نصب ۴۰ المان لاله در میادین شهر اصفهان ویژه ۲۵ آبان/ دیوار پیکسلی به میدان آزادی می‌آید

آذین‌بندی شهر اصفهان به‌مناسبت بزرگداشت ۲۵ آبان و یادبود حماسه مردم این شهر، هر سال با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود؛ مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در آستانه «روز حماسه و ایثار مردم اصفهان» پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آذین‌بندی شهر اصفهان به‌مناسبت بزرگداشت ۲۵ آبان و یادبود حماسه مردم این شهر در دوران جنگ تحمیلی، هر سال با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود؛ ۲۵ آبان ۱۳۶۱ یادآور تشییع ۳۷۰ شهید گلگون‌کفن عملیات محرم توسط مردم اصفهان است که روزی بی‌نظیر در تاریخ این دیار شهیدپرور به یادگار گذاشته و این روز به نام «روز حماسه و ایثار مردم اصفهان» ثبت شده است؛ حماسه این روز هنوز هم پس از سال‌ها تازگی دارد.

شهرداری اصفهان و سازمان‌های مختلف زیرمجموعه آن هر سال به همین مناسبت اقدام به آذین‌بندی و نورپردازی مناطق مختلف شهر می‌کنند و در خیابان‌ها، میدان‌ها و پل‌های اصلی شهر، پرچم‌های رنگارنگ و بنرهای مربوط به بزرگداشت این روز نصب می‌شود، همچنین المان‌ها و تندیس‌هایی که یادآور رشادت‌های شهدا و ایثارگران است در نقاط مختلف قرار داده می‌شود.

نورپردازی‌های ویژه، اجرای برنامه‌های هنری و فرهنگی، برگزاری نمایشگاه‌های عکس و آثار مرتبط با دوران جنگ و پخش سرودهای ملی و انقلابی نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که برای گرامیداشت این روز انجام می‌شود و در بعضی مناطق، تابلوهای بزرگی با تصاویری از شهدای شاخص اصفهان با نقل‌قول‌هایی از آن‌ها قرار داده می‌شود که احساس غرور و همدلی را در دل مردم شهر زنده می‌کند.

این آذین‌بندی‌ها و مراسم ویژه، نه‌تنها به‌منظور بزرگداشت یاد و خاطره حماسه‌آفرینان است، بلکه فرصتی برای آشنایی نسل‌های جدید با ارزش‌های انقلاب اسلامی و رشادت‌های مردم اصفهان محسوب می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به‌منظور آگاهی شهروندان از اقدامات و فعالیت‌های این سازمان در آستانه روز حماسه و ایثار مردم اصفهان و استفاده از نظرات صاحبان ایده و هنرمندان برای پروژه‌های زیباسازی نصف‌جهان است.

نصب ۴۰ المان لاله در میادین شهر اصفهان ویژه ۲۵ آبان/ دیوار پیکسلی به میدان آزادی می‌آید

ایمنا: چه تدابیری برای هماهنگی بخش‌های مختلف در آذین‌بندی شهری به‌مناسبت ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان اتخاذ شده است؟

قنادنیا: بیست‌وپنجم آبان ۱۳۶۱ شمسی، کاروان ۳۷۰ نفری شهدای گلگون‌کفن اصفهان در حالی بر دستان مردمان مهد ایثار، جهاد و شهادت، عزتمندانه تشییع شد که خیل عظیم شیفتگان مکتب حسینی (ع) از این دیار نجابت و اخلاص در حال عزیمت به سوی جبهه‌های حق علیه باطل بودند؛ این واقعه تاریخی و این روحیه ممتاز مردم خداجوی اصفهان به‌ویژه شکیبایی و استقامت عزتمندانه خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران چنان بود که امام راحل عظیم‌الشأن (ره) فرمودند: «شما در کجای دنیا می‌توانید جایی را مثل اصفهان پیدا کنید؟ همین چند روز پیش فقط در شهر اصفهان حدود ۳۷۰ نفر شهید را تشییع کردند.» و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ضمن تجلیل از روحیه ولایتمداری و ایثارگری این مردم نجیب و متعهد تصریح فرمودند: «مردم اصفهان در یک روز پیکر ۳۷۰ شهید را تشییع کردند و خم بر ابرو نیاوردند. همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند و ننشستند و حرکت کردند.»

به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران اقداماتی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، البته در ستاد آذین‌بندی، تمام اقدامات بر اساس یک خط واحد و هماهنگ با شعار و تم مشخص صورت می‌گیرد وتمام بخش‌ها از روابط‌عمومی و فرهنگی تا نصب المان‌ها با هدفی مشترک همکاری می‌کنند.

به‌طور مثال تِم «لاله» برای فضاسازی مرتبط با رویدادهای شهدا استفاده شده است که این تم در طراحی پرچم‌ها، بنرها و المان‌های گرافیکی به وضوح مشاهده می‌شود؛ این رویکرد موجب شده است که هماهنگی بیشتری میان بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

در این زمینه، برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی نیز انجام شده است به‌طوری‌که در تقویم تنظیم‌شده، مشخص شده است چه کسی با چه سطحی در هر مناسبت حضور دارد و گاهی در مناسبت‌های ویژه، همچون محرم یا ۲۵ آبان، تمام واحدها با بالاترین سطح فعالیت خود یعنی «لول یک» مشارکت می‌کنند تا جلوه‌ای منسجم و هماهنگ به شهر دهند.

ایمنا: کدام نمادها و المان‌های مرتبط با شهدا در سطح شهر نصب شده است؟

قنادنیا: یکی از پروژه‌های بزرگ و شاخص، آماده‌سازی نمادهای ویژه شهدا و برنامه‌های مرتبط با کنگره شهدا است که از سال گذشته آغاز و در این راستا نمادهای مختلفی از جمله نماد مقاومت، نماد پرواز در منطقه ۱۳، نماد شهید کشوری در منطقه ۶، نماد شهدای هسته‌ای در پینارت و دیگر نمادها در نقاط مختلف شهر نصب شده است.

این پروژه به‌صورت فصلی و مرحله‌به‌مرحله پیش می‌رود و در هر دوره مراسم رونمایی ویژه‌ای با حضور مسئولان مربوطه برگزار می‌شود، همچنین مسابقه‌ای برای طراحی المان‌های استانی با همکاری اداره خلاقیت برگزار و با استقبال هنرمندان کشور روبه‌رو شد که قرار است المان‌های منتخب در شهرستان‌های کوچک استان به نمایش گذاشته شود.

ایمنا: چه اقداماتی برای آذین‌بندی شهر در آستانه ۲۵ آبان در نظر گرفته شده است؟

قنادنیا: به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و ایثارگران، آماده‌سازی شهر برای کنگره ۲۵ آبان از جمله پروژه‌های بزرگ در دست اجرا است که بیش از ۲۰۰۰ پرچم در سطح شهر نصب خواهد شد و فضای شهر به‌صورت کامل آذین‌بندی می‌شود.

در منطقه ۸ شهرداری نیز برنامه‌هایی ویژه از جمله اجرای هنری زیر پل ۲۵ آبان در دست انجام است و به‌طور مثال خیابان‌ها و پارک‌هایی که به نام ائمه و شهدای مذهبی نام‌گذاری شده است، در این مناسبت‌ها با فضاسازی‌های ویژه‌ای آذین‌بندی می‌شود تا به آن‌ها توجه بیشتری شود.

در آستانه بیست‌وپنجم آبان و برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید استان اصفهان، سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصاویری از سرداران شهید را در قاب‌هایی خلاقانه که ترکیبی از گل زیبای لاله و حجله شهیدان است، در معابر و میادین اصلی شهر نصب کرده است؛ هم‌اکنون حدود ۴۰ المان با تِم لاله و حجله در این نقاط نصب شده، همچنین تصاویری از ۳۷۰ شهید در رینگ سوم ترافیکی شهر و بعضی زیرگذرهای اصلی اصفهان قرار گرفته است.

از دیگر اقدامات مهم، فضاسازی ویژه در گلستان شهدا است که به شکل گسترده‌ای انجام و در کنار المان‌های شهری، تلاش شده است تا با یکپارچگی بصری، فضای معنوی و ویژه‌ای برای بزرگداشت شهدا ایجاد شود.

نصب ۴۰ المان لاله در میادین شهر اصفهان ویژه ۲۵ آبان/ دیوار پیکسلی به میدان آزادی می‌آید

ایمنا: چه تغییراتی در طراحی ورودی‌های شهر و نصب تصاویر شهدا صورت گرفته است؟

قنادنیا: بازطراحی ورودی‌های شهر به‌گونه‌ای صورت گرفته است که تصاویر شهدا با تم جدید لاله در فرمی مستطیلی و گرافیکی متناسب به نمایش درآید؛ این اقدام‌ها به‌نوعی احترام به بزرگان مذهبی و شهدا است و موجب می‌شود که در هر مناسبت، فضایی معنوی و فرهنگی در بخش‌های مختلف شهر ایجاد شود.

ایمنا: آیا از مشارکت‌های مردمی و هیئت‌های مذهبی در آذین‌بندی شهر استفاده می‌شود؟

قنادنیا: در سال‌های اخیر تلاش شده است این فعالیت‌ها به‌صورت مردمی نیز انجام شود، به‌طوری‌که با ذی‌نفعان و مردم محلی همکاری نزدیکی شکل گیرد، برای نمونه تجربه‌هایی وجود دارد که با اعلام فراخوانی از شاعران کشور خواسته شده بود تا اشعاری مرتبط با موضوعات تعیین‌شده سروده و در طراحی‌ها و آذین‌بندی شهری استفاده شود؛ این فراخوان با استقبال بالایی روبه‌رو شد و آثار منتخب، توسط داوران گزینش و در طرح‌ها گنجانده شد.

این نوع مشارکت‌ها علاوه بر شاعران، شامل عموم مردم و هیئت‌های مذهبی نیز می‌شود، به‌ویژه در مناسبت‌هایی همچون تولد امام زمان (عج) که مردم به‌صورت داوطلبانه به طراحی و نصب پارچه‌نگاره‌ها کمک کردند و شهرداری با فراهم‌سازی مجوزها و ارائه امکانات اولیه، این همکاری‌ها را تسهیل کرده است.

به‌عنوان مثال برای عید غدیر سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار متر پارچه رنگی در سطح شهر نصب شد که بخش عمده‌ای از آن توسط مردم و هیئت‌ها تأمین شده بود.

ایمنا: به‌تازگی خبری درباره برگزاری نخستین جشنواره ملی مبلمان شهری اصفهان اعلام شده است؛ چه اهدافی را در فراخوان طراحی نیمکت‌های شهری اصفهان دنبال می‌کنید؟

قنادنیا: در حال حاضر، یکی از پروژه‌های مهم در دست اقدام در شهر اصفهان، فراخوان طراحی نیمکت‌های شهری است که با هدف ارتقای مبلمان شهری و استفاده از خلاقیت‌های نوین در طراحی این المان‌ها برگزار می‌شود.

نخستین جشنواره ملی مبلمان شهری اصفهان به‌صورت مسابقه به همراه نمایشگاه و با هدف فراهم‌آوری بستری مناسب برای مشارکت طراحان و صاحبان ایده در زمینه طراحی مبلمان شهری شناسایی استعدادهای خلاق و بهبود کیفیت رفاه شهروندان به کمک مبلمان شهری در فضاهای عمومی برگزار می‌شود و طرح‌های برگزیده با شرایط نمایش توسط طراحان نمونه‌سازی و در شهر به نمایش گذاشته می‌شود.

این فراخوان که برای نخستین‌بار در اصفهان انجام می‌شود، به‌طور ویژه بر خلاقیت و نوآوری تمرکز دارد و از طراحان، دانشجویان و تولیدکنندگان دعوت می‌کند تا جدیدترین طرح‌ها و ایده‌ها را برای طراحی نیمکت‌ها به این فراخوان ارائه دهند؛ هدف از این طرح‌ها، ایجاد تغییراتی در طراحی مبلمان شهری است که بتواند با نیازهای روز جامعه و استانداردهای جهانی هماهنگ باشد.

ایمنا: چه گروه‌هایی می‌توانند در فراخوان مبلمان شهری اصفهان شرکت کنند؟

قنادنیا: در این فراخوان از تمام طراحان، دانشجویان و تولیدکنندگان دعوت شده است تا با ایده‌های نوین خود، طرح‌هایی را برای نیمکت‌های شهری به نمایش بگذارند و نکته مهم این است که فراخوان به‌گونه‌ای طراحی شده است که هیچ محدودیتی برای خلاقیت‌ها ایجاد نمی‌کند و طراحان می‌توانند از جدیدترین المان‌ها و طرح‌هایی که در سطح جهانی مطرح است، الهام بگیرند، همچنین به دلیل اهمیت استفاده از طراحی‌های خلاقانه، قرار است بعضی از این طرح‌ها در محورهای اصلی شهر اصفهان نصب شود.

این فراخوان در دو مرحله برگزار می‌شود؛ در مرحله نخست، طرح‌ها بررسی و گزینه‌هایی از میان آن‌ها برای ساخت نیمکت‌های واقعی انتخاب می‌شود و در مرحله دوم، به طرح‌های منتخب کمک‌هزینه‌ای برای ساخت نیمکت‌ها داده می‌شود و پس از ساخت، داوری نهایی برای انتخاب نیمکت‌های برتر انجام خواهد شد که در آن نیز هیئت داوران و مردم نظر خود را اعلام می‌کنند.

در این فرایند، علاوه بر داوری تخصصی، بخش مهمی به نظرسنجی مردمی اختصاص دارد و شهروندان می‌توانند نظرات خود را در مورد نیمکت‌های ساخته‌شده اعلام کنند؛ بهترین طرح از نظر مردم نیز انتخاب و جوایزی به آن تعلق خواهد گرفت؛ این نوع داوری مردمی می‌تواند به طراحان کمک کند تا بهتر نیازها و سلیقه عمومی را در طراحی‌های خود لحاظ کنند.

ایمنا: فراخوان در چه قالبی ارائه شده است؟

قنادنیا: این فراخوان در قالب یک ورکشاپ و نمایشگاه در دانشگاه‌های اصفهان برگزار می‌شود که در آن، دانشجویان و علاقه‌مندان به طراحی صنعتی و مبلمان شهری می‌توانند با فرایند طراحی نیمکت‌ها آشنا شوند.

این ورکشاپ فرصتی است تا شهروندان و دانشجویان با اهمیت طراحی صنعتی و مفاهیم آن در حوزه مبلمان شهری آشنا شوند؛ در این فرایند، نیمکت‌ها تنها به‌عنوان یک عنصر ساده از مبلمان شهری دیده نمی‌شود، بلکه به جنبه‌های مختلفی همچون اقلیم، ارگونومی، راحتی و دسترسی برای گروه‌های مختلف جامعه توجه می‌شود.

افزایش مشارکت مردم و آشنایی بیشتر آن‌ها با فرایند طراحی صنعتی در فراخوان مبلمان شهری اصفهان رقم می‌خورد

هدف از این پروژه علاوه بر ارتقای کیفیت طراحی مبلمان شهری، افزایش مشارکت مردم و آشنایی بیشتر آن‌ها با فرایند طراحی صنعتی است، بر این اساس این فراخوان نه‌تنها فرصتی برای طراحان و دانشجویان است تا توانمندی‌های خود را در زمینه طراحی نیمکت‌های شهری نشان دهند، بلکه به شهروندان نیز کمک می‌کند تا نسبت به اهمیت طراحی در فضاهای عمومی و تأثیر آن بر کیفیت زندگی آگاهی بیشتری پیدا کنند.

علاقه‌مندان برای ارسال پروپوزال و آثار خود تا بیست‌وپنجم آبان سال جاری فرصت دارند آثار خود را به نشانی http://zibasazi.isfahan.ir ارسال کنند.

ایمنا: سازمان زیباسازی چقدر در انجام طرح‌های خود از نظرات شهروندان و صاحبان ایده استفاده می‌کند؟

قنادنیا: در سازمان زیباسازی شهر، توجه ویژه‌ای به جنبه‌های فنی، تخصصی و اجتماعی فعالیت‌ها وجود دارد و یکی از نکات برجسته در این رویکرد تعامل جدی با شهروندان و ذی‌نفعان مختلف است.

این تعاملات در قالب پروژه‌های متنوعی که در آن‌ها بخش‌های مختلف جامعه از جمله دانشجویان طراحی صنعتی و هنر، در فرایندها مشارکت دارند، به وضوح نمایان است و این تعاملات در ارتقای کیفیت اجرایی پروژه‌ها و تقویت روابط میان شهروندان و سازمان‌های اجرایی مؤثر بوده است؛ به ویژه در حوزه مبلمان شهری و طراحی‌های مرتبط با آن، این تعاملات موجب پیشرفت‌های قابل توجهی شده است.

نصب ۴۰ المان لاله در میادین شهر اصفهان ویژه ۲۵ آبان/ دیوار پیکسلی به میدان آزادی می‌آید

ایمنا: دیوار پیکسلی میدان آزادی چه زمانی رونمایی می‌شود؟

قنادنیا: مبلمان شهری و المان‌های مربوط به آن، از جمله پروژه‌های مهمی است که در این سازمان به آن‌ها توجه ویژه‌ای می‌شود و یکی از پروژه‌های برجسته در این حوزه، دیوار پیکسلی میدان آزادی است که قرار است به‌زودی با محتوای جدید به نمایش درآید.

این دیوار پیکسلی بخشی از پروژه‌های نورپردازی و طراحی‌های مبلمان شهری است که در راستای استفاده از فناوری‌های نوین در حال اجرا است؛ علاوه بر این، پروژه‌های دیگری در مسیر گسترش مبلمان شهری و نورپردازی در حال اجرا است.

ایمنا: آیا رویداد دیگری تا پایان سال خواهیم داشت؟

قنادنیا: در ماه‌های آینده، یکی از رویدادهای مهم در حوزه طراحی شهری سمپوزیوم بین‌المللی سنگ خواهد بود؛ این سمپوزیوم نخستین سمپوزیوم تخصصی در این زمینه در اصفهان است و در آن آثار از کشورهای مختلفی همچون ترکیه و روسیه به نمایش درمی‌آید.

آثار انتخاب شده در این رویداد که داوری آن به‌تازگی انجام شده، قرار است در فضای شهری اصفهان به نمایش گذاشته شود و با این اقدام، گامی دیگر در راستای بهبود منظر شهری و معرفی هنرهای مختلف در سطح بین‌المللی برداشته خواهد شد.

ایمنا: چه پروژه‌هایی با چه ویژگی‌هایی برای زیباسازی شهر در نوروز ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است؟

قنادنیا: طراحی و بررسی پروژه‌های آماده‌سازی شهر برای نوروز ۱۴۰۴ از ماه‌های مرداد و شهریور سال جاری آغاز شده است و در این راستا، پروژه‌های مختلفی برای تزیین و زیباسازی شهر در ایام نوروز در حال آماده‌سازی است؛ به‌عنوان مثال طرح‌هایی مشابه به طرح‌های سال گذشته که در آن از تم‌های شهری همچون گل و لبخند استفاده شده، برای مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است.

نبض زیباسازی شهر اصفهان قوی‌تر از قبل می‌زند

علاوه بر این، پروژه‌های ویژه‌ای در بعضی محورها و مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده که به‌تدریج در حال پیشرفت است و در کنار این پروژه‌ها، طرح‌های سنتی همچون سفره‌های هفت‌سین نیز در دستور کار قرار دارد که به‌طور ویژه توسط مناطق مختلف شهر برای ایام پایان سال طراحی و اجرا می‌شود.

با توجه به این پروژه‌ها، می‌توان گفت نبض زیباسازی شهر اصفهان قوی‌تر از قبل می‌زند و این سازمان سال جاری علاوه بر توجه به جنبه‌های فنی، به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز اهمیت ویژه‌ای داده و به‌دنبال ارتقای زیبایی و فضای عمومی شهر به روش‌های نوآورانه و مشارکتی است.

کد خبر 808736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.