۳۳ روز رویداد ویژه ترافیکی در اصفهان برگزار می‌شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: از بیست‌وششم آذر که به‌عنوان «روز ملی حمل‌ونقل و رانندگان» شناخته می‌شود تا بیست‌ونهم دی که روز هوای پاک است، ۳۳ روز رویداد ویژه ترافیکی در قالب پروژه مشارکت برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت شامگاه _یکشنبه بیستم آبان_ در فصل دوم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» اظهار کرد: ترافیک به‌عنوان نتیجه نهایی تقاضای سفر در سطح شهر شناخته می‌شود، بنابراین چهار میلیون سفری که در سطح شهر اصفهان صورت می‌گیرد، الزاماً به‌صورت مستقل رخ نمی‌دهد.

وی افزود: یک فرد ممکن است در طول روز چند سفر انجام دهد و این میزان سفر به‌عنوان بخشی از سبد رفتار ترافیکی شهروندان مطرح می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۰ هزار خودروی فعال در شهر وجود دارد که در مجموع چهار میلیون سفر در شهری ایجاد می‌کند، تصریح کرد: نیاز است دیدگاه آماری خود را تنظیم کنیم؛ سال ۱۳۷۹ زمانی که نخستین بخش از مطالعات ترافیکی انجام شد، میزان مالکیت خودرو برای هر هزار نفر از شهروندان اصفهانی به‌طور تقریبی ۱۱۰ خودرو بود.

ساکت با اشاره به اینکه ۱۰ سال بعد مطالعات تکرار شد و این عدد به حدود ۳۱۰ خودرو برای هر هزار نفر اصفهانی رسید، گفت: به‌طور کلی در هر دوره زمانی که این مطالعات انجام شده، روند افزایش تعداد خودروها مشهود است که این موضوع نشان می‌دهد که مالکیت خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای در حال افزایش است، به‌طوری که با اعلام فراخوان ثبت‌نام خودرو استقبال گسترده‌ای از سوی مردم صورت می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال برای ۱۰۰ هزار خودرو، پنج میلیون نفر ثبت‌نام می‌کنند.

وی اضافه کرد: هدف از طرح این موضوع مقصر جلوه دادن مردم نیست، بلکه باید به این نکته توجه شود زمانی که از مالکیت خودرو صحبت می‌کنیم، باید به استفاده از آن نیز بپردازیم و سوالات پیرامون شرایط استفاده از خودرو و چگونگی انجام سفر باید مطرح و بررسی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: از مقطعی که پویش مردمی ترافیک شکل گرفت، تصمیم گرفتیم که تنها به شعار دادن و نقش بازی کردن بسنده نکنیم، بنابراین مردم را به مشارکت دعوت کردیم و روی چالش‌ها و مسائل واقعی متمرکز شدیم، زیرا نتیجه‌محوری در این برنامه‌ها بسیار اهمیت داشت و اثربخش بود.

ساکت با بیان اینکه یکی از نمونه‌های موفق این رویکرد تمرکز بر استفاده از دوچرخه و ترویج پیاده‌محوری بود که به پروژه‌های مشخصی منجر شد، گفت: پیرو این موضوع پیاده‌راه‌ها ایجاد شد و این اقدامات با مطالعات دقیق و تاکید بر پرهیز از حرکات شعاری صورت گرفت.

وی تاکید کرد: هدف ما پیامدگرایی بود و بر این اساس محورهای مشخصی در شهر انتخاب و در تعامل نزدیک با حوزه‌های مختلف و مشارکت نخبگان جامعه پیش برده شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به تعامل با نخبگان و تأثیرگذاری اجتماعی گفت: این تعاملات موفقیت‌آمیز بوده است و همچنان ادامه دارد؛ در این زمینه تمرکزی نیز روی برنامه‌های ویژه برای کودکان و نوجوانان داشتیم؛ پذیرش مردمی نیز در این مسیر افزایش پیدا کرد، چرا که افراد شاخص و مورد پذیرش جامعه، همچون «محمد نریمانی» هنرمند برجسته و «استاد کندی» نیز در این روند مشارکت داشتند.

ساکت با تاکید بر نتیجه‌گرایی در فرهنگ‌سازی گفت: در موضوع فرهنگ‌سازی باید به‌طور جدی نتیجه‌گرا صحبت کنیم و اثرات آن را مشاهده کنیم؛ اگر بر اساس آمار از هر ۱۰۰ اصفهانی فقط یک نفر از خودرو پیاده شود و از دوچرخه یا حمل‌ونقل عمومی استفاده کند، روزانه ۲۱ هزار لیتر بنزین در شهر اصفهان صرفه‌جویی می‌شود که این یک اثر قابل توجه و نشان‌دهنده اهمیت فرهنگ‌سازی در این حوزه است.

وی با اشاره به مشکلات و آمار موتور سیکلت‌ها عنوان کرد: در زمینه موتورسیکلت‌ها نیز وضعیت نگران‌کننده‌ای داریم؛ تصاویر نظارتی که از طریق دوربین‌های کنترل ترافیک (۸۰۰ دوربین و بیش از ۱۵۰ دوربین ثبت تخلف) دریافت می‌شود، دلخراش است؛ این تصاویر نشان می‌دهند حجم زیادی از حوادث مربوط به موتورسیکلت‌سواران است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: در شش ماه گذشته آمار فوتی‌ها به حدود ۹۶ نفر رسید که نیمی از آن‌ها مربوط به موتورسیکلت‌ها بود.

ساکت خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که ۷۰ درصد موتورسیکلت‌سواران گواهینامه ندارند، ۵۰ درصد از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و ۱۶ درصد از لاستیک‌های دارای ایراد استفاده می‌کنند که این موضوع بر وقوع تصادفات تأثیر زیادی دارد و نزدیک به ۴۰ درصد از موتورسیکلت‌ها بدون آینه جانبی است که این آمار نشان‌دهنده خطرات جدی ناشی از تخلفات و بی‌توجهی به نکات ایمنی در استفاده از موتورسیکلت است.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات موجب وقوع حوادث مرگ‌بار می‌شود، گفت: از جمله دلایل رایج حوادث می‌توان به تخطی از سرعت مطمئنه و عبور از چراغ قرمز اشاره کرد؛ بسیاری از موتورسیکلت‌سواران کلاه ایمنی ندارند و این یکی از بزرگ‌ترین دلایل حوادث است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان یادآور شد: آمار سنی نشان‌دهنده این است که بیش از ۷۰ درصد از افرادی که موتورسیکلت سوار می‌شوند در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال قرار دارند؛ این گروه سنی که جز فعال‌ترین بخش‌های جامعه هستند، می‌تواند در آینده نقش مهمی در تغییرات اجتماعی ایفا کند، اما بسیاری از این افراد به‌دلیل حوادث جان خود را از دست می‌دهند.

ساکت گفت: اگر بخواهیم زمان وقوع تصادفات را بررسی کنیم، از ساعت ۱۲:۰۰ تا ۲۰:۰۰ حدود ۵۰ درصد تصادفات رخ می‌دهد؛ بیشترین حجم تصادفات بین ساعت ۱۲:۰۰ تا ۱۶۰۰ اتفاق می‌افتد که حدود ۲۵ درصد از کل تصادفات را شامل می‌شود و پس از آن حجم تصادفات در ساعات ۲۰:۰۰ تا ۲۴:۰۰ کاهش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: چهارشنبه‌ها بیشترین آمار تصادفات را ثبت می‌کند که این به‌دلیل افزایش حجم ترافیک و تعجیل مردم برای رسیدن به مقصد است؛ برنامه‌ریزی در این ساعات اغلب رعایت نمی‌شود و افراد کمتر به زمان‌بندی دقیق توجه دارند، بنابراین اگر مردم بتوانند پیش از آغاز سفرهای درون‌شهری خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهند، این موضوع می‌تواند در قالب فرهنگ ترافیکی خود را نشان دهد و از تصادفات پیشگیری کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: از بیست‌وششم آذر که به‌عنوان «روز ملی حمل‌ونقل و رانندگان» شناخته می‌شود تا بیست‌ونهم دی که روز هوای پاک است، ۳۳ روز رویداد ویژه ترافیکی در قالب پروژه مشارکت برگزار می‌شود؛ این برنامه‌ها به‌منظور عملیاتی‌سازی برنامه‌های ضربتی با مشارکت پلیس راهور طراحی شده است.

ساکت گفت: همکاری و همراهی بسیار خوبی از سوی پلیس راهور با معاونت صورت گرفته است، همچنین تعاملات نزدیکی با فعالان شاخص اقتصادی شهر در حال شکل‌گیری است و این امیدوارکننده است؛ دغدغه‌مندی بسیار ویژه‌ای در این برنامه‌ها وجود دارد که می‌تواند دستاوردهای مهمی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید بتوانیم برای این پروژه عنوانی همچون «خیران ترافیک یار» یا «همراهان هوای پاک» انتخاب کنیم؛ این پروژه در آینده نزدیک دستاوردهای مثبتی خواهد داشت که امیدواریم به‌زودی نتیجه آن را ببینیم.

کد خبر 809378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.