فرصت صرفه‌جویی برق در بخش خانگی ۳۵ درصد است

مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر گفت: در بخش خانگی در صورت رعایت الگوی مصرف تا ۳۵ درصد، در بخش کشاورزی تا ۴۰ درصد، در بخش صنعت تا ۲۵ درصد و در بخش عمومی و تجاری تا ۵۰ با بکارگیری روش‌های مؤثر فرصت صرفه‌جویی انرژی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، عبدالامیر یاقوتی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره به میزان بالای مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: عوامل متعددی بر رشد شدت مصرف انرژی در کشور مؤثر است، در حالی که این امر در بسیاری از کشورهای جهان روند کاهشی دارد.

وی بیشترین مصرف انرژی در کشور را در مناطق جنوبی کشور عنوان کرد و افزود: به دلیل وجود اقلیم گرم در این نواحی، میزان استفاده از سیستم‌های سرمایشی به شدت افزایش می‌یابد که این امر به رشد مصرف برق منجر می‌شود.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر تعداد کل مشترکان برق در سراسر کشور را ۳۰ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۳۲۶ مشترک عنوان و تصریح کرد: نوع تجهیزات ساختمانی و ساخت و ساز در میزان مصرف انرژی بخش خانگی تأثیرگذار است. با توجه به مطالعات صورت گرفته در بخش خانگی در صورت رعایت الگوی مصرف می‌توان تا ۳۵ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

یاقوتی در این زمینه تصریح کرد: همچنین در بخش کشاورزی تا ۴۰ درصد، در بخش صنعت تا ۲۵ درصد و در بخش عمومی و تجاری تا ۵۰ با بکارگیری روش‌های مؤثر فرصت صرفه‌جویی انرژی وجود دارد.

وی استفاده از تجهیزات سرمایشی پربازده و با راندمان بالا و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین را از جمله راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: استفاده از تجهیزات سرمایشی پربازده، استفاده از الکترو پمپ‌های BLDC در کولرهای آبی، استفاده از کولرهای گازی پربازده در مناطق گرم، استفاده از الکتروپمپ‌های پربازده در بخش کشاورزی، اجرای فصل هفتم قانون اصلاح الگوی مصرف و نیز مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و الزام بر چسب انرژی را می‌توان در کاهش مصرف انرژی مؤثر دانست.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر بیان کرد: بر اساس مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، صدور گواهی پایان کار توسط شهرداری‌ها و یا سایر مراجع مربوط، منوط به رعایت ضوابط، مقررات و آئین نامه‌های موضوع ماده (۱۸) این قانون است.

کد خبر 805288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.