شبکه‌سازی سالم کلید کارآمدی در سازمان‌ها است

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی گفت: شبکه‌سازی سالم، علاوه بر رفع سریع مشکلات، بستری برای شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری مناسب ایجاد می‌کند، اما در فضایی که سوءمدیریت رایج است، کارآیی کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدمجید طباطبایی امروز _یکشنبه ششم آبان_ در کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی تحت عنوان «تواناشو» اظهار کرد: جهاد اصلی، جهاد با نفس است، یعنی اینکه فرد ابتدا خود را از خشم و ناراحتی‌های درونی پاک کند.

وی با اشاره به نبرد حضرت علی (ع) و عمرو بن عبدود که نمونه‌ای از کنترل خشم است، افزود: جایی که حضرت علی (ع) از سر خشم عمل نکرد و در لحظه‌ای که خشمش را فرو نشاند، اقدام به حرکتی جهادی کرد؛ پیام اصلی این است که اگر فرد بدون کنترل احساسات و خشم عمل کند، حتی بهترین کارها نیز به نتیجه مطلوب نمی‌رسد، بنابراین هر فردی که مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد، باید پیش از هر چیز به درون خود رجوع کند و عواطف منفی‌اش را کنترل کند.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت شبکه‌سازی و ارتباطات سالم در سازمان‌ها و گروه‌ها تاکید کرد: یک تشکیلات خودگردان و کارآمد نیازمند افرادی است که با مسئولیت‌پذیری و آگاهی کامل وظایف خود را انجام دهند، نظیر شهرداری که باید در شرایط بحرانی همچون بارش باران به سرعت عمل کند تا از مشکلات بزرگ‌تر جلوگیری کند؛ شبکه‌سازی سالم، علاوه بر رفع سریع مشکلات، بستری برای شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری مناسب ایجاد می‌کند، اما در فضایی که پارتی‌بازی و سوءمدیریت رایج است، کارایی کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت، بنابراین اگر افراد صالح و مسئولیت‌پذیر وظایف خود را درست انجام دهند، فضایی برای افراد مخرب و ناآگاه باقی نمی‌ماند.

طباطبایی با تاکید بر موضوع توسعه فردی و مهارت‌افزایی گفت: برای رشد و موفقیت فردی افراد باید اهل مطالعه و تحلیل باشند و تنها با شرکت در جلسات سخنرانی، مهارت‌های لازم به دست نمی‌آید؛ توسعه فردی نیازمند تلاش مداوم، یادگیری و تمرین مستمر است، همچنین با توجه به شرایط کنونی افراد باید بدون توقع از دیگران در مقابل سختی‌ها مقاومت و استقلال خود را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: شغل معلمی نمونه‌ای از مسئولیت‌های دشوار در این مسیر است، زیرا معلمان مجبور هستند یک مطلب را بارها و بارها تکرار کنند تا دانش‌آموزان به درک کافی برسند؛ این ویژگی در تمام محیط‌های کاری و آموزشی ضروری است و افراد باید در برابر مشکلات پایداری داشته باشند.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی عنوان می‌کند: باید این تلاش‌ها به‌صورت مداوم و با ارزیابی‌های دوره‌ای ادامه پیدا کند و نباید به یک یا دو جلسه محدود شود، زیرا دستیابی به توسعه فردی، شایسته‌سالاری و جهاد واقعی نیازمند تعهد و پایداری در مسیر یادگیری و خودسازی است.

طباطبایی با اشاره به کاربردی کردن آموخته‌ها افزود: یادگیری و آموزش تنها در صورتی مفید است که در عمل نیز به کار گرفته شود؛ منظور این است که اگر چیزی یاد می‌گیریم، نباید به سطح نظری باقی بماند، باید آن آموخته‌ها را در کار و زندگی شخصی خود به‌صورت عملی اجرا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از قوانین توسعه فردی و سازمانی، تمرین مداوم است؛ به این معنی که پیشرفت در کارها اغلب نتیجه‌ی انجام فعالیت‌های کوچک و تکراری است که در طول زمان انباشته می‌شود و به موفقیت‌های بزرگ می‌انجامد؛ این رویکرد در کتاب «اثر مرکب» نیز مطرح شده است که تغییرات بزرگ حاصل کارهای کوچکی است که به‌طور مستمر انجام می‌گیرد.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی با مقایسه با معیارهای بالا و اجتناب از سندروم «خوب بودن» گفت: به‌جای این‌که خودمان را با افراد ضعیف‌تر مقایسه کنیم و به وضعیت کنونی راضی باشیم، باید با معیارهای بالاتر و اهداف عالی خود را مقایسه کنیم تا انگیزه‌ی رشد و پیشرفت داشته باشیم؛ این رویکرد به جلوگیری از رضایت به وضعیت موجود و تلاش برای بهبود فردی کمک می‌کند.

طباطبایی با تاکید بر اهمیت خودکنترلی و خودمراقبتی ادامه داد: توسعه فردی از کنترل و مراقبت از خود آغاز می‌شود؛ خودکنترلی و خودمراقبتی به معنای توجه به سلامت جسم و روان است؛ برای این کار باید بتوانیم رفتارها و عملکرد خود را به درستی کنترل کنیم و با خودمان صادق باشیم، این شامل خوداصلاحی نیز می‌شود، یعنی اگر متوجه اشتباهات خود شدیم، باید در راستای اصلاح آن‌ها تلاش کنیم.

وی با اشاره به توسعه سه‌گانه جسم، فکر و روح و روان عنوان کرد: توسعه فردی در سه بُعد اصلی شامل جسم، فکر و روح و روان است؛ بُعد جسم به سلامت جسمی اشاره دارد که شامل ورزش، تغذیه سالم و استراحت کافی است؛ بُعد فکر شامل یادگیری، تحلیل مسائل و استفاده از مغز در رفع مسائل پیچیده است؛ بُعد روح و روان به مراقبت از سلامت روان و داشتن آرامش درونی مربوط می‌شود، که همگی برای دستیابی به یک زندگی متوازن و موفق ضروری است.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: برای اینکه فرد بتواند از نظر ذهنی در بهترین شرایط خود باشد، باید از سلامت جسمانی نیز برخوردار باشد؛ بدن سالم موجب افزایش کارایی ذهنی و بهبود قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری می‌شود.

طباطبایی با تاکید بر موضوع تاب‌آوری اضافه کرد: تاب‌آوری به‌معنای توانایی فرد در تحمل سختی‌ها و ادامه‌ی مسیر است؛ این ویژگی به خصوص در مواقعی که با چالش‌ها و فشارهای مختلف مواجه می‌شویم اهمیت دارد و به ما کمک می‌کند تا با بردباری و آرامش، مسیر خود را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه باید به مسائلی عمیق‌تر و مهم‌تر از کنکور و مسائل سطحی بپردازیم، گفت: تاریخ و تجربیات بزرگانی همچون پیامبر اسلام و مشکلاتی که با دشمنانی همچون ابوجهل داشتند، به ما می‌آموزد که چگونه با چالش‌ها مقابله کنیم.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه ما خالی بودن صندوق صدقات فرهنگی است در حالی که کمک به نیازمندان و بیماران اهمیت دارد، اما جهاد فرهنگی از آن اهمیت بیشتری برخوردار است؛ فرهنگی که نیاز به توجه و حمایت دارد در جامعه ما چندان دیده نمی‌شود.

طباطبایی اظهار کرد: هنگامی که افراد با انگیزه شخصی وارد عرصه‌های فرهنگی می‌شوند، بالاترین سطح انگیزه را تجربه می‌کنند. به‌عنوان مثال، شهرداری اصفهان به ایجاد چنین انگیزه‌هایی کمک می‌کند و نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

وی بیان افزود: در دنیای امروز، توجه به رفتار مصرف‌کننده و چگونگی چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها نیز بسیار مهم است، این موارد بر روی تصمیم‌گیری ما تأثیرگذار است و باید از آن‌ها در کارهای فرهنگی بهره ببریم، ما باید به نحوه تأثیرگذاری بر روی افراد فکر کنیم و رفتارهایم خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که اثرگذار باشد.

مدرس کارگاه آموزشی پرورش مهارت‌ها و توسعه فردی فعالان فرهنگی و اجتماعی با اشاره به توسعه فردی و سازمانی گفت: ما باید روی توسعه فردی و سازمانی تمرکز کنیم که شامل ایجاد رابطه‌ای مستحکم بین افراد و مسئولیت‌پذیری در قبال یک‌دیگر است؛ اگر در پروژه‌ها و کارهای‌مان تعهدی نداشته باشیم نتایج مطلوبی حاصل نمی‌شود.

طباطبایی بیان کرد: به‌یاد داشته باشیم که جهاد فرهنگی، به‌ویژه در جامعه ما نیاز به نذر فرهنگی دارد؛ این نذر می‌تواند به شکل پایبندی به صداقت و درستکاری باشد؛ باید از تجربیات جوامع دیگر، همچون ژاپن، درس بگیریم و دروغ را به عنوان بزرگ‌ترین آفت اجتماعی بشناسیم.

کد خبر 805016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.