سیاست‌های بانک مرکزی خللی در بورس ایجاد نکرد / بازار سرمایه به اعتمادسازی نیاز دارد

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی سیاست تثبیت تورم اتخاذ و پیرو آن از ابزارهای مختلف از جمله نرخ گواهی سپرده در یک مقطع کوتاهی استفاده کرده است که خللی در بورس ایجاد نکرده و بازار سرمایه به اعتمادسازی نیاز دارد.

کوروش پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تهران درباره تأثیر نداشتن نرخ گواهی سپرده بالا در کنترل تورم در ایران اظهار کرد: بانک مرکزی سیاست تثبیتی اتخاذ کرده است و پیرو آن از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند و بانک مرکزی از نرخ گواهی سپرده در یک مقطع کوتاهی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه استفاده بانک مرکزی از ابزارهای مختلف برای کنترل تورم اهمیت زیادی دارد، افزود: صرف نظر از اینکه گواهی سپرده تأثیرگذار بوده است یا نه، استفاده از روش‌هایی که هم راستا با عملکرد و حراست از بازار سرمایه باشد مهم است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اضافه کرد: هم‌اکنون جمعیت زیادی از مردم ایران به سمت آن آمده‌اند و باید تجربه مثبتی پیدا کنند تا جریان نقدینگی به سمت تولید حرکت داده شود، به همین دلیل بانک مرکزی به صورت محدود از نرخ گواهی سپرده استفاده کرد.

پرویزیان با بیان اینکه بانک مرکزی بعد از بهره‌گیری از ابزارهای کنترلی نقدینگی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، تصریح کرد: بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه داده است که بخشی از منابع را به سمت بورس ببرند، همچنین بازار ارز را کنترل کرد و مرکز مبادلات ارزی نیز در مسیر جلوگیری از نوسانات بازارهای موازی با بورس را عملیاتی کرد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در مقطع کنونی بیش از جریان پول به اعتماد نیاز دارد، گفت: فعالان بازار سرمایه باید به اعتبار سیاست‌گذاران اعتماد داشته باشند، در کنار آن سایر بسته‌های حمایتی نیز می‌تواند به رشد بورس کمک کند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ادامه داد: وزارت اقتصاد و دولت می‌تواند از طریق افزایش شرکت‌های بورسی جریان مالی بورس را بهبود ببخشد و رشد حجم معاملات سبب جذابیت بیشتر بازار برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

کد خبر 805209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.