دمنوش برای سرماخوردگی + طرز تهیه بهترین ها

با سرد شدن هوا و فرارسیدن فصل سرما، ویروس سرماخوردگی نیز در بین افراد افزایش می یابد. برای تسکین علائم بیماری میتوان از دمنوش های گیاهی مناسب استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با شروع فصل‌های سرد سال، ویروس سرماخوردگی شیوع بیشتری پیدا کرده و افراد زیادی را درگیر می‌کند. وقتی در حال مبارزه با بیماری هستید، ضروری است که مایعات بدون کافئین مصرف کنید تا بدن شما هیدراته باقی بماند. مصرف یک فنجان دمنوش می‌تواند گلودرد و بدن‌درد را تسکین دهد و احتقان و تنگی نفس را کاهش دهد. دمنوش‌ها حاوی خواصی هستند که سیستم ایمنی را تقویت کرده و میکروب‌های مضر را از بین می‌برند. برای استفاده از دمنوش های گیاهی و مؤثر بودن آن بهتر است قبل از مصرف از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

دمنوش سرماخوردگی

دمنوش‌های مناسب برای سرماخوردگی

  • دمنوش همراه با لیمو ترش

لیمو از خانواده مرکبات بوده و سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یکی از مواد ضروری برای مقابله با ویروس‌ها و سرماخوردگی شناخته می‌شود. نوشیدن چای لیمو یا فشردن لیمو در سایر دمنوش‌ها می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

  • دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی تند و معطر است که از ریشه‌ی زنجبیل تازه یا خشک تهیه می‌شود. این دمنوش فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ زیرا دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان بوده و به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند. دمنوش زنجبیل برای حالت تهوع هم مفید است.

  • دمنوش نعناع فلفلی

نعناع یکی از پرکاربردترین گیاهان در طب سنتی است. برگ نعناع حاوی منتول است. منتول آنتی‌اکسیدانی قوی است که خاصیت ضدمیکروبی دارد. این ماده اثر بی‌حسی خفیفی روی گلو دارد و سرفه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل در بسیاری از قطره‌های ضدسرفه از منتول استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات، دمنوش نعناع سینوس‌های گرفته را پاک‌سازی کرده و عفونت سینوسی را کم می‌کند تا علائم سرماخوردگی از بین برود. این دمنوش به شما کمک می‌کند بهتر نفس بکشید و به‌عنوان دمنوش برای سرماخوردگی و آبریزش بینی کاربرد دارد. اگر می‌خواهید این دمنوش سرماخوردگی را درست کنید کافی است برگ‌های تازه نعناع را در آب جوش بریزید و ۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. سپس آن را از صافی عبور دهید و بنوشید.

  • دمنوش اکالیپتوس

اکالیپتوس یک دمنوش مناسب برای سرماخوردگی است. این گیاه مجاری تنفسی را باز می‌کند و احساس انقباض در سینه را کاهش می‌دهد.اکالیپتوس یک گیاه ضد احتقان و مفید است که می‌تواند به باز شدن سینوس‌ها و کاهش گرفتگی بینی کمک کند. چای اکالیپتوس را می‌توانید به‌صورت چای کیسه‌ای آماده در سوپرمارکت‌ها پیدا کنید یا می‌توانید برگ‌های تازه آن را دم کنید و بنوشید.

  • دمنوش بابونه

بابونه یک گیاه ضد التهابی و آرام‌بخش است که مزایای بسیار زیادی دارد و می‌تواند به تسکین گلو درد، سردرد و سرفه کمک کند.

  • دمنوش چای سبز

چای سبز یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

  • دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه یک گیاه آرامش بخش است که از مزایای درمانی بسیاری برخوردار است به همین دلیل نیز توانسته است در طب سنتی جایگاه خاص و ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد. این گیاه می گ‌تواند به تسکین سردرد، سرفه و بی‌خوابی ناشی از سرماخوردگی کمک کند.

  • دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان یک گیاه ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش گلودرد، گرفتگی بینی و سرفه کمک زیادی بکند. این دمنوش مزایای درمانی بسیار زیادی دارد که سرماخوردگی تنها یکی از آن‌ها است. از دیگر مزایای درمانی گل گاو زبان می‌توان به بهبود اختلالات گوارشی، درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلاء به سرطان و درمان اختلالات روحی و روانی اشاره کرد.

دمنوش سرماخوردگی

  • دمنوش آویشن

آویشن یک گیاه ضد عفونی کننده است که می‌تواند به مبارزه با عفونت ناشی از سرماخوردگی کمک کند. به همین دلیل نیز در طب سنتی توانسته جایگاه خاص و ویژه‌ای به دست آورد. توجه داشته باشید که این دمنوش فوق‌العاده تنها برای سرماخوردگی مفید نیست، به عبارت دیگر مزایای گسترده دیگری چون کمک به دفع غذا، بهبود ضعف عضلانی و غیره نیز دارد که نباید از آن غافل شد. برای تهیه دمنوش آویشن یک قاشق چای‌خوری برگ آویشن خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد.

  • دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان یک گیاه ضد التهابی است که تأثیر بسیاری در درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی و تسکین گلودرد دارد. برای تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان، یک قاشق چای‌خوری ریشه شیرین بیان خشک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد و نوش جان کنید.

  • دمنوش عسل

دمنوش عسل یک دمنوش سرماخوردگی بسیار ساده است. برای درست‌کردن آن کافی است آب را با عسل ترکیب کنید و بنوشید. عسل ویسکوزیته بالایی دارد و به همین دلیل بافت گلو را می‌پوشاند و علائم سرفه را کاهش می‌دهد.

  • دمنوش دارچین

دمنوش دارچین درمان خانگی مؤثری برای سرماخوردگی است. دارچین خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی دارد که علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد. برای درست‌کردن این دمنوش کافی است چند تکه چوب دارچین را در آب جوش بگذارید و صبر کنید تا دم بکشد. سپس چوب‌ها را خارج کنید و با کمی عسل دمنوش را بنوشید. دمنوش دارچین گلو را نرم می‌کند و بدن را برای مبارزه با باکتری‌ها مقاوم خواهد کرد.

کد خبر 805265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.