روزه شده است که طی آن مالکان وسایل نقلیه ثبتشده، برای تخلفاتی همچون پارک در خطوط دوچرخه و اتوبوس اخطارهای پستی دریافت خواهند کرد. رانندگان از پنجم دسامبر برای اولین تخلف اخطاریه دریافت میکنند و تخلفات بعدی با جریمه همراه است. این اقدام شیکاگو نوعی سرمایهگذاری روی مردم برای بهبود زندگی روزمره آنها میشود و سیستم حملونقل بخش مهمی از آن است.
ایجاد یک سیستم ایمنتر و کارآمدتر نیازمند گسترش دسترسی عمومی بهطور یکسان برای پیادهروی، دوچرخهسواری و حملونقل است. برنامه آزمایشی شیکاگو از طریق فناوری خودکار برای اعمال تخلفات پارکینگ در خطوط اتوبوس و دوچرخه با بهبود قابلیت اطمینان حملونقل همراه است و از کاربران آسیبپذیر جاده محافظت میکند. شیکاگو با اجرای این آزمایش در حال ارزیابی تأثیر فناوری بر یادگیری بهترین شیوهها و اصلاح رویکرد خود برای ایمنتر و قابل دسترستر کردن خیابانها است. این برنامه در آینده تخلفات مربوط به رعایت نکردن قوانین پارکومتر را نیز پیگیری خواهد کرد.
تحول در حملونقل شهری با گسترش مناطق کمانتشار
با توجه به افزایش بحرانهای مربوط به آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانهای، بسیاری از شهرهای سراسر جهان با هدف بهبود کیفیت هوا در مراکز شهری و ترویج سبک زندگی پایدار، اقداماتی را برای محدود کردن دسترسی به وسایل نقلیه انجام دادهاند. این طرحهای ابتکاری نهتنها به دنبال بازتعریف بخشی از اصول جابهجایی شهری است، بلکه بهدنبال ایجاد آیندهای سالمتر و قابل زندگیتر برای ساکنان است.
مناطق کمانتشار
منطقه کمانتشار به شهر یا منطقه شهری گفته میشود که بهطور فعال پذیرش فناوریهای حملونقل پایدار را ترویج میکند و وسایل نقلیه الکتریکی و سیستمهای جابهجایی شهری کارآمد و ایمن را در اختیار جامعه قرار میدهد. این مناطق با محدود کردن دسترسی به وسایل نقلیه آلاینده و صدور مجوز برای وسایل نقلیه الکتریکی، هیبریدی، وسایل نقلیهای که از سوختهای تجدیدپذیر استفاده میکنند و خودروهایی با رتبهبندی زیستمحیطی ویژه، به کاهش سطح دیاکسید کربن، دیاکسید نیتروژن، ذرات معلق و اوزون کمک میکنند.
مناطق کمانتشار علاوهبر بهبود کیفیت هوا، همچنین به ترویج موارد دیگری از جمله استفاده از اشکال حملونقل پاکتر و کارآمدتر، به سمت انتشار صفر کربن و تدابیر گزینههای حملونقل پایدار همچون دوچرخهسواری، پیادهروی و حملونقل عمومی میپردازند. از دیگر اقدامات مناطق کمانتشار میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- افزایش زیرساختهای شارژ و نگهداری وسایل نقلیه الکتریکی
- ترویج سوختهای تجدیدپذیر
- ایجاد فضاهای سبز و مناطق پیادهروی وسیعتر
- ایجاد شغلهای مرتبط با فعالیتهای مناطق کمانتشار
- ترویج سیاستهایی شامل مشوقهای مالیاتی و یارانهها
- افزایش آگاهی زیستمحیطی در میان ساکنان و بازدیدکنندگان شهرها
- کاهش آلودگی صوتی
مونههای شهری نشان میدهد که اجرای سیاستهای مدیریت ترافیک جامع از جمله معرفی خطوط ویژه اتوبوس، افزایش تعداد اتوبوسها، ایجاد محدودیتها و افزایش هزینههای پارکینگ از اهمیت بالایی در موفقیت مناطق کمانتشار برخوردار است. زمانی که مناطق کمانتشار با عوارض ترافیکی ترکیب شوند، تأثیر آنها در کاهش تعداد خودروهای آلاینده بیشتر میشود و این امر به ترویج حملونقل الکتریکی و دیگر اشکال حملونقل پایدار کمک میکند. این یک استراتژی دوگانه است که به شهرها این امکان را میدهد تا بهطور همزمان با چالشهای ناشی از استفاده از خودروهای شخصی مقابله کنند. چنین اقداماتی نه تنها از لحاظ زیستمحیطی مفید هستند، بلکه میتوانند کیفیت زندگی ساکنان شهرها را نیز افزایش دهند و شهرها را به سمت محیطی سالمتر و پایدارتر سوق دهند.
شهر هوشمند عربستان وارد فاز جدید شد
شهر نئوم در عربستان سعودی از انتخاب همکاران جدید برای پیشبرد طراحی، برنامهریزی و مهندسی فاز اولیه پروژه لاین خبر داد. این پروژه بهعنوان یک بخش اساسی از شهر نئوم در شمال غرب عربستان بهشمار میآید و همکاری جدیدی برای شکلدهی به چشمانداز شهری و ارائه راهکارهای تخصصی در طراحی شهری، مشاوره برنامهریزی و توسعه زیرساختها صورت خواهد گرفت.
این شراکت به هدف نئوم برای ایجاد چارچوب طراحی موفق و استفاده از روشهای اجرایی برای تحقق چشمانداز شهری بلندپروازانه لاین کمک خواهد کرد. با پیشرفت پروژه، تلاشهای بیشتری به برنامهریزی و طراحی محلههای مختلف در فاز اول معطوف خواهد شد که آغاز آن اوایل سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است و شامل ورودیهای معماری اضافی نیز خواهد بود. گروه معماری دیامایای (DMAA) مسئول توسعه طراحی شهری و برنامهریزی دقیق فاز اول است و تلاش خواهد کرد تا مدل جامع توسعه شهری عمودی را پیادهسازی کند. این تلاش شامل ملاحظات گوناگونی از ریزاقلیم و اکولوژی گرفته تا حملونقل است.
عربستان سعودی در بخشی از چشمانداز ۲۰۳۰ خود اهدافی برای احیای فرهنگ و تنوع اقتصادی در نظر گرفته است و در این راستا پروژه نئوم وابستگی این کشور را به نفت کاهش و تنوع اقتصادی را از طریق ۱۰ منطقه منحصربهفرد با تمرکز بر پایداری افزایش خواهد داد. این کشور با برنامهریزی برای ساخت ۱۱ استادیوم جدید و نوسازی چهار ورزشگاه موجود در حال آمادهسازی خود برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ است.
بیکاری در فرانسه روبه افزایش است
رخ بیکاری فرانسه در سه ماهه سوم سال به ۷.۴ درصد رسید که در میان نگرانیهای اشتغال، افزایش یافته است. تعداد افراد بدون شغل در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ با ۳۵ هزار افزایش به ۲.۳ میلیون نفر رسید و جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیشترین بیکاری را با رقم ۱۹.۷ درصد متحمل شدند.
چشمانداز رشد کوتاهمدت فرانسه احتمالاً ضعیف میشود
فرانسه با نااطمینانیهای اقتصادی و سیاسی فزایندهای دستوپنجه نرم میکند که عمدتاً ناشی از انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن بود. این کشور همچنان با تأثیرات نرخ بهره بالا و رشد اقتصادی کند مواجه شده است و شهروندانش تحت تأثیر منفی افزایش هزینههای زندگی قرار دارند.
سازمان غیرانتفاعی بیمه UNEDIC در گزارش اخیر خود در رابطه با چشمانداز اقتصاد فرانسه اعلام کرد: «بر اساس اجماع اقتصاددانان، رشد در کوتاهمدت محدود خواهد بود و در سال ۲۰۲۴ به ۱.۱ درصد و سپس در سال ۲۰۲۵ به ۱.۰ درصد خواهد رسید که باید از سال ۲۰۲۶ (۱.۳ درصد) و ۲۰۲۷ (۱.۴ درصد) دوباره افزایش یابد.»
اشتغال ممکن است تحت تأثیر این رکود اقتصادی قرار بگیرد، زیرا تنها ۳۸ هزار شغل جدید خالص در سال ۲۰۲۴ و ۳۱ هزار شغل در سال ۲۰۲۵ ایجاد شده است که سرعت بسیار کمتری نسبت به سال ۲۰۲۳ دارد.
با این حال، UNEDIC تأکید کرد که این پیشبینی ممکن است تحت تأثیر چندین عامل بهویژه در مورد اقدامات محدودکننده بودجه در لایحه مالی ۲۰۲۵ قرار گرفته باشد.
ترامپ رکورد فروش این کتابها را جابهجا کرد
از زمان انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیسجمهور بعدی ایالات متحده، فروش کتابهای دیستوپیایی بهطور چشمگیری افزایش داشته است. رمان کلاسیک دیستوپیایی مارگارت اتوود «داستان ندیمه» در جدول پرفروشها در کنار چندین عنوان دیگر با پیشبینیهای تیره و تار از وضعیت جهان قرار گرفته است.
در دو روز پس از انتخاب مجدد ترامپ، «داستان ندیمه» با افزایش ۴۰۰ پلهای در جدول پرفروشترینهای آمازون آمریکا به سومین کتاب پرطرفدار رسیده است. رمان اتوود در دوره اول ریاستجمهوری ترامپ محبوبیت مشابهی داشت.
داستان «سرگذشت ندیمه» از آثار بسیار مطرح آتوود است که با وجود انتقادهای فراوان در سال ۱۹۸۵ منتشر شد. این کتاب از آن زمان تاکنون محبوبیت خود را حفظ کرده است و فیلم ساختهشده از روی آن یک سریال تلویزیونی اقتباسی با بازی الیزابت ماس است که نخستینبار در سال ۲۰۱۷ پخش و برنده جوایز گلدن گلوب و امی شد.
رمانهای دیستوپیایی (پادآرمان شهری) طی در چند روز گذشته محبوبیت فزایندهای در آمریکا و سایر نقاط جهان پیدا کردهاند. «۱۹۸۴» جورج اورول و رمان دیستوپیایی «فارنهایت ۴۵۱» اثر ری بردبری در سال ۱۹۵۳ در میان ۴۰ رمان برتر در لیست فروش آمازون قرار دارد. رمان بردبری داستان یک آتشنشان در کشوری تمامیتخواه است که مجبور میشود کتابها و سایر منابع اطلاعاتی را بسوزاند که دولت میخواهد در دسترس نباشند.
کتاب تاریخ تیموتی اسنایدر با عنوان «استبداد؛ بیست درس از قرن بیستم» نیز پس از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا دوباره شاهد رشد فروش بود. این کتاب که در سال ۲۰۱۷ در نخستین دوره ریاستجمهوری ترامپ منتشر شد و مورد تحسین مردم قرار گرفت، نگرانیهای نویسنده را در مورد «چرخش آمریکا به سمت اقتدارگرایی» ترسیم میکند.
در طرف دیگر طیف سیاسی، نمودارها حاکی از رشد فروش کتابهای طرفدار ترامپ بودهاند. کتاب خاطرات ملانیا ترامپ، بانوی اول سابق ایالات متحده آمریکا در حال حاضر در صدر فروش کتابهای آمازون، کتاب «مرثیهای برای روستاییان» اثر معاون رئیسجمهور منتخب جی دی ونس در بین ۱۰ رتبه برتر قرار گرفتند.
نظر شما