عباس گودرزی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در هنرستان گرافیک و در دانشگاه نقاشی خواندم، اظهار کرد: آشنایی من با هنر کاریکاتور به طور اتفاقی رقم خورد چرا که یک روز در دانشگاه نمایشگاه کاریکاتور برگزار شده بود و برای اولین بار چنین نمایشگاهی را میدیدم و آنجا بود که گفتم چقدر میشود با یک تصویر با جامعه ارتباط برقرار کرد، میشود حرف زد و آن اعتقادات و درونیات را با کاریکاتور بیان کرد در همین راستا وارد حوزه کاریکاتور شدم و فعالیت کردم.
وی با اشاره به تأثیر هوش مصنوعی در مشاغل هنری افزود: راجعبه هوش مصنوعی خیلی نمیشود قطعی حرفی زد اما چیزی که خود سازندگان هوش مصنوعی ادعا کردند این است که هوش مصنوعی تا پنج سال آینده بیش از ۵۰ درصد همه مشاغل را از بین میبرد یعنی نه فقط بحث کاریکاتور و کارهای هنری بلکه درصد کل مشاغل یعنی مهندسی، پزشکی، فرهنگی، هنری و حتی گویندگی و نویسندگی را یکی یکی اشغال میکند، از بین میبرند و بر همه حرفهها وارد میشود و قطعاً اثرگذار است.
هنرمند کاریکاتوریست تصریح کرد: در جشنوارههای هنری میآیند شرایط شرکت در جشنواره را اینطور بیان میکنند که هر کاری با هوش مصنوعی تولید شده باشد قطعاً رد میشود و این به نظرم یک مقاومت در برابر هوش مصنوعی است که تا چند سال آینده این مقاومت برداشته میشود؛ یعنی الان که تازه وارد شده و یک کار جدیدی است برخی اساتید در برابر کارهای تولید شده توسط آن مقاومت میکنند اما آنقدر همهگیر و پررنگ خواهد شد که قطعاً تا چند سال آینده این نیز برداشته میشود، چرا که هوش مصنوعی جزئی از تکنیکهای تولید محتوا میشود.
وی با اشاره به اینکه کارهای تولید شده توسط هوش مصنوعی در زوایای مختلف یک ایده و نوع اثرگذاری روی مخاطب متفاوت خواهد بود، افزود: امروزه حتی در نوشتن فیلمنامه، نمایشنامه نویسی، کتاب و موارد از این دست از هوش مصنوعی استفاده میکنند و در بحث کاریکاتور نیز اینگونه است و نمیتوانیم خیلی جلوی آن را بگیریم.
گودرزی گفت: تولید محتوا با هوش مصنوعی خیلی راحت انجام و ایجاد میشود؛ بهطوری که وقتی اطلاعاتی را به آن مسدهید و میگوئید با این زاویه، تکنیک و با این نگاه به موضوع بپرداز و حتی خیلی راحت موضوع مورد نظر را تولید میکند و چند کار متفاوت را با سرعت بالایی به شما نشان میدهد؛ در همین راستا وقتی این اتفاق دارد رقم میخورد خیلی نمیشود جلوی آن مقاومت کرد و باید با آن کنار بیایم و قبولش کنیم چرا که بالاخره هوش مصنوعی در این فضا هست.
وی اظهار کرد: هوش مصنوعی زمانی آسیبزا میشود که تمام مراحل ایده، تولید، ترکیببندی و مواردی از این دست توسط هوش مصنوعی ایجاد شده باشد، چراکه مشخص میشود فرد هیچ هنر اجرا ندارد و همه را به هوش مصنوعی سپرده است؛ اما اگر یک هنرمند خلاق برای تولید محتوا پشت مصنوعی بنشنید میتواند خروجی خاصی داشته باشد.
هنرمند کاریکاتوریست با بیان اینکه مقاومت در برابر هوش مصنوعی خیلی دوام نمیآورد و بعد از گذشت چند وقت افراد مجبور هستند با هوش مصنوعی کنار بیایند، ادامه داد: گاهی اوقات میشود اتودهای اولیه را با هوش مصنوعی پیش برد و در مرحله اجرای نهایی آن را با اجرای دستی یا اجرای دیجیتالی یکی کرد تا بحث تولید توسط هوش مصنوعی از بین برود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به هنر کاریکاتور تصریح کرد: کاریکاتور در همه هنرهای تجسمی اثرگذارترین هنر است چرا که بسیار سرعت تولید آن بالا و کم هزینه است و یک کاریکاتوریست میتواند با یک مداد و کاغذ ساده طرحی را بکشد، از آن عکس بگیرد و منتشر کند، بدون استفاده از هیچ تکنولوژی دیگری؛ اما بقیه هنرها هیچکدام به این سرعت و کم هزینه نیستند.
گودرزی افزود: شما میتوانید با هنر کاریکاتور طرحی را بدون هیچ نوشته و زحمت عجیب و غریبی با کاغذ حتی کاهی تولید و منتشر کنید و از آنجایی که این هنر با طنز پیش میرود، یک موقعیتی را ایجاد میکند که بقیه هنرها ندارند.
وی گفت: زمانی که یک طنز در کار داریم، جذابیت و نیش اثرگذاری آن هنر را نسبت به بقیه هنرها بیشتر میکند و میتوانیم از کاریکاتور که جذاب و دوست داشتنی است در قالب همه فهم کار ارائه دهیم؛ چراکه کاریکاتور احتیاج به زیرنویس و ترجمه ندارد.
هنرمند کاریکاتوریست اظهار کرد: وقتی من در ایران کاری را تولید و منتشر میکنم هیچ فرقی نمیکند که آیا یک ایرانی آن را میبیند یا یک عراقی، چینی، برزیلی و سایر مواردی از این دست؛ همه میتوانند آن را بفهمند و درک کنند و اصلاً نیازی به زیرنویس و توضیح ندارد چراکه کاریکاتور یک زبان کاملاً همه فهم است، بدون اینکه محدودیتی داشته باشد.
گودرزی با اشاره به اینکه آنقدر ظرفیت و امکان هنر کاریکاتور خوب است که میشود با آن حرف زد، فرهنگسازی، جریان و موج ایجاد کرد، تصریح کرد: نمیدانم چرا در حالی که از ظرفیت بالایی در حوزه کاریکاتور برخوردار هستیم و کاریکاتوریستهای بسیار خوبی داریم که در دنیا حرفی برای گفتن دارند و به جرئت میتوان گفت در دنیا به نسبت بقیه کشورها یک سر و گردن بالاتر هستیم و در هر جایی که نمایشگاه یا برنامهای باشد ایرانیها پر تعدادترین حاضران آن جریان هستند، اما چرا کاریکاتور در کشور ما وضعیت خوبی ندارد!
وی افزود: کاریکاتوریستهای ما جزو برترینها هستند و از آنجایی که مستعد، توانند و کار بلد هستند مقامهای بالایی را کسب میکنند اما مغفول ماندن و کم توجهی به آن جای سوال است.
نظر شما