بانک‌ها در طرح نوسازی تاکسی‌ها پای کار بیایند / ۵۰۰۰ تاکسی ده ماهه تحویل داده می‌شود

معاون وزیر کشور گفت: با هدف نوسازی تاکسی‌ها مذاکراتی با سایر شرکت‌های تولیدکننده خودرو به صورت موازی انجام می‌شود و توسعه این طرح در گرو ارائه تسهیلات بانک‌ها و صندوق‌ها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از تهران، مسعود نصرتی امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم آبان_ در آئین رونمایی و واگذاری اولین نوبت طرح نوسازی تاکسی‌ها در ناوگان حمل‌ونقل کشور که با حضور مسئولان سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی دچار نقاط ضعفی هستیم که چند فاکتور کنار هم این مسئلهه را معنادار کرده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۱۳ هزار تاکسی ناوگان حمل‌ونقل داریم که ۲۰۵ هزار دستگاه فرسوده است؛ ۱۴۰ هزار دستگاه در ۹ کلان‌شهر است که ۶۰ درصد آن‌ها فرسوده هستند؛ همین مسئله منجر به بروز آلایندگی شده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در پاسخ به خبرنگار ایمنا درباره هدف‌گذاری طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده تصریح کرد: در حال حاضر واگذاری این ۵۰۰۰ خودرو دنبال می‌شود، در صورتی که ارز مورد نیاز تأمین شود تا ده ماه آینده به طور کامل واگذاری این ۵۰۰۰ خودرو انجام خواهد شد.

نصرتی اضافه کرد: مذاکراتی با سایر شرکت‌های تولیدکننده خودرو به صورت موازی انجام می‌شود و توسعه این طرح در گرو به تسهیلات بانک‌ها و صندوق‌ها مربوط است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی مذاکراتی با وزارت نفت برای اصلاح آئین‌نامه صرفه‌جویی داشته‌ایم، بر مبنای آن بخشی از مابه‌التفاوت تسهیلات بانک‌ها از این محل جبران می‌شود؛ هرچند کاهش آلایندگی و رفع ناترازی سوخت جزو اقداماتی است که بانک‌ها نیز متعهد به اجرای آن هستند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها عنوان کرد: در مقطع کنونی تولیدکننده خودرو در کشور وجود دارد، از طرف دیگر خریدار هم وجود دارد اما موانع نوسازی خودروهای حمل‌ونقل عمومی وجود دارد و ۷۰ درصد تاکسی‌های کشور فرسوده هستند.

نصرتی ادامه داد: به طور قطع تأمین مالی و قیمت دو عامل مؤثر در موفقیت طرح نوسازی است، در شرایط کنونی قیمت خودرو با کرایه حمل‌ونقل همخوانی ندارد و به همین دلیل تأمین مالی اهمیت بالایی دارد.

وی تاکید کرد: استفاده از خودروی فرسوده نه تنها شئونات شهروندان را فراهم نمی‌کند بلکه منجر به آلایندگی نیز می‌شود؛ بنابراین بانک‌ها و صندوق‌ها در تأمین مالی باید مشارکت کنند و نرخ سود تسهیلات نیز کاهش پیدا کند و به شکل‌های دیگر برای تأمین کننده‌ها جبران شود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تصریح کرد: به طور قطع ۵۰۰۰ دستگاه خودروی جدید نسبت به ۳۰۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده عدد قابل توجهی نیست و به همین دلیل باید حمایت از تولید و تسهیلات برای طرح نوسازی نحوی پیش برود که سرعت جایگزینی افزایش پیدا کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه وزیر کشور تاکید ویژه‌ای بر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد، تصریح کرد: دیروز در کارگروه مصوبه‌ای برای مترو داشتیم که برای پروژه‌ها پیش‌پرداخت انجام شود؛ امیدواریم این مسئله برای سایر ناوگان نیز انجام گیرد.

نصرتی اضافه کرد: به‌طور قطع بانک مرکزی در تخصیص ارز و اعتبارات همکاری کند، همچنین لازم است شهرداری در جایگزینی تاکسی‌های فرموده همکاری کند و بانک‌ها نیز در تسهیلات جدی‌تر باشند، به طور قطع هریک از سازمان‌های متولی کم‌کاری کنند در عقیم ماندن پروژه‌ها مؤثر خواهند بود.

افزایش ظرفیت نوسازی تاکسی‌های فرسوده

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده هستند، به همین دلیل نوسازی نه تنها منجر به کاهش آلاینده‌ها می‌شود بلکه در ناترازی انرژی نیز مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار تاکسی در کشور داریم که ۶۰ میلیون لیتر سوخت اضافه در ماه مصرف می‌کنند که در سال ۷۲۰ میلیون لیتر می‌شود و با قیمت سوخت جهانی ۲۹ همت هزینه سوخت را تحمیل می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور تصریح کرد: این هزینه سوخت اضافه به قدری است که می‌تواند تسهیلاتی را برای نوسازی ۳۰۰ هزار خودرو فراهم کند؛ بنابراین اجرای این پروژه می‌تواند منابع جدیدی را از محل صرفه‌جویی به وجود بیاورد، به عنوان مثال با نوسازی همین ۵۰۰۰ خودرو، ۱.۵ میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت در ماه ایجاد می‌شود.

وی گفت: در گذشته ظرفیت نوسازی تاکسی‌ها در کشور ۱۰ هزار دستگاه در سال بود و در مقطع کنونی به ۱۵ هزار دستگاه رسیده است؛ این میزان نوسازی به نسبت تعداد تاکسی‌های فرسوده کم است و باید افزایش پیدا کند.

به گزارش ایمنا، برای نوسازی ۵۰۰۰ تاکسی ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است، به نحوی که رانندگان می‌توانند ۵۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای نوسازی تاکسی را تسهیلات دریافت کنند. این تسهیلات نوسازی برای خودرو «بی ۵۱۱» با نرخ ۱۴ درصد و با باز پرداخت ۳ ساله انجام خواهد شد.

کد خبر 810291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.