وقتی تابلوی سیاه به پرده‌ نمایش تبدیل می‌شود

گسترش افق‌ دید، افزایش انگیزه و تشویق به شرکت در فعالیت‌های جمعی از جمله فرصت‌های استفاده از فضای مجازی برای معلمان است، اما باید بدانیم چنین فعالیت‌هایی می‌تواند تنها رنگ و بوی شهرت و ثروت به خود گیرد و آسیب‌های متعددی را به همراه داشته باشد، بنابراین این مسئله نیاز به یک سیستم نظارتی قوی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در دنیای دیجیتال امروز، معلمان به‌طور فزاینده‌ای به سمت بهره‌گیری از ابزارهای برخط همچون وبلاگ‌ها پیش می‌روند تا بتوانند با دانش‌آموزان و والدین آن‌ها تعامل بیشتری داشته باشند، این معلم بلاگرها با اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش خود، نه تنها به بهبود فرایند آموزش کمک می‌کنند، بلکه تأثیرات تربیتی قابل‌توجهی نیز بر دانش‌آموزان دارند.

در واقع پدیده معلم بلاگری یکی از زمینه فعالیت‌هایی است که برخی معلمان با هدف کسب شهرت یا کسب درآمد بیشتر به آن گرایش پیدا می‌کنند، این حوزه از فعالیت معلمان نیز با دیدگاه‌های مختلفی روبه‌رو است و برخی معتقد هستند این پدیده فرصتی برای تعمیق‌بخشی به آموزش و ایجاد تعامل بهتر با دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها است، اما برخی افراد نیز اعتقاد دارند، این فعالیت‌ها زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی مختلفی در فراگیران خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین مزایای بلاگری معلمان افزایش تعامل و ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان است، این فعالیت‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد که خارج از کلاس درس نیز با معلم خود ارتباط برقرار کنند که این ارتباط نزدیک‌تر می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان و بهبود روابط معلم و شاگرد منجر شود.

همچنین بهبود مهارت‌های نوشتاری و تحقیقی، گسترش افق‌های دید، افزایش انگیزه و تشویق به شرکت در فعالیت‌های جمعی نیز از دیگر مزایا و فرصت‌های استفاده از فضای مجازی برای معلمان در زمینه بلاگری است، اما باید توجه داشته باشیم که چنین فعالیت‌هایی علاوه بر فرصت‌هایی که در اختیار انسان قرار می‌دهد، می‌تواند تنها رنگ و بوی شهرت و ثروت به خود گیرد و آسیب‌های متعددی را با خود به همراه داشته باشد.‌

معلم بلاگری ممنوع! / ‏‬ دانش‌آموزان را نردبانی برای کسب شهرت و درآمد شخصی قرار ندهید

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش نیز معلم بلاگری را ممنوع دانسته و گفته است: با توجه به توسعه فناوری و شبکه‌های اجتماعی این کار «ممنوع» است، زیرا حریم خصوصی دانش‌آموز محترم است و باید توسط خانواده و نظام تعلیم و تربیت در مدرسه حفظ شود.

این مقام مسئول در گفت‌وگویی دانش‌آموزان را معصوم و پاک توصیف کرده و افزوده است: دانش‌آموز آسیب‌پذیر و در دفاع از حقوق خود ضعیف است، زیرا بلوغ ندارد و سنش کم است، بنابراین اگر معلمان در فضایی به‌عنوان معلم بلاگر فعالیت داشته باشند و حقوق خصوصی دانش‌آموز را نقض کنند، طبق قانون برخورد می‌شود، چراکه موظف به حفظ حقوق کودکان در آموزش‌وپرورش هستیم.

فرهادی مطرح کرده است: در بستر قانون رسیدگی به تخلفات اداری معلمان و کارمندان که مصوب نهادهای قانون‌گذار است، اگر کسی حریم و حقوق دانش‌آموز را نقض کند، مطابق قانون برخورد می‌کنیم.

وقتی تابلوی سیاه به پرده‌ نمایش تبدیل می‌شود

‏معلم بلاگری زمینه‌ساز از بین رفتن اعتماد بین معلم، مدرسه، والدین و دانش‌آموزان

زینب شجاعیان، پژوهشگر و نویسنده حوزه رسانه و دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی درباره آسیب‌های معلم بلاگری و استفاده از چهره و حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی برای کسب درآمد توسط برخی معلم بلاگرها به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چنین معلمانی بدون هیچ غرامتی از تصاویر و حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی برای درآمدزایی استفاده می‌کند، در حالی که دانش‌آموزان نه تنها از این درآمد سودی نمی‌برند، بلکه ممکن است به آسیب‌های روانی و اجتماعی مبتلا شوند و این وضعیت می‌تواند موجب از بین رفتن اعتماد بین معلم، مدرسه، والدین و دانش‌آموزان باشد.

وی با بیان اینکه مدارس باید سیاست‌های شفاف و جامعی در ارتباط با فعالیت‌های معلمان در فضای مجازی داشته باشند، می‌افزاید: معلمان باید با اجازه و هماهنگی با مسئولان مدرسه فعالیت‌های خود را انجام دهند و از طرفی باید سیاست‌ها و قوانینی برای معلمان تعیین شود، همچنین باید قوانینی برای حفظ حریم شخصی دانش‌آموزان وجود داشته باشد تا از هرگونه نقض حریم خصوصی جلوگیری شود.

این معلم سواد رسانه‌ای ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان ممکن است دچار اضطراب ناشی از دیده شدن ناخواسته شوند که این اضطراب می‌تواند به دلیل نگرانی دائمی از اینکه آیا در چالش بعدی معلم حضور خواهند داشت یا خیر باشد، برخی افراد علاقه‌ای به دیده شدن ندارند و این موضوع می‌تواند موجب افزایش اضطراب آن‌ها شود، حتی امکان دارد برخی دانش‌آموزان از ترس نمره یا مسخره شدن وارد این فضا شوند و این امر می‌تواند منجر به اختلال در تمرکز آن‌ها شود.

شجاعیان با بیان اینکه امکان دارد دانش‌آموزان دچار احساس عینیت یا استثمار شوند، عنوان می‌کند: آسیب‌های ناشی از شهرت ناخواسته یا از دست دادن فرصت‌های آینده نیز از دیگر مشکلاتی است که می‌تواند حاصل چنین فعالیت‌های مجازی معلمان باشد، اشتراک‌گذاری این محتواها امکان دارد موجب سرگرمی مخاطبان فضای مجازی شود، اما در عین حال می‌تواند آینده تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار دهد که این مسئله می‌تواند به اختلال در مسیر تحصیلی و حرفه‌ای آن‌ها منجر شود.

وی با بیان اینکه توجه نکردن معلمان بلاگر به رشد علمی و شخصی دانش‌آموزان می‌تواند موجب کاهش اعتماد دانش‌آموزان به معلم شود، اضافه می‌کند: این نبود اعتماد می‌تواند به شدت به کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان آسیب برساند و روابط میان معلم و دانش‌آموزان را تضعیف کند، حفظ اعتماد و احترام متقابل در روابط آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و نقض این اصول می‌تواند به شدت به کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان آسیب برساند و معلمان باید به اهمیت حفظ تعادل بین فعالیت‌های مجازی و وظایف آموزشی خود پی ببرند.

وقتی تابلوی سیاه به پرده‌ نمایش تبدیل می‌شود

معلم بلاگرها، تهدیدی جدی برای آموزش‌وپرورش

روح‌الله مؤمن نسب، دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی درباره آسیب‌هایی که معلم بلاگری دارد، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: معلم بلاگر به معلمی اطلاق می‌شود که به جای تمرکز بر آموزش، به دنبال کسب شهرت و دیده شدن از طریق سوءاستفاده از دانش‌آموزان است و این رفتار نه تنها بر مسئولیت‌های معلمی تأثیر منفی می‌گذارد، بلکه بر دانش‌آموزان نیز تأثیرات منفی دارد و معلم به عنوان الگوی فراگیران موجب می‌شود آنها نیز برای شهرت و کسب درآمد این راه را در پیش بگیرند و این رفتار معلم را الگو قرار دهند که در واقع جنبه‌ای از آموزش عملی غیراخلاقی است.

وی با بیان اینکه حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان در فضای مجازی بسیار مهم است، می‌افزاید: زمانی که تصاویر دانش‌آموزان بدون اجازه آن‌ها در فضای مجازی منتشر می‌شود، این اقدام نقض حریم خصوصی آن‌ها محسوب می‌شود و در بعضی کشورها اگر والدین تصاویر فرزندان خود را بدون اجازه منتشر کنند، دولت ممکن است با آن‌ها برخورد قضائی کند و حتی به عنوان والدین بد سرپرست معرفی شوند و این مسئله نشان‌دهنده اهمیت حفظ حریم خصوصی و احترام به حقوق دانش‌آموزان است.

دبیر کل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی ادامه می‌دهد: از آسیب‌های معلم بلاگری بر دانش‌آموزان می‌توان به محرومیت از درس و تحصیل و آموزش نادرست اشاره کرد، همچنین این دانش‌آموزان مورد سوءاستفاده معلم قرار می‌گیرند که این امر می‌تواند به آسیب‌های روانی منجر شود و از طرفی این دانش‌آموزان الگوگیری صحیحی برای تربیت نخواهند داشت و نمی‌توانند اعتراض خود را به درستی بیان کنند که این موضوع موجب ایجاد عقده‌های درونی در آن‌ها می‌شود.

مؤمن نسب بیان می‌کند: فعالیت ناصحیح و غیرمفید دانش‌آموزان در فضای مجازی با هدف دیده شدن یا کسب درآمد، چالش‌های روانی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و ضروری است که با معلم بلاگرها برخورد جدی و حقوق دانش‌آموزان پیگیری شود، مجازات این معلمان باید توسط آموزش‌وپرورش و قوه قضائیه پیگیری و پرونده آن‌ها منتقل شود تا سازمان‌های مربوطه وارد عمل شود و حتی مجلس باید قانون‌گذاری کند تا از طریق قانون بتوان جلوی این رفتارها ایستاد، همچنین صداوسیما نیز باید مردم را نسبت به آثار منفی معلم بلاگرها آگاه و این رفتار را به عنوان رفتاری ناهنجار معرفی کند.

بر این اساس، معلم بلاگرها با استفاده از ابزارهای دیجیتال و بلاگری می‌توانند تأثیرات مثبت و تربیتی عمیقی بر دانش‌آموزان داشته باشند که این فعالیت‌ها نه تنها به بهبود فرایند آموزش کمک می‌کنند، بلکه به تقویت مهارت‌ها و ارزش‌های مهم تربیتی نیز منجر می‌شود، اما معلمان بلاگری که با استفاده ابزاری از دانش‌آموزان از آن‌ها به عنوان نردبانی برای بالا رفتن و دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی استفاده می‌کنند، کودکان را بدون اینکه به حقوق قانونی خود آشنا باشند، در معرض خطر قرار می‌دهند.

حواس‌پرتی دانش‌آموزان، وقت‌گذرانی بیشتر دانش‌آموزان در فضای مجازی، شکسته شدن حریم خصوصی افراد، کاهش ارتباطات چهره به چهره، بروز فشار روانی بر معلمان، کاهش کیفیت تدریس و قرار گرفتن در معرض تهدیدهای سایبری نیز می‌تواند از دیگر آسیب‌های فعالیت معلم بلاگرها در فضای مجازی باشد، بنابراین بلاگری معلمان نیازمند نظارت و مدیریت مناسب است و بدون نظارت کافی، ممکن است محتواهای نامناسب یا اطلاعات نادرست منتشر شود که این مسئله نیاز به یک سیستم نظارتی قوی را می‌طلبد.

کد خبر 809520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.