به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در ارتباط تلفنی با برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به لزوم ارزشگذاری به حملونقل عمومی در شهرهای بزرگ و نقش کلیدی اتوبوسهای شهری در کاهش آلودگی و ترافیک شهری اظهار کرد: امروزه در کلانشهر اصفهان با توجه به حجم بالای تردد و معضل آلودگی هوا، حدود ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان بهدلایل مختلف از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده از حملونقل عمومی و اتوبوس را انتخاب میکنند.
وی با اشاره به سرانه تولید آلودگی، تفاوتهای چشمگیری را میان استفاده از خودروهای شخصی و اتوبوسهای عمومی تشریح کرد و افزود: سرانه تولید آلودگی هر نفر با استفاده از اتوبوس ۲۵۰ گرم کربندیاکسید است، در حالی که این رقم برای خودروهای شخصی به ۸۰۰ گرم تا یک کیلوگرم میرسد.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به نقش خطوط تندرو در تسهیل حملونقل عمومی تصریح کرد: خطوط تندرو در حال حاضر حدود ۴۳ درصد مسافران حملونقل عمومی را پوشش میدهد که این آمار قابل توجه است؛ طراحی و اجرای این خطوط بر اساس مطالعات میدانی و رعایت استانداردهای طرح جامع حملونقل و ترافیک صورت گرفته است و بیشتر در محورهایی انجام میشود که عرض مناسبی دارد.
ساکت با اشاره به چالشهای طراحی معابر گفت: در طراحی معابر شهری استانداردهایی همچون در نظر گرفتن یک خط پارک خودرو و دو خط عبور برای خودروها رعایت میشود، اما در بعضی معابر که عرض کافی وجود ندارد، چالشهایی پیش میآید؛ بهعنوان مثال در محوری همچون ولیعصر و عبدالرزاق، از روشهای جایگزین همچون «خط پرش» استفاده شده است.
وی خاطرنشان کرد: در خیابان شیخبهایی بهدلیل تأمین نشدن عرض کافی، ایستگاهها به سمت وسط جابهجا شده است، اما مسیر تردد اتوبوسها و خودروهای شخصی با یکدیگر مشترک است و مسیر اختصاصی برای عبور اتوبوسها ایجاد نشده و به خط عبوری احترام گذاشته شده است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به اشغال خطوط بیآرتی توسط خودروهای شخصی گفت: آیا به همان اندازه که در طراحی مسیرهای بیآرتی به حق عبور دو خط خودروها احترام گذاشته شده است، شهروندان نیز هنگام اشغال یک خط پارک به دو خط عبور احترام میگذارند؟ در بسیاری موارد شاهد پارک دوبله خودروها هستیم که این موضوع مشکلات جدی در ترافیک ایجاد میکند.
نظر شما