به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، چشمانداز آینده انیمیشنها بهسرعت در حال تحول است و این تحولات توسط پیشرفتهای بیامان تکنولوژیکی و تغییر تقاضای بیننده جهت میگیرد. انیماتورها دیگر محدود به بخشهای سنتی فیلم یا تلویزیون نیستند، بلکه بخشی از یک فضای پویا هستند که در آن مرزهای بین رسانههای مختلف بهطور فزایندهای در حال محو شدن است. انیمیشن نقشی اساسی در داستانسرایی دارد و سازندگان را قادر میکند تا جهانهای زنده و تخیلی بسازند که اکشن زنده همیشه نمیتواند به آنها وارد شود. انیمیشن بهعنوان بخشی جداییناپذیر از صنعت سرگرمی، آماده است تا به رشد تصاعدی خود ادامه دهد و نحوه روایت داستانها را متحول کند.
سرگرمی دیجیتال صنعتی است که به زبان یا مرزهای جغرافیایی خاصی محدود نمیشود. انیماتورهای سراسر جهان امروزه و بهویژه پس از ظهور متاورس آمادهاند تا قدم به قلمرویی بگذارند که در آن خلاقیتهای آنها نهتنها مشاهده، بلکه در محیطهای مجازی همهجانبه تجربه شود. این تغییر پارادایم بر نیاز به یادگیری و سازگاری مداوم تأکید میکند و نشاندهنده آیندهای است که در آن مهارتهای انیماتورها تقاضای بالاتری خواهد داشت.
از سوی دیگر در دنیایی که در آن تعامل و وفاداری مشتریان به نام تجاری به داستانسرایی فرارسانهای پیوند خورده و در حال رایج شدن است، انیمیشن برای ایجاد این تعامل پتانسیل بالایی دارد. این بینش گواهی بر نقش حیاتی انیمیشن در سرگرمی و فراتر از آن است، زیرا این صنعت قابلیت بالایی در سازگار شدن با فناوریهای نوظهور و روندهای فرهنگی دارد.
انیمیشن، از دیروز تا امروز
سفر فناوری انیمیشن با گذار آن از فرمهای سنتی به شیوههای دیجیتالی پیشرفته مشخص میشود و نحوه روایت داستانها در برنامههای تلویزیونی و فیلم را تغییر میدهد. انیمیشن با شخصیتهای دقیق طراحیشده با دست بهصورت فریم به فریم آغاز شد و با معرفی ابزارهای دیجیتال که با ایجاد تغییرات لرزهای همراه بود، کارآمدتر شد. ظهور تصاویر تولیدشده توسط رایانه (CGI) در جهان طوفانی به پا و یک تجسم سهبعدی ارائه کرد که با متحول شدن داستانسرایی همراه بود. با موفقیت استفاده از این فناوری برای خلق جهانهای فراگیر، فیلمهایی همچون «داستان اسباببازی» و «پارک ژوراسیک» تولید شدند که شیفتگی تماشاگران نسبت به این صنعت را بیشتر برانگیختند.
امروزه پیشرفت در گرافیک کامپیوتری بهطور مداوم مرزهای آنچه که در انیمیشن ممکن است را جابهجا و استفاده از الگوریتمهای رندر پیچیده و موتورهای گرافیکی بلادرنگ، ایجاد صحنههای متحرک واضح و دقیق را تسهیل کرده است که این کار اغلب مرز بین انیمیشن و اکشن زنده را محو میکند.
در دوران اخیر نیز تکنیکهای هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML) نقش مهمی را در این تحول ایفا کردهاند. این فناوریها با امکانپذیر کردن اتوماسیون فرایندهای انیمیشن خاص همچون رنگآمیزی، امکان افزایش خلاقیت را در تولید انیمیشنها فراهم میکنند. در حال حاضر هوش مصنوعی تنها یک ابزار نیست، بلکه یک عنصر همراهی است که مهارت انیماتور را تقویت میکند، به روند خلاقیت سرعت میبخشد و فرصتهای جدیدی را در انیمیشن ایجاد میکند. با تسلط بر این فناوریهای در حال تکامل، ارائه انیمیشنهای جذاب برای تلویزیون، فیلم و پلتفرمهای دیجیتال هر روز شاهد پیشرفت بیشتری خواهد بود.
انیمیشنها و تغییرات فرهنگی و اجتماعی
چشمانداز «همیشه در حال» تحول تلویزیون و فیلم به شدت تحتتأثیر پویایی فرهنگ و عناصر اجتماعی است. از آنجا که این رسانهها ارزشها و روندهای اجتماعی را منعکس میکنند و شکل میدهند، بهعنوان آینه و کاتالیزور برای دنیای در حال تغییر عمل میکنند. محتوای انیمیشنها همیشه ارتباط عمیقی با تغییرات اجتماعی داشته و از طریق کارتونها یا محتوای بالغتر، انعطافپذیری خود را در پرداختن به موضوعات پیچیده نشان داده است.
انیمیشنها بهعنوان رسانهای تکاندهنده عمل میکنند که میتوانند عمق مطالب و شرایط جاری را با سرگرمی ترکیب کنند و اغلب به شیوههای غیرمنتظره و هیجانانگیزی شرایط را به تصویر بکشند.
گسترش رسانههای اجتماعی و پلتفرمهای آنلاین نیز نقشی اساسی در نحوه تعامل مخاطبان با محتوای انیمیشن ایفا کرده است و انیمیشنهای با کیفیت بالا دیگر محدود به تلویزیون نیستند، بلکه بهطور گسترده از طریق پلتفرمهای شبکههای اجتماعی نیز منتشر میشوند. در این فضاها نهتنها میزان بازبینی انیمیشن افزایش پیدا میکند، بلکه یک حلقه بازخورد نیز فراهم میشود و به سازندگان اجازه میدهند واکنشهای مخاطب را بسنجند و محتوا را متناسب با آن تنظیم کنند. این تعامل فرایند خلاقیت را بازتعریف میکند و بر نوآوری و انطباق مداوم برای برآوردن انتظارات فرهنگی و اجتماعی یک مخاطب متنوع و جهانی تأکید دارد، بهویژه که کیفیت ذاتی انیمیشن امکان تکامل سریع را فراهم و به موازات ماهیت پویای رسانههای اجتماعی و کاربران آن، رشد متقابلی در خلاقیت و دسترسی ایجاد میکند.
متاورس نیز یک فضای مجازی گسترده است که نوید مرزهای جدیدی را برای انیمیشن میدهد. نمایشهای انیمیشن در این حوزه بهطور بالقوه میتوانند در ابعاد جدیدی با کاربران و علاقهمندان تعامل داشته باشند. صنایع امروزی در حال بررسی پتانسیل این دنیای دیجیتال برای میزبانی از سریالهای انیمیشن بهکمک رندر زمان واقعی و فناوریهای هوش مصنوعی هستند که تحول در تولید و مصرف محتوا را تسهیل میکند.
به این ترتیب میتوان گفت انیماتورها و استودیوهای مستقل انیمیشنسازی در آینده فرصتهای بیشتری برای پرداختن و ارائه داستانهای منحصربهفرد از جمله با همکاری پلتفرمهایی پیدا میکنند که بهدنبال محتواهای بازسازیشده یا فانتزیمحور هستند. این دموکراتیک کردن انیمیشن توسط نرمافزارهای قابل دسترس و کانالهای توزیع تقویت میشود.
نکته قابل توجه این است که نوآوری در انیمیشن به استودیوهای بزرگ محدود نمیشود و انیماتورهای مستقل ثابت کردهاند که در به نمایش گذاشتن روایتهای تازه و صداهای متنوع نقش محوری دارند.
۵ شهر برتر انیمیشنسازی جهان
در ادامه به معرفی شهرهایی میپردازیم که تولید بازیهای ویدئویی، جلوههای بصری و انیمیشن در آنها رونق چشمگیر و غیرقابل انتظاری دارد.
ریکیاویک، ایسلند
با توجه به اینکه ایسلند، کشوری با ۳۹۴ هزار نفر جمعیت است که در بیش از ۱۰۳ هزار کیلومتر مربع وسعت زندگی میکنند، یکی از کمترین جمعیتها در سراسر جهان را دارد، قرارگیری پایتخت آن در نخستین جایگاه شهرهای برتر انیمیشنسازی جهان عجیب بهنظر میرسد. با این حال ایسلند از عنوان سرزمین بایر خود پیشی گرفته و صنعت انیمیشن پررونقی را راهاندازی کرده است. نیویورک استودیویی را در این کشور راهاندازی کرد تا از استعدادهای محلی افرادی در آن استفاده کند که در صنعت انیمیشن تحصیل کردهاند و در سطح محلی و جهانی فعالیت میکنند. این تصمیم نتیجه داد و آنها فیلمهای باورنکردنی از جمله «قاچاق»، «هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲» و «شرلوک هلمز» را تولید کردند. استودیوی منحصربهفرد و صرفاً خانگی CAOZ یکی دیگر از استودیوهایی محسوب میشود که در کشور پیشرفت کرده است. این استودیو پشت انیمیشن افسانههای والهالا قرار دارد.
فعالیت موفق این استودیوها تا حد زیادی از ارائه مشوقهای مالیاتی ۲۰ درصدی دولت ایسلند، همچنین دریافت حمایت زیادی از کمیسیون فیلم محلی حاصل شده است.
کارشناسان انیمیشن در ریکیاویک هر ماه حدود ۴۷۲ هزار کرونا ایسلند (ISK) معادل ۳۳۸.۴ دلار درآمد دارند، البته مقیاس این درآمد از ۲۱۷ هزار تا ۷۵۰ هزار کرونا متغیر است. این ارقام میانگین هستند و شامل حملونقل، مسکن و مزایای مختلف دیگر میشوند. از سوی دیگر مبالغ دریافتی به میزان قابلتوجهی بر اساس مهارت، جنسیت، موقعیت مکانی و مهمتر از همه، تجربه متفاوت است.
سئول، کرهجنوبی
انیمیشن در سئول، دومین سرگرمی برتر محسوب میشود. این شهر استودیوهای انیمیشنسازی بسیار زیادی دارد، اما قابلتوجهترین آنها AKOM، Anivision و Sunwoo Entertainment است. انیماتورهای این شهر بهطور متوسط سالانه حدود ۲۷ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۶۲۷ وون (KRW) درآمد دارند که برابر با میانگین دستمزد ساعتی حدود ۱۳ هزار و ۳۶۶ وون میشود. آنها همچنین پاداشهایی تا مبلغ ۷۰۸ هزار و ۹۵۵ وون دریافت میکنند. یک انیمیشنساز سطح ابتدایی در این شهر حدود ۲۰ میلیون و ۷۲۵ هزار و ۴۹۲ و هنرمندان سطح بالا حدود ۳۳ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۴۵۶ وون درآمد دارند.
پاریس، فرانسه
پاریس به روش خلاقانه سنتی و بصری داستانسراییاش معروف است. این شهر همچنین دارای بخش انیمیشن، جلوههای بصری و بازیهای ویدئویی پررونقی است که موجب میشود وجود استودیوهای بزرگی همچون Ubisoft در آن بهطور کامل احساس شود. با این حال استودیوهای انیمیشنسازی بسیاری همچون Weevup، Dynamic Creative، Minidoc، Il Estune Fois، La Petite Production، Blackmeal، Gorille، Echo Studio و Scope Digital منبع منحصربهفرد پویایی این شهر در زمینههای یادشده بهشمار میروند.
انیماتورها در پاریس حقوق بالایی دریافت میکنند، البته استانداردهای زندگی در این شهر به همان اندازه بالاست. درآمد متوسط هر انیماتور در پایتخت فرانسه سالانه ۳۴ هزار یورو و دستمزدها بین ۱۸ هزار و ۴۰۰ تا ۵۱ هزار و ۴۰۰ یورو متغیر است.
توکیو، ژاپن
توکیو خانه مامورو اوشی، خالق و برنده مشهور شیر طلایی و نخل طلایی و میزبان هایائو میازاکی، نسخه ژاپنی والت دیزنی است. این شهر همچنین بهعلت سبکهای انیمیشن قابلتوجه و مشهوری همچون مانگا و انیمه معروف است. استودیوهای الهامبخش انیمیشنسازی این شهر Mad House، Studio Ghibli و استودیوهای عالی بازیهای ویدئویی آن Konami، SEGA و Bandai هستند.
خلاقیت و اصالتی که ژاپنیها در انیمیشنهای خود نشان میدهند، حاکی از عشق واقعی آنها به این صنعت است. محدوده سنی هنرمندان جوان دیجیتال این کشور بین ۲۰ تا ۳۰ سال و متوسط درآمد سالانه آنها ۱۳ هزار دلار است. افراد باتجربهتر در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال سن، کمی کمتر از ۲۵ هزار دلار در سال درآمد دارند. انیماتورهای ارشد بهطور متوسط سالانه ۳۰ هزار دستمزد دریافت میکنند.
مادرید، اسپانیا
انیمیشنها و بازیهای ویدئویی تولیدی مادرید از بهترینها هستند. این شهر همچنین بزرگترین تولیدکننده انیمیشن در میان شهرهای فعال در این صنعت از سراسر اروپای غربی است و فهرست بلندبالایی از استودیوهای انیمیشن دارد که شناختهشدهترین آنهاI-real 3D، La Bombilla، 24، Studio، Cartoon Network Espana و Free Your Mind هستند.
درآمد یک هنرمند انیمیشن فعال در مادرید بهطور متوسط سالانه ۲۴ هزار و ۲۱۰ یورو است، با این حال دستمزد بر اساس تجربه و موقعیتهایی همچون انیماتور جوان، انیماتور ارشد، انیماتور اصلی و استودیوی محل کار متفاوت است. اکثر استودیوها و شرکتهای انیمیشن در مادرید بین ۲۴ تا ۳۴ هزار یورو در سال پرداخت میکنند. کار در بخش سرگرمیهای دیجیتال مادرید همچنین امکان شرکت در جشنواره انیمیشن بینالمللی و هیجانانگیز تنریف بهعنوان بزرگترین گردهمایی قاره اروپا را در این بخش فراهم میکند.
ترجمه از: مریم زمانی
نظر شما