به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیصر امینپور یکی از برجستهترین شاعران معاصر ایرانی است که شعر او بهعنوان نمادی از رویکردهای نوین، همچنین پایبندی به سنتهای ادبی ایران شناخته میشود؛ او در تاریخ ادبیات معاصر با آثارش، همواره درخشیده و تأثیر عمیقی بر نسلهای بعدی شاعران و ادیبان گذاشته است؛ امینپور دوم اردیبهشت ۱۳۳۸ در گُتِوَند متولد شد و در سال ۱۳۵۷ در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد، اما پس از مدتی از تحصیل در این رشته انصراف داد؛ قیصر امینپور در سال ۱۳۶۳ بارِ دیگر، اما در رشته زبان و ادبیات فارسی به دانشگاه رفت و این رشته را تا مقطع دکتری گذراند و سال ۱۳۷۶ از پایاننامه دکتریِ خود با راهنمایی محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «سنت و نوآوری در شعرِ معاصر» دفاع کرد.
سادگی و روانی زبان، مضمونیابی، نکتهپردازی، زبان امروزی و مردمی بودن از جمله مهمترین مختصات شعر قیصر امینپور است که او را از سایر شاعران بعد از انقلاب متمایز کرده، او سعی کرده است با استفاده از لغات معمول و اصطلاحات رایج، به بیان احساسات و اندیشه خود بپردازد و از میان این کلمات ساده نگاهی تازه به اتفاقات دنیای پیرامونش بیندازد.
از ویژگیهای دیگر شعر قیصر، آراسته بودن به صنعت بدیعی تکرار است که بررسی مبانی این صنعت در سرودههای او ما را با جهان ذهنی و رویکرد فکری وی آشنا میسازد. از مبانی تکرار در سرودههای استاد احساسات درونی بهویژه حسن نوستالژیکی است؛ تکرار برآمده از این احساس در پایان عبارات شعری امینپور، نمود برجستهتری دارد.
واژگان یا عبارتهای تکراری برآمده از حس نوستالژیکی در اشعار قیصر نوعی حالت تعلیق و انتظار را برای مخاطب به همراه دارد که مخاطب از آن حال تعلیق، لذتی میبرد و آن حالت موجب جلوه نمایی و ماندگار شدن شعر در ذهن مخاطب میشود؛ از دیگر مبانی تکرار در اشعار امینپور، تاثیرپذیری از عناصر تکرارآفرین و مکرر در طبیعت است، شعرهای وی از جنبه بلاغی ارزش فراوانی دارد و بر ظرفیتها و توانمندی زبان فارسی افزوده است.
سه عنصر مهم بلاغی و سبکی در شعر امین پور عبارتند از: ایهام، متناقض نمایی و ایجاز.
ایهام در شعر او انواع گوناگونی دارد بسیاری از ایهامهای او جدید است؛ متناقضنمایی نیز از نظر بسامد و انواع در شعر وی تحلیل شده است، ایجاز در شعر امینپور عواملی دارد از جمله ایهام، نمادپردازی، شعرهای طرح وار و روایی کوتاه، بهرهگیری از قالبهای رباعی و دوبیتی و کم کردن ابیات غزل.
امینپور توانسته است ویژگیهای سبکی و بلاغی شعر کلاسیک و شعر نیمایی را هم در شعر نوی خود تلفیق کند و هم در شعرهایش در قالبهای کلاسیک، یکی از عواملی که در نهایت، باعث برجستگی سبکی اوست، نوآوری در عناصر بلاغی مذکور و درک انتظار مخاطبان امروز از شعر است.
وی در قالبهای رباعی، دوبیتی، غزل، مثنوی، شعر نو و قصیده شعر سروده است.
شعر قیصر امینپور از نظر سبک و سیاق، تلفیق زیبایی است از نواندیشی و الگوهای سنتی. این شاعر با استفاده از واژگان تازه و ادبیات محاوره، همچنان عواطف و تجربههای انسانی را زنده نگه داشته است. او با ذوق و سلیقه خاصی که دارد، بیشتر تصاویری از زندگی روزمره و نشانههای ظاهراً سادهای را به تصویر میکشد که در پس آنها مفهوم عمیقتری نهفته شده است.
قیصر امینپور علاوه بر آثارش، با توجه به تأثیرش بر ادبیات معاصر ایران، جوایز و افتخارات متعددی را از آن خود کرده است. او در طی سالهای فعالیتش، با ملاحظه به اهمیت آثارش و نوع خاص نگاهش به ادبیات، به عنوان یکی از چهرههای تأثیرگذار شناخته شده است؛ وی تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و در سال ۱۳۶۸ موفق به کسب جایزه نیما یوشیج، موسوم به مرغ آمین بلورین شد، وی همچنین در سال ۱۳۸۲ بهعنوان عضوِ پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزیده شد.
قیصر امینپور نهتنها یک شاعر، بلکه یک نماد از همت، احساس و جستوجوگری در شعر معاصر ایران محسوب میشود؛ آثار او نمایانگر شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زمانهاش است و او موفق شده است معنای عمیقتری از عشق، زندگی و هویت انسانی را در قالب شعر بگنجاند و به نسلهای آینده منتقل کند.
شعر او در عین حالی که چهرهای آشنا دارد، همزمان با نوآوری، تازه و خلاقانه است؛ قیصر امینپور با آثارش نهتنها بر ادبیات فارسی، بلکه بر روح و زندگی انسان معاصر تأثیر گذاشته و با خود در سفر به شگفتیها و چالشهای زندگی، همراه است.
نظر شما