رقیبی کوچک اما بزرگ برای دایناسورها

دیرینه‌شناسان دانشگاه کلرادو بولدر فسیل یک پستاندار نادر را کشف کرده‌اند که حدود ۷۰ میلیون سال پیش در میان باتلاق‌های کلرادو زندگی می‌کرده و به تاریخ ناشناخته‌ای از این منطقه جان تازه‌ای بخشیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تیمی از دیرینه‌شناسان که در نزدیکی رنگلی، ایالت کلرادو فعالیت می‌کنند، موفق به کشف یک فسیل پستاندار کوچک به اندازه موش شده‌اند که به احتمال زیاد در دوران دایناسورها در میان باتلاق‌ها زندگی می‌کرده است، محققان به سرپرستی جایلن ابرل از دانشگاه کلرادو بولدر، یافته‌های خود را در تاریخ بیست‌وسوم اکتبر در مجله PLOS ONE منتشر کرده‌اند.

وی و همکارانش این موجود را که با تکیه بر تکه‌ای از استخوان فک و سه دندان مولر شناسایی کرده‌اند، Heleocola piceanus نام‌گذاری کرده‌اند. این حیوان حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون سال پیش در کلرادو زندگی می‌کرده است؛ زمانی که یک دریای داخلی وسیع بخش بزرگی از غرب آمریکا را پوشانده بوده است. به همین دلیل نام Heleocola در زبان لاتین به معنای مرداب‌نشین ترجمه می‌شود را برای این موجود انتخاب کرده‌اند.

ابرل، متصدی مهره‌داران فسیلی در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه کلرادو و استاد دپارتمان علوم زمین‌شناسی، اظهار کرد: کلرادو مکانی عالی برای یافتن فسیل است، اما فسیل‌های پستانداران از این دوره زمانی بسیار نادر هستند، مشاهده این قسمت از تاریخ در کلرادو بسیار جذاب است.

وی افزود: در مقایسه با دایناسورهای بسیار بزرگ‌تری که در آن زمان زندگی می‌کردند، مانند تیرانوسورها یا اجداد شاخدار ترایسراتوپس، فسیل جدید ممکن است کوچک به نظر برسد، اما در آن زمان، اندازه بزرگی برای پستانداران بوده است.

استاد دپارتمان علوم زمین‌شناسی گفت: این منطقه شاید کوچک باشد، اما تجربه من به‌عنوان دیرینه‌شناس نشان داده که از محیط‌های روستایی اکتشافات جالبی بیرون می‌آید. مشاهده اکتشافات هیجان‌انگیز در غرب کلرادو بسیار دلگرم‌کننده است.

تلاقی زمین و آب

این کشف به درک کامل‌تری از تاریخ کلرادو کمک می‌کند، تاریخی که برای ساکنان امروز بسیار متفاوت و غیرقابل تصور است. دیرینه‌شناسان جان فاستر و ربکا هانت فاستر، نویسندگان مشترک این مطالعه، بیش از ۱۵ سال است که هر تابستان به این بخش از ایالت برای حفاری فسیل‌ها سفر می‌کنند. هفتاد میلیون سال پیش این منطقه مکانی بود که زمین به آب می‌رسید. در اینجا موجوداتی همچون لاک‌پشت‌ها، دایناسورهای منقار اردک و تمساح‌های عظیم در باتلاق‌ها زندگی و از گیاهان، ماهی‌ها و موجودات تالاب تغذیه می‌کردند.

ربکا هانت فاستر، دیرینه‌شناس در بنای یادبود ملی دایناسورها در یوتا و غرب کلرادو اظهار کرد: این منطقه ممکن است همچون لوئیزیانا باشد که در آن حیوانات زیادی همچون کوسه‌ها و ماهی‌های گیتار زیست داشته‌اند.

جان فاستر نخستین بار زمانی که تکه‌ای از فک پستانداران را از یک تخته ماسه‌سنگ در سال ۲۰۱۶ جمع‌آوری کرده بود، به بزرگی این کشف پی برد و اظهار کرد: گفتم گاو مقدس، این خیلی بزرگ‌تر است.