احمد الستی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا درباره کیفیت فیلمهای کوتاه فیلماولیها اظهار کرد: لوکیشنها متنوع شده و این نقطه قوت است. چراکه این مسئله به انتقال تجهیزات نیاز دارد. به همین دلیل جزو اقدامات ارزشمند فیلماولیها است و باید در امتیازها لحاظ شود، همچنین بعضی فیلمها با چند نفر ساخته شده که به ارزش کار این آنها افزوده است.
وی افزود: میزان نور و صداهای خارج از صحنه در فیلمسازی اهمیت دارد. ارزیابی فیلمهای ساخته شده نشان میدهد که روی این فیلمها کار شده است. باید توجه داشت هرچقدر هم فیلماولیها ضعیف باشند، اما زحمت زیادی برای آنها کشیده شده است به همین دلیل باید ارج گذاشته شوند.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: بررسی فیلمهای نمایش داده شده نشان میدهد که بیشتر آنها اصول فیلمسازی رعایت شده و تعداد کمی از آنها مسائل دکوپاژ در آن رعایت نشده است. بهطور قطع ارزیابی فیلم میتواند مشوق فیلمسازان جوان باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر در ایران مخاطب را از دست دادهایم پرداختن به این مسئله اهمیت دارد.
الستی تصریح کرد: حمایت از فیلم جوانان میتواند به مخاطبسازی کمک کنند. چراکه بسیاری از فیلمسازان میتوانند بهدنبال راهکاری جذب مخاطب بروند.
وی تصریح کرد: ما باید خلاقیت فیلمسازان را در فیلمها ببینیم. لازم نیست همیشه سراغ ایدههای خیابانی برویم یا اینکه متظاهرانه ابتدای فیلم نوشته شود، این فیلم بر اساس داستان واقعی ساخته شده است. در گذشته از این عبارت در فیلمهای خارجی استفاده میشد، اما در حال حاضر فیلمسازان افتخار نمیکنند که فیلم آنها بر مبنای داستان واقعی ساخته شده است، بلکه بیشتر بهدنبال نمایشی هستند که برگرفته از خلاقیت تیم فیلمسازی است.
الستی تاکید کرد: اشکال فیلماولیها، شخصیتمحوری فیلم است. برای فیلم کوتاه معمول است که شخصیتمحوری، فیلم را شروع کند و با یک مشاهدهگر فیلم کوتاه ساخته نشود. همچنین شخصیتمحوری باید در پایان فیلم داستان را ببندد.
این پژوهشگر سینما تاکید کرد: خیلی از فیلمهای مدرن شخصیتهای محور را در یک کلوزه اپ، لانگشات معرفی میکنند. وقتی فیلمی با نقش مهمی روبهرو است، باید نمایی از شخصیت فرعی داشته باشید که به صحنه نگاه میکند. فیلمهای کوتاه باید از یک دستورزبان جمعوجور استفاده کنند. باید فاصله شخصیتها در فیلم کوتاه زیاد نباشد و زاویه نمایش باید دراماتیک چیده شود.
این استاد فیلمسازی اظهار کرد: بعضی از صحنههای فیلم کوتاه باید با سکوت همراه باشد، اما میبینیم که در بعضی از این فیلمها موسیقی از ابتدا تا انتهای وجود دارد. از طرف دیگر از افکتهای صوتی استفاده نمیشود در حالی که میتوانند شخصیتها را زنده کند. از طرف دیگر باید توجه داشت که هر موسیقی خاص یک لحظه است و نباید روی لحظات متفاوت و دراماتیک یک موسیقی استفاده شود و این مسئله تصاویر را میپوشاند. این لحظات متفاوت با شناخت موسیقی میتواند زندهتر شوند.
نظر شما