۹ شهر همدان میزبان جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شوند

نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، امروز در تالار هنر دانشکده سینما و تئاتر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید نیلی پیش از ظهر امروز _یکشنبه ششم آبان_ در نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان، یاد و خاطره شهدای مقاومت و حریم امنیت ایران را گرامی داشت و اظهار کرد: جشنواره بیست‌ونهم آرام‌آرام به ایستگاه پایانی و حضور آن در شهر زیبای همدان به نهایت می‌رسد.

وی تئاتر را ابزاری برای آموزش و پرورش به کودک و نوجوان دانست و افزود: تئاتر کودک می‌تواند بسیاری از مفاهیم را در مخاطب خود نهادینه کند؛ خوشحالیم با وجود شهادت رئیس‌جمهور شهید در سال گذشته ما در جریان جشنواره‌ها توقف نداشتیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ، توجه به آموزش را هدف این جشنواره دانست و تاکید کرد: با توجه به اینکه یکی از مخاطبان ما برای امیدواری به آینده کودکان و نوجوانان هستند و با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، مشخصه‌هایی در نوشته‌های ما در این جلسات مورد بحث و تولید قرار می‌گیرد.

۹ شهر همدان میزبان اجراهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

نیلی حضور شهرداری برای جذاب بودن و بهتر برگزار شدن جشنواره‌ها را مهم دانست و تاکید کرد: اداره کل هنرهای نمایشی جشنواره‌های زیادی دارد که ساماندهی آن امر مهمی بود که حمایت شهرداری‌ها مؤید این بحث است. در شهرداری‌هایی که کارهای هنری و نمایشی صورت می‌گیرد، ظرفیت هم‌افزایی وجود دارد.

سپس سید مسعود حسینی، شهردار همدان و دبیر اجرایی جشنواره اظهار کرد: ما هم از خطه‌ای که خاستگاه جشنواره کودک و نوجوان است، آمده‌ایم؛ ما ایستادگی مردم همدان را به الوند، علم و فلسفه آن را با بوعلی و ایثارگری‌های مردم آن را با شهید همدانی و احمدی‌روشن می‌شناسیم. ثبت جهانی هگمتانه اتفاق مهم دیگری بود که به‌تازگی صورت گرفت.

۹ شهر همدان میزبان اجراهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

وی فرهنگ را زیرساخت و زیربنای جمهوری اسلامی دانست و با بیان اینکه امنیت را مدیون شهدایی می‌دانیم، افزود: با اینکه ما امروز در امنیت کامل برنامه و جشنواره برگزار می‌کنیم، کودکانی در غزه و لبنان آرامش ندارند. شهرداری همدان با تمام توان پشتیبان و حامی این جشنواره است و دبیرخانه دائمی این جشنواره در مجتمع عین‌القضات ایجاد شد تا نتیجه نهایی آن برای کودکان و نوجوانان شیرین باشد.

شهردار همدان با بیان اینکه شهرداری‌ها میزبان جشنواره‌های مختلف و متعددی هستند، و ثبت‌جهانی هگمتانه، اربعین حسینی و کنگره شهدا از اتفاقاتی بود که درگیر آن بوده‌ایم، گفت: حلقه مفقود ما در شهرداری‌ها نشاط اجتماعی است که این جشنواره یک قدم در تحقق آن است.

در ادامه، مسعود ویژه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: وقتی که ما مطرح می‌کنیم، همدان یکی از خاستگاه‌های نمایش است و در بعضی اسناد این موضوع تأیید شده است. ما در حوزه نمایش چند صد سال پیش آئین‌های نمایشی داشته‌ایم و این‌ها باعث شد، نخستین دوره جشنواره نمایش کودک و نوجوان امید برگزار شود. به‌نظرم اهمیت جشنواره در این نکات خلاصه می‌شود. بعضی جشنواره‌ها تنها افراد خاص را درگیر می‌کنند، اما تنها جشنواره‌ای که تمام مردم را درگیر می‌کند، جشنواره کودک است که خوشحالی آن‌ها به محیط خانواده منتقل می‌شود.

۹ شهر همدان میزبان اجراهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

وی با بیان این جشنواره در دوره قبل ۱۰۰ هزار نفر مخاطب داشته است، افزود: تلاش می‌کنیم جشنواره تنها در همدان نباشد و ۹ شهرستان دیگر استان میزبان اجراها خواهند بود و ۲ خودروی نمایشی در مناطق حاشیه‌ای و محروم و روستاها اجرا خواهند رفت.

امیر مشهدی عباس، دبیر جشنواره به دشواری‌ها جشنواره‌ها پرداخت و با بیان اینکه بخشی از این سختی‌ها بر پیکره دبیرخانه و عوامل اجرایی و تلاش برای تأمین مالی قرار داده شده است، گفت: امیدوارم بعد از جشنواره انرژی خوب بچه‌ها حال ما را عوض کند.

وی شهادت نیروهای پدافند ارتش را تسلیت گفت: شعار جشنواره «تئاتر، گفت‌وگوی بدون مرز» است؛ معتقدیم اگر این شعار فهمیده شود، شاید بسیاری از جنگ‌ها در سطح جهان صورت نمی‌گرفت.

دبیر جشنواره با بیان اینکه این جشنواره جریان تئاتر کودک و نوجوان است که نباید تعطیل شود، گفت: شرایط جشنواره سال گذشته مساعد نبود و به همین دلیل از همدان به اردکان رفت که امیدوارم در ادامه در همدان بماند، چون بهترین تماشاچی‌های جهان را همدان دارد.

۹ شهر همدان میزبان اجراهای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان می‌شود

مشهدی عباس گزارشی از گروه‌ها حاضر ارائه کرد و گفت: طبق آمار در بخش کودک ۹ گروه، در بخش نوجوان ۸ گروه و تعدادهای گروه‌های خیابانی ۷ گروه است، همچنین سه نمایش ایرانی (خیمه‌شب‌بازی) اجرا خواهد شد و ۱۲ نقال در بخش مسابقه جشنواره خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه این آثار را در هفت سالن نمایش خواهیم داد، گفت: ما در بحث کمک‌هزینه نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشتیم و ۵۵ میلیون تومان برای گروه‌ها کمک‌هزینه در نظر گرفته‌ایم، در بخش جوایز افزایش ۳۰ درصدی داشته‌ایم با اینکه به تعداد جوایز اضافه شده است.

دبیر جشنواره با تاکید بر اینکه امیدواریم جشنواره به یک رویداد رقابتی تبدیل شود تا سطح کیفیت آن ارتقا پیدا کند، درباره بخش بین‌الملل جشنواره گفت: سال جاری در بخش بین‌الملل میزبان آثاری از شش کشور ازبکستان، ارمنستان‌، ترکیه، عراق، روسیه و برزیل هستیم.

کد خبر 804937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.