تلاش سیستمی برای رفع معضل آلودگی تبریز؛ از نوسازی ناوگان تا کاهش مازوت‌سوزی

رفع آلودگی هوای کلان‌شهرها در یک بازه زمانی مشخص و با رویکرد سیستمی ممکن می‌شود و در این مسیر بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترددهای شهری و استفاده از سوخت‌های استاندارد اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان شرقی، افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت وضع هوا، مسئله‌ای است که مردم کلان‌شهر تبریز طی چند سال اخیر با آن پدیده دست به گریبان بوده‌اند، به نحوی که سال گذشته مدارس این کلان‌شهر بیش از ۲۰ روز و بنا بر تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای استان آذربایجان شرقی غیرحضوری برگزار شده است.

عوامل مختلفی از جمله مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز، صنایع آلاینده، ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شهری و چندین مورد دیگر دست به دست هم می‌دهد تا در کنار پدیده وارونگی هوا، وضعیت این کلان‌شهر را به حالت قرمز درآورد و موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای ساکنان شود.

با گذشت بیش از چهار دهه از مشکل تأمین برق نیروگاه تبریز و با علم بر علت آلودگی این کلان‌شهر، تاکنون هیچ اقدام مؤثری در این خصوص صورت نگرفته است؛ مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز در شرایط فعلی به نظر اجتناب ناپذیر می‌رسد اما کمترین انتظار شهروندان تبریزی این است که مازوت استاندارد در اختیار نیروگاه قرار گیرد.

شهروندان همچنین خواستار جمع‌آوری ناوگان فرسوده حمل‌ونقل شهری هستند که در این خصوص اقدامات ارزشمندی از سوی شهرداری تبریز صورت گرفته است.

تلاش سیستمی برای رفع معضل آلودگی تبریز؛ از نوسازی ناوگان تا کاهش مازوت‌سوزی

۲۰۰ اتوبوس جدید وارد سیستم حمل‌ونقل شهری تبریز شده است

احد صادقی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: چندین مورد در آلودگی هوا دخیل است که شامل منابع صنعت، بحث خانگی و متحرک‌ها از جمله خودروهای شخصی یا عمومی می‌شود.

وی می‌افزاید: پیش از این عمر متوسط اتوبوس‌های ما ۱۳ یا ۱۵ سال بود که فرسوده بودند و آلودگی آن‌ها بیشتر بود، در بحث اتوبوس و حمل‌ونقل در سه محور دخالت مستقیم داشتیم که شامل نوسازی تاکسی‌ها بود؛ برای تاکسی‌ها وام ۴ درصد پرداخت شده است و مابقی بهره از منابع شهرداری پرداخت شد تا این نوسازی انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه می‌دهد: یکی از موضوعات خرید اتوبوس‌ها بود تا استانداردهای مطلوب برای کاهش آلایندگی حفظ شود، نزدیک به ۲۰۰ اتوبوس تحویل گرفته شده و دو قرارداد ۱۰۰ و ۱۵۰ عددی منعقد شده است که در مرحله تحویل گرفتن هستند.

صادقی عنوان می‌کند: در دوره ششم شورا یکی از سیاست‌ها این بود که اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم، تمام اتوبوس‌ها در بخش خصوصی و بی‌آرتی و اتوبوس‌های عمومی مشمول نوسازی می‌شود که نزدیک به ۶۰۰ دستگاه است و در این دوره نزدیک به پنجاه درصد آن در حال نوسازی است.

وی خاطرنشان می‌کند: بحث دیگر راه‌اندازی کامل خطوط مترو است تا سهم آن افزایش پیدا کند، اکنون فاز سوم خط یک مترو تکمیل شده و در حال مسافرگیری است و خط دوم محدوده قراملک تا باغمیشه و نصر را شامل می‌شود و برآورد ما این است که بتوانیم فاز یک در محدوده قراملک تا میدان شهدا روبه‌روی استانداری را راه‌اندازی کنیم تا مسافرگیری در این محدوده انجام شود و به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه می‌کند: امید است تا پایان دوره ششم شورا بر اساس قول شهردار تبریز و پیش‌بینی‌هایی که انجام شده است، بتوانیم تعدادی از ایستگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

تلاش سیستمی برای رفع معضل آلودگی تبریز؛ از نوسازی ناوگان تا کاهش مازوت‌سوزی

۸۰ درصد از آلودگی تبریز متأثر از مسئله ترافیک است

شهنام اشتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در تشریح وضعیت هوای تبریز در سال جاری، خاطرنشان می‌کند: در طول ۲۰۰ روزی که از یکم فروردین ۱۴۰۳ می‌گذرد شاهد ۹۹ روز هوای پاک، ۹۸ روز هوای قابل قبول و سه روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بودیم.

وی منابع آلاینده کلان‌شهرها را منابع ساکن یا متحرک عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: طبق مطالعاتی که حدود ۱۲ سال قبل توسط کنسرسیوم دانشگاه‌های تهران، تبریز و شیراز و سایر دانشگاه‌های جامع صورت گرفته است، بیش از ۸۰ درصد آلودگی هوای شهر تبریز متأثر از ترافیک و ۱۵ درصد متأثر از منابع ساکن است، البته با فرض اینکه نیروگاه گازسوز باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز در سال‌های گذشته در خصوص راه‌های کنترل آلایندگی این نیروگاه هنگام مازوت‌سازی، تصریح می‌کند: نصب فیلتر برای این نیروگاه هزینه بالایی دارد، تنها راه کاهش آلایندگی آن جایگزینی با نیروگاه دیگر است و تا زمان ساخت نیروگاه جدید ناچار به مدیریت شرایط با سوخت مازوت هستیم.

تلاش سیستمی برای رفع معضل آلودگی تبریز؛ از نوسازی ناوگان تا کاهش مازوت‌سوزی

ضرورت ایجاد نیروگاه حرارتی جدید در تبریز

حسن خیری، مدیر نیروگاه حرارتی تبریز در این خصوص عنوان می‌کند: استفاده از سوخت مازوت، آلودگی هوا و مصرف بیش از حد آب از مشکلات این نیروگاه است با این حال متوسط بازدهی نیروگاه تبریز ۳۵ درصد بوده که از متوسط بهره‌وری کشوری بالاتر است.

وی اضافه می‌کند: این نیروگاه برای اینکه برق تولید کند سالانه به هشت میلیون مترمکعب آب نیاز دارد در حالی که نیروگاه سهند که زیر مجموعه این نیروگاه است برای تولید برق کمتر از یک دهم این نیروگاه آب مصرف می‌کند.

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز خاطرنشان می‌کند: برای سرد کردن نیروگاه در فصل تابستان ۲۰۰۰ مترمکعب در ساعت آب نیاز داریم که در زمستان این میزان به ۱۰۰۰ مترمکعب کاهش پیدا می‌کند و همین مصرف زیاد ضرورت ایجاد نیروگاه جدید و بهینه‌سازی و روزآمد کردن نیروگاه فعلی را دوچندان کرده است.

خیری در مورد میزان آلایندگی این نیروگاه اظهار می‌کند: بالا بودن میزان گوگرد در این نیروگاه موجب تولید دود بیشتر و آلودگی می‌شود و این قابل کتمان نیست، اما ناچار هستیم در روزهایی که گاز نیست از سوخت مازوت برای تولید برق استفاده کنیم.

وی در مورد نصب فیلتر بر خروج دودکش‌ها، تصریح می‌کند: هیچ نیروگاهی در ایران چنین فیلتراسیونی ندارد، زیرا هزینه آن بسیار بالا و تا ۵۰ درصد ساخت یک نیروگاه هزینه‌بر است. برای

مدیر نیروگاه حرارتی تبریز تاکید می‌کند: به‌روزرسانی تجهیزات نیروگاه حرارتی تبریز و تغییر سیستم خنک‌کننده‌های هر واحد آن ۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه نیاز دارد، از سویی مازوت مصرفی در نیروگاه تبریز کیفیت پایینی دارد و هرچقدر کیفیت مازوت بالاتر باشد، نقش آن در ایجاد آلودگی هوا نیز کمتر خواهد بود.

جبارعلی ذاکری، معاون پیشین هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز شهریور امسال در خصوص آخرین وضعیت ساخت نیروگاه جدید تبریز، خاطرنشان کرد: توسعه نیروگاه تبریز سال‌ها به دلایلی به تعویق افتاده است و مهم‌ترین مشکل آن نیز مجوز محیط زیست بود که در سال گذشته با پیگیری‌های جدی، موافقت اولیه اخذ شد.

حال باید دید چه اقداماتی در راستای افزایش کیفیت تجهیزات صنایع آلاینده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی این کلان‌شهر در راستای کاهش آلودگی هوای تبریز صورت می‌گیرد.

کد خبر 807550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.