کاهش فاصله ارز نیمایی و آزاد در دولت چهاردهم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مدت زمان کوتاه عمر دولت چهاردهم، فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد هر روز کمتر شده است و هماهنگی بین وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید محمد اتابک امروز_ دوشنبه هفتم آبان_ در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: گاهی همسو نبودن سیاست‌های ارزی و تجاری منجر به بروز مشکلاتی برای تجار می‌شود و اما گاهی مشکل از طرف وزارتخانه نیست بلکه از سمت سیاست‌گذار ارزی است. بانک مرکزی مسئولیت کنترل تورم کشور را برعهده دارد، اما مسئولیت تجارت و صنعت را ندارد و این موضوعات باید هماهنگ شود.

وی افزود: در گذشته شورای عالی صادرات فعال بود، از آنجایی که در موضوع صادرات چندین سازمان دخالت می‌کنند در عمل فرابخشی است و احیای شورای عالی صادرات را درخواست کردیم و از صادرکنندگان دعوت می‌کنیم که در این شورا شرکت کنند تا نتیجه آن هماهنگی بین سیاست‌های ارزی و تجاری باشد.

وزیر صمت، با اشاره به موضوع بحث ناترازی انرژی تصریح کرد: بحران انرژی در تابستان شامل برق و آب و در زمستان شامل قطعی گاز می‌شود که هیچ جلسه دولتی نبوده که ما پیگیر این موضوع نباشیم و رئیس جمهور نیز در این زمینه دستورات بسیار محکمی صادر کرده است.

اتابک عنوان کرد: اکنون وزرای نیرو و نفت هر دو دنبال حل این مسئله هستند، ضمن اینکه اگر بخش خصوصی برای تأمین نیاز بخش صنایع ورود کند ما تضمین‌های لازم را ارائه خواهیم کرد و برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی و حرارتی می‌تواند به شبکه سراسری برق تزریق شود تا مورد استفاده صنایع قرار گیرد.

وی بر تشکیل بسته تأمین نیاز ارزی تاکید کرد و گفت: تأمین مالی مهمترین نیاز صنایع است که باید در این حوزه، مسائل باید با همکاری بانک مرکزی احصا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: باید تعرفه‌های گمرکی که جلوی فعالیت تجار را گرفته است برداشته شود که روز گذشته در جلسه‌ای در این زمینه توافق‌های لازم انجام شد.

اتابک بیان کرد: اکنون تجارت ایران با ارمنستان با افزایش سه برابری مواجه شده است که تداوم این روند نیازمند ایجاد تسهیلاتی در زمینه ضمانت نامه‌ها و تبادلات بانکی است.

کد خبر 805303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.