۱۴ سال ناامیدی؛ چرایی تغییر کاربری پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد

پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد که به عنوان نماد توسعه شهری شناخته می‌شد، پس از گذشت ۱۴ سال به دلیل ناکامی در تحقق اهداف خود به تغییر کاربری از تجاری به مسکونی روی آورد، این گزارش به بررسی زوایای مختلف این پروژه، چالش‌ها و چشم‌اندازهای پیش‌رو می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، نزدیک به ۱۴ سال از آغاز ساخت پروژه برج‌های دوقلو می‌گذرد، پروژه‌ای که قرار بود طی ۳۶ ماه تکمیل و به بهره‌برداری برسد و به عنوان نماد شهرکرد باشد اما هر روز که از زمان ساخت آن می‌گذشت، بدهی این پروژه به بانک شهر منابع مالی زیادی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کرد و اسکلت فلزی آن نمای بدی به شهر داده بود.

برای احداث این برج‌ها ۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت از بانک مرکزی دریافت شد، اختصاص این اعتبار در حالی صورت گرفت که کل اعتبار شهرداری شهرکرد در آن زمان تنها ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بود، بعد از مدتی با وجود سررسید اوراق، پیشرفتی در پروژه دیده نمی‌شد و بانک شهر مطالبه خود را درخواست می‌کرد و در نهایت به دلیل پرداخت نشدن هزینه، کار متوقف شد، ادامه این روند با پنجمین دوره شوراها هم‌زمان شد و کنتور بانک همچنان می‌چرخید و شرایط به نفع بانک پیش می‌رفت.

در این شرایط، اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و شهرداری شهرکرد ۷۰ میلیارد تومان از اموال شهرداری را به بانک شهر تقدیم کردند تا بانک دیگر هیچ‌گونه طلبی نداشته باشد و اسناد آزاد شود و هیچ نگرانی متوجه مجموع شهری نباشد اما بعد از مدتی دستگاه قضا نسبت به این موضوع حساس ورود کرد که خروجی آن دستگیری سه نفر از اعضای شورای شهر و شهردار شهرکرد به اتهام تضییع حقوق بیت‌المال و اموال عمومی بود.

آنچه در پایان این ماجرا بر جای ماند، پروژه نیمه‌تمام و اعتباری بود که می‌توانست بسیاری از مشکلات شهر را در حوزه زیرساختی حل کند و به توسعه پایدار شهر کمک کند اما قربانی تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی شده بود که مشکلات متعددی را برای مجموعه مدیریت شهری رقم زد.

۱۴ سال ناامیدی؛ چرایی تغییر کاربری پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد

برج‌سازی وظیفه شهرداری نیست

محمدرضا بیاتی، رئیس کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها باید در راستای حل مسائل شهر باشد و برج‌سازی وظیفه شهرداری نیست، شهرداری در آن مقطع توان مالی و توان فنی ساخت این دو برج را نداشت.

وی با بیان اینکه جانمایی این دو برج در شلوغ‌ترین نقطه شهر یک جانمایی اشتباه بود، اگرچه مصوبات شورای ترافیکی نیز در این رابطه وجود داشته باشد اما همه براساس تحقق شروطی بود که آن شروط نیز قابل اجرا نبود، می‌افزاید: خیلی از اعضای شورای شهر در آن زمان تحت تأثیر بزرگی کار قرار داشتند و موضعی در این خصوص نگرفتند، از ۱۱ عضو شورای در آن زمان ۱۰ نفر به این طرح رأی دادند، ولی از همان ابتدا من مخالف اجرای این طرح به دلایلی گوناگونی بودم و اعلام کردم که برج‌های دوقلو معضلی برای شهر خواهد شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرکرد ادامه می‌دهد: شهردار فعلی و شهردار قبلی از ابتدای آغاز به کار برای رفع مشکل برج‌های دوقلو برنامه‌های متعددی داشتند و اعضای شورای شهر نیز خواستار رفع این موضوع بودند.

وی اضافه می‌کند: توان مالی شهرداری برای ساخت این دو برج کافی نبود و ارزیابی غلطی از بودجه شده بود، به گونه‌ای که برای ساخت این دو برج در همان سال‌ها دو برابر تفریق بودجه سالانه شهرداری اوراق فروخته شد.

بیاتی با بیان اینکه در سال‌های ابتدایی یک بودجه ۴۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده بود که یک عدد موهومی بود و حتی با ۱۲۰ میلیارد تومان نیز این دو برج به پایان نمی‌رسید، می‌گوید: ساخت برج‌های دوقلو با کاربری تجاری با وجود گره ترافیکی که در این محدود شهر وجود دارد، امکان‌پذیر نیست، ساخت این برج‌ها با کاربری تجاری نیازمند پارکینگی با ظرفیت هزار و ۸۰۰ خودرو بوده و ظرفیت پارکینگ این برج تنها ۷۹۰ خودرو است.

وی تصریح می‌کند: سرمایه بزرگی از شهر در حال از بین رفتن است و باید برای این برج‌های تصمیمی گرفته می‌شد، به همین خاطر تغییر کاربری از تجاری به مسکونی به عنوان بهترین راه‌حل پیشنهاد شد.

۱۴ سال ناامیدی؛ چرایی تغییر کاربری پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد

تغییر کاربری برج‌های دوقلو تنها چاره شهرداری شهرکرد

محمدحسین واحدیان، شهردار شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایجاد یک برج به عنوان نماد شهر اتفاق خوبی را می‌توانست در شهر رقم بزند که به دلیل جانمایی نامناسب برج‌های دوقلو و باتوجه به تراکم، تعداد طبقات و کاربری تجاری امکان اجرای این طرح وجود نداشت.

وی با بیان اینکه از این جهت که امکان ساخت برج‌ها توسط شهرداری امکان‌پذیر نیست و جابه‌جایی این برج‌ها موجب ایجاد هزینه مضاعف می‌شد، تصمیم بر تغییر کاربری برج‌های دوقلو شد، می‌افزاید: ساخت یک برج با کاربری تجاری نیاز امروز شهر نیست، در حال حاضر مجتمع‌های تجاری در شهر وجود دارد که از حداکثر ظرفیتشان استفاده نمی‌شود و بسیاری واحدهای آن‌ها خالی است.

شهردار شهرکرد ادامه می‌دهد: برج‌های دوقلو در حال حاضر ۲۶ طبقه است که منفی شش طبقه به صورت زیرزمین و ۲۰ طبقه در سطح زمین است، پنج طبقه از این شش طبقه منفی به طور کامل پارکینگ است، طبقه همکف و نخست نیز به صورت تجاری خواهد بود و مابقی طبقات به صورت ۲۵۳ واحد مسکونی ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از شروط شورای طرح ترافیک برای ساخت این برج‌ها در این محدوده اجرای طرح پارک‌سوار بود که اجرای این طرح، آن هم با ۴۰ اتوبوس برای خودش یک پروژه سنگین مالی بوده که قابلیت اجرایی نیز ندارد، می‌گوید: در دو بازه زمانی مزایده فروش برج‌های دوقلو صورت گرفت، بازه زمانی مرحله نخست مزایده ۲۰ روزه و مزایده دوم ۴۰ روزه بود، زمان برگزاری مرحله دوم مزایده به پایان سال و تعطیلات ختم شد که می‌توان گفت این امر نیز مزید بر علت بود و موجب شد که افراد نتوانند ورود کنند.

واحدیان تصریح می‌کند: در حال حاضر اسناد و قیمت کارشناسی به‌روز شده و فراخوان مزایده فروش برج‌های دوقلو در سایت قرار گرفته است، قیمت پایه برای فروش برج‌های دوقلو بیش از هزار میلیارد تومان تعیین شده است و خریدار می‌تواند ۵۰ درصد به صورت نقد و ۵۰ درصد در بازه زمانی شش‌ماهه پرداخت کند.

وی ادامه می‌دهد: از رسانه‌ها درخواست می‌شود که اطلاع‌رسانی در راستای شناسایی افراد با تمکن مالی انجام شود، چرا که بسیاری از افراد همواره ذهنیت قبل را از برج‌های دو قلو دارند، به همین دلیل به عرصه مزایده ورود نمی‌کنند، در صورتی که مباحث بدهی پروژه برطرف شده و مشکلات با پیمانکار کاملاً حل شده است، تغییر کاربری و صدور پروانه نیز انجام شده و همین امر موجب رغبت افراد برای سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش ایمنا، هزینه‌های بالای پروژه برج‌های دوقلوی شهرکرد نه تنها بار مالی سنگینی بر دوش مجموعه شهری گذاشت، بلکه به دلیل نبود استقبال و موفق نشدن در جذب سرمایه‌گذار با کاربری تجاری، ضرورت بازنگری در این طرح را به وجود آورد، با این تغییر مسئولان امیدوارند که با تبدیل این طرح به واحدهای مسکونی، بتوانند بخشی از نیازهای مسکن شهروندان را تأمین کند و در عین حال این پروژه از حالت بن‌بست خارج شود.

کد خبر 805306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.