رویکرد اصلی «هام» آمادگی برای نقش خودکنترلی در نوجوانان است

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: برنامه هام سلسله کارگاه‌های آموزشی و مهارتی والدین و دانش آموزان است که رویکرد آن آمادگی برای ورود به دوره نوجوانی و چالش‌های نسل Z و نقش خودکنترلی در نوجوانان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کمال حیدری امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم آبان_ در آئین افتتاحیه برنامه «هام» در راستای افزایش بهره‌وری اجتماعی، آموزش شیوه‌های مدیریت نخستین بحران‌های تربیتی به والدین و مهارت‌های خود تنظیمی به دانش‌آموزان اظهار کرد: هام سلسله کارگاه‌های آموزشی و مهارتی والدین و دانش آموزان است که رویکرد آن آمادگی برای ورود به دوره نوجوانی و چالش‌های نسل Z و نقش خودکنترلی در نوجوانان است.

وی افزود: برنامه هام با هدف مهارت خودتنظیمی در نوجوانان، شیوه‌های مدیریت نخستین بحران‌های تربیتی توسط والدین و تحکیم بنیان خانواده با تاکید بر دوگاه عشق و محدودیت ویژه دانش‌آموزان و والدین از آبان تا اسفند سال جاری در مدارس برگزار می‌شود.

رویکرد اصلی «هام» آمادگی برای نقش خودکنترلی در نوجوانان است

نبود خودتنظیمی در افراد به دلیل ناکام ماندن در برنامه‌ریزی‌ها است

علی‌اکبر ابراهیمی، کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده نیز در این برنامه اظهار کرد: دلیل ناکام ماندن در برنامه‌ریزی‌ها، نبود خودتنظیمی در افراد است؛ خودتنظیمی به معنای ایستادگی در مقابل تمایلات ناخواسته و انجام کارهای دشوار اما صحیح‌تر است، این توانایی به افراد کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری بگیرند و اهداف خود را با موفقیت دنبال کنند.

وی ادامه داد: نسل امروزی که با عنوان نسل زد شناخته می‌شود، با وجود دسترسی به فناوری‌های نوین و پیشرفته، بی‌دلیل احساس ناکامی و نارضایتی می‌کنند، این احساسات ناشی از علائمی چون غیرقابل پیش‌بینی بودن، تهدید شدگی و نبود حس خودکنترلی است و این عوامل می‌تواند موجب ایجاد اضطراب و نارضایتی در این نسل شود.

کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده خاطرنشان کرد: سبک‌های فرزندپروری باید با تغییرات جهانی در فرهنگ، آموزش و فناوری مطابقت داشته باشد، این مطابقت می‌تواند به والدین کمک کند تا عملکرد موثرتری در زمینه آموزش و پرورش داشته باشند و والدین باید به چالش‌های جدید و نیازهای متغیر فرزندان خود پاسخ دهند و از روش‌های نوین تربیتی استفاده کنند.

ابراهیمی گفت: رفتارهایی همچون نوسانات خلقی، کم‌محبتی به والدین، اثر پذیری زیاد از دوستان و اشتغال ذهنی از رفتارهای طبیعی نوجوانان این دوره است و با این حال شاهد رفتارهایی همچون بزهکاری، مصرف مواد مخدر، بی‌بندوباری جنسی، دروغ‌گویی و افت تحصیلی باید به دقت بررسی و پیگیری شود و این رفتارها ممکن است نشانه‌هایی از مشکلات عمیق‌تر باشد که نیاز به مداخله دارد.

وی اضافه کرد: برای حمایت و آموزش نوجوانان باید محیطی گرم و حامی در خانه، مدرسه و جامعه فراهم شود، از این‌رو ایجاد فضایی که نوجوانان بتوانند در آن مشارکت کنند و مهارت‌های خود را بیاموزند، می‌تواند به بهبود وضعیت روحی و رشد سالم آن‌ها کمک کند و این محیط حمایتی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز مشکلات جدی‌تر داشته باشد.

کارشناس و پژوهشگر پیشگیری از اعتیاد و مدرس کارگاه‌های آموزش خانواده با اشاره به ویژگی والدین آگاه تصریح کرد: والدین نباید فرزندان را نصیحت و سرزنش کنند، بلکه باید از توصیه‌هایی متناسب با شرایط حال استفاده کنند، همچنین والدین باید مسئولیت‌هایی را به دوش فرزندان بگذارند تا حس همدلی، همدردی و ارزشمندی در آن‌ها ایجاد شود، این روش‌ها می‌تواند به تقویت شخصیت و اعتماد به نفس فرزندان کمک کند.

کد خبر 810449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.